Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #1 Skrevet 7. august 2020 Jeg har forstått at det oppfattes litt forskjellig og vil gjerne høre hva dere mener? Her ville far ha 50/50, noe jeg av mange årsaker ikke ønsket i vårt tilfelle. Han gikk med på å fortsette med 30/70 som vi har nå, men han skal ikke betale bidrag mer, heller kjøpe klær osv. ettersom behovet oppstår, betale halvparten av fritidsaktiviteter osv. Det er i orden for meg, men det er jo noen tusen i måneden som forsvinner. Hvilke ting synes dere jeg kan be far være med på å betale? Han betaler telefonene deres (muligens på samme abonnement han får dekket via jobben), kjøper sko og litt klær av og til, resten tar jeg (forsikringer osv.). Det var viktig for meg at han (og andre) forstod at det ikke var pengene som var grunnen til at jeg ikke ville ha 50/50, og jeg klarer økonomien, men det blir naturlig nok litt trangere. Jeg er bare nysgjerrig på hva andre synes om denne ordningen? Og hvilke ting bør han være med på å betale for? Jeg får barnebidraget fra staten, det må også med i regnestykket. Anonymkode: 07930...8c9
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #2 Skrevet 7. august 2020 Barnebidrag går jo til klær, sko, fritidsaktiviteter og annet som barnet vil trenge. Du får bidrag utbetalt gjennom nav? Hvis dette stemmer vil far måtte betale nav uansett, så han betaler jo da bidrag. Skal han ikke betale bidrag må du kontakte nav, men da vil ikke du motta bidrag fra nav heller. Anonymkode: 1300c...30f
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #3 Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Barnebidrag går jo til klær, sko, fritidsaktiviteter og annet som barnet vil trenge. Du får bidrag utbetalt gjennom nav? Hvis dette stemmer vil far måtte betale nav uansett, så han betaler jo da bidrag. Skal han ikke betale bidrag må du kontakte nav, men da vil ikke du motta bidrag fra nav heller. Anonymkode: 1300c...30f Eksmannen og jeg hadde en privat avtale og bor ikke i Norge, så det går ikke via Nav. Det jeg mente var at jeg får barnetrygden (ikke barnebidrag som jeg skrev) siden barna har fast adresse her. Anonymkode: 07930...8c9
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #4 Skrevet 7. august 2020 Barnebidraget skal være med å dekke alt bortsett fra mat og hygieneartikler når barnet er hos far, så alt fra mobil til lommepenger, klær, sportstutstyr, fritidsaktiviteter osv. Siden barna er mest hos deg skal det også være med å dekke dine merutgifter til mat, strøm, større bolig osv enn du ville hatt om du ikke har barn. Men det bør jo tas med i regnestykket at far også må ha større bolig for å kunne ha barna på samvær. Anonymkode: b2637...b51
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #5 Skrevet 7. august 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnebidraget skal være med å dekke alt bortsett fra mat og hygieneartikler når barnet er hos far, så alt fra mobil til lommepenger, klær, sportstutstyr, fritidsaktiviteter osv. Siden barna er mest hos deg skal det også være med å dekke dine merutgifter til mat, strøm, større bolig osv enn du ville hatt om du ikke har barn. Men det bør jo tas med i regnestykket at far også må ha større bolig for å kunne ha barna på samvær. Anonymkode: b2637...b51 Takk for svar. Far bor i en toroms leilighet, så det er ikke akkurat med i regnestykket... Han har ødelagt økonomien sin med kredittkort, forbrukslån og spilling på nettet gjennom mange år. Min også, for så vidt, siden jeg nok aldri kommer inn på boligmarkedet. Jeg er bare usikker på hva jeg kan be ham være med på å betale for. Merutgifter til strøm og husleie osv må jeg nok klare meg uten. Det mest irriterende er at jeg pleide å kunne spare litt til barna hver måned, men det kan jeg ikke se hvordan jeg skal få til nå. Anonymkode: 07930...8c9
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. august 2020 #6 Skrevet 7. august 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Far bor i en toroms leilighet, så det er ikke akkurat med i regnestykket... Han har ødelagt økonomien sin med kredittkort, forbrukslån og spilling på nettet gjennom mange år. Min også, for så vidt, siden jeg nok aldri kommer inn på boligmarkedet. Jeg er bare usikker på hva jeg kan be ham være med på å betale for. Merutgifter til strøm og husleie osv må jeg nok klare meg uten. Det mest irriterende er at jeg pleide å kunne spare litt til barna hver måned, men det kan jeg ikke se hvordan jeg skal få til nå. Anonymkode: 07930...8c9 Uten å egentlig mene så mye om resten vil jeg bare skyte inn at du heller burde ha spart til deg selv enn barna, med mål om å kunne investere i bolig en gang. Da vil du kunne hjelpe barna mye mer😊
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #7 Skrevet 7. august 2020 Hvis han betaler halvparten av rene utgifter (fritidsaktiviteter, evt barnehage/Sfo osv), telefonen hennes samt handler klær og utstyr vet jeg ikke helt hvilke utgifter du tenker dete skal dele? utgifter til fritidsutstyr som deles mellom hjemmene kan dere jo dele utgiften på. Feks sykkel, ski osv. Men dersom hun har sykkel hos deg og sykkel hos far bør du ikke be om å få dekket noe av far. blir det snakk om briller, tannregulering, konfirmasjon osv. Bør dere fordele utgiftene. Anonymkode: 723a3...251
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #8 Skrevet 7. august 2020 Begge foreldre har forsørgingsplikt. Så enkelt er det. Barneloven. Bidrag skal gå til underhold av barn. Mat, strøm, klær, bolig, tilsyn, medisiner. Altså nødvendige ting for underhold av barn. Lommepenger, fritidsaktiviteter, telefon abonnement kan man evt bli enige om. Anonymkode: ef21d...621
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #9 Skrevet 7. august 2020 Skal du kreve mer av ham så får du gi han 50/50. Barna er faktisk 70% hos deg og da er det hos deg det meste blir brukt, slitt og ødelagt. Du skriver at du klarer økonomien, javel så slutt å gnål. Her er det tydelig at mye vil ha mer! Anonymkode: bf6e5...d4e
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #10 Skrevet 7. august 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal du kreve mer av ham så får du gi han 50/50. Barna er faktisk 70% hos deg og da er det hos deg det meste blir brukt, slitt og ødelagt. Du skriver at du klarer økonomien, javel så slutt å gnål. Her er det tydelig at mye vil ha mer! Anonymkode: bf6e5...d4e Men ellers har du det bra? Anonymkode: 59604...eeb
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #11 Skrevet 7. august 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal du kreve mer av ham så får du gi han 50/50. Barna er faktisk 70% hos deg og da er det hos deg det meste blir brukt, slitt og ødelagt. Du skriver at du klarer økonomien, javel så slutt å gnål. Her er det tydelig at mye vil ha mer! Anonymkode: bf6e5...d4e Mye vil ha mer, hva mener du? Jeg har jo nettopp sagt ja til IKKE å motta barnebidrag fra barnas far? Anonymkode: 07930...8c9
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #12 Skrevet 7. august 2020 36 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Uten å egentlig mene så mye om resten vil jeg bare skyte inn at du heller burde ha spart til deg selv enn barna, med mål om å kunne investere i bolig en gang. Da vil du kunne hjelpe barna mye mer😊 Takk for råd, men jeg har en vanlig inntekt og vil aldri kunne spare opp nok til å få egenkapital til bolig, dessverre. Derimot kan jeg spare til å gi barna lappen når den tid kommer, depositum når de skal finne studiebolig, hjelp til tannlege og andre utgifter når de er unge voksne. Anonymkode: 07930...8c9
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #13 Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Mye vil ha mer, hva mener du? Jeg har jo nettopp sagt ja til IKKE å motta barnebidrag fra barnas far? Anonymkode: 07930...8c9 Men herlighet kvinne, du spør på et forum hva bidrag fra far bør gå til. Du vet ikke engang hva du skal gjøre med pengene om du får dem og skriver samtidig også at du klarer økonomien. Er du seriøs? Hadde du trengt pengene så hadde du visst hva de skulle brukes til. Anonymkode: bf6e5...d4e
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #14 Skrevet 7. august 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men herlighet kvinne, du spør på et forum hva bidrag fra far bør gå til. Du vet ikke engang hva du skal gjøre med pengene om du får dem og skriver samtidig også at du klarer økonomien. Er du seriøs? Hadde du trengt pengene så hadde du visst hva de skulle brukes til. Anonymkode: bf6e5...d4e Kanskje en ide å lese før du svarer? I utgangspunktet har far betalt barnebidrag og da har hi stått for alt, nå har hun gått med på å ikke kreve bidrag så lenge far er med på å dekke 50 % av utgiftene til barnet. Utgiftene til barnet er mat, klær, sportsutstyr, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver til venner av barnet, den delen av strøm, bolig, kommunale avgifter som hi har som merutgift pga av at barnet bor hos henne, forsikring mm. Far skal betale 50 % av alt som angår barnet, til og med eventuelt gotteri på lørdag skal han være med å dekke. Anonymkode: 108a7...48f
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #15 Skrevet 7. august 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kanskje en ide å lese før du svarer? I utgangspunktet har far betalt barnebidrag og da har hi stått for alt, nå har hun gått med på å ikke kreve bidrag så lenge far er med på å dekke 50 % av utgiftene til barnet. Utgiftene til barnet er mat, klær, sportsutstyr, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver til venner av barnet, den delen av strøm, bolig, kommunale avgifter som hi har som merutgift pga av at barnet bor hos henne, forsikring mm. Far skal betale 50 % av alt som angår barnet, til og med eventuelt gotteri på lørdag skal han være med å dekke. Anonymkode: 108a7...48f Det spiller ingen rolle! Synes han betaler ganske mye som han gjør (ut i fra det hun skriver) til å ha sine egne barn 30%. Han ønsker å ha de mer, hun går ikke med på det men krever samtidig mer av ham økonomisk. Skal far være med på å dekke mer så bør han også ha barna mer. Hun får allerede barnebidrag av staten noe jeg tenker er fordi hun har de mer? Det får ikke han. Det er jo ikke han som BER om at hun skal ha barna mer enn ham. Anonymkode: bf6e5...d4e
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #16 Skrevet 7. august 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det spiller ingen rolle! Synes han betaler ganske mye som han gjør (ut i fra det hun skriver) til å ha sine egne barn 30%. Han ønsker å ha de mer, hun går ikke med på det men krever samtidig mer av ham økonomisk. Skal far være med på å dekke mer så bør han også ha barna mer. Hun får allerede barnebidrag av staten noe jeg tenker er fordi hun har de mer? Det får ikke han. Det er jo ikke han som BER om at hun skal ha barna mer enn ham. Anonymkode: bf6e5...d4e Nå er din mening helt uviktighet i denne sammenheng da det er klare regler hva ett barnebidrag skal dekke. Det er ikke rom for subjektive meninger når det kommer til utregning av barnebidrag. Forøvrig får ikke hi barnebidrag fra staten/NAV, men barnetrygd. Anonymkode: 108a7...48f
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 All forsørgelse som foregår mens barna bor hos deg. Det skal bidraget dekke. Ikke enkeltposter i budsjettet. Barnas bruk av din boflate, for eksempel, kan omregnes. Barnas andel av kommunale avgifter, strøm og innboforsikring. Anonymkode: bc0b4...812
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #18 Skrevet 7. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kanskje en ide å lese før du svarer? I utgangspunktet har far betalt barnebidrag og da har hi stått for alt, nå har hun gått med på å ikke kreve bidrag så lenge far er med på å dekke 50 % av utgiftene til barnet. Utgiftene til barnet er mat, klær, sportsutstyr, fritidsaktiviteter, bursdagsgaver til venner av barnet, den delen av strøm, bolig, kommunale avgifter som hi har som merutgift pga av at barnet bor hos henne, forsikring mm. Far skal betale 50 % av alt som angår barnet, til og med eventuelt gotteri på lørdag skal han være med å dekke. Anonymkode: 108a7...48f Takk. Jeg synes egentlig han slipper ganske billig, men jeg var ikke interessert i at han skulle gå rundt og si at jeg bare var ute etter bidrag, han er vanskelig nok å samarbeide med som det er. Og til deg som synes så synd på stakkars far, så kan jeg jo fortelle at noe av det siste jeg gjorde før vi ble skilt, var å betale over 100 000 kroner av hans idiotgjeld. Det var mens jeg fremdeles trodde vi hadde en felles fremtid og kunne redde økonomien. Det er ikke synd på en mann fordi han må være med på å dekke utgiftene til sine egne barn. Anonymkode: 07930...8c9
Anonym bruker Skrevet 7. august 2020 #19 Skrevet 7. august 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun får allerede barnebidrag av staten noe jeg tenker er fordi hun har de mer? Det får ikke han. «Barnebidrag av staten» er ikke en ekstraytelse. Det er et forskudd som bidragsfogden innkrever fordi en del menn enten har liten inntekt, eller er dårlige betalere (betaler seint, saboterer bidragsplikt el lign.) Da fins det en ordning som heter bidragsforskudd. Men staten vil i neste tur innkreve den fra ham som er bidragspliktig. Anonymkode: bc0b4...812
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #20 Skrevet 8. august 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men herlighet kvinne, du spør på et forum hva bidrag fra far bør gå til. Du vet ikke engang hva du skal gjøre med pengene om du får dem og skriver samtidig også at du klarer økonomien. Er du seriøs? Hadde du trengt pengene så hadde du visst hva de skulle brukes til. Anonymkode: bf6e5...d4e Jeg klarer økonomien, ja, det har jeg vært nødt til, selv om jeg ble løyet for og lurt i over ti år og det ikke var fem øre igjen av verken min arv eller annet da vi ble skilt, alt hadde gått til å prøve å rydde opp i hans økonomiske rot. Jeg har gått med på at han ikke betaler barnebidrag mot at han bidrar direkte til det barna trenger, er det urimelig og krevende, synes du? At en mann i førtiårene i en lederstilling skal være med på å forsørge barna sine, selv om de bor mest hos moren sin? Anonymkode: 07930...8c9
Anonym bruker Skrevet 8. august 2020 #21 Skrevet 8. august 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: «Barnebidrag av staten» er ikke en ekstraytelse. Det er et forskudd som bidragsfogden innkrever fordi en del menn enten har liten inntekt, eller er dårlige betalere (betaler seint, saboterer bidragsplikt el lign.) Da fins det en ordning som heter bidragsforskudd. Men staten vil i neste tur innkreve den fra ham som er bidragspliktig. Anonymkode: bc0b4...812 Og igjen, jeg får ikke bidrag fra staten, det var jeg som skrev feil, jeg mente barnetrygd. Anonymkode: 07930...8c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå