Gå til innhold

Familie som ikke vil gå i karantene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster med familie bor i et såkalt rødt land. Nå vil de komme på besøk til Norge. Jeg har spurt om det er vits i nå med karantene og alt, men det hadde de ikke tenkt til å bry seg om. De skulle ta test før de dro, som om det egentlig hjelper så mye. De skal ikke farte rundt offentlig, men de kommer til å komme og besøke oss og foreldrene våre. Kanskje en tante.

Jeg synes dette er kjipt. Jeg føler det vil ødelegge et allerede tynt forhold mellom oss hvis jeg begynner å formane eller til og med nekter dem å komme hit, samtidig synes jeg de setter oss i en vanskelig situasjon. Vi vil jo ikke ha smitte som vi har kjempet hardt for å unngå i et halvt år.

Hva gjør man? Møter dem i hagen med god avstand? Bare møtes på restaurant med god plass? 

Anonymkode: 3251b...cd5

Skrevet

Fortell at det er strengt med karantene i Norge også. En ting er hva dere mener, men politiet vurderer nå å straffeforfølge folk enkelte steder som bryter karantenen med vilje. Det er sant også.

Anonymkode: fa60f...527

Skrevet

Informer dem om at du anmelder dem om de kommer.

Anonymkode: 06cad...bbe

Skrevet

Man må ikke være venn med egen søster eller familie. Spørs om ikke dette hadde vært kroken på døra for dette forholdet.
Nå har vi avstått fra ferie og reiser siden dette startet og generelt etterlevd alle krav så da provoseres jeg sterkt av de som så åpent gir faen. En ting er å reise til grønne land, eller et rødt og ta karantenen sin, jeg synes folk skal gjøre det som passer dem. Men IKKE klag og følg reglene. Da går alt så mye greiere. 

Hva sier dine foreldre da? Er de OK med dette?

Anonymkode: a9cde...ab9

Skrevet

Jeg hadde uten problemer fortalt denne søsteren at hvis de velger å komme fra et rødt land uten å gå i karantene, så ville jeg meldt fra om dette til kommunelegen.

Det er ganske strengt, og heller ikke sikkert de vil komme seg inn i Norge. Vet om et tilfelle nå som kom fra et rødt land. De er et par hvor ene er norsk, andre svensk. Den som er norsk fikk kun komme til Norge fordi det kunne dokumenteres at denne hadde et isolert sted å bo i karantenetiden. Hadde ikke fått komme inn i landet om h*n skulle bodd hos foreldrene. Ektefellen måtte være igjen i landets de bor i og denne kommer fra.

Om dette er noe som ødelegger forholdet tenker jeg at forholdet er så dårlig i utgangspunktet at det kanskje ikke er verdt å redde. Jeg ville uansett ikke gått på akkord med andres sikkerhet i et slikt tilfelle. Om andre i familien hadde blitt sint eller tatt avstand av den grunn så fikk de heller gjøre det.

Anonymkode: 2da61...645

Skrevet
På 2.8.2020 den 21.16, Anonym bruker skrev:

Min søster med familie bor i et såkalt rødt land. Nå vil de komme på besøk til Norge. Jeg har spurt om det er vits i nå med karantene og alt, men det hadde de ikke tenkt til å bry seg om. De skulle ta test før de dro, som om det egentlig hjelper så mye. De skal ikke farte rundt offentlig, men de kommer til å komme og besøke oss og foreldrene våre. Kanskje en tante.

Jeg synes dette er kjipt. Jeg føler det vil ødelegge et allerede tynt forhold mellom oss hvis jeg begynner å formane eller til og med nekter dem å komme hit, samtidig synes jeg de setter oss i en vanskelig situasjon. Vi vil jo ikke ha smitte som vi har kjempet hardt for å unngå i et halvt år.

Hva gjør man? Møter dem i hagen med god avstand? Bare møtes på restaurant med god plass? 

Anonymkode: 3251b...cd5

Det er faktisk straffbart.

Anonymkode: e64d6...e87

Skrevet
På 2.8.2020 den 22.41, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde uten problemer fortalt denne søsteren at hvis de velger å komme fra et rødt land uten å gå i karantene, så ville jeg meldt fra om dette til kommunelegen.

Det er ganske strengt, og heller ikke sikkert de vil komme seg inn i Norge. Vet om et tilfelle nå som kom fra et rødt land. De er et par hvor ene er norsk, andre svensk. Den som er norsk fikk kun komme til Norge fordi det kunne dokumenteres at denne hadde et isolert sted å bo i karantenetiden. Hadde ikke fått komme inn i landet om h*n skulle bodd hos foreldrene. Ektefellen måtte være igjen i landets de bor i og denne kommer fra.

Om dette er noe som ødelegger forholdet tenker jeg at forholdet er så dårlig i utgangspunktet at det kanskje ikke er verdt å redde. Jeg ville uansett ikke gått på akkord med andres sikkerhet i et slikt tilfelle. Om andre i familien hadde blitt sint eller tatt avstand av den grunn så fikk de heller gjøre det.

Anonymkode: 2da61...645

Jeg hadde ikke bare sagt at jeg kom til å melde fra til kommunelegen, jeg ville sagt at jeg kom til å melde dem til politiet. Og nei, de hadde ikke sluppet inn i mitt hus eller min hage eller vært i nærheten av dem.

Skrevet

Men får turister fra røde land lov til å komme til Norge? Eller har de norske pass?

Anonymkode: 77b85...d79

Skrevet

Ville sagt at dette er veldig strengt, og at det innebærer politisak om de bryter karantenen. 

Om de videre ikke bryr seg, så hadde jeg sagt at jeg ikke ønsket å treffe dem nå. 

Det kan jo ikke være så veldig koselig å dra til Norge om familien er skeptiske til å treffe dem? Eller ikke ønsker å treffe dem i  det hele tatt dersom de bryter karantene-reglene. 

Anonymkode: 94c45...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...