Gå til innhold

Kjøpe ny bolig på AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en leilighet jeg kjøpte til 2,4mill. Har igjen ca 1,6mill på lånet nå. Pga sykdom jobber jeg ikke nå, og går på AAP. Får man gjennom i banken å kjøpe en billigere bolig da, når jeg ikke jobber? Ønsker å kjøpe bolig til 1,9 mill istedet..

Anonymkode: 2a3b5...674

Skrevet

Egentlig ikke, for bankene låner ikke ut penger så lenge du er på midlertidig stønad. 

Men ingen regel uten unntak, så snakk med banken din, du vil jo gå ned i lån og opp på sikkerhet, så kanskje får du likevel. 

Vi fikk boliglån, men jeg er gift da, så mannen hadde fast jobb. 

Anonymkode: 3c8f8...641

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Egentlig ikke, for bankene låner ikke ut penger så lenge du er på midlertidig stønad. 

Men ingen regel uten unntak, så snakk med banken din, du vil jo gå ned i lån og opp på sikkerhet, så kanskje får du likevel. 

Vi fikk boliglån, men jeg er gift da, så mannen hadde fast jobb. 

Takk for erfaring :) Det er oppe til vurdering at jeg blir ufør- vil saken stille seg annerledes da evnt?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for erfaring :) Det er oppe til vurdering at jeg blir ufør- vil saken stille seg annerledes da evnt?

Ikke før du får innvilget uføretrygd. Mange på AAP får ytelsene stanset, så de fleste banker er naturlig skeptiske til å gi nytt lån, selv om det totalt reduserer gjelden din. Du må nok bare høre hva din bank mener. 

Anonymkode: 95a7a...62a

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke før du får innvilget uføretrygd. Mange på AAP får ytelsene stanset, så de fleste banker er naturlig skeptiske til å gi nytt lån, selv om det totalt reduserer gjelden din. Du må nok bare høre hva din bank mener. 

Takk for svar, kjekt å vite 😃

Skrevet

Jeg går på aap og mannen har inntekt på litt over 900.000 kr. Vi har bolig til en verdi av over 6 millioner, og kun 2 millioner i lån. Ønsket å låne litt til oppussing, men flere banker sa nei pga min aap. Uavhengig av hvor mye mannen tjener og at vi eier over halvparten av boligen selv. Sjekk med flere banker hvis du får nei av første, det gjorde ihvertfall vi. 

Anonymkode: 956a1...3be

Skrevet

Min venninne er i din situasjon. Hun fikk ikke lån på aap. 

Anonymkode: e8b37...ee5

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min venninne er i din situasjon. Hun fikk ikke lån på aap. 

Anonymkode: e8b37...ee5

Det er litt rart. Jeg skal jo faktisk ha et mindre lån enn jeg har nå, ikke større 😄

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt rart. Jeg skal jo faktisk ha et mindre lån enn jeg har nå, ikke større 😄

Egentlig ønsker de ikke at du skal ha det lånet du har, og hvis du flytter ønsker de ikke å ha deg som lånekunde, dessverre. Det kan virke selvmotsigende, men de kan ikke bare si opp den låneavtalen du alt har. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en leilighet jeg kjøpte til 2,4mill. Har igjen ca 1,6mill på lånet nå. Pga sykdom jobber jeg ikke nå, og går på AAP. Får man gjennom i banken å kjøpe en billigere bolig da, når jeg ikke jobber? Ønsker å kjøpe bolig til 1,9 mill istedet..

Alternativet ditt vil være å selge først for deretter å kjøpe. 

Anonymkode: 45557...842

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går på aap og mannen har inntekt på litt over 900.000 kr. Vi har bolig til en verdi av over 6 millioner, og kun 2 millioner i lån. Ønsket å låne litt til oppussing, men flere banker sa nei pga min aap. Uavhengig av hvor mye mannen tjener og at vi eier over halvparten av boligen selv. Sjekk med flere banker hvis du får nei av første, det gjorde ihvertfall vi. 

Anonymkode: 956a1...3be

Det høres helt bonkers ut. Boliglånsforskriften tillater en gjeldsgrad på 5 ganger inntekt, noe som tilsier at din mann alene skal kunne betjene et lån på 4,5 (minus bil- og studielån). 

Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon. Men er ufør. Men på alle lånekalkulatorer, så får jeg ikke noe lån, selv om jeg har 2 mill i egenkapital. Tenkte her og, at jeg skulle kjøpe rimeligere bolig. Men er jo redd for å selge her. Så får jeg ikke nytt lån. Og da blir jeg heller her. 

Anonymkode: ec386...6af

Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon. Men er ufør. Men på alle lånekalkulatorer, så får jeg ikke noe lån, selv om jeg har 2 mill i egenkapital. Tenkte her og, at jeg skulle kjøpe rimeligere bolig. Men er jo redd for å selge her. Så får jeg ikke nytt lån. Og da blir jeg heller her. 

Huff, det er jo helt på trynet 😭

Skrevet

Uføretrygd regnes som fast inntekt, så krj tipper du får lån om du snakker med de i bankene 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...