Gå til innhold

Erfaring med sobril?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går gjennom et samlivsbrudd etter mangeårig psykisk vold, og har fått sobril 10 mg av legen for å hjelpe meg til å slappe av ift uro/angst innimellom. Han var veldig klar på avhengighetsfare, så trenger ikke høre om det. Jeg har prøvd det et par ganger, men blir bare svimmel og slapp, synes ikke det hjelper særlig. Kan ikke være tilvenning etter to ganger med en ukes mellomrom... 

det jeg lurer på, er om 10 mg er vanlig, eller kan jeg prøve å ta to? Bivirkningene blir sikkert verre, men hvis det av og til kunne løsnet på knuten i magen... 

Anonymkode: 7d1e2...bac

Skrevet

Har hjulpet meg over kneika i vanskelige perioder 🙏🏼 Får 15mg og 25mg også. Har de siste gangene gått ned til 10mg for å klare å fungere med hverdagslige gjøremål (blir helt slapp og satt ut av 25mg).

Tar jeg kun på kvelden for å roe ned tar jeg to 10mg

Anonymkode: 1df52...63d

Skrevet

Jeg har pleid å ta kun 10 mg, men det gir ikke bra nok effekt, så i samråd med legen tar jeg to tabletter. Ved behov, som er 0-3 ganger i uken. Blir ikke svimmel eller uvel av dem, men blir litt nummen, på en måte. Tar bort veldig mye av angsten. 

Anonymkode: 9e526...7c0

Skrevet

Sobril er noe svineri. 
Det er benzodiasepiner. 

Det setter et lokk over følelser. Demper hele livet. En tåkeverden som er godt å være i. Der ting ikke betyr så mye lenger. 
Men gjør definitivt ikke livet bedre. 

En blir svært fort avhengig av å leve i denne  bobblen, der alt er dempet. Sin egen benzoverden. 

vondt å slutte, da følelsestrykket kommer tilbake, og kanskje enda litt sterkere...

skulle rett og slett vært ulovelig. 

Narkomane kjøper det på gata... De sliter også veldig med å slutte men benzo. Abstinensene er vonde, og langvarige. 
( men dette ville du kanskje ikke høre om)

Så der jeg jobber, har vi både tungt narkomane, og husmora som fikk benzo fra fastlegen sin pga triste ting i livet. 
vi har også flere tunge narkomane, som startet med benzo pga panikkangst når vedkommende aldri har tatt slike medikamenter før, og der personen ble avhengig.

Og så har vi de som ikke tar medikamentet som foreskrevet av lege, men dobbler dosen, og øker litt til..  Derrifra er veien kort til det illegale markedet... 

Anonymkode: 2be4a...884

Skrevet

Dette må du snakke med legen om.

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Går gjennom et samlivsbrudd etter mangeårig psykisk vold, og har fått sobril 10 mg av legen for å hjelpe meg til å slappe av ift uro/angst innimellom. Han var veldig klar på avhengighetsfare, så trenger ikke høre om det. Jeg har prøvd det et par ganger, men blir bare svimmel og slapp, synes ikke det hjelper særlig. Kan ikke være tilvenning etter to ganger med en ukes mellomrom... 

det jeg lurer på, er om 10 mg er vanlig, eller kan jeg prøve å ta to? Bivirkningene blir sikkert verre, men hvis det av og til kunne løsnet på knuten i magen... 

Anonymkode: 7d1e2...bac

Når det gjelder medikamenter som er avhengighetsdannende, eller i dette tilfellet potensielt sterkt vanedannende, bør du ikke spørre tilfeldige forumbrukere om du bør øke dose, men heller rådføre deg med lege. Toleranseutvikling krever ikke hyppig bruk over lang tid - det skjer skummelt fort.

Skrevet
12 minutter siden, beef sister skrev:

Når det gjelder medikamenter som er avhengighetsdannende, eller i dette tilfellet potensielt sterkt vanedannende, bør du ikke spørre tilfeldige forumbrukere om du bør øke dose, men heller rådføre deg med lege. Toleranseutvikling krever ikke hyppig bruk over lang tid - det skjer skummelt fort.

Dette! 
Hilsen ei som slet med abstinenser etter et kort sykehusopphold, skulle ikke mer til enn en uke med sterke smertestillende. 

Anonymkode: cb709...b17

Skrevet

Kjære HI

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen
Admin

• Admin låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...