Gå til innhold

Hjelp mot overtenking

Anbefalte innlegg

Finnes det? Jeg har en nabo som overtenker alt. Hun skal nå ut i praksis gjennom nav. Men hun tenker: hva synes de om meg? Hva tenker de hvis jeg ikke klarer jobben..hva sier de om meg hvis jeg må slutte pga at jeg klarer ikke å jobbe..kommer de til å like meg som person 

Hun er innom meg flere ganger om dagen for å snakke om dette. Finnes det hjelp for å bli kvitt disse tankene?

Hun hadde en leder jobb før, men måtte slutte pga hun tok med seg jobben hjem og tenkte og la planer om natten. Ble utslitt av dette 

Anonymkode: bf59f...34d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144405691-hjelp-mot-overtenking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Finnes det? Jeg har en nabo som overtenker alt. Hun skal nå ut i praksis gjennom nav. Men hun tenker: hva synes de om meg? Hva tenker de hvis jeg ikke klarer jobben..hva sier de om meg hvis jeg må slutte pga at jeg klarer ikke å jobbe..kommer de til å like meg som person 

Hun er innom meg flere ganger om dagen for å snakke om dette. Finnes det hjelp for å bli kvitt disse tankene?

Hun hadde en leder jobb før, men måtte slutte pga hun tok med seg jobben hjem og tenkte og la planer om natten. Ble utslitt av dette 

Hun er jo syk. 
Du kan ikke kurere henne, HI. Hun må selv søke hjelp.

Anonymkode: a75db...4c1

Jeg har det akkurat likt med min nabo. Hun kommer ofte for å snakke ut om bagateller. Ting hun sa, detaljer fra klærne hun hadde på osv. Jeg engasjerte meg til å begynne med, men har sluttet nå. Jeg har konkludert med at hun er nevrotisk og ekstremt selvopptatt. Hun suger all min energi, og jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: e37c8...310

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det akkurat likt med min nabo. Hun kommer ofte for å snakke ut om bagateller. Ting hun sa, detaljer fra klærne hun hadde på osv. Jeg engasjerte meg til å begynne med, men har sluttet nå. Jeg har konkludert med at hun er nevrotisk og ekstremt selvopptatt. Hun suger all min energi, og jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: e37c8...310

Jeg føler litt sånn også. Men vi har vært naboer i 15 år og hun har ingen nære venner. Men det er slitsomt. Jeg tror ikke at hun klarer å jobbe før hun blir kvitt alle tankene.

På en jobb hun hadde før kom hun en time før for å se på oppgavene hun hadde og forberede seg. Hun måtte opp kl 5 da for å dusje,spise og ordne seg. Var på jobb kl 7 og hun begynte kl 8. Ikke rart at hun sliter seg ut. 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo klassisk sosial angst. Jeg hadde beroliget henne og også sagt «Gjør det egentlig noe om ikke alle skulle like deg da?» 

Anonymkode: 99a84...252

Annonse

Jeg hadde spurt henne om hun kunne fortalt det til legen sin og fått henvisning videre til hjelp. Da viser du jo at du forstår at det er slitsomt for henne men at du ikke er den rette til å hjelpe, hun må ha proff hjelp. Og det er lov å si at det er ingenting galt med hennes fremtreden, men tankene hennes er det som ødelegger og sliter henne ut. 

Anonymkode: eed74...344

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler litt sånn også. Men vi har vært naboer i 15 år og hun har ingen nære venner. Men det er slitsomt. Jeg tror ikke at hun klarer å jobbe før hun blir kvitt alle tankene.

På en jobb hun hadde før kom hun en time før for å se på oppgavene hun hadde og forberede seg. Hun måtte opp kl 5 da for å dusje,spise og ordne seg. Var på jobb kl 7 og hun begynte kl 8. Ikke rart at hun sliter seg ut. 

Men hvis hun skal ut i praksis gjennom Nav, så er vel det pga de problemene hun har, og da har hun vel en lege som følger hun litt opp

Anonymkode: 318ca...e2a

Be henne om å sette ned en liste: Hva er det verste som kan skje? Be henne skrive ned f.eks. 5 ting/situasjoner, legge bort listen en dag også ta den frem igjen for å gå gjennom den igjen: Hva ville vært verst av de 5 tingene og om det skjer hvor farlig er det egentlig? La oss si at ingen liker henne er en av tingene på listen: Hvor stor er sannsynligheten for at det skjer? Vil ikke de si noe om de som jobber der? At de faktisk ikke er særlig inkluderende og at den bedriften ikke burde vært på NAV sin liste? Og spiller det så stor rolle? Hun skal jo kun være der en kort periode. 

Om hun overtenker så må hun begynne å trene på å tenke konsekvenser og alvorlighetsgrad også. Om jeg går på jobb en dag uten å dusje, hva er det verste som kan skje? Ubehagelig for andre på bussen om jeg lukter ille, men vil det påvirke mitt og deres live noe større? Nei. Om jeg forsover meg til et viktig møte, hva er det verste som kan skje? Jeg får kanskje beskjed om at dette ikke må skje igjen og det er greit nok, men mister jeg jobben? Nei, for det skal mer til å for å si opp en person. Mister jeg den kunden, muligens ellers så må jeg jobbe for å bygge opp tilliten igjen og tror jeg at jeg kan klare det? Helt sikkert. 

I hennes tanker så stopper hun kun med problemene men hun må begynne å tenke over hva konsekvensene vil være og er det egentlig så ubehagelig? Hun har gitt redselen for ubehag altfor stort rom at det er på tide å begynne å plukke den fra hverandre og få kontroll. 

Anonymkode: ce58d...561

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...