Gå til innhold

Får alle falske tenner når de blir eldre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei heldigvis ikke. I hvertfall ikke om du har stelt tennene dine godt. For noen generasjoner siden var det nok ganske vanlig med falske tenner på eldre mennesker. 
Nå har faktisk jeg en del falske tenner selv, men det er etter en ulykke 🙄

Anonymkode: b7ecd...aec

Fluortannkremen kom til Norge for 40-50 år siden. Den har gjort at vi har bedre tannhelse og mindre skader på tennene. Derfor har eldre folk (født på slutten av 40-tallet og senere) i dag, i større grad sine egne tenner, enn folk som ble født tidligere. 

Anonymkode: 6027d...80e

De som er gamle nå er vel den første generasjon som dør med de fleste av tennene i behold. 

Min demente far mistet tann etter tann som en følge av sykdommen, men selv han døde med de fleste i behold i en alder av 90 år. 

Anonymkode: beddd...8e7

Annonse

Det har nok mye med håndbrekk å gjøre - i tillegg til fluor. Min mormor ble 94 og hadde bare egne tenner, mens et annet mer perifert familiemedlem er veldig avslappet på tannhygienen og har nå måttet trekke alt i overkjeven før fylte 70. 

Anonymkode: 1049a...ee2

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det heter gebiss da. 
Nei. Ikke alle. Jeg er 45 år og aldri hatt hull. Fluorgenerasjonen. Har veldig hvite og fine tenner. 

Anonymkode: d29fe...a00

Gebiss eller tannprotese... Eller som jeg har, tannimplantater. Men det er tenner på skruer som er operert inn, og sitter der permanent. 

Anonymkode: b7ecd...aec

Sist jeg var hos tannlegen fortalte han at han nettopp hadde hatt en dame der på 95 år som fortsatt hadde alle tennene sine. Det var visst veldig imponerende, samt at hun fortsatt gikk til tannlegen. De stod 5 stk rundt en skjerm og så på bildene av tennene hennes da jeg kom inn. 😛

Anonymkode: 6bc51...d9b

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det heter gebiss da. 
Nei. Ikke alle. Jeg er 45 år og aldri hatt hull. Fluorgenerasjonen. Har veldig hvite og fine tenner. 

Anonymkode: d29fe...a00

Det heter protese.

Anonymkode: 9e525...c05

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...