Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #1 Skrevet 25. juli 2020 Jeg er ikke ute etter å shame noen, jeg er bare nysgjerrig siden jeg bor langt unna grense til Sverige og derfor aldri har handlet der. Ser flere artikler nå om folk som er i Sverige og handler nå som det er åpnet igjen, og flere av de nevner at de handler matvarer de ikke får kjøpt i Norge, ser flere her inne og nevner det, så da lurer jeg på hva slags matvarer det er snakk om. Eneste jeg vet er at de har mye større utvalg av diverse allergimat i Sverige enn i Norge. Anonymkode: ebd65...128
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #2 Skrevet 25. juli 2020 Veldig mange som reiser til Sverige handler tobakk, brus og alkohol, det er mye penger å spare om du har litt forbruk av disse tingene. Tror du kan spare en tusenlapp på et tårn snus, og da lønner det seg jo å kjøre over om du bor nærme og snuser... Men de har større utvalg av allergivarer, noen apotekvarer er mye billigere, og de har mye billig kjøtt. Problemet er at nye av kjøttet som selges på grensen er fullt av vann og antibiotika. Skal du ha f.eks kyllingfilet uten innsprøytet saltvann koster de like mye som i Norge.... Når jeg er i Sverige kjøper jeg bakevarer, kakestrøssel o.l Mye bede utvalg og mye rimeligere priser. Jeg kjøper syltetøy, for gubben er så glad i det litt søte smakfulle syltetøyet der. Anonymkode: 63772...95c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #3 Skrevet 25. juli 2020 Jeg bor nær grensen, og i en periode der et av barne trengte spesialkost (gluten- og melkefri) handlet vi i Sverige på grunn av utvalget. Dette handlet mye om at alt var nytt og fremmed for oss, og der fikk vi varer som føltes trygge, og som kom i et godt utvalg. Anonymkode: 16d69...38e
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #4 Skrevet 25. juli 2020 For meg med cøliaki, hadde det vært gull å bo nærme grensen. Bedre priser og mye mer utvalg. Men nå bor jeg langt unna. Og jeg hadde uansett ikke handlet der i disse tider. Og Pepsi Max på boks 😅 Mye billigere! Anonymkode: d2770...f84
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #5 Skrevet 25. juli 2020 Tror det eneste vi har kjøpt der, som vi ikke får her er Coco pops, da den i Sverige er bedre enn den i Norge. Men det er jo uansett ikke noe vi har i det daglige. Jeg drar til Sverige for apotek varer. Og kjøper svært lite mat med hjem. Og jeg har cøliaki, men mitt favoritt brød får jeg bare i Norge. Og jeg ønsker å spise norsk kjøtt, kylling osv. Og da er det ikke billigere i Sverige. Anonymkode: 9ad3c...0b4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #6 Skrevet 25. juli 2020 Jeg bor dessverre langt fra grensen, men for meg hadde det vært mye penger å spare på å kjøpe glutenfri mat der (har cøliaki), og røyk og brus. Anonymkode: 8419f...f04
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #7 Skrevet 25. juli 2020 Man får det meste her også,men du sparer utrolig mye av og handle i sverige, hvis du handler for eksempel 1500-2000 her, får du nesten det dobbelt av det samme som du hadde fått i norge Anonymkode: e1b75...3d4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #8 Skrevet 25. juli 2020 Jeg syns de har et mye bedre utvalg av oster, vegetarmat, jeg syns svensk kaffe er bedre, og det er også lettere å få tak i andre stykninger av kjøtt. Og de har mye bedre røstipoteter hvis man ønsker å kjøpe det ferdig 🙈 Drar aldri til Sverige kun for å handle, men vi har hytte der. Og har merket de siste mnd at jeg har lagt meg til noen vaner, så det er enkelte svenske varer jeg har savnet. Som skagenrøre, noen typer lokal ost, eplemosten som selges i lokalbutikken osv. Men da snakker vi skikkelig lokale sære greier 😊 Anonymkode: e5237...d8c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #9 Skrevet 25. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Man får det meste her også,men du sparer utrolig mye av og handle i sverige, hvis du handler for eksempel 1500-2000 her, får du nesten det dobbelt av det samme som du hadde fått i norge Anonymkode: e1b75...3d4 Hvor handler du? For handler man bare matvarer, så er ikke det så mye billigere. Man kan ikke sammenligne utenlandsk kyllingfilet full av vann, salt og antibiotika, med fersk norsk kyllingfilet. Jeg synes det har blitt dyrt med mat i Sverige, før kjøpte jeg mye mer, nå er det lite jeg kjøper. For mye har samme pris som i Norge. Anonymkode: 9ad3c...0b4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #10 Skrevet 25. juli 2020 Godteri, brus, snus er halv pris omtrent. Alkohol kjøper jeg sjeldent, men har nå fått smaken for cideren Bulmers som koster veldig mye på kiwi.. der koster den 70 kr for en halvliter .. i Sverige koster det 250 for et brett. kjøper og Mye kosemat der, da det er billig og mye å velge mellom: nuggets, kyllingspyd, bacon. Får 2 kg nuggets for 200 kr mener jeg å huske. Kjøper og kyllingfilet. Noe karbonadedeig , og mye forskjellige oster! Mye godt der😊 Anonymkode: 1769d...9b2
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #11 Skrevet 25. juli 2020 Mye større utvalg av pålegg. Skinke, salami, smøreost osv. Og billigere. Meieri disken er 3 ganger så stor som i Norge og halva prisen på så og si alt. Større utvalg av vegetarmat. Alt av knekkebrød, maiskaker, kjeks etc halva prisen og større utvalg. Apoteksvarer Dere som tror at det bare er røyk og godteri man kjøper på grensen må ta dere en tur før dere snakker ned harryhandel. Alt dette snakket om at kjøttet er fullt av antibiotika, har dere tall på dette? Fakta? Tenker på at 10 mill svensker fint kan spise kjøttet fra butikken i Sverige uten å være i dårligere form/sykere enn nordmenn? Hvordan går det an? Godt smaker det også, til en tredjedel av prisen. Anonymkode: bb211...131
KellyTaylor Skrevet 25. juli 2020 #12 Skrevet 25. juli 2020 Glutenfritt Lavkarbo fra bodypower CapriSonne, brus, godteri, monsterkaffe Karbonadedeig, oster, pasta, funlight, kjøtt. Melk, fløte, rømme, større kvantum av ymse i frysediskene. Noe av det vi pleier å handle
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #13 Skrevet 25. juli 2020 Jeg har handlet en del i Sverige. Alt der kan selvsagt også kjøpes i Norge. De satser på billig og dårlig mat for harryhandlerne. Gulosten kan for eksempel ligge et halvt år i åpnet forpakning uten å bli dårlig, - Mye kjemikalier! Alle som skriver her virker så fornuftige, men det er stort sett bare skvip å se i 90 % av de overlessede handlevognene der. Matbudsjettet vårt har gått ned etter vi sluttet å handle i Sverige, men vi har mye høyere kvalitet på maten. Selvsagt betyr det at vi nå også kaster mindre mat. Anonymkode: f08b0...f9a
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #14 Skrevet 25. juli 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mye større utvalg av pålegg. Skinke, salami, smøreost osv. Og billigere. Meieri disken er 3 ganger så stor som i Norge og halva prisen på så og si alt. Større utvalg av vegetarmat. Alt av knekkebrød, maiskaker, kjeks etc halva prisen og større utvalg. Apoteksvarer Dere som tror at det bare er røyk og godteri man kjøper på grensen må ta dere en tur før dere snakker ned harryhandel. Alt dette snakket om at kjøttet er fullt av antibiotika, har dere tall på dette? Fakta? Tenker på at 10 mill svensker fint kan spise kjøttet fra butikken i Sverige uten å være i dårligere form/sykere enn nordmenn? Hvordan går det an? Godt smaker det også, til en tredjedel av prisen. Anonymkode: bb211...131 Ang pålegg: du tenker ikke på hva som er tilsatt? Salt, vann, ulike E-stoffer som heldigvis er forbudt i Norge Meieri: Melk er tross alt ferskvare, begrenset hvor mye melk man drikker. Yoghurt - samme greia. Ost - hva kan det ha seg at den "aldri" mugner? Stikkord: tilsetningsstoffer. Vegetarmat vet jeg ingenting om, heldigvis. Knekkebrød: Koster da virkelig svært lite her hjemme. Stor pakke knekkebrød til under 15 kroner. Apotekvarer - hvor mye sånt har man bruk for, liksom? Antibiotika i kjøtt: EU tillater, og bruker, ekstremt mye mer antibiotika i kjøttproduksjon. "FAKTA OM ANTIBIOTIKABRUK Noreg brukar minst antibiotika i husdyrproduksjon i Europa. Vi brukar 4 milligram antibiotika per kilo kjøtt. Sverige brukar 14 mg antibiotika per kilo kjøtt, mens Danmark brukar over 10 gongar så mykje antibiotika som Noreg (43 mg/kilo) Spania, Italia og Kypros har høgast antibiotikaforbruk i Europa." https://www.bondelaget.no/antibiotikabruk/ I tillegg kommer drivstoff og slitasje på bil. Tenker jeg fortsetter å handle for en rimelig penge her hjemme, jeg. Anonymkode: 7abfa...2a6
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #15 Skrevet 25. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mye større utvalg av pålegg. Skinke, salami, smøreost osv. Og billigere. Meieri disken er 3 ganger så stor som i Norge og halva prisen på så og si alt. Større utvalg av vegetarmat. Alt av knekkebrød, maiskaker, kjeks etc halva prisen og større utvalg. Apoteksvarer Dere som tror at det bare er røyk og godteri man kjøper på grensen må ta dere en tur før dere snakker ned harryhandel. Alt dette snakket om at kjøttet er fullt av antibiotika, har dere tall på dette? Fakta? Tenker på at 10 mill svensker fint kan spise kjøttet fra butikken i Sverige uten å være i dårligere form/sykere enn nordmenn? Hvordan går det an? Godt smaker det også, til en tredjedel av prisen. Anonymkode: bb211...131 Enig angående vegetarmat (og vegan). Anonymkode: 16d69...38e
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #16 Skrevet 25. juli 2020 Migrene medisin man ikke får kjøpt i Norge. Billig caprisonne og klær. Anonymkode: 93971...a33
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #17 Skrevet 25. juli 2020 Locobase krem! Mye billigere i Sverige! Vegetar mat, ost og polsk mat 😃 Anonymkode: c8497...2ea
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #18 Skrevet 25. juli 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Migrene medisin man ikke får kjøpt i Norge. Billig caprisonne og klær. Anonymkode: 93971...a33 Reseptfri migrenemedisin? Anonymkode: 7abfa...2a6
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #19 Skrevet 25. juli 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Reseptfri migrenemedisin? Anonymkode: 7abfa...2a6 Ja, det får du. Anonymkode: 022fd...5d8
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #20 Skrevet 25. juli 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det får du. Anonymkode: 022fd...5d8 Hva heter den? Er den bedre enn de man får her i Norge? Hi Anonymkode: ebd65...128
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #21 Skrevet 25. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ang pålegg: du tenker ikke på hva som er tilsatt? Salt, vann, ulike E-stoffer som heldigvis er forbudt i Norge Meieri: Melk er tross alt ferskvare, begrenset hvor mye melk man drikker. Yoghurt - samme greia. Ost - hva kan det ha seg at den "aldri" mugner? Stikkord: tilsetningsstoffer. Vegetarmat vet jeg ingenting om, heldigvis. Knekkebrød: Koster da virkelig svært lite her hjemme. Stor pakke knekkebrød til under 15 kroner. Apotekvarer - hvor mye sånt har man bruk for, liksom? Antibiotika i kjøtt: EU tillater, og bruker, ekstremt mye mer antibiotika i kjøttproduksjon. "FAKTA OM ANTIBIOTIKABRUK Noreg brukar minst antibiotika i husdyrproduksjon i Europa. Vi brukar 4 milligram antibiotika per kilo kjøtt. Sverige brukar 14 mg antibiotika per kilo kjøtt, mens Danmark brukar over 10 gongar så mykje antibiotika som Noreg (43 mg/kilo) Spania, Italia og Kypros har høgast antibiotikaforbruk i Europa." https://www.bondelaget.no/antibiotikabruk/ I tillegg kommer drivstoff og slitasje på bil. Tenker jeg fortsetter å handle for en rimelig penge her hjemme, jeg. Anonymkode: 7abfa...2a6 Angående apotek varer. Jeg har atopisk dermatitt, og skal jeg kjøpe locobase på apoteket her, så blir det 1000 kr i måneden. I Sverige en tredjedel av prisen. Og jeg handler jo inn for minst 3 måneder. Handler og vitaminer, dusjolje og badeolje. Men hadde det ikke vært for at jeg trengte så mye på apoteket, hadde jeg ikke reist til Sverige. Anonymkode: 9ad3c...0b4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #22 Skrevet 25. juli 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva heter den? Er den bedre enn de man får her i Norge? Hi Anonymkode: ebd65...128 Jeg husker ikke. De har litt forskjellige. Anonymkode: 022fd...5d8
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #23 Skrevet 25. juli 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Mye større utvalg av pålegg. Skinke, salami, smøreost osv. Og billigere. Meieri disken er 3 ganger så stor som i Norge og halva prisen på så og si alt. Større utvalg av vegetarmat. Alt av knekkebrød, maiskaker, kjeks etc halva prisen og større utvalg. Apoteksvarer Dere som tror at det bare er røyk og godteri man kjøper på grensen må ta dere en tur før dere snakker ned harryhandel. Alt dette snakket om at kjøttet er fullt av antibiotika, har dere tall på dette? Fakta? Tenker på at 10 mill svensker fint kan spise kjøttet fra butikken i Sverige uten å være i dårligere form/sykere enn nordmenn? Hvordan går det an? Godt smaker det også, til en tredjedel av prisen. Anonymkode: bb211...131 10 millioner svensker kjøper ikke det "søplet" du finner i grensebutikkene altså. Drar du litt lenger inn i Sverige og titter i matbutikkene der har de litt av det billige f.eks kyllingkjøttet som er fullt av saltvann også har de mye av det dyrere kjøttet med mye bedre kvalitet. Veldig mange svensker kjøper kjøttet med best kvalitet.... Du blir ikke dårlig av det, men det er ikke topp kvalitet på det. Sammenligner du kyllingfilet i "harrybutkkene" og kyllingfilet i de norske butikkene er det to helt forskjellige ting. Man kan nesten ikke sammenligne prisene på det i det hele tatt. Anonymkode: 63772...95c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2020 #24 Skrevet 25. juli 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Meieri disken er 3 ganger så stor som i Norge og halva prisen på så og si alt. Anonymkode: bb211...131 Skjønner at du er svensk når du glimter til med svenske ord iblandt. Du er flink til å være ambassadør til å selge svensk drittmat. Kjøp en svensk hushållsost og en norsk Norvegia og sett de i kjøleskskapet. De koster omtrent det samme. Norvegian vil mugne, mens den svenske vil holde seg like fin, måned etter måned. Hvorfor? Selvsagt fordi den inneholder mer kjemikalier enn kattematen vi kjøper. For kjøttet er det mye verre. Gjør et google søk for å se lands bruk av antibiotika. Husk at billigkjøttet som selges i Sverige kommer fra andre land og har dårligere kvalitet enn kattemat. Anonymkode: f08b0...f9a
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2020 #25 Skrevet 26. juli 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Migrene medisin man ikke får kjøpt i Norge. Billig caprisonne og klær. Anonymkode: 93971...a33 Hva heter den? Anonymkode: 4bf20...b58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå