Gå til innhold

Hybrid eller elektrisk?

Anbefalte innlegg

På 25.7.2020 den 9.57, Anonym bruker skrev:

Gjør det noe om den er tyngre da?

Anonymkode: ac125...d84

Tja. Vet ikke. Har lite greie på biler, men en jeg kjenner som har hatt mange forskjellige anbefalte ikke det. Han syntes det var praktisk, men det gikk utover andre ting som gjør bilen dårligere. 

Anonymkode: 1d62b...1be

Fortsetter under...

På 24.7.2020 den 0.44, Anonym bruker skrev:

Kjører i rundt 60km/t opplever du at bilen veksler mellom el og bensinmotor, rykker og napper, lager rare lyder. Vi spurte om bilen skulle være sånn da vi leverte den tilbake, og fyren bare nikket og flirte gjenkjennende. Har i ettertid hørt at hybridbiler kun kjøpes av de med null peiling på hvordan en skikkelig god bil skal være. Men det finnes nok av dem, da!

Anonymkode: 95e76...7a2

Da var det noe feil på akkurat den bilen... min Toyota Yaris (hybrid) skifter mellom el og bensin, men det er umulig for meg å merke når den gjør det. Jeg må i så fall trykke på den tavla som viser bilens funksjoner under fart. Det er heller ikke i 60 km/t den typisk veksler mellom de to, det er på bykjøring. Det verken rykker eller napper. Og hvis du hører det er du jammen god, det veksler mellom svak motordur og ingen motordur. Mor mi har en likedan, som jeg kjørte mye før jeg kjøpte min, og de problemene merket jeg ikke på den heller. Derfor jeg valgte å kjøpe samme type.

Anonymkode: a9179...362

På 23.7.2020 den 22.55, Lille_vifte skrev:

Jeg gikk til innkjøp av en fullelektrisk bil. Gikk for 4-hjulstrekk med rekkevidde på 400 km. Jeg er SÅ fornøyd! Vi er en familie på 4, to voksne og to barn. Hvis jeg skal være kritisk, må jeg påpeke at bagasjerommet er noe lite når vi må ha barnevogn med bag til, den bruker lang tid på lading hjemme og den er dyr i innkjøp/forsikring. Likevel har regnestykket i hverdagen endret seg veldig når vi ikke må fylle drivstoff. Men min tidligere bil brukte 0.8 liter på mila, bensin i tillegg, dette koster fort 3000 i drivstoff i mnd. Vi kjører 4-6 mil minst per dag. Hadde gått for elbil! Ladenettet er virkelig ikke så dårlig utbygget som mange vil ha det til! 

Kommer jo an på hvor du bor...

Kjøp Tesla. Har kjørt mye rart gjennom venner og jobb, både hybrid og andre elbiler. Ser hvordan de elbilene som ikke er Tesla står i kø på de stusselige hurtigladerne rundt omkring, fikler med telefonen sin og kort for å få til å betale. Hybrid er bare trist. Som noen andre nevnte; små motorer som gjør kjøreopplevelsen kjip. Tesla har alt du trenger, fantastisk rekkevidde og er vel verdt pengene.

Vi har elektrisk Hyundai Kona til å kjøre i hverdagen og den er helt topp. Stor forskjell i rekkevidde mellom sommer og vinter! Elsker at den er rask varm, vi hadde dieselbil før og det tok nesten 20 km før den var virkelig varm.

Min familie bor i utlandet og da er det så dårlig med lademuligheter at vi måtte gi opp kjøre elektrisk. Prøvde 2 ganger som var total mislykket. Vi har nå en knøttliten Skoda Fabia bensin som vi bruker i ny og ne for å sikre at bremsene ikke ruster i stykker. Hadde vi råd til Tesla ville vi nok vært helelektrisk, Teslas superchargere er tingen.

Anonymkode: 4d66b...a3d

Annonse

Vi har ladehybrid. Mitsubishi outlander. Er kjempefornøyd. Kjører på strøm på alle de daglige småturene. Og bensin på langtur. Romslig bil med firehjulstrekk. 

Jeg merker ikke noen forskjell i kjøreopplevelsen fra deg gamle dieselbilen vår. Hva angår tesla i sammenligning så har jeg bare sittet på med folk. Ikke kjørt selv.  Og det har gitt meg tre dårlige opplevelser. To var med mannfolk som absolutt skulle ha bilen opp i 100 mellom hvert lyskryss i Oslo, så det bare vare heftig gass og brems. Og den siste gjorde at firetimersturen tok nærmere fem timer på grunn av landinga og ladekø. 

Anonymkode: 9692f...ca4

Ikke hybrid. Den er gjerne så tung at det elektriske er jo bortkastet. I tillegg kan du tegne dobbel pris på verksted. Ville valgt elektrisk, eller diesel hvis du kjører mye. Ingen som arbeider på verksted (Mercedes, Volvo osv anbefaler hybrid per i dag).

Anonymkode: 0dd0c...1f2

På 24.7.2020 den 0.44, Anonym bruker skrev:

Vi kjører Tesla. Har vært på Norgesferie nå, ladet tre ganger mellom Trondheim og Sørlandet. Ikke en eneste gang stod vi i ladekø.

Elektrisk (les: Tesla) er en fantastisk opplevelse og masse fordeler. Deilig å kjøre, laaang rekkevidde (og herlige 20-minutters ladepauser med innlagt lunsj) og flott komfort.

Så har du hybrid😂 Vi måtte leie en i noen dager da den andre bilen (ikke Teslaen) vår var på verksted. Det var en ny Toyota hybrid. Fytti grisen for en forferdelig kjøreopplevelse!!! Den elendige bittelille og svake el-motoren slår inn og ut i tide og utide. Kjører i rundt 60km/t opplever du at bilen veksler mellom el og bensinmotor, rykker og napper, lager rare lyder. Vi spurte om bilen skulle være sånn da vi leverte den tilbake, og fyren bare nikket og flirte gjenkjennende. Har i ettertid hørt at hybridbiler kun kjøpes av de med null peiling på hvordan en skikkelig god bil skal være. Men det finnes nok av dem, da!

Har også en Toyota hybrid i " Toyotafamilien "kjenner ikke til de problemene du nevner, så kanskje du kan fortelle hvilke av bilene til  Toyota du hadde slik dårlig opplevelse med ? Eneste vi kjenner til som lager litt lyd, er auris, men ikke i nærheten av så voldsomt som det du beskriver 😀 Yaris hybrid lager også litt lyd, men det er fordi den har lite hk, men ikke engang den bråker så dyrisk som det du beskriver. Hadde helt klart valgt hybrid fremfor elbil. Langt fler ulemper med elbil enn hybrid, faktisk.

Anonymkode: fd440...b9c

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har også en Toyota hybrid i " Toyotafamilien "kjenner ikke til de problemene du nevner, så kanskje du kan fortelle hvilke av bilene til  Toyota du hadde slik dårlig opplevelse med ? Eneste vi kjenner til som lager litt lyd, er auris, men ikke i nærheten av så voldsomt som det du beskriver 😀 Yaris hybrid lager også litt lyd, men det er fordi den har lite hk, men ikke engang den bråker så dyrisk som det du beskriver. Hadde helt klart valgt hybrid fremfor elbil. Langt fler ulemper med elbil enn hybrid, faktisk.

Anonymkode: fd440...b9c

Huff, jeg husker ærlig talt ikke hvilken type det var. Har forsøkt å fortrenge det. Men hele opplevelsen og kvaliteten på bilen var jo stusselig!

Jeg vil gjerne høre hvilke fordeler du mener hybrid gir? Mener du den ene kaffe/ladepausen vi hadde mellom Trondheim og Oslo forrige uke? Som tok hele 30 minutter (barna trenger lengre tid for å få ut energi på den turen uansett!)? Eller at Tesla er så gode å kjøre at alt annet føles som en blikkboks? Jo, ulempe det, om man må leie annen bil på ferie, jeg kjenner til det. Men ærlig talt, hva er fordelene? Det flires jo stort sett av hybridbil-eiere, fordi de bilene er så stusselige med sine symaskinmotorer og merkelige kjøreegenskaper. Men som jeg sa, det finnes nok av folk som ikke bryr seg om kvalitet og kjøreopplevelse, og lar seg lure! 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Huff, jeg husker ærlig talt ikke hvilken type det var. Har forsøkt å fortrenge det. Men hele opplevelsen og kvaliteten på bilen var jo stusselig!

Jeg vil gjerne høre hvilke fordeler du mener hybrid gir? Mener du den ene kaffe/ladepausen vi hadde mellom Trondheim og Oslo forrige uke? Som tok hele 30 minutter (barna trenger lengre tid for å få ut energi på den turen uansett!)? Eller at Tesla er så gode å kjøre at alt annet føles som en blikkboks? Jo, ulempe det, om man må leie annen bil på ferie, jeg kjenner til det. Men ærlig talt, hva er fordelene? Det flires jo stort sett av hybridbil-eiere, fordi de bilene er så stusselige med sine symaskinmotorer og merkelige kjøreegenskaper. Men som jeg sa, det finnes nok av folk som ikke bryr seg om kvalitet og kjøreopplevelse, og lar seg lure! 

«Symaskinmotorer» kan de jo ikke ha; de går jo på bensin.

Jeg har nettopp kjøpt meg en BMW i3, med det minste batteriet. Jeg kjører frem og tilbake til jobb, og litt småkjøring utenom. Har dog kjørt Tønsberg-oslo tur retur med 40 min ladepause totalt. Det er absolutt overkommelig. Jeg har 3 barn, hvor eldste bor hos sin far så en 4-seters liten sak passer meg ypperlig! Har lader hjemme hos eksen, og kan lade for en 50 lapp på bensinstasjon. Ingen problemer overhodet! Koster nå, med den strømprisen som er, 1 krone og lade bilen.
Eksen har en tesla, med ekstremt god rekkevidde, men han kjører mye i jobbsammenheng (er firmabil). Når strømmen var på det dyreste betalte han 200 kr for å lade hjemme en mnd,...

Anonymkode: b3401...eec

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo ikke spesielt interessant å diskutere med noen som bare driver med selvforherligelse og bekreftelse av det de selv har valgt. Disse påstandene dine blir bare flaut. "Det flires av hybrideiere"? Hvilke folk er det du henger med? Tesla-ekkokammeret? Det blir som Apple-fanboys - iiingenting er like bra som IOS! Og så vet de fleste andre at verden ikke er fullt så svart/hvit.

Tesla er sikkert en kjempebil, men det er nok av folk som ikke ønsker å bruke 700' på bil. Selv kjører jeg en Golf GTE (hybrid, der altså - har fortsatt til gode å bli flirt av) med drøye 200 hk. Smooth og stabil på veien, tre år gammel modell kostet meg 200'. Kjører elektrisk lokalt, hybrid på langtur.

Anonymkode: 33e85...239

Annonse

På 28.7.2020 den 0.24, Anonym bruker skrev:

Tja, er tydeligvis mange som bytter inn elbilen sin i hybrid eller diesel, nå for tiden.

Så det er tydeligvis store fordeler med hybrid eller diesel fremfor elbil.

https://www.dn.no/motor/bilia/frode-hebnes/bilbransjen/bilia-sjef-frode-hebnes-vi-star-i-en-el-tsunami/2-1-541376

Anonymkode: 6d6a8...4f9

På 28.7.2020 den 10.26, Anonym bruker skrev:

Det blir jo ikke spesielt interessant å diskutere med noen som bare driver med selvforherligelse og bekreftelse av det de selv har valgt. Disse påstandene dine blir bare flaut. "Det flires av hybrideiere"? Hvilke folk er det du henger med? Tesla-ekkokammeret? Det blir som Apple-fanboys - iiingenting er like bra som IOS! Og så vet de fleste andre at verden ikke er fullt så svart/hvit.

Tesla er sikkert en kjempebil, men det er nok av folk som ikke ønsker å bruke 700' på bil. Selv kjører jeg en Golf GTE (hybrid, der altså - har fortsatt til gode å bli flirt av) med drøye 200 hk. Smooth og stabil på veien, tre år gammel modell kostet meg 200'. Kjører elektrisk lokalt, hybrid på langtur.

Anonymkode: 33e85...239

De som før lurte på hvorfor andre folk er så vulgære at de spiser pølser, når biff er så mye bedre, har nå tatt et steg opp og kan snobbe på nye felter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...