Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #1 Skrevet 18. juli 2020 Hvordan oppdaget du brystkreften? Kjente du en kul, hvordan kjentes den ut? Hard, vond, stor, liten? Ventet du og såg ann om kulen vokste større, eller gikk du til legen med en gang? Jeg har oppdaget en kul, bevegelig, ikke vond, på siden av brystvorten. Usikker om det er fettvev eller om det er en kul! Har gådd ned litt i vekt, så brystene mine er blitt litt mindre. Anonymkode: 8d7ad...16d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #2 Skrevet 18. juli 2020 Hvor er du i syklusen din med tanke på mensen? Anonymkode: dc8f2...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #3 Skrevet 18. juli 2020 Hadde mensen for 1 uke siden ca Anonymkode: 8d7ad...16d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #4 Skrevet 18. juli 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde mensen for 1 uke siden ca Anonymkode: 8d7ad...16d Da er det "riktig" tidspunkt for å undersøke brystene, og da ville jeg bestilt en legetime. I hvert fall hvis du er vant med å undersøke brystene dine og du har undersøkt med flat hånd og du kjenner at det er forskjell på brystene. Jeg har ikke opplevd det selv, men har undersøkt egne bryst i mange år pga. mye kreft i familien. Det er gode tegn at det du kjenner er bevegelig og ikke vondt, men bør uansett sjekkes opp i, så bestill deg en legetime. Husk at de aller fleste kuler er godartede, og også at hvis det likevel skulle være brystkreft så er det blitt veldig gode prognoser for å bli frisk Anonymkode: dc8f2...0ad
Mr. Freeze Skrevet 18. juli 2020 #5 Skrevet 18. juli 2020 Jeg hadde ikke kreft, men et helt normalt fibroadenom! Jeg fant en liten, hard, bevegelig kul i brystet, like over brystvorten, for fem år siden. Ca 1×1 cm. Over kulen hadde huden et lite "søkk", og var litt blålig farget. Den var ikke vond eller øm. Jeg gikk til legen med en gang, og hun henviste meg til "puppeavdelingen" på sykehuset. Jeg kom inn rimelig fort. Det tok de en ultralyd og en biopsi, som jeg fikk svar på etter en uke eller to. Min kul var som sagt ikke farlig, og det er sannsynligvis ikke din, heller. Bestill time hos lege på mandag, så tar dere det derfra. Det var bra at du oppdaget den, men prøv å puste med magen frem til du vet mer. Kuler er som regel ikke farlige, men må likevel tas på alvor. Lykke til ❤
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #6 Skrevet 18. juli 2020 2 minutter siden, Mr. Freeze skrev: Jeg hadde ikke kreft, men et helt normalt fibroadenom! Jeg fant en liten, hard, bevegelig kul i brystet, like over brystvorten, for fem år siden. Ca 1×1 cm. Over kulen hadde huden et lite "søkk", og var litt blålig farget. Den var ikke vond eller øm. Jeg gikk til legen med en gang, og hun henviste meg til "puppeavdelingen" på sykehuset. Jeg kom inn rimelig fort. Det tok de en ultralyd og en biopsi, som jeg fikk svar på etter en uke eller to. Min kul var som sagt ikke farlig, og det er sannsynligvis ikke din, heller. Bestill time hos lege på mandag, så tar dere det derfra. Det var bra at du oppdaget den, men prøv å puste med magen frem til du vet mer. Kuler er som regel ikke farlige, men må likevel tas på alvor. Lykke til ❤ Godt å høre din historie, takk ❤️ Anonymkode: 8d7ad...16d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da er det "riktig" tidspunkt for å undersøke brystene, og da ville jeg bestilt en legetime. I hvert fall hvis du er vant med å undersøke brystene dine og du har undersøkt med flat hånd og du kjenner at det er forskjell på brystene. Jeg har ikke opplevd det selv, men har undersøkt egne bryst i mange år pga. mye kreft i familien. Det er gode tegn at det du kjenner er bevegelig og ikke vondt, men bør uansett sjekkes opp i, så bestill deg en legetime. Husk at de aller fleste kuler er godartede, og også at hvis det likevel skulle være brystkreft så er det blitt veldig gode prognoser for å bli frisk Anonymkode: dc8f2...0ad Er ikke vant til å undersøke brystene, husker på det nå og da, så kanskje 3-4 ganger i året sjekker jeg dem 😟 Så du sier man sjekker etter kul med flat hånd? Så jeg skal ikke trykke og greve om du forstår? Anonymkode: 8d7ad...16d
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke vant til å undersøke brystene, husker på det nå og da, så kanskje 3-4 ganger i året sjekker jeg dem 😟 Så du sier man sjekker etter kul med flat hånd? Så jeg skal ikke trykke og greve om du forstår? Anonymkode: 8d7ad...16d Nei, man gjør det med flat hånd/fingre. Hvis man presser bare fingertuppene ned og forsøker å kjenne/ta grep, så vil man ofte kjenne melkekjertlene og disse kjennes som ruglete kuler. Om man bruker flate fingre så vil man ikke kjenne melkekjertlene som "kuler", men likevel kunne kjenne kuler som ikke skal være der. Ta en kikke på dette: https://kreftforeningen.no/forebygging/oppdag-kreft-tidlig/slik-undersoker-du-brystene-dine/ Husk også at det er litt forskjellig i hvilken stilling det er best å undersøke brystene. Jeg har litt stor bryst, og for meg er det bedre å undersøke dem mens jeg ligger på ryggen i sengen, enn i dusjen slik mange foretrekker. Kanskje har det også litt med vane å gjøre. Gjør det til en vane å sjekke brystene dine en uke etter første mensdag, da er det lettest å undersøke dem. Ellers i måneden øker størrelsen på melkekjertlene igjen, og da kan de lettere kjennes ut som "kuler". Så se om du finner en rutine på det. Jeg sjekker mine ca. fem dager etter første mensdag, da jeg har oppdaget at mine er best å sjekke da. Anonymkode: dc8f2...0ad
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, man gjør det med flat hånd/fingre. Hvis man presser bare fingertuppene ned og forsøker å kjenne/ta grep, så vil man ofte kjenne melkekjertlene og disse kjennes som ruglete kuler. Om man bruker flate fingre så vil man ikke kjenne melkekjertlene som "kuler", men likevel kunne kjenne kuler som ikke skal være der. Ta en kikke på dette: https://kreftforeningen.no/forebygging/oppdag-kreft-tidlig/slik-undersoker-du-brystene-dine/ Husk også at det er litt forskjellig i hvilken stilling det er best å undersøke brystene. Jeg har litt stor bryst, og for meg er det bedre å undersøke dem mens jeg ligger på ryggen i sengen, enn i dusjen slik mange foretrekker. Kanskje har det også litt med vane å gjøre. Gjør det til en vane å sjekke brystene dine en uke etter første mensdag, da er det lettest å undersøke dem. Ellers i måneden øker størrelsen på melkekjertlene igjen, og da kan de lettere kjennes ut som "kuler". Så se om du finner en rutine på det. Jeg sjekker mine ca. fem dager etter første mensdag, da jeg har oppdaget at mine er best å sjekke da. Anonymkode: dc8f2...0ad Tusen takk ❤️ Anonymkode: 8d7ad...16d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 Gå og sjekk deg heller en gang for mye! Jeg fikk diagnosen brystkreft for en uke siden. Den er tidlig oppdaget og jeg slipper mest sannsynligvis cellegift. Så vær så snill og sjekk deg! Anonymkode: e33d2...68c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 Jeg syns jeg kjente noe unormalt i brystet, klarte ikke helt å skjønne hva. Kjente det noen dager før jeg hadde en legetime og tok det opp med legen. Han kjente og sendte henvisning til mammografi. Han syns ikke han kjente noen kul, men han syns ikke det var helt normalt heller. To dager ettr hadde jeg time til mammografi. Alt var helt normalt, utover at jeg måtte få på meg endel kilo igjen. Jeg hadde rast ned veldig mye i vekt på kort tid, så fettet i puppene hadde forsvunnet. Dette viste jeg, men akkurat dette hadde jeg ikke helt trodd. Jeg er ekstremt glad for at alt gikk så fort, for jeg rakk ikke tenke på hva det kunne være. Nabodama oppdaget en kul noen uker etter meg, hun fikk ikke timer like raskt som meg så hun rakk å bekjyme seg veldig. Desverre var det ikke så bra som hos meg. Bestill legetime, dette er ikke noe du skal tro på. Sjekk heller en gang for mye slik som jeg gjorde, enn en gang for sent. Anonymkode: 58b9a...52b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #12 Skrevet 19. juli 2020 Jeg har vært på mammografi flere ganger pga funn av kul, hver gang har det vært ufarlige vanncyster. Ikke vent, ring legen på mandag og få time, si at du har funnet en kul. Anonymkode: e6a6f...c31
Lille- MO Skrevet 19. juli 2020 #13 Skrevet 19. juli 2020 Jeg har en kul som jeg oppdaget for et par år siden. Bestilte time hos lege, hun undersøkte meg og kunne bekrefte at det var en tydelig kul øverst i høyre bryst. Den var bevegelig og ikke vond. Fikk henvisning til mammografi og det gikk vel 14 dager før jeg fikk time. De tok bilder og ultralyd der og så heldigvis med en gang at det bare var en forstørret brystkjertel. Lykke til, håper det er noe sånt hos deg også 😊
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #14 Skrevet 19. juli 2020 Fant en jeg trodde var liten etter vektnedgang. En steinhard en, litt bevegelig. Ble sendt til undersøkelse og det var en 4 cm fibroadenom. Ufarlig men skal fjerne den siden den er så stor. gå til lege å få time Anonymkode: 40ac6...975
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #15 Skrevet 19. juli 2020 Har hatt opptil flere, to av de operert ut pga str. Drar til lege hver gang for å være sikker, for man vet aldri, men er helt lugn på det for hos meg har det vært lipom (fettkul) hver gang. Jeg er tynn, og har ganske "ut ammende" (hvis det kan kalles det 😆) pupper, så kulene kjennes lett. De to jeg har nå er ca 2cm i omkrets og bare følges med på av meg og tar mammografi jevnlig. Sjekk deg hos fastlegen, så blir du sendt på undersøkelse. Heller en gang for mye en for lite, om ikke annet en for å få ro i sjelen 🙂 Anonymkode: 9997f...449
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #16 Skrevet 19. juli 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Gå og sjekk deg heller en gang for mye! Jeg fikk diagnosen brystkreft for en uke siden. Den er tidlig oppdaget og jeg slipper mest sannsynligvis cellegift. Så vær så snill og sjekk deg! Anonymkode: e33d2...68c Så bra det ble oppdaget så tidlig. Husk at prognosene er veldig, veldig bra for denne diagnosen nå. Lykke til ❤️ Anonymkode: dc8f2...0ad
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #17 Skrevet 19. juli 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så bra det ble oppdaget så tidlig. Husk at prognosene er veldig, veldig bra for denne diagnosen nå. Lykke til ❤️ Anonymkode: dc8f2...0ad Tusen takk! Jeg er positiv, samtidig er det skremmende med kreft! ❤ Anonymkode: e33d2...68c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #18 Skrevet 19. juli 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk! Jeg er positiv, samtidig er det skremmende med kreft! ❤ Anonymkode: e33d2...68c Ja, jeg forstår deg godt. Prøv å holde fokuset på at du skal gjennom behandling for å fortsette å holde deg frisk Anonymkode: dc8f2...0ad
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #19 Skrevet 19. juli 2020 Jeg fant kul i brystet. Oppdaget da jeg sjekket i dusjen. Ble sendt til brystdiagnostisk senter. Der fant de ufarlige cyster. Langt de fleste kuler i bryst er ufarlige, men alle kuler bør undersøkes. Ta en tur til fastlegen så skal du bli henvist. Anonymkode: 0168e...1b3
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #20 Skrevet 19. juli 2020 Jeg oppdaget en kul i brystet. Var til lege som bekreftet kulen, henvist ultralyd og Mammografi. Jeg var gravid, og kulen kom i den forbindelse. Anonymkode: da753...262
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå