Gå til innhold

Hvordan fungerer rammelån og innbetalinger?🤔

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at jeg kan innbetale det beløpet jeg vil i mnd? Kan jeg ikke sette opp ett fast beløp?

Er det rotete i nettbanken å ha rammelån? Jeg liker å ha god oversikt i nettbanken over hva jeg har i lån, hva jeg har nedbetalt og hvor lang tid jeg har igjen på lånet ?

Anonymkode: 88946...b29

Fortsetter under...

Nei, det er ikke roterete, og du får det helt som du selv ønsker. 

Rammelånet vårt står som en konto i nettbanken, men minus selvfølgelig, og det som er betalt inn som tilgjengelig. 

Banken trekker automatisk renten hver måned, også setter du selv opp hva du ønsker betale. Vi har et fast trekk fra regningskonto til rammelånet hver måned. I tillegg setter vi inn der når vi har noe ekstra. Når mannen fikk 150.000 tidlig i år (bonus fra i fjor) satte han de pengene rett inn på lånet. 

Anonymkode: 5f6e8...8ab

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke roterete, og du får det helt som du selv ønsker. 

Rammelånet vårt står som en konto i nettbanken, men minus selvfølgelig, og det som er betalt inn som tilgjengelig. 

Banken trekker automatisk renten hver måned, også setter du selv opp hva du ønsker betale. Vi har et fast trekk fra regningskonto til rammelånet hver måned. I tillegg setter vi inn der når vi har noe ekstra. Når mannen fikk 150.000 tidlig i år (bonus fra i fjor) satte han de pengene rett inn på lånet. 

Ok. For det står at vi får 3mill i rammelån. Betyr det 3mill - 2mill (som er lånet vi har i dag), dvs 1mill til disposisjon? 

Så hvis jeg har 1mill i rammelån, bruker 500 000kr vil det da stå:

500 000kr i disponibelt beløp?

og 500000kr i gjeld? 😊.

mange spørsmål som jeg ikke finner helt svar på ved å Google 😅.

hi

Vi har rammelån i DNB, tok opp 300 tusen ekstra for å pusse opp badet. Lånet er totalt på 2,4 mill, har rundt 50 000,- i disponibelt beløp nå. Hos oss trekkes et fast beløp med renter og avdrag hver måte, slik det ble gjort når det var «gammelt» lån (husker ikke hva det heter...) Så kan vi selvfølgelig betale ekstra om vi ønsker det. Huset verdt rundt 5 mill så stresser ikke med å betale ekstra. Bruker penger på oppgradering av hus og hage. 

Anonymkode: 85ee3...db7

Den største forskjellen er egentlig at du ikke ser hvor lenge du har igjen ettersom du betaler som du vil, i tillegg er renta som regel noe høyere (jeg har 1,8% på mitt). I teorien kan du jo bare la det stå der uten å gjøre noe, og så betale lånet når du ev. selger, men betaler du ikke rentene i det minste blir det jo dyrt etter hvert.

Jeg makset ut hva jeg fikk låne på leiligheten min og har ramme på 2 mill. Akkurat nå har jeg brukt 415000, men har kjøpt hytte så skal ut med 1,3 mill i løpet av året. Jeg betaler inn det jeg kan hver mnd, minimum renter, men som regel mer (7-8000). Bruker den også som bufferkonto, alt av ekstra penger går inn der.

Anonymkode: 44c6a...e1d

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. For det står at vi får 3mill i rammelån. Betyr det 3mill - 2mill (som er lånet vi har i dag), dvs 1mill til disposisjon? 

og 500000kr i gjeld? 😊.

hi

Ja, det er riktig. 

Annonse

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og 500000kr i gjeld? 😊.

hi

Om dere konverterer hele lånet til rammelån vil det stå 2,5 mill i gjeld og 500000 disponibelt. Tror minimum ofte er 1000000, så om dere uansett tenker å betale de 2 mill på normert tid vil det lønne seg å beholde 2 mill som ordinært lån med lavere rente og ha 1 mill i ramme. Ønsker dere full frihet konvertere dere hele.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den største forskjellen er egentlig at du ikke ser hvor lenge du har igjen ettersom du betaler som du vil, i tillegg er renta som regel noe høyere (jeg har 1,8% på mitt). I teorien kan du jo bare la det stå der uten å gjøre noe, og så betale lånet når du ev. selger, men betaler du ikke rentene i det minste blir det jo dyrt etter hvert.

Jeg makset ut hva jeg fikk låne på leiligheten min og har ramme på 2 mill. Akkurat nå har jeg brukt 415000, men har kjøpt hytte så skal ut med 1,3 mill i løpet av året. Jeg betaler inn det jeg kan hver mnd, minimum renter, men som regel mer (7-8000). Bruker den også som bufferkonto, alt av ekstra penger går inn der.

Følger renta boliglånsrenta ? Jeg har 1,4 i rente på boliglånet, det står samme rente på rammelånet. Eller er det «egen rente» på rammelån?  Jeg ville egentlig ha boliglån men fikk rammelån langt høyere enn vi ba om😅. Vil ha ett fast nedbetaling med både renter og avdrag. Må ha ny bil da vi plutselig venter tvillinger og ikke bare ett barn, vi ønsker ikke å betale på denne bilen i 25år som ett vanlig huslån da de pengene er brukt til bil. Så planen er 10-15års nedbetalingstid. 

Tre bilstoler i en vanlig stasjonsvogn går ikke så her må vi oppgradere bilen betraktelig😅

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...