Gå til innhold

Ville du brydd deg om en kollega som ble syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som regel har jeg ingen oversikt over hvorfor mine kollegaer er borte fra jobb, og jeg hadde stusset om en kollega hadde ringt meg mens jeg lå hjemme med influensa for å høre hvordan det gikk. På min arbeidsplass er vi over 40 ansatte, og det hadde blitt travelt om jeg skulle ringt rundt hver gang noen var syk.

Anonymkode: 0774d...693

Skrevet

I den situasjonen du beskrev ville jeg kanskje ha "brydd meg" litt fordi du var såpass ung og ny/alene, men vanligvis tar jeg ikke kontakt ved fravær når kollegaer har vanlige, kortvarige sykefravær ifbm med virus og bakterier etc. Er det noe mer alvorlig eller ved langt fravær kan det være jeg tekster eller ringer og hører hvordan det går.

Anonymkode: e4e44...bc0

Skrevet

Ut fra overskriften ville jeg svart at det går veldig inn på meg når noen blir syke, enten det er venner, bekjente, naboer eller kollegaer. Jeg gjør mer enn gjerne alt jeg kan for å hjelpe. Men influensa? Nei. Jeg trodde du mente ordentlig sykdom. 

Skrevet

Jeg har hvert sykmeldt i snart et år. Ikke hørt fra kollegaer eller sjefer på jobben. 

Jeg har hvert inn og ut av sykehus flere ganger noe jobben vet. Men hører likevell ingenting. 

Utrolig kjipt. 

Anonymkode: ec2f0...c4a

Skrevet

Alvorlig sykdom ja. Influensa og kortvarig, nei. 

Anonymkode: d9e11...4e6

Skrevet

Jeg tror mange har høy terskel for å ringe hjem til kolleger og 'blande seg' eller kanskje forstyrre noen som er syke. Det betyr ikke egentlig at de ikke bryr seg. 

Jeg pleier å bry meg om de jeg har rundt meg, men hvis du ikke var en veldig nær kollega, hadde jeg nok ikke tatt kontakt. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

He he.. er ikke spesielt fornærmet altså. Bare en tanke som stakk innom. Har haugevis av dem iløpet av dagen.  

Mulig de ikke likte meg så godt, men ble tilbudt fast jobb der etter det året da, så kan ikke ha vært helt galt heller. 

Anonymkode: dd2f3...1c5

Er vel ikke akkurat kollegiet som tilbyr jobb.

Anonymkode: b1d84...c22

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Felles for oss alle har vært at vi er for dårlige på å be om hjelp fra andre.

Jamen da må dere jo jobbe med dere selv og begynne å be om hjelp, da. Ikke håpe at andre skal lese tanker. Det er faktisk forventet at en voksen person klarer å bruke ordene sine... 🙄

Anonymkode: b1d84...c22

Skrevet

Eh altså...influensa som voksen uten barn burde være overkommelig for alle som fungerer godt nok til å være i jobb.

Jeg har fått forespørsel om å kjøpe farris til en singel nabo når hun var syk. Folk har som regel både nettverk eller evne til å spørre folk om hjelp.

Jeg hadde hjulpet en kollega hvis hen spurte. Men ville ikke tilbudt hjelp nei. 

I min jobb sender vi blomster til syke kolleger. Men ikke akkurat ved influensa 😆

Anonymkode: 457b8...77f

Skrevet

Eehh? Det spørs hvilken relasjon til kollegaene du har fra før. Her driver vi ikke å maser på kollegaer pga trivielle sykdomdager som influensa og omgangssyke.

Dersom en kollega blir lengre tids sykemeldt, innlagt, alvorlig sykdom med dem selv eller familie, så tar vi jo kontakt for å høre hvordan det går...

De er kollegaene dine og ikke mammaen din. Dersom du derimot har kollegaer som også fungerte som gode venner på privaten kan jeg kanskje tenkt at de etterlyste deg på dag 3. For å høre hvorfor du ikke er på jobb. Ellers hørtes ikke dette rart ut spør du meg da.

Anonymkode: e4f7d...642

Skrevet

Jeg har mange gode kollegaer, men det er allikevel noe annet enn venner. 

Hadde brydd meg om en god kollega fikk kreft eller noe annet alvorlig. Bryr meg ikke om vanlig sykdom (inkl influensa som du hadde). 

Om en god kollega er sykemeldt over tid sender jeg gjerne ett par mld med hyggelig innhold typ «savner deg på jobb, håper det går bedre, gleder meg til å se deg igjen». Om det er en kollega jeg ikke har noe spes forhold til gjør jeg ikke det (vi er 60 ansatte).

Anonymkode: efa61...52d

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hvert sykmeldt i snart et år. Ikke hørt fra kollegaer eller sjefer på jobben. 

Jeg har hvert inn og ut av sykehus flere ganger noe jobben vet. Men hører likevell ingenting. 

Utrolig kjipt. 

Anonymkode: ec2f0...c4a

Har de hørt noe fra deg da? Sier ikke at du er slik, men det er ganske mange som tar på seg en stakkarslig rolle og forventer at andre tar kontakt og ikke på noen måte forsøker holde kontakten selv. Litt sånn snurt, ingen tar hensyn til meg og lettere fornærmet. Folk i full jobb, med unger som krever sitt, hus og hage har muligens noe annet å tenke på enn å følge opp kollegaer som ikke på noen måte lar høre fra seg.

Skrevet
21 timer siden, Superdolly skrev:

Hverdagen på jobb er travel, og hos oss får vi aldri oppgitt årsaken til at noen ikke kommer den dagen eller den uka. Dere som sier at dere selvsagt ville ringt og sendt sms: Hvordan vet dere at folk er skikkelig syke? Det kan jo være andre grunner til at folk er borte fra jobb også.

Mulig jeg er iskald og slem og kynisk, men jeg har enda til gode å få med meg årsaken til at folk ikke kommer på jobb og jeg har slett ikke alltid oversikt over privatlivet deres og om de bor alene, i kollektiv, sammen med en ektefelle/samboer eller sammen med foreldrene heller.

Mine nærmeste kollegaer har jeg så god kontakt med at jeg stort sett vet hva de er borte for og om de har noen til å hjelpe seg eller ikke. Da sender jeg gjerne SMS med spørsmål om hvordan formen er og om de trenger hjelp. Det samme gjør de til meg. 

Mer perifere kollegaer aner jeg jo ikke hvorfor de er borte og tar ikke kontakt. 

Skrevet
1 time siden, prekæs skrev:

Har de hørt noe fra deg da? Sier ikke at du er slik, men det er ganske mange som tar på seg en stakkarslig rolle og forventer at andre tar kontakt og ikke på noen måte forsøker holde kontakten selv. Litt sånn snurt, ingen tar hensyn til meg og lettere fornærmet. Folk i full jobb, med unger som krever sitt, hus og hage har muligens noe annet å tenke på enn å følge opp kollegaer som ikke på noen måte lar høre fra seg.

Er man langvarig syk har man sjelden overskudd til å besøke arbeidsplassen eller ta kontakt med kollegaer. Jeg syns derfor at det er de som er friske som må ta initiativ til kontakt. 

En SMS, et kort eller en blomsterhilsen kan varme i en tung tid. Det er ikke snakk om å følge opp, det er det sjefen som skal gjøre, men å vise omtanke for et menneske man bryr seg om. Rett og slett være er medmenneske. Det er det få som angrer på. 

Anonymkode: 0efcd...d3d

Skrevet
På 18.7.2020 den 10.15, Anonym bruker skrev:

Ville jeg som din kollega i det hele tatt visst hvorfor du ikke var på jobb? Så du noe om det til noen? For hvis ikke, kunne de ikke vite noe, ledelsen har ikke lov til å oppgi fraværsårsak til andre ansatte. Og slett ikke alle vil blande seg når de ikke hver hvorfor noen er borte, man kan fort tråkke på såre tær. Så nei, jeg hadde nok ikke tatt kontakt, men du ville nok bli nevnt i en samtale i lunsjen, om noen visste hvorfor du var borte.

Anonymkode: b6e64...d11

Dette! 

Anonymkode: cac78...293

Skrevet
On 7/17/2020 at 10:03 PM, Anonym bruker said:

Kom bare på en gang jeg ble syk da jeg var ung og nyutdannet. 

Jeg jobbet på en skole mange timer fra mitt hjemsted. Og hadde ingen bekjentskap utenom kolleger.

Etter noen mnd i jobb ble jeg skikkelig syk. Så syk at jeg var ute av stand til å gjøre annet enn å kare meg fra senga til do og så vidt tilbake igjen.  Var nok en kraftig influensa tenker jeg. 

Vel, det var ingen av mine kolleger som viste et eneste tegn til å bry seg.  De visste at jeg ikke kjente andre enn dem, var langt hjemmefra og ung.  

Ingen ringte for å høre hvordan det gikk, eller om jeg trengte hjelp til noe. Husker jeg følte meg veldig ensom, mangfoldige mil borte fra mamma. 😂

Kom på dette nå i kveld, da jeg hadde noen timer for meg selv. 🙃 Så tenkte jeg, at jeg ville jo vist at jeg brydde meg om dette hadde vært min kollega.  

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: dd2f3...1c5

Kommer an på tror jeg :) hvordan syk og slik

Anonymkode: 7d88d...8ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...