Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #1 Skrevet 17. juli 2020 Hei jeg har en sønn på 11 år. Han er inn under Bup for å se om det er disgnoser i bildet, på bestilling av skole og barnevern. Han er passe aktiv. Vi går turer i skog og mark nå om sommeren. Bader. Sparkesykkel. Trampoline. Han har ikke gått opp eller ned i vekt på et år men har strekt seg noe veldig. Han har alltid fulgt sin egen kurve. Nå er Bup ALVORLIG bekymret for hans vekt, for barn på hans alder og høyde. De er redd for utviklingen av hjernen hans. Jeg fikk beskjed om å ramse opp hva han spiser og de sa det var bra nok, men at han må opp 0,5 kilo hver uke resten av ferien til slutten av August. Jeg måtte bare få det til sa de.. Jeg har bestilt time hos ernæringsfysiolog hos Bup med de hadde ikke tid før høsten. Men inntill videre så skulle jeg la han få spise akkurat hva han ville. Jeg synes det er drøyt for da går det i sukker hele tiden! Han spiser frokostblanding /brød til frokost. Snacks er frukt, yoghurt. Lunsj er små varmretter som tortillalompe pizza, egg og bacon, ris med grønnsaker etc. Vi elsker varm mat! Snackser igjen på frukt, en brødskive, restemiddag/lunsj. Middag er norsk husmannskost. Kvelds er toast, havregrøt, brødskive etc, pluss et eple. Grønnsaker hver dag. Grovt brød. Helmelk. Smør på brødskiva. Fløteskvett i saus etc. Jeg trenger å gå ned 15-20 kilo pga all den gode maten vi spiser!! Vi har alltids noe hjemmebakt av kaker og kjels som han gnager på. Han spiser passende støtrelser på middagen og alle andre måltider. Så går det 30 min og han spiser igjen! Er det noen som har noen gode tips? Jeg vurderer å gi han gainer i smoothie hver dag for å nå målet vårt... 15 august går Bup med resultatet til barnevernet. Vi er nesten ferdig hos barnevernet og håper på å slippe en forlengelse av det hele. De er i bildet pga skolen og svake sosiale ferdigheter. Det kom plutselig på denne skolen. Anonymkode: 05806...76a
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #2 Skrevet 17. juli 2020 I dag kunne nok mine foreldre også fått den beskjeden. Jeg var som en strek hele barndommen, uansett hvor mye jeg spiste. Spiste ofte tre store porsjoner til middag, mer enn voksne arbeidsfolk, men like tynn var jeg. Jeg har sett bilder av meg selv som 4-5-åring, jeg hadde vaskebrettmage... Da jeg var rundt din sønns alder, tipper fra jeg var 10,5 år til jeg var 13 år veide jeg 39 kg, var høy for alderen. På to og et halvt år strakk jeg meg enormt i høyden, men la ikke på meg et gram, vekten stod fast på 39 kg. Fikk høre av folk som ikke kjente meg, at jeg måtte ha anoreksi osv. De som kjente meg lo rått av det, for de visste jo hvor mye jeg spiste og hvor glad jeg var i mat. Jeg hadde enormt med energi, var veldig aktiv hele dagene, aktiviserte meg selv, utfordret meg selv fysisk hele tiden, hoppe lenger, hoppe høyere, løpe raskere, klatre høyest, løfte tyngst... jeg konkurrerte med meg selv, i tillegg til all vanlig lek med andre unger. Du kunne telle ribbene på meg, nesten se tvers gjennom meg. Men jeg var helt frisk. Jeg anbefaler at du tar en tur til legen deres og diskuterer situasjonen med legen. Så kan dere få en ny time hvor du tar gutten med deg, så kan legen ta blodprøver osv. for å sjekke om han er godt nok ernært. Så får du en ny time alene og diskuterer blodprøvesvarene med legene. Da vil du også ha dokumentasjon og en legeerklæring til bup og ev. bv. Hvis gutten er frisk og aktiv og godt nok ernært er det meningsløst å skulle tvangsfore ham. En halv kilo i uken er dessuten mye på et barn i den alderen, i hvert fall et barn som allerede spiser normalt. Anonymkode: 87378...6f7
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: I dag kunne nok mine foreldre også fått den beskjeden. Jeg var som en strek hele barndommen, uansett hvor mye jeg spiste. Spiste ofte tre store porsjoner til middag, mer enn voksne arbeidsfolk, men like tynn var jeg. Jeg har sett bilder av meg selv som 4-5-åring, jeg hadde vaskebrettmage... Da jeg var rundt din sønns alder, tipper fra jeg var 10,5 år til jeg var 13 år veide jeg 39 kg, var høy for alderen. På to og et halvt år strakk jeg meg enormt i høyden, men la ikke på meg et gram, vekten stod fast på 39 kg. Fikk høre av folk som ikke kjente meg, at jeg måtte ha anoreksi osv. De som kjente meg lo rått av det, for de visste jo hvor mye jeg spiste og hvor glad jeg var i mat. Jeg hadde enormt med energi, var veldig aktiv hele dagene, aktiviserte meg selv, utfordret meg selv fysisk hele tiden, hoppe lenger, hoppe høyere, løpe raskere, klatre høyest, løfte tyngst... jeg konkurrerte med meg selv, i tillegg til all vanlig lek med andre unger. Du kunne telle ribbene på meg, nesten se tvers gjennom meg. Men jeg var helt frisk. Jeg anbefaler at du tar en tur til legen deres og diskuterer situasjonen med legen. Så kan dere få en ny time hvor du tar gutten med deg, så kan legen ta blodprøver osv. for å sjekke om han er godt nok ernært. Så får du en ny time alene og diskuterer blodprøvesvarene med legene. Da vil du også ha dokumentasjon og en legeerklæring til bup og ev. bv. Hvis gutten er frisk og aktiv og godt nok ernært er det meningsløst å skulle tvangsfore ham. En halv kilo i uken er dessuten mye på et barn i den alderen, i hvert fall et barn som allerede spiser normalt. Anonymkode: 87378...6f7 Tusen takk for et skikkelig godt svar! Anonymkode: 05806...76a
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 Vil og anbefale deg å gjøre det som hun over skriver. Min sønn var og undervektig i flere år, men han spiste jo helt normalt, og var en aktiv og frisk gutt. Legen vår og sa at så lenge han er i god form, aktiv osv. Så var det ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: b93b2...9c9
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #5 Skrevet 17. juli 2020 Beskjeden fra BUP kommer vel fra en LEGE etter legeundersøkelse..Ville hørt på dette. Vi snakker vel om alvorlig undervekt? Du må øke kaloriinnholdet med sunt fett. Fløte er ok, nøtter enda bedre. Olje, smør.. Det er mange måter å berike mat som ikke består av karbo eller sukker Anonymkode: 4eed2...5ec
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #6 Skrevet 17. juli 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beskjeden fra BUP kommer vel fra en LEGE etter legeundersøkelse..Ville hørt på dette. Vi snakker vel om alvorlig undervekt? Du må øke kaloriinnholdet med sunt fett. Fløte er ok, nøtter enda bedre. Olje, smør.. Det er mange måter å berike mat som ikke består av karbo eller sukker Anonymkode: 4eed2...5ec Jeg har svart over. Jeg sjekket bmi for barn på min ca høyde i den alderen jeg beskrev over. Da havnet jeg langt nede på "alvorlig undervekt 2". Og da var jeg litt forsiktig med høyden min, så undervekten kan ha vært enda nærmere kategori 3 eller i den også. Jeg var virkelig helt frisk den gangen. Jeg har gjennom min jobb sett at noen har fått lignende beskjeder som HI har fått fra BUP, uten at lege har undersøkt barnet og tatt blodprøver, ikke en gang spurt hva barnet spiser. Så man kan dessverre ikke anta at lege har tatt en slik vurdering av barnet. Men det kan vel HI bekrefte/avkrefte om er gjort. Hvis det var så bråttom alvorlig så burde de jo ha sørget for at HI og barnet fikk hjelp til barnets kosthold og ernæring NÅ, ikke først langt på høsten en gang. Dessuten er det å skulle øke et barns vekt med en halv kilo hver eneste uke svært mye, spesielt for et barn som allerede spiser normalt (selv om man øker næringstettheten). Hvis barnet i tillegg er naturlig veldig slank, slik jeg var som barn, så vil det likevel være umulig. Å komme med trusler om bv, slik BUP har gjort her, uten å gi god oppfølging, det er meningsløst, og ganske horribelt. Spesielt hos et barn som hele livet, iflg. HI, har fulgt sin egen kurve hva vekt/høyde angår og som spiser normalt. Siden de tydeligvis ikke har fått god nok oppfølging på kosthold og ernæring så er eneste fornuftige å gjøre at HI tar kontakt med fastlegen, som jeg beskrev over. Anonymkode: 87378...6f7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #7 Skrevet 18. juli 2020 Var hos en barnelege på sykehuset med barnet her pga noe annet enn vekt, fikk beskjed om at barnet hadde gra2 el 3 av undervekt. Måtte til ernæringsfysiolog, denne sa at det barnet fikk servert av mat hjemme var perfekt. Men at det i tillegg skulle ha så mange næringsdrikker som mulig i løpet av dagen (fikk blå resept på dem), prøvde alle smakene de hadde på apoteket. Barnet gråt og kastet opp når det måtte drikke dem, likte de ikke. Fastlegen mente det bare var tull, ungen var jo nesten aldri syk og full av energi. Jeg og pappaen var like tynne da vi var små. Så vi sluttet å stresse, lar barnet spise seg mett på vanlig mat som det liker. Anonymkode: b30f5...558
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #8 Skrevet 18. juli 2020 Høres merkelig ut at vekta er så i fokus. Det er vel en del av totalen og mistanker som gjør fokuset slik? Det er da ikke unormalt å strekke seg voldsomt raskt og bli tynn? Da jeg var 11 var jeg 169 og veide 48 kg. Så helt jævelig ut men spiste som en hest. Var aldri noe tema at jeg måtte på fetekur enda jeg var ekstremt undervektig. Anonymkode: 1f64b...530
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #9 Skrevet 18. juli 2020 Ja guttungen var hos lege på Bup og hun gav beskjed om dette. Jeg har hatt oppfølging av guttungen hos fastlegen i hele sommer pga kraftig allergi. Det første fastlegen gjorde var høyde og vekt. Han sa ikke noe. Alt legen på Bup sa er det jeg allerede gjør. Smør på skiva, smørdampede grønnsaker, fløte i sausen, nøtter i matpakka, spise ofte. Vi spiser sunt og variert. Jeg har lest meg opp om næringstett mat, og det er det vi spiser!! Nå de siste dagene har jeg måtte presse på flere måltider fordi jeg frykter hva som skjer om jeg ikke får han opp i vekt. Han er konstant mett og stinn i magen. Vi foreldrene var flistynne som unger. Guttungen har også alltid vært tynn! Kjenner at dette er vås i mine øyne. At han er så tynn at det KAN påvirke hodet og vi "liksom" diagnoser. De vil ha han opp i vekt for å se om de snevene han har av div diagnoser går bort med vektoppgang. Så da gjør jeg dette da! Anonymkode: 05806...76a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #10 Skrevet 18. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja guttungen var hos lege på Bup og hun gav beskjed om dette. Jeg har hatt oppfølging av guttungen hos fastlegen i hele sommer pga kraftig allergi. Det første fastlegen gjorde var høyde og vekt. Han sa ikke noe. Alt legen på Bup sa er det jeg allerede gjør. Smør på skiva, smørdampede grønnsaker, fløte i sausen, nøtter i matpakka, spise ofte. Vi spiser sunt og variert. Jeg har lest meg opp om næringstett mat, og det er det vi spiser!! Nå de siste dagene har jeg måtte presse på flere måltider fordi jeg frykter hva som skjer om jeg ikke får han opp i vekt. Han er konstant mett og stinn i magen. Vi foreldrene var flistynne som unger. Guttungen har også alltid vært tynn! Kjenner at dette er vås i mine øyne. At han er så tynn at det KAN påvirke hodet og vi "liksom" diagnoser. De vil ha han opp i vekt for å se om de snevene han har av div diagnoser går bort med vektoppgang. Så da gjør jeg dette da! Anonymkode: 05806...76a Hi Anonymkode: 05806...76a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #11 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja guttungen var hos lege på Bup og hun gav beskjed om dette. Jeg har hatt oppfølging av guttungen hos fastlegen i hele sommer pga kraftig allergi. Det første fastlegen gjorde var høyde og vekt. Han sa ikke noe. Alt legen på Bup sa er det jeg allerede gjør. Smør på skiva, smørdampede grønnsaker, fløte i sausen, nøtter i matpakka, spise ofte. Vi spiser sunt og variert. Jeg har lest meg opp om næringstett mat, og det er det vi spiser!! Nå de siste dagene har jeg måtte presse på flere måltider fordi jeg frykter hva som skjer om jeg ikke får han opp i vekt. Han er konstant mett og stinn i magen. Vi foreldrene var flistynne som unger. Guttungen har også alltid vært tynn! Kjenner at dette er vås i mine øyne. At han er så tynn at det KAN påvirke hodet og vi "liksom" diagnoser. De vil ha han opp i vekt for å se om de snevene han har av div diagnoser går bort med vektoppgang. Så da gjør jeg dette da! Anonymkode: 05806...76a Jeg synes ikke du skal tvangsfore han slik at han går og har konstant ubehag i magen. Det kan faktisk trigge en spiseforstyrrelse. Gjør som jeg skrev i går, bestill time til fastlegen igjen, få denne til å ta blodprøver som viser ernæringsstatus, da har du noe å vise til etter sommeren til Bup. Siden både du og far også var syltynne som barn ville jeg funnet frem gamle bilder av dere, om dere har, så kan dere vise det også. Anonymkode: 87378...6f7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #12 Skrevet 18. juli 2020 Jeg var undervektig som barn. Da jeg gikk siste året på barneskolen veide jeg 28 kg, ble veid av helsesøster, og fikk kommentar i meldingsboka om at jeg var for tynn, men det ble ikke gjort noe mer. Jeg var direkte mager helt til jeg ble 16 år omtrent, og hadde kallenavn som sugerøret og strykebrettet på ungdomsskolen (veldig gøy når venninner ble mer kvinnelige og formfulle). Men plutselig kom det hos meg også, både pupper og mer kvinnelige former. Som 18-åring var jeg fremdeles tynn, 174 cm høy og 58 kg, men ikke sykelig tynn lenger. Nå har jeg fått en datter som er helt lik. Hun er 13 år nå og har ikke et gram ekstra fett på kroppen. Men hun er aktiv, trener 4 timer i uka, leker og sykler, trampoline og venner fra morgen til kveld. Hun forbrenner jo alt hun spiser, og er på toppen av det hele i puberteten som jo også krever noen kalorier. Hun er frisk og rask, aldri syk, og jeg regner med hun kommer til å vokse seg til hun også. Man kan ikke tvinge i barn mat, da vil de få et veldig negativt forhold til noe som skal være positivt. Så hør på rådet om et legebesøk og fortsett gi 4-5 måltider med sunn og næringsrik mat hver dag så går det seg til. Anonymkode: 0fa73...68e
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #13 Skrevet 18. juli 2020 Man vet rett og slett ikke nok om vekt og helse. Førstelinjen er opplært til å reagere på avvik. Det resulterer I latterige utsagn som at barnet er for langt. om et barn(eller en voksen) spiser normalt og likevel er undervektig så er jo ikke det noe lekfolk skal kunne løse. Men når det er barn og ungdommer er det nok oftere snakk om vekstfaser enn omsorgssvikt. Anonymkode: 6d8ba...fe8
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #14 Skrevet 18. juli 2020 På 17.7.2020 den 22.42, Anonym bruker skrev: Jeg har svart over. Jeg sjekket bmi for barn på min ca høyde i den alderen jeg beskrev over. Da havnet jeg langt nede på "alvorlig undervekt 2". Og da var jeg litt forsiktig med høyden min, så undervekten kan ha vært enda nærmere kategori 3 eller i den også. Jeg var virkelig helt frisk den gangen. Jeg har gjennom min jobb sett at noen har fått lignende beskjeder som HI har fått fra BUP, uten at lege har undersøkt barnet og tatt blodprøver, ikke en gang spurt hva barnet spiser. Så man kan dessverre ikke anta at lege har tatt en slik vurdering av barnet. Men det kan vel HI bekrefte/avkrefte om er gjort. Hvis det var så bråttom alvorlig så burde de jo ha sørget for at HI og barnet fikk hjelp til barnets kosthold og ernæring NÅ, ikke først langt på høsten en gang. Dessuten er det å skulle øke et barns vekt med en halv kilo hver eneste uke svært mye, spesielt for et barn som allerede spiser normalt (selv om man øker næringstettheten). Hvis barnet i tillegg er naturlig veldig slank, slik jeg var som barn, så vil det likevel være umulig. Å komme med trusler om bv, slik BUP har gjort her, uten å gi god oppfølging, det er meningsløst, og ganske horribelt. Spesielt hos et barn som hele livet, iflg. HI, har fulgt sin egen kurve hva vekt/høyde angår og som spiser normalt. Siden de tydeligvis ikke har fått god nok oppfølging på kosthold og ernæring så er eneste fornuftige å gjøre at HI tar kontakt med fastlegen, som jeg beskrev over. Anonymkode: 87378...6f7 Så fint svar. Det samme var jeg som liten, og jeg husker også at foreldrene mine fikk beskjed om at jeg måtte spise mer når jeg var rundt 10 år. Da hadde jeg nettopp vært syk en periode og gått ned i vekt. Men jeg spiste normalt, men var veldig aktiv og bare skapt veldig tynn. Er fremdeles tynn. Ikke så lav lengre, som jeg også var som liten, men tynn. Barna mine er også det, og ingen på helsestasjonen har reagert på det. De sier som det er, noen er bare tynne. Men hør med legen deres og få råd. Da har du iallefall gjort ditt. Lag sunn og næringsrik mat, og resten kan du ikke styre over. Man kan ikke presse mer mat inn i munnen på barna. Anonymkode: 1baa0...74b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #15 Skrevet 19. juli 2020 Hvor høy er barnet ditt og hva veier han? Har selv et barn som har vært undervektig grad 2 i mange år. Men hun har fulgt sin egen kurve, ingen har vært bekymret for noe som helst. Min datter er veldig småspist av seg, men har masse energi. Helsesøster på skolen har veid og målt henne hver 4-5.mnd og legen tok blodprøver en gang for å sjekke nivå av vitaminer og jern osv i blodet. Da hun kom i puberteten for 1 år siden strakk hun seg veldig og begynte å spise mer og er nå kommet opp i undervektig grad 1. Så lenge barnet spiser og virker til å ha energi, ikke sliter med hodepine, lite energi, slapp osv så hadde jeg ikke bekymret meg så mye. Du må for all del ikke tvinge i han mer mat enn han selv vil ha, det er ikke bra. Anonymkode: 89ad9...c87
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #16 Skrevet 19. juli 2020 Om jeg ikke husker feil så er han 154 cm. Husker faktisk ikke. Men han er ca et hode lavere enn meg på 162 😂 Han veier 32,65 og må nå veies 1 gang pr uke. Snakk om at han føler seg overvåket og at kroppsidealer blir dyttet ned over hodet på han. Samtalene går bare i vekt om dagen 🥴 Hi Anonymkode: 05806...76a
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #17 Skrevet 19. juli 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Om jeg ikke husker feil så er han 154 cm. Husker faktisk ikke. Men han er ca et hode lavere enn meg på 162 😂 Han veier 32,65 og må nå veies 1 gang pr uke. Snakk om at han føler seg overvåket og at kroppsidealer blir dyttet ned over hodet på han. Samtalene går bare i vekt om dagen 🥴 Hi Anonymkode: 05806...76a Hvis det du skriver her stemmer (er han et hode lavere enn deg vil jeg tro at han kanskje ikke er 154 cm en gang), så er han i kategori undervekt 1. Jeg hadde satt ned foten på dette, for det høres helt horribelt ut slik han nå må tvangsfores og veies ukentlig. Dette er oppskriften på å ødelegge hans forhold til egen kropp uten grunn. Ikke misforstå, hvis han ikke hadde spist normalt, hvis han manglet energi, da kunne jeg støttet mer fokus på å få i ham mer mat. Jeg har svart deg et par ganger før i tråden. Jeg var langt tynnere enn din gutt da jeg var lita, jeg var undervektig grad 2 og var likevel sunn og frisk. Om jeg legger inn høyde 154 cm og vekt 33 (+ alder og kjønn) så gir det din gutt en bmi på 13,9. Grensen til nedre grense for normal vekt ligger på 15 for hans alder. Dvs. han er ikke mye undervektig. Jeg plottet inn mine egne tall fra den alderen, ser jeg blingset på skjemaet i går, jeg var faktisk i gruppe alvorlig undervekt, grad 3, ikke grad 2. At din sønn skal gjennom et slikt regime som de nå har lagt opp til på bare litt undervekt, det mener jeg er uforsvarlig. Gutten din er tre kilo unna normalvekt for hans alder, det er virkelig ikke noe å tvangsfore ham for og veie ham ukentlig. Nei, få ham til lege, få tatt blodprøver av ham. Og gi ham ellers næringstett mat, slik du allerede har gjort, og vei ham heller maks en gang i måneden. Jeg hadde blånektet å følge det opplegget som de har skissert for ham, for det er oppskriften på å gi ham en spiseforstyrrelse og et elendig forhold til egen kropp. En 11-åring som er full av energi og overskudd skal ikke måtte gå gjennom et slikt opplegg! Anonymkode: 87378...6f7
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #18 Skrevet 19. juli 2020 Da har jeg lagt ved et anonymt bilde av min sønn. Han veier 32,65 kilo og er 153 høy. Målte han nå. Greide å legge dette innlegget i feil tråd også 🥴 Jeg skal ringe legen i morgen. Tusen takk for alle svar! Hi Anonymkode: 05806...76a
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #19 Skrevet 19. juli 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Om jeg ikke husker feil så er han 154 cm. Husker faktisk ikke. Men han er ca et hode lavere enn meg på 162 😂 Han veier 32,65 og må nå veies 1 gang pr uke. Snakk om at han føler seg overvåket og at kroppsidealer blir dyttet ned over hodet på han. Samtalene går bare i vekt om dagen 🥴 Hi Anonymkode: 05806...76a Mitt barn på snart 11 år er omtrent like høy, og veier 33 kg. Og absolutt ikke undervektig. Slank ja, men ikke syltynn. Ser flere av guttene i samme alder er mye spinklere enn han. Så synes ikke du har noe å bekymre deg over. Når han har flere andre utfordringer så synes jeg dere heller skal fokusere på de virkelige problemene ikke dette. Mitt barn har og sine utfordringer, men vekta er ikke en av de. Det tror jeg rett og slett hadde blitt for mye for han. Anonymkode: 0f034...726
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #20 Skrevet 19. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da har jeg lagt ved et anonymt bilde av min sønn. Han veier 32,65 kilo og er 153 høy. Målte han nå. Greide å legge dette innlegget i feil tråd også 🥴 Jeg skal ringe legen i morgen. Tusen takk for alle svar! Hi Anonymkode: 05806...76a Ser sunn og frisk ut han her. 😊 Slank ja, men ikke syltynn. Akkurat samme kroppsfasong som min sønn dette. Anonymkode: 0f034...726
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #21 Skrevet 19. juli 2020 Jeg er enig, han er slank, men syltynn. Man ser jo også på bygningen hans at han er lang og slank type. Godt du ringer fastlegen i morgen. La gutten fortsette å spise normalt, gjør maten mer næringstett, slik du allerede gjør. Og slutt å veie ham ukentlig. Ikke la mat og vekt bli en stor greie. Han spiser bra og normalt, har god matlyst og er aktiv og har mye energi. Hvis han har noen mangler, da kan dere heller tilpasse maten ytterligere. Men jeg ville fått flere uttalelser fra fastlege og ev. også andre (f.eks. ernæringsterapeut), for det er meningsløst å sette en gutt som er så nær "normalvekt" på et sånt strikt regime som det Bup-legen la opp til. Og når det i tillegg trues med barnevernet pga. dette... jeg er nesten målløs! Avhengig av hva fastlegen sier så ville jeg vurdert å klage på den Bup-legen. For selv om din sønn hadde hatt en alvorlig undervekt og en spiseproblematikk (som han ikke har), så var det å kreve at han skal gå opp en halv kilo i uken, for en med hans kroppstype, helt håpløst. Håper fastlegen kan litt om kosthold og barn og at du får støtte der. Lykke til! Anonymkode: 87378...6f7
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #22 Skrevet 20. juli 2020 Hvor finner dere næringsklassene dere refererer til? Jeg får hans Bmi til 27,8 og normalvekt for gutt på 11 år ståe til 25,2 på en side med Bmi kalkulator for barn. Jeg har snakket med sekretæren til fastlegen, og han skulle ringe meg i løpet av dagen. Håper han kan klemme oss inn denne uken! Hi Anonymkode: 05806...76a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #23 Skrevet 20. juli 2020 Han der så helt normal ut. De må tenke på arv her også om både mor og far var slanke barn. Også må de ta høyde for at barm vokser i RYK og napp. Plutselig vokser de noen cm og så kommer det noen kg. Håper du får med deg fastlegen på laget så bup slutter å fokusere på det. Anonymkode: 628ea...c95
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #24 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han der så helt normal ut. De må tenke på arv her også om både mor og far var slanke barn. Også må de ta høyde for at barm vokser i RYK og napp. Plutselig vokser de noen cm og så kommer det noen kg. Håper du får med deg fastlegen på laget så bup slutter å fokusere på det. Anonymkode: 628ea...c95 Helt enig. Mange gutter i den alderen ser sånn ut. Lange og tynne. Og arv har mye å si ja. Anonymkode: 0f034...726
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #25 Skrevet 20. juli 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor finner dere næringsklassene dere refererer til? Jeg får hans Bmi til 27,8 og normalvekt for gutt på 11 år ståe til 25,2 på en side med Bmi kalkulator for barn. Jeg har snakket med sekretæren til fastlegen, og han skulle ringe meg i løpet av dagen. Håper han kan klemme oss inn denne uken! Hi Anonymkode: 05806...76a Hvis du Googler kmi barn, får du noen treff. Kalkulatoren på sunnfremtid.no er veldig grei å bruke. Der legger du inn høyde, vekt (hele tall) , kjønn og alder og så får du svar(bare skroll litt opp igjen). Han er altså 3 kg undervektig, og jeg er enig med de andre og deg-ikke noe å gjøre han potensielt sykere for (med alt fokuset). Jeg ville fått tatt de blodprøvene for ernæringsstatus og snakket med fastlegen (og sagt hva BUP-legen var bekymret for). Så ville jeg tatt det opp med legen på BUP,og delt bekymringen min om alt fokuset på kropp og vekt. Skriv ned det han spiser fra nå og til neste time, og snakk med legen om det. Si at gutten melder om ubehag og "stinn" mage. Det ser ut som du gjør det som virker fornuftig i din situasjon. Lykke til! Anonymkode: 9c690...b85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå