Anonym bruker Skrevet 16. juli 2020 #1 Skrevet 16. juli 2020 Som jeg nevnte i en annen tråd her så har jeg ett barn på 8 år som ikke kan svømme enda å er veldig utrygg i vann. Jeg vet at NAV støtter en fritidsaktivitet for barn i skolealder til foreldre med dårlig råd,ettersom de mener det er så viktig at barna får gå på en aktivitet. Sønnen min går ikke på noe fritidsaktivitet. Tror dere jeg kan søke om å få svømmekurset dekket som en fritidsaktivitet? Det er jo sosialt med andre barn. Anonymkode: bf569...4cc
sug lut Skrevet 17. juli 2020 #2 Skrevet 17. juli 2020 Det er DIN jobb å lære ungen å svømme. Vann er gratis. Det er forøvrig din jobb å ikke få unger om du ikke har råd og evne til å ha dem også.
*Miss Marple* Skrevet 17. juli 2020 #3 Skrevet 17. juli 2020 Klart du kan søke. Får du nei så vet du jo hva du har å forholde deg til.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #4 Skrevet 17. juli 2020 Svømming er jo en fritidsaktivitet på lik linje med andre aktiviteter som fotball så det bør de jo kunne dekke. Nå kjenner ikke jeg til reglene hos NAV, men hør med de. Men du kan jo legge det frem som at han har lyst til å starte på svømming og ikke at han trenger å lære seg å svømme. Anonymkode: e12ef...c40
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #5 Skrevet 17. juli 2020 NAV dekker ikke uten videre fritidsaktiviteter for barn,men det er klart at du kan søke. Skolen (og foreldre) har ansvar for å lære barna å svømme. Det er vel noe forskjell i hvilke åran har svømmeopplæring (men de fleste har i 2. Eller 3. Klasse). Det viktigste er å være trygg i vann, og ikke få panikk. Benytt uansett sommeren til å bade mye om dere bor et sted med ok temperatur. Anonymkode: 81f6b...c4d
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #6 Skrevet 17. juli 2020 2 timer siden, sug lut skrev: Det er DIN jobb å lære ungen å svømme. Vann er gratis. Det er forøvrig din jobb å ikke få unger om du ikke har råd og evne til å ha dem også. Hun vil jo melde ungen på svømmekurs? Da tar hun sitt ansvar på alvor og sørger for at han lærer å svømme. Det er nok ikke mange som har temperaturer som er høye nok til å lære å svømme godt nok utendørs her i landet, så å si at vann er gratis er vel ikke det smarteste utsagnet? Anonymkode: 0ec28...f10
sug lut Skrevet 17. juli 2020 #7 Skrevet 17. juli 2020 (endret) 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun vil jo melde ungen på svømmekurs? Da tar hun sitt ansvar på alvor og sørger for at han lærer å svømme. Det er nok ikke mange som har temperaturer som er høye nok til å lære å svømme godt nok utendørs her i landet, så å si at vann er gratis er vel ikke det smarteste utsagnet? Anonymkode: 0ec28...f10 Absolutt alle jeg kjenner har lært å svømme utendørs. Tror du ingen svømte før syttitallet? Og nei, å la samfunnet betale er ikke å ta ansvar for ungen. Endret 17. juli 2020 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #8 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, sug lut skrev: Absolutt alle jeg kjenner har lært å svømme utendørs. Tror du ingen svømte før syttitallet? Jeg tror kanskje ikke det var så mange svømmedyktige da, nei. De klarte kanskje å holde seg flytende, men gode svømmere over en viss avstand var de neppe. Det kommer selvsagt også an på hvor man bor. De på øst- og sørlandet har nok flere dager med badetemperatur enn oss lenger nord. Uansett så er poenget mitt at ved å sørge for at ungen får svømmekurs så tar hi ansvar for at han blir tryggere i vannet og lærer å svømme. Og svømmekurs er vel en fritidsaktivitet god som noen? Anonymkode: 0ec28...f10
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #9 Skrevet 17. juli 2020 6 minutter siden, sug lut skrev: Absolutt alle jeg kjenner har lært å svømme utendørs. Tror du ingen svømte før syttitallet? Og nei, å la samfunnet betale er ikke å ta ansvar for ungen. Jeg er født tidlig på syttitallet på en øy utenfor Ålesund. Jeg lærte ikke svømme før vi fikk svømming på skolen. Det samme gjaldt majoriteten av mine venner. Forskjellen var at da hadde vi svømmeopplæring i skolen i motsetning til i dag da kommuner ikke har økonomi til å ha vann i bassengene. Anonymkode: 2efdd...42c
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #10 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: NAV dekker ikke uten videre fritidsaktiviteter for barn,men det er klart at du kan søke. Skolen (og foreldre) har ansvar for å lære barna å svømme. Det er vel noe forskjell i hvilke åran har svømmeopplæring (men de fleste har i 2. Eller 3. Klasse). Det viktigste er å være trygg i vann, og ikke få panikk. Benytt uansett sommeren til å bade mye om dere bor et sted med ok temperatur. Anonymkode: 81f6b...c4d Her vi bor har NAV snakket flere ganger om at det bare er til å søke om å få fritidsaktivitet dekket,ettersom de mener det er viktig for barn å gå på en aktivitet. Anonymkode: bf569...4cc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #11 Skrevet 17. juli 2020 Jeg ville søkt var jeg deg, du har jo ingenting å tape på det Anonymkode: e435a...357
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #12 Skrevet 17. juli 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er født tidlig på syttitallet på en øy utenfor Ålesund. Jeg lærte ikke svømme før vi fikk svømming på skolen. Det samme gjaldt majoriteten av mine venner. Forskjellen var at da hadde vi svømmeopplæring i skolen i motsetning til i dag da kommuner ikke har økonomi til å ha vann i bassengene. Anonymkode: 2efdd...42c Ifjor hadde de svømming på skolen der han begynte å bli mer trygg men pga corona mistet de mange månender med svømming dessverre. Å det blir heller ikke svømming til neste skoleår. Anonymkode: bf569...4cc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #13 Skrevet 17. juli 2020 Ser ut som jeg kan søke : Anonymkode: bf569...4cc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. juli 2020 #14 Skrevet 17. juli 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ifjor hadde de svømming på skolen der han begynte å bli mer trygg men pga corona mistet de mange månender med svømming dessverre. Å det blir heller ikke svømming til neste skoleår. Anonymkode: bf569...4cc Selvsagt kan du og bør du søke. Det er utrolig viktig at barn kan svømme og at de er svømmedyktige. Finnes det ikke noe sted utendørs dere kan øve? Selv svømte vi i iskaldt fjellvann i ei elv da jeg vokste opp. Det var helt vanlig og på ingen måte sydentemp i vannet. Om så noe sted for vannlek til å begynne med?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #15 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Selvsagt kan du og bør du søke. Det er utrolig viktig at barn kan svømme og at de er svømmedyktige. Finnes det ikke noe sted utendørs dere kan øve? Selv svømte vi i iskaldt fjellvann i ei elv da jeg vokste opp. Det var helt vanlig og på ingen måte sydentemp i vannet. Om så noe sted for vannlek til å begynne med? Her er det stortsett bare regn Foreldrene mine har utendørs basseng da så vi er der når det er fint vær. Da må det mye overtalese og lokking før han tør å gå uti. Anonymkode: bf569...4cc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. juli 2020 #16 Skrevet 17. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det stortsett bare regn Foreldrene mine har utendørs basseng da så vi er der når det er fint vær. Da må det mye overtalese og lokking før han tør å gå uti. Anonymkode: bf569...4cc Huff ikke lett... Selv har jeg delfiner så lite å komme med her. Har du forresten prøvd å invitere med noen venner av gutten til bassenget? Kanskje han får lyst dersom han ser de andre kose seg i vannet?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #17 Skrevet 17. juli 2020 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Huff ikke lett... Selv har jeg delfiner så lite å komme med her. Har du forresten prøvd å invitere med noen venner av gutten til bassenget? Kanskje han får lyst dersom han ser de andre kose seg i vannet? Nei for han syns ikke det er kjekt når de andre bare svømmer å har det gøy å ikke han kan det. Men han har en venn som ikke kan svømme enda å han kan vi jo innvitere til bassenget en dag om det blir fint vær igjen. Anonymkode: bf569...4cc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #18 Skrevet 17. juli 2020 Fikk faktisk taki NAV nå å de sa at det stemmer at de dekker en fritidsaktivitet om foreldre med dårlig råd,å at det bare var til å søke. Anonymkode: bf569...4cc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 17. juli 2020 #19 Skrevet 17. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei for han syns ikke det er kjekt når de andre bare svømmer å har det gøy å ikke han kan det. Men han har en venn som ikke kan svømme enda å han kan vi jo innvitere til bassenget en dag om det blir fint vær igjen. Anonymkode: bf569...4cc Sikkert uansett hyggelig å ha med seg en venn☀️
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #20 Skrevet 17. juli 2020 Anbefaler deg å høre med svømmeklubben som arrangerer svømmekurs om de har ordninger som kan dekke noe av svømmekurset. I drettslaget vårt (ikke svømming) kan man søke om å få dekt kontigenten og utstyr (feks fotballsko, leggbeskyttere osv) Anonymkode: 993e3...150
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #21 Skrevet 17. juli 2020 Jeg syns du har en god plan, jeg. Det er nok lettere å strekke seg litt når mamma ikke er i nærheten. De vil nok satses mest på lek og å bli trygg i vann på svømmekurset, så kan dere jo bygge videre på det når dere er så heldige å ha tilgang til eget svømmebasseng. Anonymkode: 0ec28...f10
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #22 Skrevet 17. juli 2020 1 time siden, sug lut skrev: Absolutt alle jeg kjenner har lært å svømme utendørs. Tror du ingen svømte før syttitallet? Og nei, å la samfunnet betale er ikke å ta ansvar for ungen. Ingen jeg kjenner, og jeg er født på 70-tallet, lærte å svømme utendørs (med mindre du regner med de som svømte i Middelhavet på ferie). Jeg synes betaling av svømmekurs er vel anvendte samfunnskroner. Heller 1000,- i svømmekurs enn 120 millioner for å redde choice-kjeden så Stordalen kan tjene enda mer penger. Jeg er for at folk skal betale for egne unger. Jeg har også opplevd at liv treffer en hardt i trynet og det du trodde var sikkert og trygt plutselig ikke er det lenger. Det inkluderer å gå fra en god og romslig økonomi til å leve på fattigdomsgrensen. Du har et behagelig svart/hvitt-bilde på hvordan livet er og utspiller seg. Anonymkode: bcc6d...ec7
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #23 Skrevet 17. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ifjor hadde de svømming på skolen der han begynte å bli mer trygg men pga corona mistet de mange månender med svømming dessverre. Å det blir heller ikke svømming til neste skoleår. Anonymkode: bf569...4cc Jeg vet, det er dessverre situasjonen her jeg bor. I tillegg har ikke kommunen økonomi til å kjøpe ekstra bassengtid slik barna får tilstrekkelig. Anonymkode: 2efdd...42c
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #24 Skrevet 17. juli 2020 Anbefaler deg også å høre med enten svømmeklubb eller de som driver bassenget. Her jeg bor arrangerte de kurs for skolebarn uken etter ferien. Dette var et tilbud fordi så mange hadde gått glipp av svømmeundervisning pga korona. Vi betalte 500 kr for to timer hver dag i en uke. De hadde tre gode instruktører som til vanlig drev med skolesvømming. Min sønn på åtte år lærte å svømme den uken. Så sjekk om det finnes noe lignende i ditt område. Eller tips dem om å sette opp noe sånt 😜 Anonymkode: 6f87f...ebb
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2020 #25 Skrevet 17. juli 2020 Det er lurt å la barna gå på svømmeskole. Der lærer de teknikker som man som foreldre ikke er i besittelse av. Jeg ser stor forskjell på mine som har gått noen år på svømmetrening i motsetning til de som har lært å svømme selv. Anonymkode: 30609...0a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå