Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #1 Skrevet 14. juli 2020 Har en 10-åring som er sengevæter. Det har vært noen få tørre netter de siste årene når vi intenst har prøvd ulike tiltak eller medisiner, men aldri mer enn én natt her og der. Nå har vi begynt med alarmtruse, og vips var visst barnet klart og moden nok. Alarmen har faktisk aldri gått av, det begynte rett på en tørr natt, og har fortsatt sånn. Nå har det vært 15 helt tørre netter på rad, null uhell. I starten våknet barnet tidlig og måtte løpe på do, nå sover det normalt lenge og må ikke rett på do. Jeg tror at vi er over kneiken nå og at kroppen nå har skjønt at den ikke skal tisse om natten, altså at nattissingen mest var en uvane (var det de sa på sykehuset også på sist kontroll og som de mente alarmen ville kunne snu på). Så er greien at vi skal bo på hotell (i Norge) om et par dager, og jeg er litt usikker på hva som er best å gjøre. På rommet er det en dobbeltseng og en enkeltseng, og jeg vurderer å ta med engangskladder, som vi bruker her hjemme også, og legge dem oppå lakenet på enkeltsengen. Da vil ikke madrassen bli våt i det hele tatt hvis det skjer et uhell, men dynen vil jo bli det. Alternativt må vi ha på bleie, men jeg har lite lyst til å ta det på nå som det går så bra ellers. Hva tenker dere? Anonymkode: d4198...7e7
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #2 Skrevet 14. juli 2020 Vi hatt pleid å sette på bleie. En 10- åring har full forståelse at det er lurt å ha på bleie i noen andres seng og mine har foretrukket det fremfor å risikere bløte senger noen andre har måttet ordne opp i. Anonymkode: 3addb...6dd
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #3 Skrevet 14. juli 2020 Ta med tisselaken til enkeltseng. De formsydde fra Princess er gode. Anonymkode: daa5f...2ae
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #4 Skrevet 14. juli 2020 Snakk med tiåringen om hva han synes er best. Ta eventuelt med egen dyne. Anonymkode: 29561...83e
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #5 Skrevet 14. juli 2020 Hotellet kan vaske dynen ved behov. Ta med kladder, og gi barnet en sjanse. Jeg ville IKKE tatt på bleie nå når det går så bra. Min tisset i dobbeltsengen på hotell en gang, vi tilbød oss å betale for rens i resepsjonen, men det trengte vi ikke. Anonymkode: 716c5...ff6
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #6 Skrevet 14. juli 2020 Hadde ikke dratt på overnatting med en sengevæter! Anonymkode: af396...5b8
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #7 Skrevet 14. juli 2020 Takker for svar og innspill! For å presisere så kommer vi altså i så fall til å dekke sengen med kladder (tisselaken) og dette vet vi av erfaring at beskytter madrassen 100 %. Det er IKKE snakk om at sengen på hotellet vil bli våt, men kanskje dynen. Hvis det blir uhell, noe jeg ikke tror siden det går så veldig bra nå. Vi kunne jo eventuelt tatt med teppe selv, så vil det bli vått i stedet i så fall. Og du siste, selvfølgelig kan man reise på turer med en sengevæter, på samme måte som man kan reise med små barn. Vanligvis har man da på bleie, tilpasset alder/vekt. Nå har imidlertid barnet holdt seg helt tørt, og derfor nøler jeg med bleie. HI Anonymkode: d4198...7e7
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #8 Skrevet 14. juli 2020 Dekk sengen med kladder. Når han nå kanskje er tørr ville jeg ikke «ydmyket» han med å sette på bleie igjen. Vis han tillit (selv om det ikke handler om tillit i utgangspunktet), ikke lag noen sak ut av det så han blir stresset og får prestasjonsangst. Du kan legge på kladder under lakenet og oppå. Gjør som ellers , mindre drikke før leggetid og tiss før han legger seg. Dette går nok veldig fint. Legg på tisselaken å si at «det kun er for sikkerhetsskyld selv om det trolig ikke trengs». Ferdig snakket uten noe mer stress og mas. Håper det har ordnet seg for gutten nå og at han er tørr 😃. Anonymkode: 02c37...e16
FrkKværner Skrevet 14. juli 2020 #9 Skrevet 14. juli 2020 (endret) Jeg hadde gjort som hun over. Brukt tisselaken uten å laget noen sak ut av det. Jeg ville ALDRI tatt på han bleie hvertfall, det må jo være en stor seier for han å bli kvitt bleien. For meg som forelder hadde det vært uaktuelt å bedt han om dette, etter en så lang periode uten. Da 3 åringen bestemte seg selv for å slutte med bleie tok vi med masse tisselaken på tur. Vi skulle på en 3 ukers hotelltur rett før hun kastet bleia. Hun tisset i sengen (på tisselakenet) en gang. I likhet med småbarn kan uhell skje men med tisselaken har man gjort en bra innsats for å skåne madrassen. Dyner vaskes evt. Ha en fin tur 😊 Endret 14. juli 2020 av FrkKværner
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #10 Skrevet 14. juli 2020 Du kan evt ta på en dynebeskytter, i tillegg til kladder på madrassen Anonymkode: 37a05...2cb
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #11 Skrevet 14. juli 2020 Vi brukte bleie i sånne tilfeller fordi barna syntes det var mindre ydmykende enn å tisse ut senga/ dyna hvis det ble uhell, men la barnet være med å bestemme. Anonymkode: 3addb...6dd
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #12 Skrevet 14. juli 2020 Jeg hadde tatt på kladder på madrassen og så evt unnskyldt meg til hotellet dersom det skulle bli uhell. Regner med at hotellet kan vaske dyner i maskinene sine:-) Anonymkode: 690fa...f78
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #13 Skrevet 14. juli 2020 Takk! Da tror jeg at vi prøver! Og dynebeskytter var lurt! Kladder blir det uansett, det er barnet vant med og skjønner godt at vi må ha på. Vi håper også virkelig at vi er i mål denne gangen 😊 HI Anonymkode: d4198...7e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå