Pobie Skrevet 12. juli 2020 #26 Skrevet 12. juli 2020 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Man trenger da virkelig ikke alt dette for å amme? Jeg hadde amme-bh og ammeinnlegg, that’s it. Bh må man (i hvert fall jeg) ha, så egentlig var det kun ammeinnlegg som ble en utgift. Flaske og brystpumpe hadde vi ikke behov for. Ammeklær må være noe av det mest unytrogensom er funnet opp, det kommer på samme linje som bleiebøtte. Skapt behov og absolutt ikke noe noen trenger. Anonymkode: b72e0...e3b Hvis du noensinne vil være borte fra babyen mer enn et par timer må du jo pumpe og gi flasker. At du tilbragte hvert sekund med babyen betyr ikke at dette fungerer for alle andre. Og er da mye enklere å amme i klær laget for amming enn vanlige klær som må løftes opp. Endret 12. juli 2020 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #27 Skrevet 12. juli 2020 59 minutter siden, Pobie skrev: Hvis du noensinne vil være borte fra babyen mer enn et par timer må du jo pumpe og gi flasker. At du tilbragte hvert sekund med babyen betyr ikke at dette fungerer for alle andre. Og er da mye enklere å amme i klær laget for amming enn vanlige klær som må løftes opp. Jeg har da ikke vært sammen med baby hvert sekund? Det er jo kun de første ukene at baby må ha tilgang til mat hele døgnet. Etter et par mnd lar måltidene seg planlegge ganske bra, og om det oppsto matkrise var jeg max 20 min unna. Ammetopp kan kanskje være praktisk, med fire barn som fullammet til har jeg aldri kjent på behovet, men det er uansett ikke et ‘må-ha’. Har man dårlig råd prioriterer man ikke klær som brukes i max ett år. Anonymkode: b72e0...e3b
Moosh Skrevet 12. juli 2020 #28 Skrevet 12. juli 2020 På 11.7.2020 den 13.54, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Vi har jo vogn, men første sover fortsatt i den.. Men innen den tid er hun kanskje ferdig med dagdupp!? Er da rett over 3 år. Bilstol koster litt ja, men regner nesten med å få det av besteforeldre! Så sånn sett er det vel bleier og klær? Gulpekluter har vi i bøtter og spann, og søsken kan kanskje arve dyner og sengetøy?? Anonymkode: 258cd...9b2 Hvis du allerede har en baby så vet du vel selv hvor mye en baby koster?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #29 Skrevet 12. juli 2020 1 minutt siden, Moosh skrev: Hvis du allerede har en baby så vet du vel selv hvor mye en baby koster? Husker ikke alt man trenger 🤷🏼♀️😮 eller hva alt koster... Anonymkode: 258cd...9b2
Pobie Skrevet 12. juli 2020 #30 Skrevet 12. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har da ikke vært sammen med baby hvert sekund? Det er jo kun de første ukene at baby må ha tilgang til mat hele døgnet. Etter et par mnd lar måltidene seg planlegge ganske bra, og om det oppsto matkrise var jeg max 20 min unna. Ammetopp kan kanskje være praktisk, med fire barn som fullammet til har jeg aldri kjent på behovet, men det er uansett ikke et ‘må-ha’. Har man dårlig råd prioriterer man ikke klær som brukes i max ett år. Anonymkode: b72e0...e3b Da har du hatt baby som har vært enkel i matveien. Min første baby ville ha melk hver halvannen time de første 4 månedene. Hvis han bestemte seg for at han var sulten gikk det fra å stikke ut tungen til full hyling på under ett minutt. Nr 2 var litt enklere, hun kunne vente 2-3 timer mellom hver gang. Nr 3 vil ha melk hver halvannen time til muligens annenhver time, og han er nå 3 måneder gammel. Hvis de ikke hadde godtatt flaske hadde jeg jo hatt absolutt null frihet til å f eks gå en tur, trene, levere de andre barna i barnehagen, osv.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #31 Skrevet 12. juli 2020 5 minutter siden, Pobie skrev: Da har du hatt baby som har vært enkel i matveien. Min første baby ville ha melk hver halvannen time de første 4 månedene. Hvis han bestemte seg for at han var sulten gikk det fra å stikke ut tungen til full hyling på under ett minutt. Nr 2 var litt enklere, hun kunne vente 2-3 timer mellom hver gang. Nr 3 vil ha melk hver halvannen time til muligens annenhver time, og han er nå 3 måneder gammel. Hvis de ikke hadde godtatt flaske hadde jeg jo hatt absolutt null frihet til å f eks gå en tur, trene, levere de andre barna i barnehagen, osv. Da kjøper man jo inn flasker etter behov. Mitt poeng er at det ikke nødvendigvis blir en utgiftspost. Anonymkode: b72e0...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #32 Skrevet 12. juli 2020 9 minutter siden, Pobie skrev: Da har du hatt baby som har vært enkel i matveien. Min første baby ville ha melk hver halvannen time de første 4 månedene. Hvis han bestemte seg for at han var sulten gikk det fra å stikke ut tungen til full hyling på under ett minutt. Nr 2 var litt enklere, hun kunne vente 2-3 timer mellom hver gang. Nr 3 vil ha melk hver halvannen time til muligens annenhver time, og han er nå 3 måneder gammel. Hvis de ikke hadde godtatt flaske hadde jeg jo hatt absolutt null frihet til å f eks gå en tur, trene, levere de andre barna i barnehagen, osv. Mine fikk aldri pumpemelk de heller, altså. Tåteflaskene ble brukt mye etter 6-månedersalderen, men ikke før. Jeg var ikke i stand til å pumpe ut noe, det kom 10 ml og så var det stopp. Så i vårt tilfelle, med fullamming osv, var ikke flasker og flaskereingjøring noe vi brukte penger på. Anonymkode: f608f...ece
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #33 Skrevet 12. juli 2020 On 7/11/2020 at 1:23 PM, Anonym bruker said: Hvis man tenker det mest nødvendige, hva koster det å ha en baby i hus? La oss si frem til barnet er 6 mnd. Om man ammer, er det ingen utgifter når det kommer til mme! Men hvor mye koster det sånn ca ila de første 6 mnd? Og hva er det mest nødvendige man må ha? Her vil den lille arve sprinkelseng, vi har noe kjønnsnøytralt tøy som hen kan arve (men ikke så mye), vippestol, stellebord og noen babyleker... Anonymkode: 258cd...9b2 Brukte vel ca 4000kr til babyene når de kom Kjøpte alt brukt, uten stellematte og madrass. Synes de blir dyrere når de blir større, spesielt mellom 5-10 ,for da vokser det mye og samme i tenårene Jeg har 4, de er 21,20, 15 og 13 Anonymkode: a17e6...bc4
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #34 Skrevet 12. juli 2020 Hva koster evt mme? Jeg aner jo ikke hvor mye de skal ha i døgnet osv, siden jeg kun har fullammet.. Men virker som disse små ikke er så nevneverdig dyre i drift, sånn i starten Blir litt hva man gjør det til selv! Anonymkode: 258cd...9b2
Pobie Skrevet 12. juli 2020 #35 Skrevet 12. juli 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Da kjøper man jo inn flasker etter behov. Mitt poeng er at det ikke nødvendigvis blir en utgiftspost. Anonymkode: b72e0...e3b Det er best å introdusere flaske fra starten av slik at de venner seg til det. Hvis man venter risikerer man at babyen nekter å drikke fra flaske og da sitter man der.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #36 Skrevet 12. juli 2020 5 minutter siden, Pobie skrev: Det er best å introdusere flaske fra starten av slik at de venner seg til det. Hvis man venter risikerer man at babyen nekter å drikke fra flaske og da sitter man der. Jeg syns ikke det var så ille å ‘sitte der’. Det er en svært begrenset periode i livet barna våre er så avhengig av mamma, så det gikk helt fint. Men man er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg svarer ut fra mitt synspunkt og erfaringer. Anonymkode: b72e0...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #37 Skrevet 12. juli 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns ikke det var så ille å ‘sitte der’. Det er en svært begrenset periode i livet barna våre er så avhengig av mamma, så det gikk helt fint. Men man er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg svarer ut fra mitt synspunkt og erfaringer. Anonymkode: b72e0...e3b Min tok heller ikke flaske, smokk eller noe annet. Også kolikk! Tjohoi. Blei heftig med pupping i 6 mnd ja. Men gikk greit det også Hadde valgt det igjen, fremfor å ikke få til ammingen. Anonymkode: 258cd...9b2
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #38 Skrevet 12. juli 2020 1 time siden, Pobie skrev: Det er best å introdusere flaske fra starten av slik at de venner seg til det. Hvis man venter risikerer man at babyen nekter å drikke fra flaske og da sitter man der. Det løser man fint ved å mate dem med kopp eller skje... Anonymkode: f608f...ece
Pobie Skrevet 12. juli 2020 #39 Skrevet 12. juli 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det løser man fint ved å mate dem med kopp eller skje... Anonymkode: f608f...ece For en eldre baby ja, men ikke når de er f eks tre måneder gamle. Selvfølgelig personlig valg om man vil introdusere flaske, men det er jo faktisk litt lurt hvis man vil kunne ta seg en kveld med venninner eller man blir syk. For meg er det viktig å kunne gi babyen til mannen min slik at jeg kan bade de andre to eller lage middag eller gå en tur med hunden fremfor at mannen gjør alt mens jeg sitter på sofaen og ammer. Ammer jo uansett mest, men har den lille friheten at jeg kan gjøre andre ting, og mannen får gleden av å mate babyen.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #40 Skrevet 12. juli 2020 2 minutter siden, Pobie skrev: For en eldre baby ja, men ikke når de er f eks tre måneder gamle. Selvfølgelig personlig valg om man vil introdusere flaske, men det er jo faktisk litt lurt hvis man vil kunne ta seg en kveld med venninner eller man blir syk. For meg er det viktig å kunne gi babyen til mannen min slik at jeg kan bade de andre to eller lage middag eller gå en tur med hunden fremfor at mannen gjør alt mens jeg sitter på sofaen og ammer. Ammer jo uansett mest, men har den lille friheten at jeg kan gjøre andre ting, og mannen får gleden av å mate babyen. På nyfødtintensiven ga de kun mme med kopp til de små, man trenger ikke vente til en viss alder med det, altså. Det gjorde de for å ikke forvirre barnet mtp de forskjellige sugeteknikkene som blir brukt på bryst og flaske. Anonymkode: b72e0...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #41 Skrevet 12. juli 2020 31 minutter siden, Pobie skrev: For en eldre baby ja, men ikke når de er f eks tre måneder gamle. Selvfølgelig personlig valg om man vil introdusere flaske, men det er jo faktisk litt lurt hvis man vil kunne ta seg en kveld med venninner eller man blir syk. For meg er det viktig å kunne gi babyen til mannen min slik at jeg kan bade de andre to eller lage middag eller gå en tur med hunden fremfor at mannen gjør alt mens jeg sitter på sofaen og ammer. Ammer jo uansett mest, men har den lille friheten at jeg kan gjøre andre ting, og mannen får gleden av å mate babyen. For meg ville det sikkert også ha vært praktisk å kunne gjøre det. Men da barnet var 3 måneder kunne jeg uansett ikke det, hvis jeg forlot over så lang tid at babyen trengte et måltid, begynte brystene å dryppe og lekke... og pumping gikk ikke. Så da måtte jeg ha håndmelket i vasken for å slippe av med overskuddet, men pappaen måtte uansett ha gitt MME. Min egen melk kunne bare serveres fra originalforpakningen. Så der er folk forskjellige. Uansett var tåteflasker og mateutstyr ingen stor utgift. (Og jeg har også skjematet nyfødte - man må bare være tålmodig!) Anonymkode: f608f...ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå