Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #1 Skrevet 11. juli 2020 Hvis man tenker det mest nødvendige, hva koster det å ha en baby i hus? La oss si frem til barnet er 6 mnd. Om man ammer, er det ingen utgifter når det kommer til mme! Men hvor mye koster det sånn ca ila de første 6 mnd? Og hva er det mest nødvendige man må ha? Her vil den lille arve sprinkelseng, vi har noe kjønnsnøytralt tøy som hen kan arve (men ikke så mye), vippestol, stellebord og noen babyleker... Anonymkode: 258cd...9b2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #2 Skrevet 11. juli 2020 Det dyreste første leveår er vogn og bilsete, men det går an å kjøpe brukt. Bleier, gulpekluter og klær koster ikke stort, kanskje du må ha en rumpesalve, men jeg har ikke brukt mye penger når de var så små. Merket det knapt, for man bruker tilsvarende mindre på seg selv. Det er når de vokser til de koster penger. Mange tror tiden med utgifter til barnehage og sfo er dyrest, men de tar feil Jeg har tre tenåringer.... Anonymkode: 73be5...bb4
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #3 Skrevet 11. juli 2020 Jeg tipper rundt 1000 kr de første mnd. Det er bleier, våtservietter, kremer, ammeinnlegg, bind de første 6 ukene, klær, + ekstra utgifter til vasking av klær, osv. Så er det vogn, bilstol, seng, dyne og sengetøy, klær du må ha. Anonymkode: f570d...d7a
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #4 Skrevet 11. juli 2020 Takk for svar! Vi har jo vogn, men første sover fortsatt i den.. Men innen den tid er hun kanskje ferdig med dagdupp!? Er da rett over 3 år. Bilstol koster litt ja, men regner nesten med å få det av besteforeldre! Så sånn sett er det vel bleier og klær? Gulpekluter har vi i bøtter og spann, og søsken kan kanskje arve dyner og sengetøy?? Anonymkode: 258cd...9b2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #5 Skrevet 11. juli 2020 Bare husk på at mme er billigere enn den maten mor trenger ekstra pga amming. Utgiften er bare synligere. Ellers er barn en progressiv utgift, de koster mer til eldre de blir. Anonymkode: 681df...110
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #6 Skrevet 11. juli 2020 Alt kan arves. Alt Anonymkode: f570d...d7a
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #7 Skrevet 11. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Bare husk på at mme er billigere enn den maten mor trenger ekstra pga amming. Utgiften er bare synligere. Ellers er barn en progressiv utgift, de koster mer til eldre de blir. Anonymkode: 681df...110 Jasså? Jeg spiser som en hest, men spiser ikke noe mer under amming? 🧐 (Barnet har alltid hatt en super vektøkning, fått i seg det hun skal, jeg også..) 😊 Fullammet til 6 mnd, og ammet masssssse frem til 2 år. Anonymkode: 258cd...9b2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #8 Skrevet 11. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Alt kan arves. Alt Anonymkode: f570d...d7a Ikke forbruksvarer da, som bleier, servietter, evt mme.. 🤷🏼♀️ Og vi har jo ikke spart på alt! Anonymkode: 258cd...9b2
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #9 Skrevet 11. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jasså? Jeg spiser som en hest, men spiser ikke noe mer under amming? 🧐 (Barnet har alltid hatt en super vektøkning, fått i seg det hun skal, jeg også..) 😊 Fullammet til 6 mnd, og ammet masssssse frem til 2 år. Anonymkode: 258cd...9b2 Jeg tror deg når du sier det, i alle fall tror jeg på at du tror det. Men faktum er at kroppen bruker energi på å produsere melk, tilsvarende energiinnhold i melka pluss litt til. Og denne energien må erstattes i form av energiinntak for mor. Det kan selvfølgelig tenkes at mor har fylt energikostnader i forkant av amming, i form av å ha lagret fett før og under svangerskapet, men dette lageret kom også i tilfelle i form av å innta ner energi enn forbruket på tidspunktet. Og denne energien (maten) koster penger. Amming er ikke gratis, slik mange ser ut til å regne ut fra når de vurderer om morsmelkerstatning er dyrt. Anonymkode: 681df...110
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 11. juli 2020 #10 Skrevet 11. juli 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror deg når du sier det, i alle fall tror jeg på at du tror det. Men faktum er at kroppen bruker energi på å produsere melk, tilsvarende energiinnhold i melka pluss litt til. Og denne energien må erstattes i form av energiinntak for mor. Det kan selvfølgelig tenkes at mor har fylt energikostnader i forkant av amming, i form av å ha lagret fett før og under svangerskapet, men dette lageret kom også i tilfelle i form av å innta ner energi enn forbruket på tidspunktet. Og denne energien (maten) koster penger. Amming er ikke gratis, slik mange ser ut til å regne ut fra når de vurderer om morsmelkerstatning er dyrt. Anonymkode: 681df...110 Og da har du husket å regne med utgiftene til flasker, evt sterilisator og energien det krever å vaske og sterilisere utstyret?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #11 Skrevet 11. juli 2020 Tøybleier eller kjøpebleier? Anonymkode: f608f...ece
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #12 Skrevet 11. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror deg når du sier det, i alle fall tror jeg på at du tror det. Men faktum er at kroppen bruker energi på å produsere melk, tilsvarende energiinnhold i melka pluss litt til. Og denne energien må erstattes i form av energiinntak for mor. Det kan selvfølgelig tenkes at mor har fylt energikostnader i forkant av amming, i form av å ha lagret fett før og under svangerskapet, men dette lageret kom også i tilfelle i form av å innta ner energi enn forbruket på tidspunktet. Og denne energien (maten) koster penger. Amming er ikke gratis, slik mange ser ut til å regne ut fra når de vurderer om morsmelkerstatning er dyrt. Anonymkode: 681df...110 Vanlig mat er atskillig billigere pr. kalori enn mme. Og i mitt tilfelle hadde jeg allerede mange kalorier sittende på kroppen som barnet gjorde seg nytte av... Anonymkode: f608f...ece
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #13 Skrevet 11. juli 2020 9 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Og da har du husket å regne med utgiftene til flasker, evt sterilisator og energien det krever å vaske og sterilisere utstyret? Nei, da dette mest var ment som korreksjon til tanken om at mme er dyrt, det er det ikke. Den ekstra næringen som trengs til amming er dyrere. Flasker koster litt, ja. Men noen flasker trenger man jo uansett, når andre skal gi babyen mat. Og med mindre man har tenkt å håndpumpe trenger man jo brystpumpe, som ikke er billig. Hva som kommer ut billigst/dyrest på utstyrssiden vil avhenge av hvor mye man mener nødvendig og hvilket prisnivå de produktene man kjøper har. Jeg kjøpte flasker og sterilisator brukt for nesten ingen ting til flaskeungen, og trengte bare kjøpe smokker til flaskene nytt. Til puppebarnet endte jeg opp med å måtte kjøpe ny pumpe, i tillegg kjøpte jeg først manuell for så å forstå at jeg trengte elektrisk for å få hverdagen til å gå opp. Flaskene og sterilisator hadde jeg heldigvis spart på fra første barnet. Anonymkode: 681df...110
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #14 Skrevet 11. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, da dette mest var ment som korreksjon til tanken om at mme er dyrt, det er det ikke. Den ekstra næringen som trengs til amming er dyrere. Flasker koster litt, ja. Men noen flasker trenger man jo uansett, når andre skal gi babyen mat. Og med mindre man har tenkt å håndpumpe trenger man jo brystpumpe, som ikke er billig. Hva som kommer ut billigst/dyrest på utstyrssiden vil avhenge av hvor mye man mener nødvendig og hvilket prisnivå de produktene man kjøper har. Jeg kjøpte flasker og sterilisator brukt for nesten ingen ting til flaskeungen, og trengte bare kjøpe smokker til flaskene nytt. Til puppebarnet endte jeg opp med å måtte kjøpe ny pumpe, i tillegg kjøpte jeg først manuell for så å forstå at jeg trengte elektrisk for å få hverdagen til å gå opp. Flaskene og sterilisator hadde jeg heldigvis spart på fra første barnet. Anonymkode: 681df...110 Her var det snakk om i startfasen av babylivet, det trengs ikke mye annet på flaske om du ammer. Anonymkode: 429e3...d40
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #15 Skrevet 11. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her var det snakk om i startfasen av babylivet, det trengs ikke mye annet på flaske om du ammer. Anonymkode: 429e3...d40 Nei, spørsmålet var de første 6 månedene. Anonymkode: 681df...110
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #16 Skrevet 11. juli 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, spørsmålet var de første 6 månedene. Anonymkode: 681df...110 Jeg fullammet alle barna mine i 6 måneder... Anonymkode: f608f...ece
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #17 Skrevet 11. juli 2020 Det kommer veldig an på hva du gjør det til. Vogn, seng og bilsete er de største utgiftene og utstyr de fleste må ha, men du har jo alle ytterpunktene fra dyreste vogna på markedet til en rimelig brukt vogn. Bilsete til flere tusen eller heldig å overta etter en venninnes baby. Du kan kjøpe stellekommode til flere tusen kroner, eller ha en billig stellematte på gulvet/senga/oppå vaskemaskinen. Mye av utstyret som bleiebøtte, uro, babygym er ikke nødvendig og/eller kan kjøpes rimelig. Vippestol f.eks kjøpte vi pent brukt til et par hundrelapper istedenfor ny. klær er det egentlig ikke så mye en baby trenger, men de fleste har en tendens til å handle inn masse babytøy. Mange ting kan man vente med å kjøpe for å se om man virkelig trenger. Jeg f.eks har aldri trengt brystpumpe. Poenget er at det er veldig mye opp til en selv hvor dyrt det skal bli. Angående morsmelkerstatning så kan jeg etter å ha fullammet to barn si at økonomisk så går nok vinninga opp i spinninga, man blir nemlig sulten av å amme!! Anonymkode: 8c10e...af1
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #18 Skrevet 11. juli 2020 Med nr 2,3 og 4 hadde jeg bare utgifter til bleier. Alt annet hadde jeg fra før. Mitt råd er å ikke kjøpe på forhånd det man ikke er sikker på at man har behov for. Eks vippestol, lekegrind, bæresele o.l. To av mine hatet dette, mens to av dem var det et must. Av klær trenger man strengt tatt bare body og sparkebukse og en tynn dress. Bukser, jakker og gensere brukte ikke mine før de nærmet seg året. Anonymkode: 6d22d...d10
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #19 Skrevet 11. juli 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Bare husk på at mme er billigere enn den maten mor trenger ekstra pga amming. Utgiften er bare synligere. Ellers er barn en progressiv utgift, de koster mer til eldre de blir. Anonymkode: 681df...110 Her gikk det ikke noe ekstra utgifter til meg når jeg ammet. Spiste faktisk ikke så veldig mye mer. Og mitt barn la på seg masse, og helsesøster kalte melka mi for fløte 😅 Eneste var vel at jeg var mer tørst. Skal sies at jeg gikk opp masse i svangerskapet, og gikk ned alt de første månedene. Anonymkode: c0666...4c9
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2020 #20 Skrevet 11. juli 2020 Tette barn her, og vi brukte lite penger til nr 2. Hadde jo det meste fra før. Eneste er jo bleier, babyolje og våtservietter. Og noe klær siden det ble et annet kjønn. Anonymkode: c0666...4c9
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #21 Skrevet 12. juli 2020 Takk for alle svar Håper selvsagt jeg kan amme, syns det er kjempekos, lettvint og greit! Virker veldig pes med mme til alle døgnets tider. Syns jeg!! Individuell sak Har forøvrig bæresele, vippestol, Emmaljunga duo Edge, babyjogger, badebalje, stellebord og litt klær. Skal bruke vanlige bleier. Med forrige måtte vi kjøpe ganske mye klesskift, da det var gulpebaby!! Så det ble ekstremt mange skift ila en dag 🆘 Men ikke sikkert jeg trenger det neste gang :))) Anonymkode: 258cd...9b2
Pobie Skrevet 12. juli 2020 #22 Skrevet 12. juli 2020 Amming er ikke gratis det heller, og det er ingen garanti for at du får til ammingen eller produserer nok melk og ikke må gi mme i tillegg. For å amme trenger du amme-bh'er, pumpe, flasker, evt ammeskjold og ammeklær. Du vil i tillegg være ekstra sulten og dermed betale mer for mat. Noen babyer trenger mange klær pga de gulper mye og må byttes på flere ganger om dagen. Mitt andre barn gulpet så mye at både hun og jeg måtte bytte tre ganger om dagen. Man bytter alt fra 5 til 12 bleier om dagen. Våtservietter og krem trenger man. Utenom det trenger du sprinkelseng, bilsete, og gjerne vogn. Men disse kan man kjøpe brukt og spare mye på, eller man kan kjøpe veldig dyrt. Kommer an på budsjett og smak.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #23 Skrevet 12. juli 2020 28 minutter siden, Pobie skrev: Amming er ikke gratis det heller, og det er ingen garanti for at du får til ammingen eller produserer nok melk og ikke må gi mme i tillegg. For å amme trenger du amme-bh'er, pumpe, flasker, evt ammeskjold og ammeklær. Du vil i tillegg være ekstra sulten og dermed betale mer for mat. Noen babyer trenger mange klær pga de gulper mye og må byttes på flere ganger om dagen. Mitt andre barn gulpet så mye at både hun og jeg måtte bytte tre ganger om dagen. Man bytter alt fra 5 til 12 bleier om dagen. Våtservietter og krem trenger man. Utenom det trenger du sprinkelseng, bilsete, og gjerne vogn. Men disse kan man kjøpe brukt og spare mye på, eller man kan kjøpe veldig dyrt. Kommer an på budsjett og smak. Har pumpe, amme-bh’er, skjold og ammeklær! Så det trenger jeg ikke bruke rare pengene på, heldigvis Bilsete vil jeg helst kjøpe nytt.. Men sprinkelseng kjøpte vi ny til første, og hu nekta plent å ligge i den. Så den er nærmest ny!! Jeg er stort sett ganske økonomisk av meg, og kjøper ikke spesielt dyre klær! Spesielt ikke de første mnd, da det blir mye skift, søl og gris 😅 Anonymkode: 258cd...9b2
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #24 Skrevet 12. juli 2020 1 time siden, Pobie skrev: For å amme trenger du amme-bh'er, pumpe, flasker, evt ammeskjold og ammeklær. Du vil i tillegg være ekstra sulten og dermed betale mer for mat. Det eneste av dette jeg hadde da jeg ammet var amme-bh. Brukte helt vanlige klær, av og til med en singlet under hvis jeg skulle amme offentlig (tok toppen opp og singleten ned toppene syntes ingenting). Kjøpte riktignok en flaske, men den nektet babyen å spise av, så det ble med den ene. Pumpe gjorde jeg kun for å lage grøt da vi begynte med det og til det trengtes ikke mer enn at det var raskt å pumpe for hånd. Anonymkode: 9b5cb...00c
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #25 Skrevet 12. juli 2020 1 time siden, Pobie skrev: Amming er ikke gratis det heller, og det er ingen garanti for at du får til ammingen eller produserer nok melk og ikke må gi mme i tillegg. For å amme trenger du amme-bh'er, pumpe, flasker, evt ammeskjold og ammeklær. Du vil i tillegg være ekstra sulten og dermed betale mer for mat. Noen babyer trenger mange klær pga de gulper mye og må byttes på flere ganger om dagen. Mitt andre barn gulpet så mye at både hun og jeg måtte bytte tre ganger om dagen. Man bytter alt fra 5 til 12 bleier om dagen. Våtservietter og krem trenger man. Utenom det trenger du sprinkelseng, bilsete, og gjerne vogn. Men disse kan man kjøpe brukt og spare mye på, eller man kan kjøpe veldig dyrt. Kommer an på budsjett og smak. Man trenger da virkelig ikke alt dette for å amme? Jeg hadde amme-bh og ammeinnlegg, that’s it. Bh må man (i hvert fall jeg) ha, så egentlig var det kun ammeinnlegg som ble en utgift. Flaske og brystpumpe hadde vi ikke behov for. Ammeklær må være noe av det mest unytrogensom er funnet opp, det kommer på samme linje som bleiebøtte. Skapt behov og absolutt ikke noe noen trenger. Anonymkode: b72e0...e3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå