Gå til innhold

Konfirmasjonsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort, så er sønnen til mannen konfirmant. Ekskona har drevet samværssabotasje i alle år, tross rettslige beslutninger osv. Dette har jo medført at vi ikke har mye kontakt med sønnen (bor også en del timer vekke fra oss). Sønnen ønsker heller ikke kontakt nå, etter årevis med løgn og bedrag fra mor, så er ikke det så underlig. Og jeg skjønner at det ikke er kjekt å være en del av konflikten for ham. Vi kommer ikke til å bli invitert til festen, men moren kommer til å kreve penger via nav, slik at vi skal bidra. Selv om vi ikke får delta. Alt er egentlig bare helt tragisk, spesielt siden far ønsker å ha sønnen sin så mye som mulig og han er veldig flink med barn/ungdom. Han er en super pappa for våre små, og en typisk mann som andre barn leker med. Det er helt forferdelig at en person velger at noen ikke skal ha kontakt med faren sin, og hans familie.. Uansett. Vi lurer litt på hva vi gir i gave? Noen gode tips? Penger? Men hva sum gir vi da? Hva er vanlig? Jeg vet ikke om det er normal sunn fornuft å gi en redusert sum, pga det ikke er ønske om å ha oss i livet, og vi betaler for festen, eller om vi skal se vekk fra dette? Noen gode innspill? 

Anonymkode: 32d53...181

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville ikke trekt fra noe fordi dere ikke har kontakt, synes ikke gutten skal straffes for det. 

Men jeg ville ikke sendt en konvolutt full av penger heller, så lenge gutten er umyndig er det jo mor som får råderetten over gavene... 

Jeg ville skrevet et kort/brev til gutten, beklager all konflikten som har vært, men forsikret meg om at han vet at pappa bryr seg, pappa vil alltid være der, og han kan ta kontakt når han vil og på hvilken måte han vil. 

Så ville jeg nok gitt på en måte som ikke er rene penger. Gavekort på førerkort til lett motorsykkel eller bil, en sperret konto med innskudd til boligsparing eller noe sånt. 

Hva dere har mulighet til å gi kan jeg ikke si noe om, men jeg så at da mine gutter ble konfirmert var rundt 10.000 vanlig fra foreldrene 

Anonymkode: e7a94...f38

Skrevet

Jeg vet ikke hbor hod råd dere har, men geg ville foreslå å skrive eg brev og gi en mindre sum nå, gjerne i kombinasjon med noe personlig fra fars familie. I tillegg forteller dere at dere har satt a en sum som passer dere som han skal få når han skal flytte for seg selv/kjøpe bolig. Da gir dere like mye som dere gir til fellesbarna deres, eventuelt halvparten hvis det bare er fra far og ikke deg.

Anonymkode: 3dfa3...8a2

Skrevet

Jeg har snakket med Nav om dette men en litt annen setting. 

Jeg som mor har barnet fulltid. Far har minstesamvær og snakker ned om meg etc. Vørt på familievernkontoret etc. 

Uansett, når det gjelder konfirmasjonen så kan jeg kreve penger av far via Nav OM jeg inviterer far og nærmest familie på hans side. Jeg må bevise at han og gans fsmilie er invitert. De trenger ikke komme. Men her vet jeg at de kommer. Men jeg vil ha orden og styr på alt selv så jeg ikke sitter i en situasjon der noe går galt pga motarbeidelse av far. 

Så din eks må invitere deg og din familie for at du skal måtte ut med noen penger. Eller du kan holde egen konfirmasjon for barnet, bevise dette og dermed slippe unna mors pengeinnkreving. 

Det var dette nav sa til meg i alle fall. 

Anonymkode: 6b0c2...841

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lang historie kort, så er sønnen til mannen konfirmant. Ekskona har drevet samværssabotasje i alle år, tross rettslige beslutninger osv. Dette har jo medført at vi ikke har mye kontakt med sønnen (bor også en del timer vekke fra oss). Sønnen ønsker heller ikke kontakt nå, etter årevis med løgn og bedrag fra mor, så er ikke det så underlig. Og jeg skjønner at det ikke er kjekt å være en del av konflikten for ham. Vi kommer ikke til å bli invitert til festen, men moren kommer til å kreve penger via nav, slik at vi skal bidra. Selv om vi ikke får delta. Alt er egentlig bare helt tragisk, spesielt siden far ønsker å ha sønnen sin så mye som mulig og han er veldig flink med barn/ungdom. Han er en super pappa for våre små, og en typisk mann som andre barn leker med. Det er helt forferdelig at en person velger at noen ikke skal ha kontakt med faren sin, og hans familie.. Uansett. Vi lurer litt på hva vi gir i gave? Noen gode tips? Penger? Men hva sum gir vi da? Hva er vanlig? Jeg vet ikke om det er normal sunn fornuft å gi en redusert sum, pga det ikke er ønske om å ha oss i livet, og vi betaler for festen, eller om vi skal se vekk fra dette? Noen gode innspill? 

Sett penger inn på en konto i gave. Han kan få et kort der det står hvor mye dere har satt inn, og opplysninger om hvordan og når han kan ta dem ut. 

Det siste dere skal gjøre er å barbere bort gaven som straff mot henne. 

Skrevet

Dette er enkelt:

Tenk igjennom hva dere skal gi de andre barna i konfirmasjonsgave. Akkurat det samme beløpet bør dette barnet få.

Anonymkode: d16e5...d3d

Annonse

Skrevet

Takk for gode råd. De andre skal få bunad, så kanskje vi skal skrive et brev til han at penger er satt av til det, eventuelt kan han bruke det på bolig hvis han ikke vil ha bunad når han blir eldre (fellessønn får ikke bunaden til selve konfirmasjonen pga gutter vokser så mye etterpå). Å sette penger inn på konto tørr vi ikke, pga han er umyndig og moren har råderett. Vi kan ikke få egen konto til ham uten at moren samtykker. Men kan jo opprette en i vårt navn, som er tilegnet han 👍😊

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har snakket med Nav om dette men en litt annen setting. 

Jeg som mor har barnet fulltid. Far har minstesamvær og snakker ned om meg etc. Vørt på familievernkontoret etc. 

Uansett, når det gjelder konfirmasjonen så kan jeg kreve penger av far via Nav OM jeg inviterer far og nærmest familie på hans side. Jeg må bevise at han og gans fsmilie er invitert. De trenger ikke komme. Men her vet jeg at de kommer. Men jeg vil ha orden og styr på alt selv så jeg ikke sitter i en situasjon der noe går galt pga motarbeidelse av far. 

Så din eks må invitere deg og din familie for at du skal måtte ut med noen penger. Eller du kan holde egen konfirmasjon for barnet, bevise dette og dermed slippe unna mors pengeinnkreving. 

Det var dette nav sa til meg i alle fall. 

Anonymkode: 6b0c2...841

Høres jo fornuftig ut. Vi skal sjekke dette med nav 😊

Skrevet

Dere må ikke betale noe, Mor må ha bevis på at dere kommer ,hvis hun ikke ber dere, har hun ingen sak

Anonymkode: 262dd...176

Skrevet
På 8.7.2020 den 12.51, Anonym bruker skrev:

Penger? Men hva sum gir vi da? Hva er vanlig? Jeg vet ikke om det er normal sunn fornuft å gi en redusert sum, pga det ikke er ønske om å ha oss i livet, og vi betaler for festen, eller om vi skal se vekk fra dette? Noen gode innspill? 

Ja, pengegave er bra!

Hvor mye avhenger av deres situasjon, men jeg tenker at 5000 kr er vanlig bra. De ville jeg satt inn på en konto jeg som far har kontroll på inntil videre.

Så ville jeg brukt lang tid på å skrive et godt brev, men ingenting negativt mot noen og ingen beklagelser. Viktig å gi det personlig fra far til barn.

Når mor ikke vil samarbeide om noe er det vel ikke relevant å dele på utgiftene for selskapet.

Synd at det har begynt å gå sport i å holde barn vekk fra sin far. Trist for far, ødeleggende for barna. Men så lenge mor får bestemme er vel fvk, nav osv. glade.

Anonymkode: 09a1d...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...