Gå til innhold

Sengevæter og alarm, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 10-åring som holder på med dette nå. Hun har brukt bleier og de har alltid vært våte, hver natt. Hun har hatt noen få tørre netter tidligere når vi har prøvd uten bleie og da vi startet med Minirin, men bare én natt her og der.

Nå er vi på fjerde dagen/natten med alarmtruse og har: tørr, våt, tørr, tørr. Med tørr mener jeg at hun sover hele natten uten å tisse, men nok våkner litt tidligere enn vanlig. Den våte natten tisset hun i 4-tiden og våknet slik hun skulle. Hun sier selv at hun er litt redd for alarmen og derfor sier til kroppen sin at den ikke må tisse om natten 🤷‍♀️ Men vi venter liksom på at det skal gå helt galt igjen vi da, for ingenting annet har jo fungert tidligere. Er det vanlige med noen tørre netter i starten, men at det sklir ut litt når fokuset på å holde seg tørr minsker litt? Nå er vi jo veldig på.

Anonymkode: 0f52a...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg sengevætere, men bestekameraten til sønnen min var det.

Der fungerte ikke den alarmen noe greit i det hele tatt, den gikk av ved første dråpe, men han skvatt bare og tisset seg helt ut. Han klarte ikke stoppe å tisse når første dråpe var sluppet og ble bare enda mer lei seg og frustrert enn før. Negativt for han altså.

Han var vel på alder med din datter da han begynte å sette alarmen på telefonen på kl tre om natta, våknet av den og sto opp og tisset. Det fungerte greit. Han begynte å sove her, han delte rom med sønnen min på leirskole og slike ting for min sønn visste jo hvorfor han hadde alarmen på.

Han gikk vel i 9.klasse da han egentlig ikke måtte så veldig tisse når alarmen gikk, så han begynte å skyve den 15 min av gangen senere. Alarm 3.15, alarm 3.30 osv, og det gikk helt fint. Til hans store lettelse kunne han i løpet av 9.klasse begynne sove hele natten gjennom uten alarm på telefonen. Han hadde sagt til min sønn at han var redd han aldri kom til å slutte tisse midt på natta, og være "sengevæter" hele livet, selv om han jo ikke hadde vætet sengen på mange år. Men vips var det borte, selv om han var temmelig gammel da det skjedde.

Anonymkode: bf1bd...d21

Skrevet

For min gutt (10 år) tok det så lang tid før han våknet av alarmen at uhellet allerede hadde skjedd. Så for vår del var den ubrukelig. I tillegg våknet jeg som ligger på naborommet og sover veldig lett med en gang av denne alarmen, så jeg ble vekket hver natt😅

Anonymkode: 2bb5d...fca

Skrevet

Alarmen vekker hele huset untatt barnet som har alarmen på. Utrolig frustrende!

Anonymkode: 487ef...e7a

Skrevet

Barnet syntes trusa/alarmbrikken var ubehagelig og bruker den ikke lengre, brukte de i 2-3 mnd, og for henne funket det bra, hun ble vekket av alarm/meg de nettene alarmen gikk, og rakk da doet nesten hver gang, slik at vi berget sengeklær, men byttet bare truse. 
Nå i ettertid har d vært ca to-tre uker mellom hvert uhell. 

Anonymkode: 00b17...fd4

Skrevet

Vår sønn tisset han ut hele sengen hver natt da det var så mye at bleien ikke klarte å holde det. Vi prøvde så alarmen og har veldig gode erfaringer med denne. Hadde jeg visst det så hadde vi startet før.

Alarmen her gikk av ved første dråpe. Barnet våknet ikke selv om alarmen er ganske høy så vi måtte gå inn å vekke. Det viste seg likevel at kroppen hadde reagert slik at den stoppet etter den ene dråpen. Vi hadde et par, tre netter med én dråpe. Deretter 14 dager uten uhell og vi tok alarmen av. Etter ca 1 år hadde han tilbakefall. Da brukte vi alarmen en natt eller to og etter det har han ikke tisset seg ut en eneste gang på flere år nå.

For han lærte nok alarmen kroppen at blæren godt kan bli fullere før man tisser (og dermed vente til morgenen - små barn fyller ofte ikke blæren helt da de ikke trenger dette pga. bleien) og kroppen lærte å kjenne igjen signalene i søvne på når han måtte tisse slik at han våknet og gikk på do. Jeg tror rett og slett ikke disse koblingene/assosiasjonene var riktig på plass hos vår sønn og at alarmen hjalp and veldig effektivt med dette.  

Anonymkode: ad991...5bb

Skrevet

Vi har bare positive erfaringer med alarm. Gutt 8 år hadde flere uhell hver natt. Han sov også igjennom alarmen så de første dagene sov jeg eller far inne med han på rommet. Med en gang alarmen gikk vekket vi han og han gikk på do. Han hadde bleie utenpå da, så vi slapp å skifte sengetøy. 

De første nettene gikk alarmen 3-4 ganger hver natt og han tisset seg helt ut. Etter noen dager gikk alarmen bare 1 gang hver natt, og han begynte selv å våkne av den. Da rakk han å knipe igjen så  han kunne gå på do og tisse seg ferdig. Etter et par uker var det helt slutt på alarmer. Gutten sover alene med vanlig undertøy og vi har ikke hatt noen uhell siden. 

Helt utrolig!

Anonymkode: d9265...270

Skrevet

Tusen takk for alle erfaringer! Jeg får bare håpe vi er av de heldige hvor dette fungere, hun blir 11 år i høst, så det hadde vært greit å få unna bleiene før hun går mensen i det minste 🙄 

HI

Skrevet

Veldig positiv erfaring med alarm, men hadde lest så mye negativt, så hadde ikke troen da vi startet... Guttungen våknet ikke av alarmen til å begynne med han heller, men jeg flyttet inn på rommet hans mens vi holdt på med dette, så jeg våknet og fikk han opp og på do. I starten var det helt vått, etterhvert ble det en dråpe og så gikk han på do og tisset ferdig der, til slutt sto han opp selv for å tisse. Det er jo det kroppen skal lære - ikke nødvendigvis holde seg natten gjennom, men kjenne at den må stå opp for å gå på do når han må tisse. Så veldig glad for at vi holdt ut gjennom all uling og våte boxere i starten, for han fikk et helt nytt liv etterpå. Angret på at vi ikke hadde prøvd alarm tidligere!

Anonymkode: 743de...161

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig positiv erfaring med alarm, men hadde lest så mye negativt, så hadde ikke troen da vi startet... Guttungen våknet ikke av alarmen til å begynne med han heller, men jeg flyttet inn på rommet hans mens vi holdt på med dette, så jeg våknet og fikk han opp og på do. I starten var det helt vått, etterhvert ble det en dråpe og så gikk han på do og tisset ferdig der, til slutt sto han opp selv for å tisse. Det er jo det kroppen skal lære - ikke nødvendigvis holde seg natten gjennom, men kjenne at den må stå opp for å gå på do når han må tisse. Så veldig glad for at vi holdt ut gjennom all uling og våte boxere i starten, for han fikk et helt nytt liv etterpå. Angret på at vi ikke hadde prøvd alarm tidligere!

Anonymkode: 743de...161

Jeg skulle gjerne prøvd tidligere, men hun her har ikke vært klar for det. Først nå er hun motivert, og da slår det seg altså ut med at hun holder seg tørr av ren angst for alarmen 😂 Men hey, hva enn som funker. Neida, men jeg håper jo på at det blir flere tørre netter og at kroppen hennes da venner seg til at den ikke skal tisse om natten.

HI

• 2 år senere...
Skrevet

Hei, en smule seint her men gir nå min input likevel 😁👍

Jeg var selv sengevæter til 8-9 klasse og foreldrene mine prøvde alt, inkludert denne alarmen som sier ifra om man begynner å tisse på seg. Nå var dette riktignok rundt 2005 så det er nok ikke akkurat den samme de bruker nå.. Selvom jeg ser at den jeg måtte bruke fremdeles tas i bruk.. Uansett, min personlige mening om bruken av en slik alarm er at det er tortur.. Den jeg brukte var på samme lydnivå som en brannalarm/røykvarsler. Det var en forferdelig måte å våkne på og jeg våknet ofte av panikk når jeg ikke brukte den. Til slutt fikk jeg så selektiv hørsel at jeg tuna den ut og i ettertid hadde masse problemer med å våkne av vanlig vekkerklokke og andre høye lyder. Jeg fikk også ikke sove uten lyd til slutt så jeg må fremdeles ha på lyd i bakgrunnen for å kunne sove.. Jeg ville aldri gjort det mot mitt eget barn (og sengevæting er jo gjerne noe som går igjen i en familie). Mine tre tantebarn har fremdeles uhell og der tar min søster alltid å stopper drikkingen litt før sengetid samt bærer de på do/vekker de når foreldrene legger seg.. Mine foreldre gjorde det samme og det var det som til slutt fikset det for meg.. 

Men som sagt dette var nesten 20 år siden og mulig disse alarmene har endret seg siden da.. Men en sånn alarm er jo ikke nødvendigvis forebyggende, barnet må jo begynne å tisse på seg for at alarmen skal gå.. Jeg personlig ble bedre når jeg fikk bedre kontroll over blæren min og lærte å gå på do med en gang jeg kjente jeg måtte på do.. 

Er for all del ikke stygt ment mot de som velger å gå for en slik alarm.. Kan godt være dette funker bedre for enkelte.. 

Skrevet

Alarmer vekker hele huset,untatt den som har alarmen på;er vår erfaring. Det var null hjelp.

Anonymkode: 487ef...e7a

Skrevet

Vi hadde samme erfaring som dere. Hun var så redd for lyden av alarmen at hun faktisk ble tørr av det. Hadde vel 2-3 uhell de første 3-4 ukene da vi tok bort alarmen, og så ett uhell til noen uker sen, og det var det. Hun var nesten 11 år da, og hadde klissvåte bleier hver natt før dette. 

Anonymkode: 36b4b...268

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...