Gå til innhold

Karbonader

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele sin beste oppskrift?

Jeg har to karbonadedeiger som må brukes i dag, men jeg trenger vel også kjøttdeig til å blande med? 

Jeg har aldri fått til gode karbonader og trenger oppskrift for dummies. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du trenger ikke kjøttdeig å blande i, da blir det mer kjøttkaker...

Men ha vann i, ca 1/2 dl pr pakke med karbonadedeig, og noen spiseskjeer med potetmel. Stek først på ganske sterk varme, så du får en skorpe på uten at vannet du har eltet inn renner ut igjen, også kan du sette ned varmen og steke de helt gjennom eller ta de i en ildfast form i stekeovnen.

Altså, elt sammen med salt, pepper og potetmel, spe i vannet og elt deigen sammen. Lag karbonader, ikke for tynne, en pakke gir 6-7 stykker. Klapp de flate og bruk en kniv eller gaffel til å "hakke" de flate. Stek et par minutter på sterk varme og etterstek på svakere varme eller i stekeovn.

Anonymkode: ad872...9a7

Skrevet

Et lite ekstra tips: knus litt sprøstekt løk og bland i deigen, jeg lovet at det løfter smaken!

Anonymkode: 60ebd...0c1

Skrevet

Blander karbonadedeigen med 1 egg, 2-3 ss med potetmel, litt fløte og en dæsj med godt krydder. Blander godt og steker de i godt smør.

Skrevet
6 minutter siden, Ziva skrev:

Blander karbonadedeigen med 1 egg, 2-3 ss med potetmel, litt fløte og en dæsj med godt krydder. Blander godt og steker de i godt smør.

Hva er godt krydder? 

Hilsen hun som ALDRI har lagd karbonader... 

Skrevet
Akkurat nå, Blop skrev:

Hva er godt krydder? 

Krydder du liker, hos oss er det et blandingskrydder på kvern fra santa maria, hvitløk, pepper og litt chilli i den.

Skrevet
1 time siden, Blop skrev:

Hva er godt krydder? 

Jeg bruker alltid salt, pepper, revet muskat og ingefær. Ellers gjør jeg det samme som Ziva med de andre ingrediensene.

Skrevet
29 minutter siden, Kira skrev:

Jeg bruker alltid salt, pepper, revet muskat og ingefær. Ellers gjør jeg det samme som Ziva med de andre ingrediensene.

Men revet muskat og ingefær gir jo kjøttkakesmak? Kjøttkaker og karbonader skal ikke smake likt 😉

Anonymkode: ad872...9a7

Skrevet

Hvis det skal smake karbonade er det kun salt, pepper, potetmel og løk som gjelder. Andre krydder vil gi kjøttkakesmak.

Anonymkode: 8dee5...1a7

Skrevet

Jeg pleier å kjøre litt løk i hurtigmikser til den er som en puré og ha oppi karbonadedeigen sammen med melk, salt og pepper. Bruker aldri oppskrift, bare blander til passe konsistens. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...