Gå til innhold

Udugelig ansatt i kommune, blir folk sagt opp i det offentlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke møter på jobb i tide, ikke leverer oppgaver til fristen. Hvor lenge får ansatte holde på slik? Hvor udugelig må en ansatt være for faktisk å få sparken? 

Har inntrykk at enkelte kommuner knapt vet at oppsigelse eksisterer. 

Anonymkode: ab521...ea4

Fortsetter under...

Skrevet

Det skal dessverre veldig mye til. 

Anonymkode: cb2bc...f78

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke møter på jobb i tide, ikke leverer oppgaver til fristen. Hvor lenge får ansatte holde på slik? Hvor udugelig må en ansatt være for faktisk å få sparken? 

Er dessverre sånn. Jeg jobbet med ei som sovnet av mange ganger pr måned i årevis. Ble innkalt til lederen og lovte at hun skulle skjerpe seg. Men det skjedde ikke. Hun holdt på sånn til hun gikk av med pensjon 

Anonymkode: 39937...9f3

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personen blir nok flytttet innad i kommunen før personen før sparken. Fikk en ny kollega med meg på opplæring, som hadde kommet der på en sånn måte. Ikke ville han være på min jobb i det hele tatt, så det var ganske kleint og ubehagelig for alle parter. Han ble flyttet på nytt etter kort tid.

Anonymkode: 0b8e9...aff

Skrevet

Det er dessverre veldig sterkt ansettelsesvern I det offentlige. Har jobbet I states I mange år, og man må sørge for å ansette riktige mennesker. Ofte først i vikariater. Det henger nok også sammen med konfliktskye mellomledere. 

Anonymkode: 9f3d3...581

Skrevet

Ansettelsesvernet i det offentlige er akkurat set samme som i det private. Men der private kanskje slurver i svingen og sparker folk uten rettslig grunnlag, går det offentlig andre veien og lar ting gå for lenge før man setter i gang en oppsigelsesprosess. 

Å ikke møte på jobb i tide bør resultere i en advarsel. Men sp har man kanskje fleksitid, avtalen om kjernetid er for tiden satt ut av spill, man har ledere som ikke tar tak osv. 

Hva vil det si å ikke levere oppgaver til fristen? Fristen leder har satt, frister i lovverket? Frister nedfelt i interne rutiner? Hvorfor leverer man ikke til fristen? Fordi man har for mye å gjøre? Fordi man ikke har rett kompetanse? Fordi man må gjøre kollegaens oppgaver i tillegg? 

Uansett; ansatte som ikke gjør det de skal er et lederansvar. Dersom vedkommende får holde på slik du beskriver innebærer det at leder faktisk ikke gjør jobben sin ift ledelse og oppfølging av den ansatte. Kanskje leder bør sparkes? 

Anonymkode: 10dcd...af5

Annonse

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dessverre sånn. Jeg jobbet med ei som sovnet av mange ganger pr måned i årevis. Ble innkalt til lederen og lovte at hun skulle skjerpe seg. Men det skjedde ikke. Hun holdt på sånn til hun gikk av med pensjon 

Anonymkode: 39937...9f3

De sparker vel ingen,nesten som om man lurer på om de har noe på sjefene, som gjør at de ikke tør å sparke verstingene.

Jobbet ei sånn hos oss (sykehjem)  og hun sovnet ofte på vakt og unnasluntret alle oppgavene sine, slik at vi andre måtte gjøre hennes arbeidsoppgaver også. Hun ble til stadighet tatt i å sitte å surfe på Internett på pauserommet. Arbeidsmiljøet var helt skakkjørt og hun ble klaget inn av alle de andre ansatte. Men til ingen nytte og det fortsatte bare. Den ene etter den andre ble sykemeldt, men ledelsen løftet ikke en finger, enda de visste hvor problemet lå. Denne dama ble forhatt av kollegaene, men det skjønte hun ikke selv , så hun fortsatte å "jobbe " på vår avd hun gikk av med pensjon, 

Anonymkode: 8bb1e...c7b

Skrevet

Som mellomleder i det offentlige kan jeg skrive under på at man møter mye motstand når det kommer til oppsigelse. Vernet er sterkt. Først og fremst pga fagforeninger som kjemper "feil" kamper, og udugelighet fra arb giver når det kommer til dokumentasjon og prosesser. 

Man blir igrun bundet av at man må tilpasse og gjøre tiltak for å hjelpe den skakkjørte ansatte, og fint lite sanksjonsmuligheter. 

Anonymkode: c7a5a...ecf

Skrevet

Det er rett og slett imponerende om man klarer å få sparken i det offentlige. Oppsigelser handler i liten grad om udugelige ledere, men i stor grad av ansattvern. 
Et eksempel i nabokommunen var ei dame i barnehagen som slo et barn. Kommunen forsøkte å si henne opp, men neida, fordi damen var eldre og derfor ville slite med å få ny jobb var vernet enda sterkere. Advokaten hennes mente kommunen ikke hadde gjort nok for å omplassere henne, men hvor kan man egentlig plassere en ansatt med voldelige tendenser? Hun bør jo aldri være alene med noen, og det er få stillinger hvor man ikke er det...

Anonymkode: 50b46...4da

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som mellomleder i det offentlige kan jeg skrive under på at man møter mye motstand når det kommer til oppsigelse. Vernet er sterkt. Først og fremst pga fagforeninger som kjemper "feil" kamper, og udugelighet fra arb giver når det kommer til dokumentasjon og prosesser. 

Man blir igrun bundet av at man må tilpasse og gjøre tiltak for å hjelpe den skakkjørte ansatte, og fint lite sanksjonsmuligheter. 

Som mellomleder med personalansvar er det vel din jobb å dokumentere, følge opp, veilede, lære opp og evt kjøre prosesser?

fagforeninger kjører ikke «feil» kamper. De jobber selvsagt for sine medlemmer. Hvis en arbeidsgiver ønsker å si opp en ansatt som er organisert, er det en selvfølge at fagforeningen backer sitt medlem, sørger for at lovverk ang drøfting og oppsigelse blir fulgt og protesterer mot en evt ulovlig oppsigelse - samme hvor håpløs den ansatte er. 

Sanksjonsmuligheter mot ansatte som ikke fungere finnes absolutt. Men jeg er enig i at arbeidsgivere ofte er feige, lar det gå for langt før man griper inn osv. Mange ledere mangler både lederferdigheter, evnen til å organisere og ikke minst kunnskap om arbeidslivets spilleregler, avtaleverk og lovverk. DET kan imidlertid ikke lastes hverken de ansatte eller fagforening. Det ansvaret hviler kun på arbeidsgiver. 

Skrevet
1 minutt siden, Kamomille skrev:

Som mellomleder med personalansvar er det vel din jobb å dokumentere, følge opp, veilede, lære opp og evt kjøre prosesser?

fagforeninger kjører ikke «feil» kamper. De jobber selvsagt for sine medlemmer. Hvis en arbeidsgiver ønsker å si opp en ansatt som er organisert, er det en selvfølge at fagforeningen backer sitt medlem, sørger for at lovverk ang drøfting og oppsigelse blir fulgt og protesterer mot en evt ulovlig oppsigelse - samme hvor håpløs den ansatte er. 

Sanksjonsmuligheter mot ansatte som ikke fungere finnes absolutt. Men jeg er enig i at arbeidsgivere ofte er feige, lar det gå for langt før man griper inn osv. Mange ledere mangler både lederferdigheter, evnen til å organisere og ikke minst kunnskap om arbeidslivets spilleregler, avtaleverk og lovverk. DET kan imidlertid ikke lastes hverken de ansatte eller fagforening. Det ansvaret hviler kun på arbeidsgiver. 

Jeg er enig i mye av det du sier, men det jeg forsøker å formidle er at våre rådgivende organ i disse prosessene som feks HR og fagforeningene også driftes dårlig. Og da nytter det ikke å være "flinkest i klassen" fordi man møter bare motstand om man prøver, og til slutt resignerer man. - Standard som mellomleder. Jeg er selv snart der etter bare 2,5år. Kom rett fra skolen, med stor iver og ønske om å gjøre det så mye bedre en alle andre før meg. Det er bare bortkastet energi. Man må enten gi etter, eller bli skviset ut. (andre mellomledere som sitter fint i stolen ønsker ikke noen som skaper mer arbeid for de heller) 

Selv slutter jeg snart, og går over til det private. 

Skrevet

Ps. Tenkt på at vi ledere også betaler kontingent, men vi skal tåke å bli kjeftet på, skreket til og mobbet av ansatte. Jeg har kun møtt en fagforbund representant som sa at vi ikke skal tåle mer fra de ansatte en de skal tåle fra oss. Og at de skal være støtte for oss for å sørge for god prosess for alle, ikke bare kjempe imot. Han sluttet også, for den type tankesett passet ikke. Her skulle det vinnes medlemmer, og beste måten var polarisering. "oss mot dem". Jepp, da er det lett å endre verden... 😏

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ps. Tenkt på at vi ledere også betaler kontingent, men vi skal tåke å bli kjeftet på, skreket til og mobbet av ansatte. Jeg har kun møtt en fagforbund representant som sa at vi ikke skal tåle mer fra de ansatte en de skal tåle fra oss. Og at de skal være støtte for oss for å sørge for god prosess for alle, ikke bare kjempe imot. Han sluttet også, for den type tankesett passet ikke. Her skulle det vinnes medlemmer, og beste måten var polarisering. "oss mot dem". Jepp, da er det lett å endre verden... 😏

Men som ledere skal dere ha støtte fra arbeidsgiver når dere oppererer som arbeidsgiver og støtte fra fagforeningen når dere er arbeidstakere! Utrolig mange ledere som ikke forstår hvilken rolle de selv og hvilken rolle fagforeningen har i personalsaker!

Ledere skal selvsagt ikke tåle at arbeidstakere er ufine, men da er det leders ansvar å følge korrekt dokumentasjonsprosedyre og gi advarsel deretter!

Annonse

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fagforeningene er ikke deres rådgivende organ. Dere har HR og KS. Når du opptrer som leder/arbeidsgiver er det disse du skal hente større hos. Opptrer du som arbeidstaker kan du selvsagt støtte deg på fagforeningen din. Verneombudet derimot, skal opptre støttende for hele arbeidsmiljøet - inkludert ledere. 

Som leder skal du ikke tåle mobbing eller at arbeidstakere behandler deg dårlig. Men da må du dokumentere, melde avvik, varsle til din leder osv. Det er ditt ansvar - både som arbeidsgiver og som arbeidstaker.  

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De sparker vel ingen,nesten som om man lurer på om de har noe på sjefene, som gjør at de ikke tør å sparke verstingene.

Jobbet ei sånn hos oss (sykehjem)  og hun sovnet ofte på vakt og unnasluntret alle oppgavene sine, slik at vi andre måtte gjøre hennes arbeidsoppgaver også. Hun ble til stadighet tatt i å sitte å surfe på Internett på pauserommet. Arbeidsmiljøet var helt skakkjørt og hun ble klaget inn av alle de andre ansatte. Men til ingen nytte og det fortsatte bare. Den ene etter den andre ble sykemeldt, men ledelsen løftet ikke en finger, enda de visste hvor problemet lå. Denne dama ble forhatt av kollegaene, men det skjønte hun ikke selv , så hun fortsatte å "jobbe " på vår avd hun gikk av med pensjon, 

Anonymkode: 8bb1e...c7b

Hva gjør det om hun sitter på nettet i pausen da? Er stortsett det de fleste kollegaene mine gjør i pausen sin.

Anonymkode: 3ce5d...8db

Skrevet

Det er helt tragisk, men aller verst er det når disse menneskene jobber med barn, f.eks. lærere som ikke er egnet. Jeg er selv lærer og nesten alle kollegaene mine er dyktige og oppriktig engasjert i jobben sin, men så har vi dem som er helt håpløs og som får klager år etter år, men fortsetter og fortsetter. Har sittet med gråtende elever mer enn én gang, og meldt inn sak etter sak til min leder, men til liten nytte. Det er vel og bra med godt ansattvern, men ikke til en hver pris.

Anonymkode: d0c19...a13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...