Gå til innhold

Vær så grei å si at det vil være verdt det (ptsd behandling)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på med kartlegging nå hos psykolog og forberedelser før vi begynner traumebehandling. (Jeg bler utsatt for en voldtekt av en nabo da jeg var 7 år, og tenker jeg trenger ikke gå så mye mer inn på det)

Jeg er så redd for at behandlingen skal gjøre meg verre. Jeg har to barn å ta vare på og er redd for å bli dårlig og innlagt. Har flere innleggelser bak meg. Grunnen til jeg har sagt ja til dette er at det sies der er gode prognoser for å få det mye bedre etterpå. Men jeg er redd for å dukke inn i det. 

Er så mye enklere å fortsette å fortrenge og konsentrere seg om barna og hverdagen. Men så får jeg plutselige smeller, hvor jeg ikke fungerer. 

Kan noen fortelle meg at dette er noe jeg bør gjør? Eventuelt si at jeg ikke bør gjøre det, og hvorfor?

Jeg sliter mes flash, som kommer og går, dess mer stress jeg har i hverdagen, dess mer av dette. 

Hvis noen har tips eller råd å komme med så er jeg evig takknemlig. 

Anonymkode: 220e5...e71

Skrevet

Nå har jeg aldri hatt ptsd trur jeg, men har fått til psykologer fordi jeg har slitt med angst, panikk og depresjoner. Jeg har selv hatt en vond barndom, men jeg har merket at uannsett hvor mye jeg snakker om det så blir jeg ikke bedre i den forstand.

nå kan jeg bare snakke om min egen erfaring og jeg trur at det viktigaste er å snakke om det, men og å komme videre. Man får ikke gjort noe med fortiden men fremtiden kan man gjør noe med. Å snakke om fortiden mye kan og gjør større skade enn nytte. Man må rett og slett slippe tak i det som skjedde og ta tilbake livet igjen. Veldig lett å si, men med jobbing kan man bli bedre. Hvis man hele tiden skal grave seg med å gå i offer rollen, blir man ikle bedre. Man må ikke gi den makten til den som gjor noe, men ta den tilbake. Den personen gjor noe som var veldig stygt og nedkrenkene men du har fremdeles livet igjen, ikke la den personen ta det og. Jeg har lest at får å gi slipp på fortiden så må man gi slipp på den. Noen tilgir for å få fred med seg selv. Jeg beklager så mye hvis jeg skriver helt på trynet til deg, og kan forstå at det er en tøff situasjon. Men husk du har resten av livet igjen. Ta tak i det og si hva du føler, er redd for å jobb med det og kom deg opp på hesten igjen❤️

Skrevet

Du blir bedre. 
Det er slutt på den tida da man skulle «dykke inn i» ting for å bearbeide det.

Anonymkode: adf8e...744

Skrevet

Jeg har PTSD grunnet at jeg ble jevnlig voldtatt av min far som lite barn. Og jeg slet med flash backs en del, og jeg fikk det jo overalt, verste var på bussen i rushen en gang. Og etter traume behandling så har jeg ikke hatt flash backs. Minnene er jo der, og dukker jevnlig opp. Men ting er jo blitt bedre. Men det var ekstra tøft da traume behandlingen pågikk, men ble bedre etterpå.

Anonymkode: cd50a...159

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du blir bedre. 
Det er slutt på den tida da man skulle «dykke inn i» ting for å bearbeide det.

Nei, det er det ikke. Dette er behandlingen de har valgt for meg. 

Anonymkode: cd5cc...0ce

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ISTDP tilnærming, kalles behandlingen.

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg hva du har opplevd, men jeg tror helt sikkert at du heller skal høre på behandlerene dine enn tilfeldige mennesker her inne! 

Ønsker deg alt godt! 

Anonymkode: 8bcef...bff

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Denne har gode prognoser og er godt anbefalt ja. 

Jeg er psykolog og jobber med barn og unger. Traumebehandling har ofte god effekt. Man må inn i det skumle ja....men det er på en måte for å ta makten og de vonde følelsene bort fra historien slik at den ikke overvelder deg gjennom flashback og annet. Om det er noen trøst så er det ofte ikke så mange ganger før du merker bedring. Og mange blir ofte bra igjen (traumerekasjonene blir helt borte). Noe de har lite tro på før de begynner. Lykke lykke til. Så modig du er som gjør dette ♥️

Anonymkode: e6243...6da

Skrevet

Anbefaler behandling. Jeg endte med fibromyalgi  og store smerter etter slik traume. Har ikke flashbacks så ofte lengre, men det kommer i situasjoner jeg ikke selv kontrollerer. Fungerer i hverdagen ellers, men det har vært tøft å komme dit. 

Anonymkode: 62bc3...5e6

Skrevet

Jeg ble vurdert for traumebehandling tidligere i år. Ble da forklart at en skulle gå gjennom hendelsen flere ganger, med forsiktig tilnærming. Målet skulle være at jeg til slutt skulle kunne tenke tilbake på hendelsen som kun en hendelse

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne har gode prognoser og er godt anbefalt ja. 

Jeg er psykolog og jobber med barn og unger. Traumebehandling har ofte god effekt. Man må inn i det skumle ja....men det er på en måte for å ta makten og de vonde følelsene bort fra historien slik at den ikke overvelder deg gjennom flashback og annet. Om det er noen trøst så er det ofte ikke så mange ganger før du merker bedring. Og mange blir ofte bra igjen (traumerekasjonene blir helt borte). Noe de har lite tro på før de begynner. Lykke lykke til. Så modig du er som gjør dette ♥️

Anonymkode: e6243...6da

Kan jeg spørre om hvor lang tid man må regne med å bruke? Nå har jeg drevet med denne behandlingen i over 2 år, stort sett ukentlig, men med lengre pauser rundt jul og sommer, samt nå med korona. Jeg er på en måte noe bedre, men jeg hadde trodd at det ikke skulle være snakk om flere år? Jeg er langt ifra bra og begynner å frykte at jeg ikke kommer tilbake til vanlig jobb..

Skrevet

Jeg behandles med EMDR for det samme. Jeg har ikke kjente flashback, men jeg hadde en masse panikkanfall uten å vite hvorfor. Jeg var redd menn og kunne ikke sitte på kafé eller andre steder der det er folk uten å konstant sjekke alt og alle rundt meg. Det var fryktelig slitsomt. Alle menn var mistenkte hele tiden. Er blitt litt bedre nå, men det er lang vei igjen til jeg er bra. Har blitt behandlet ukentlig i 7 mnd utenom under koronaen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var totalt utslitt de første ukene. 

Anonymkode: 2eebf...780

Skrevet

Ble andri dårligere av behandlingen. Ble lettere etter hver time. Tankene ble mer ryddig og mindre og mindre flash. Gikk fra å vandre rundt i huset på leting etter noe å gjør for å slippe tenke til at jeg kunne sette meg ned og se en hel film uten å bli stresset. Ble en helt ny verden for meg. 

Anonymkode: 7a2d4...2c3

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått i slik behandling, men for langt mindre traumer enn deg. 

Jeg husker jeg gruet meg til hver eneste time. Hele kroppen strittet imot og jeg prøvde iherdig å komme opp med unnskyldninger for å ikke gå. Det var fysisk vondt i kroppen. Men jeg visste at når hele kroppen strittet så imot, var det helt tydelig at det var noe jeg måtte ta tak i. Og siden jeg gikk privat, kostet det for mye (penger) å ikke møte opp. Jeg gråt meg gjennom de 4-5 første timene, så ble selve timene lettere. Jeg møtte en fantastisk behandler, det var perfekt match fra første time. For god match med behandler er alfa og omega for et godt resultat. 

Etter timene var jeg utslitt og sov gjerne et par timer. Hadde timer på fridagen min. Selv om det var tøft å gå igjennom, er jeg så utrolig glad for det i dag. Jeg kom ut på andre siden som meg selv, med styrke og et lettere sinn. Angstanfallene er så godt som borte og kroppen er smertefri (hadde daglige smerter før). 

Jeg heier på deg! Det vil bli tøft, men ikke gi opp. Tenk at du fortjener å få det bedre, du er verdt det. Masse lykke til!😊❤️

Anonymkode: ef5ac...3ce

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du påbegynt den, siden du vet det? Jeg har også gått i traumebehandling, men opplevde ikke at deres taktikk var å retraumatisere meg. Målet var å fikse hverdagen her og nå.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du påbegynt den, siden du vet det? Jeg har også gått i traumebehandling, men opplevde ikke at deres taktikk var å retraumatisere meg. Målet var å fikse hverdagen her og nå.

Ja, har drevet med det lenge nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...