Gå til innhold

Tips til barnevennlig middag som muslim kan spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker. Er det bare å ligge unna svinekjøtt, eller må det være halal? Hva med fisk, funker det uansett? 

Anonymkode: 135c4...0d8

Fortsetter under...

Skrevet

Vegetarmat.
Fisk. 

Anonymkode: 737eb...25d

Skrevet

Pannekaker

Du må nesten høre med den familien det gjelder. Noen muslimer spiser kun halal, og for dem er alt kjøtt som ikke er slaktet på korrekt vis haram. Men for andre igjen bryr de seg ikke så mye om at det er halal, kun at de ikke spiser svin. Så hør med familien det gjelder du 😊

Anonymkode: ddc5a...563

Skrevet

Jeg hadde kjørt på halal hele veien. Hvis ikke du spør de direkte da.

Jeg gir halal og har lært meg litt hva de kan og ikke kan spise. Husk at snop med gelatin også skal være halal. 

Anonymkode: a3c8b...947

Skrevet

Ok, så pannekaker er innafor uansett? Syltetøy da?

Hi

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, så pannekaker er innafor uansett? Syltetøy da?

Hi

Tenker du at muslimer ikke kan spise mel, salt, melk og/eller egg? Hvorfor det?

Anonymkode: 8694d...e8d

Annonse

Skrevet

Kan du ikke bare kjøpe halalkjøtt da, så er du på den sikre siden?

Anonymkode: 966f9...6b6

Skrevet

Mitt beste tips er å snakke med foreldrene. Hvis dette utgår, så vil mat som ikke inneholder kjøtt være helt trygt. Jeg har også servert viltkjøtt til muslimer, og de jeg kjenner sier at det går fint. 

Skrevet

Brødskive

Anonymkode: 9e5d3...344

Skrevet

Ostepizza pleier å være en slager her i hus når ungene har besøk av muslimske kompiser. Ellers så er pasta og laks populært, hjemmelaget tomatsuppe med rundstykker. Som flere sier snakk med foreldrene, noen holder seg kun unna svin mens andre spiser kun halalslaktet kjøtt. Fisk og vegetarretter kan du trygt servere uansett. 

Skrevet

Fisk... 
Laks og pasta 

fiskepinner og råsterke poteter 

Anonymkode: 7da3f...c38

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at muslimer ikke kan spise mel, salt, melk og/eller egg? Hvorfor det?

Hun spør om syltetøy 🙄 Det blir ofte brukt gelatin i syltetøy vi kjøper i butikken. 

Anonymkode: 2e915...26c

Skrevet

Vil de ikke spise normal mat så får de la være å spise. Jeg serverer ikke halalmat da jeg ser på det som uetisk og det strider mot min livsfilosofi at maten er besudlet med bønn. Pannekaker er fint. 

Anonymkode: fbb5a...6ce

Annonse

Skrevet

Det kommer egentlig helt an på hvor foreldrene til dette barnet er fra? I Pakistan f.eks. så spisere de halakjøtt, i Tyrkia og mange andre land så skal det bare ikke være svin men må ikke være halal. Så altså stor forskjell. Ikke sikkert foreldrene er særlig nøye på det heller uansett hvor de er fra.

Hvis barnet er fra Pakistan da så funker mye av det de andre her skriver. Ostepizza, pannekaker osv. 

For å være helt ærlig så skjønner jeg egentlig ikke at barnebursdager hvor det er muslimske barn skal være så vanskelig. De fleste barn generelt liker jo best disse ostepizzaene det ikke er noe særlig på uansett. Det er jo bare å kjøpe litt forskjellig pizza🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 67e46...8e6

Skrevet

Spør foreldrene da. Er da ikke så vanskelig å spørre om barnet må ha halalmat eller om det holder at det er svinefritt.

Anonymkode: 22f39...415

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vil de ikke spise normal mat så får de la være å spise. Jeg serverer ikke halalmat da jeg ser på det som uetisk og det strider mot min livsfilosofi at maten er besudlet med bønn. Pannekaker er fint. 

I noen land er insekter og larver normal mat, i kina spiser de slanger, katter og hunder. I Peru står marsvin på menyen. Du har ingen definisjonsmakt på hva som er "normal" mat og nei det er ikke slik at man må gjøre alt som nordmenn i alt fordi man flyttet til Norge.

Oste/vegpizza

Fiskepinner + pommesfrites/potetbåter

Tomatsuppe

Veg. pastasalat

Laks

Anonymkode: 39912...d9a

Skrevet

All kylling fra prior er vel halal, så det kan alle spise uansett hvor de er fra. 

I barneselskap har jeg servert kyllingpølser, pizzasnurrer med kjøttdeig og hamburgere. Alt har blitt spist av alle, de har bare spurt om det er svin og når det ikke er det går det fint. 

Anonymkode: 2c9eb...61b

Skrevet

Hun spør om syltetøy 🙄 Det blir ofte brukt gelatin i syltetøy vi kjøper i butikken. 

Anonymkode: 2e915...26c

Hi spør: «Ok, så pannekaker er innafor uansett?» Hvorpå jeg spør om hun er usikker på om muslimer kan spise melk, salt, mel og egg. Mistenker at hi overkompliserer litt voldsomt når hun er usikker på om muslimer kan spise pannekaker.

Skrevet

Uetisk at maten er besudlet med bønn? 

Du vet at i Sverige og Danmark er alt kjøtt (bortsett fra svin) halal? Det er enkelest sånn, for da kan alle spise det. 

For kristne skal det ikke ha noe å si at dyrene er velsignet av en muslim først, så da gjør de det sånn for enkelhets skyld. 

Ellers blir de slaktet på samme måte, muslimene er også opptatt av dyrevelferd og aksepterer at dyrene er bedøvet så lenge ikke bedøvelsen tar livet av dyret. Er det hjerteaktivitet er det liv, så muslimsk råd har godtatt vår måte å slakte på. 

Anonymkode: 2c9eb...61b

Skrevet

mitt barn har 2 i vennegjengen sin som er muslimer, de er 6 i gjengen

Når de er på besøk ( han ene er bestevennen med en annen norsk gutt )

vi bruker og ha :

Kylling, ris og salat

Kyllingpølser og potetmos / pom frites

Salat med diverse grønnsaker og laks

Pizza med Biff, rødløk, tomat og kyllingpølse

laks med agurksalat og poteter

pita med diverse med biff, fisk eller kylling og grønnsaker

Hamburger og Pom frites

Taco med grønnsaker og biff/kylling/fisk

han spiser ikke svinekjøtt bare, men de spiser heller ikke halal

Anonymkode: 69447...22d

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fisk... 
Laks og pasta 

fiskepinner og råsterke poteter 

Anonymkode: 7da3f...c38

Hvordan lager du råsterke poteter?

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer egentlig helt an på hvor foreldrene til dette barnet er fra? I Pakistan f.eks. så spisere de halakjøtt, i Tyrkia og mange andre land så skal det bare ikke være svin men må ikke være halal. Så altså stor forskjell. Ikke sikkert foreldrene er særlig nøye på det heller uansett hvor de er fra.

Hvis barnet er fra Pakistan da så funker mye av det de andre her skriver. Ostepizza, pannekaker osv. 

For å være helt ærlig så skjønner jeg egentlig ikke at barnebursdager hvor det er muslimske barn skal være så vanskelig. De fleste barn generelt liker jo best disse ostepizzaene det ikke er noe særlig på uansett. Det er jo bare å kjøpe litt forskjellig pizza🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 67e46...8e6

Det har da ikke med land å gjøre, men med personlige praksiser.

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Hvordan lager du råsterke poteter?

Det er jo lett, en dæsj anabole steroider før de går i ovnen ;) 💪

Skrevet

Bare lag noe med kjøtt og si at det er halal hvis de spør. 

Anonymkode: 515d8...85b

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare lag noe med kjøtt og si at det er halal hvis de spør. 

Anonymkode: 515d8...85b

Håper noen serverer deg menneskekjøtt og sier det er ku hvis du spør

Anonymkode: c4925...3d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...