Gå til innhold

Hvor gamle var barna deres når de kunne gjenkjenne bokstaver og tall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når de altså kunne alfabetet og tall?

Anonymkode: fe290...f2d

Fortsetter under...

Skrevet

Tall har hun elsket siden hun var tre. Fikk en app på nettbrettet og har nailet regning med tre tall (2+2+4) siden hun var fire. 
Navnet sitt skrev hun fra tre år men ingen særlig interesse for bokstaver. Hun gjenkjente navnene til alle i barnehagegruppa hennes da. Hun var opptatt av hvilken bokstav ord begynte med fra fem år. Kaaaaatt, kklkaaaatt begynner på K. Så hun lærte seg de fleste bokstaver siste år i barnehage men var aldri interessert i å skrive. 

Anonymkode: 77b0f...84e

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tall har hun elsket siden hun var tre. Fikk en app på nettbrettet og har nailet regning med tre tall (2+2+4) siden hun var fire. 
Navnet sitt skrev hun fra tre år men ingen særlig interesse for bokstaver. Hun gjenkjente navnene til alle i barnehagegruppa hennes da. Hun var opptatt av hvilken bokstav ord begynte med fra fem år. Kaaaaatt, kklkaaaatt begynner på K. Så hun lærte seg de fleste bokstaver siste år i barnehage men var aldri interessert i å skrive. 

Anonymkode: 77b0f...84e

Så flink!! 
Sønnen min fyller nå 2 år og kan alfabetet og tall, legen på kontrollen i dag ble overrasket. Tror det handler mest om hva de er interessert i. Han kan også hente 3 sko i gangen og si «her er tre sko», så tydelig at han forstår. Han kan telle både norsk og engelsk.

Skrevet

Mi var 1,5 år da hun lærte seg det. Ingen forståelse for lesing/skriving eller regning, men kjenner igjen bokstaver og tall på samme måte som hun kjenner igjen at sauen sier bæ. 

Nå er hun 2 år, og kan «lese» ord som mamma, pappa og navnet sitt. Hun har også tallforståelse opp til 5.

Anonymkode: 9462a...c4b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min kunne alfabetet 10 mnd. Telling og flytende prat når det fylte to. Lærte å lese og skrive 4 år gammel. Lærte gange og pluss og minus 5 år gammel. Har andre barn som er like sene som den ene var tidlig. Så variasjon ja.

Anonymkode: b7566...963

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mi var 1,5 år da hun lærte seg det. Ingen forståelse for lesing/skriving eller regning, men kjenner igjen bokstaver og tall på samme måte som hun kjenner igjen at sauen sier bæ. 

Nå er hun 2 år, og kan «lese» ord som mamma, pappa og navnet sitt. Hun har også tallforståelse opp til 5.

Anonymkode: 9462a...c4b

😂

Anonymkode: 9746f...8ce

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

😂

Anonymkode: 9746f...8ce

Er det morsomt? Mine kunne også det på den alderen. Vi hadde en pekebok med mye ymse i, og der var også tall og bokstaver, og de pekte like gjerne på F som på traktor, men det betyr jo ikke noe annet enn at de koblet bildet med et ord. De var mye eldre før forståelsen for at bokstaver danner ord kom på plass, og innen det kjente de også igjen visse ordbilder, som navnet sitt, mamma og pappa. Fra de var rundt 3,5-4 år kom den dypere forståelsen for både tall og bokstaver, altså de forstod mengde (kardinaltallsforståelse) og at bokstaver i rett rekkefølge danner ord. Alle barna klarte å lese litt da de var 5 år, men skikkelig sving over det kom ikke før de begynte på skolen. 

Anonymkode: 28c4d...a2f

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

nesten 5 år

Anonymkode: 9e1d4...4c6

Skrevet

Å lese her kan jo ta motet fra de fleste  🙈🙈 min kan skrive navnet sitt, å kan synge alfabetet. Kan kan også skrive mamma. Lese kan han ikke. Telle til 50 går, men å se tallet 50 skjønner han ikke at er 50. Han vet at 1 er mindre enn 5, og at tusen trillioner er mange. Men syns 12 kroner er godt betalt for å hente posten og gå ut med søppla. Han klarer å se at noe er bokstaver og tall, men å skille de går ikke alltid.

Han blir 6 i år. Å bhg personalet sier at det er helt vanlig!

Anonymkode: b3eb7...f78

Skrevet

Jeg trodde heller ikke det var så utrolig unormalt, men legen var ordentlig overrasket. Så han skrev ned bokstaver på post IT lapper hvor han kunne alle. Ved M og P og navnene på søsken svarer han M for mamma, S for Sverre osv. Han tok opp to kulepenner og spurte hvor mange er det, og da gutten svarte to klappet han ellevilt! 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde heller ikke det var så utrolig unormalt, men legen var ordentlig overrasket. Så han skrev ned bokstaver på post IT lapper hvor han kunne alle. Ved M og P og navnene på søsken svarer han M for mamma, S for Sverre osv. Han tok opp to kulepenner og spurte hvor mange er det, og da gutten svarte to klappet han ellevilt! 

Litt uerfaren lege tenker jeg. (Samt at leger ikke er barnehagelærer, barnepsykolog eller lignende) Mange barn som kan dette på den alderen selv om det ikke er vanlig. To av mine tre har kunne dette. En av de som kunne det er eldste som er dyslektiker...

Men veldig flink gutt (?) du har!

Skrevet

Yngste kunne lese da hun fylte 5. Kunne nok tallene også da, og kunne pluss/minus når hun var 5,5. 

Skrevet

Tja, den eldste rundt 4-5 år, mellomste kunne tall veldig tidlig, kunne spille kort når han var 3, amerikaner/ idiot/ gris/ poker🤣legge opp kortstokk så han vant osv. Leste ganske bra fra han var 5. Minste er 5,5, gjenkjenner de fleste bokstaver og tall opp til kanskje 30🥰kan ikke lese eller mer matte enn enkel pluss og minus med lave tall. Så vi har egentlig hatt en tidlig, en gjennomsnittlig, og en litt sen:)

Anonymkode: 01096...929

Annonse

Skrevet

Min eldste kunne alle bokstavene og tall opp til 10 da han var 2. Han kunne også alle de vanligste fargene og kjente igjen en del ord, f eks eget navn, navn på farger, og et par andre. 

Datteren min er samme alder nå og kan ingen av delene. Hun er ikke mindre smart, bare mye mindre interessert i slikt. Hun kan riktignok alfabetsangen, men det er fordi hun elsker å synge og danse. 

Skrevet

Dette handler kun om interesse. Yngstemann kunne alfabetet både på norsk og engelsk i En alder av 3. Kunne også telle til 30 på norsk og engelsk. Alle former og farger kunne han også, inkludert hexagon etc. Men han lærte sent å kle av/på seg selv, var lite selvstendig til han begynte på skolen. Eldste hadde null interesse for slikt, men hun var utrulig selvstendig i en alder av 3 år og klarte seg mye bedre på begynnelsen av barneskolen en yngste. 

Anonymkode: 129bc...8db

Skrevet

Sønnen min fyller 6 år i september. Er helt utrolig med tall. Kan telle så langt han gidder både på norsk, spansk og engelsk. Regner avanserte stykker i hode, kan gangetabellen og tenker matematikk i alt han gjør. Bokstaver derimot finnes han ikke interessert i. Gjenkjenner enkelte ord, men kan ikke engang skrive navnet sitt....

Anonymkode: cfad2...7ca

Skrevet

De svarene her virker for utrolig til å være sant.  

Anonymkode: 6ce8d...94a

Skrevet

Min var 5 mnd når han kjente igjen sin egen bokstav.. snakket når han var 7 mnd. 

Anonymkode: 761f0...033

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...