Gå til innhold

Flytte til Stjørdal?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å flytte fra storby til Stjørdal pga jobb. Men jeg er så i tvil om jeg kan trives på en så liten plass. 

Noen som har flyttet til Stjørdal som vil komme med erfaringer om alt fra byen, nærmiljø, skoler/barnehager etc? Eller noen som alltid har bodd der? 😊🙏🏻

Skal vi flytte må vi gjøre det nå mens barna er veldig små, så det er litt nå eller aldri tenker vi. 

Anonymkode: 586c5...f66

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144404200-flytte-til-stj%C3%B8rdal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, nei, nei! Her kuttes all ekstrahjelp på skolene. Grendaskolene legges ned. Bosentrene skal muligens flyttes til ett større. Feil prioritering av penger. Megasvært kulturhus som har kommet opp, å barnet mitt må sitte på skolen uten hjelp pga for lite ressurser. 🤢 Alt er dødt her. Fine strender da.

Anonymkode: 7fdb1...004

Annonse

Bor i Stjørdal Kommune. Har sine "Ups and Downs" som alle andre steder.

Det jeg kan fortelle fra min erfaring er at mange,-VELDIG mange,- kommer tilbake hit, uansett hvorfra i kommunen de kommer (Sentrum, Lånke, Hegra, Skatval). Flere av mine venner og folk jeg kjenner i litt andre aldersgrupper har bodd i Oslo, Trondheim, utlandet, Bergen,- også kommer de hjem etter å ha fått barn/for å få barn. Ofte med en partner fra annet sted. Jeg mener at det sier mye om et sted. Når stedet ikke bare har fastboende som "alltid har bodd der";-  men man kommer tilbake etter å ha bodd over lengre tid andre steder.

Kulturhuset man nevnte har hatt sine motbører, men mange har endret mening etter at det kom opp. Det er blitt et fantastisk sted for kino og kulturelle innslag og tilbud til kulturskolens elever. Men fortsatt stor uenighet om det var "rett" å bygge det.

Ungdomsmiljøet er nok verre enn "normalt" akkurat nå,- kanskje,- men det har alltid vært perioder med "gjenger" som ødelegger. Nevner du "Ørni-gjengen" til noen over 40 så vet alle hva jeg snakker om. Men nå har vi et problem igjen med rus og vold i visse kretser,- men politi og andre samarbeidspartnere er veldig "på" for å bryte opp disse.  Mulig problemet virker større fordi det er mye fokus på det også,- jeg vet ikke.... Mine barn føler seg ikke utrygge på grunn av disse i hvert fall. (de er mellom 13 og 18  år)

Tenker dere bo utenom "sentrum" så er det veldig avhengig av foreldrene til årskullene til barna deres hvor lett man blir integrert (mulig det samme gjelder i sentrumskretsene også),- noen kull har foreldre som er ivrige på samhold og inkludere alle, og da skjer ting av seg selv. Utenom det så er det uansett rimelig enkelt å skaffe seg nye venner om man involverer seg i aktiviteter,-da særlig gjennom barnas aktiviteter etter hvert. Dugnadsånden er stor på Stjørdal ;) .

Anonymkode: f29fc...117

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei, nei! Her kuttes all ekstrahjelp på skolene. Grendaskolene legges ned. Bosentrene skal muligens flyttes til ett større. Feil prioritering av penger. Megasvært kulturhus som har kommet opp, å barnet mitt må sitte på skolen uten hjelp pga for lite ressurser. 🤢 Alt er dødt her. Fine strender da.

Anonymkode: 7fdb1...004

Æsj det hørtes ikke så bra ut. 
Ja strendene har vi vært på, fin dem men ikke så ofte det blir brukt i forhold til gode barnehager og skoler 😅

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor i Stjørdal Kommune. Har sine "Ups and Downs" som alle andre steder.

Det jeg kan fortelle fra min erfaring er at mange,-VELDIG mange,- kommer tilbake hit, uansett hvorfra i kommunen de kommer (Sentrum, Lånke, Hegra, Skatval). Flere av mine venner og folk jeg kjenner i litt andre aldersgrupper har bodd i Oslo, Trondheim, utlandet, Bergen,- også kommer de hjem etter å ha fått barn/for å få barn. Ofte med en partner fra annet sted. Jeg mener at det sier mye om et sted. Når stedet ikke bare har fastboende som "alltid har bodd der";-  men man kommer tilbake etter å ha bodd over lengre tid andre steder.

Kulturhuset man nevnte har hatt sine motbører, men mange har endret mening etter at det kom opp. Det er blitt et fantastisk sted for kino og kulturelle innslag og tilbud til kulturskolens elever. Men fortsatt stor uenighet om det var "rett" å bygge det.

Ungdomsmiljøet er nok verre enn "normalt" akkurat nå,- kanskje,- men det har alltid vært perioder med "gjenger" som ødelegger. Nevner du "Ørni-gjengen" til noen over 40 så vet alle hva jeg snakker om. Men nå har vi et problem igjen med rus og vold i visse kretser,- men politi og andre samarbeidspartnere er veldig "på" for å bryte opp disse.  Mulig problemet virker større fordi det er mye fokus på det også,- jeg vet ikke.... Mine barn føler seg ikke utrygge på grunn av disse i hvert fall. (de er mellom 13 og 18  år)

Tenker dere bo utenom "sentrum" så er det veldig avhengig av foreldrene til årskullene til barna deres hvor lett man blir integrert (mulig det samme gjelder i sentrumskretsene også),- noen kull har foreldre som er ivrige på samhold og inkludere alle, og da skjer ting av seg selv. Utenom det så er det uansett rimelig enkelt å skaffe seg nye venner om man involverer seg i aktiviteter,-da særlig gjennom barnas aktiviteter etter hvert. Dugnadsånden er stor på Stjørdal ;) .

Anonymkode: f29fc...117

Tusen takk for et utfyllende svar! 
det vil selvsagt være pluss og minus uansett hvor man bor, så vi får bare se om plussene er større enn minusene tenker jeg 😅

HI

Folk har en tendens til å fokusere på det negative når man spør. Jeg spurte og søkte på nett før vi flyttet til Haugesund, og alt jeg fikk høre om var rusmiljø og elendighet. Vi stortrivdes der de 5 årene vi bodde der 😊 Jeg har en venninne som bor i Stjørdal (innflytter) og hun trives veldig godt både med jobb og barnehage. 😊 Lykke til!!! 

Anonymkode: 3e8c0...770

Annonse

Kunne lett ha bodd på Stjørdal, byen har det man trenger av butikker føler jeg og har ikke behov for å dra inn til Trondheim. 

Når bor jeg i malvik, men handler mye på Stjørdal. 

Masse fine plasser og hus synes jeg. Har flere jeg kjenner som bor der og de trives. 

Anonymkode: 9c6a9...3dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...