Gå til innhold

Kan hun ta fransk selv om faren er fra Canada?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den lille jenta mi skal begynne på ungdomsskolen nå til høsten, og det innebærer jo blant annet å velge et fremmedspråk hun skal få undervisning i. Hun vil jo selvsagt lære fransk, siden faren hennes og min mann kommer fra Québec i Canada. Læreren hennes fra i år sa derimot at hun ikke kunne dette pga. farens bakgrunn med fransk som morsmål. Jeg sa til henne at hun burde sette fransk som førstevalget sitt allikevel, så det gjorde hun. Hun kan litt fransk fra før, nok til å snakke med hans side av familien (litt mer en meg), men hun er ikke flytende. Er dette virkelig nok grunnlag til å nekte henne å lære fransk?

Anonymkode: 65f7a...e6a

Skrevet

Så lenge hun ikke har hatt morsmålsopplæring i fransk på skolen, skal ikke det være et problem. 

Anonymkode: 39596...8d8

Skrevet

Læreren kan ikke nekte noe som helst.

Han er bare redd for å se dum ut, foran en som faktisk kan fransk, i motsetning til å lære uvitende 13-åringer fransk

Anonymkode: 7a104...65b

Skrevet

Hun kan velge hvilket fremmedspråk hun vil. At faren snakker fransk, spiller ingen rolle😉

Anonymkode: 2a232...f9a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Læreren kan ikke nekte noe som helst.

Han er bare redd for å se dum ut, foran en som faktisk kan fransk, i motsetning til å lære uvitende 13-åringer fransk

Faren for at det er nettopp dette kan dessverre være relativt stor. Språklærere i ungdomsskolen er ofte ikke særlig faglig sterke. 

Selvsagt kan jenta velge fransk som fremmedspråk! Høres i grunnen temmelig opplagt ut. 

Anonymkode: 2b8f2...289

Skrevet

Herregud. Skal vi slutte å lære barna engelske også? De fleste kan jo noen ord på engelsk før de begynner på skolen. 

Må jo være som en skrev lenger opp. Redd for å dumme seg ut. Burde jo heller pushe på å si at hun burde ta fransk. Merkelig lærer. 

Anonymkode: 0365a...10e

Skrevet

Dette stemmer ikke. En kompis av min sønn har ei spansk mor. Han tok spansk på ungdomskolen og vidergående 

Anonymkode: ab314...877

Skrevet

Herlighet, det er det dummeste jeg har hørt!

Selvsagt skal hun velge fransk. At ‘halve slekta’ snakker det kan jo være en super motivasjon for henne. 

Jeg jobber på vgs og der har vi flere med spanske, franske og tyske foreldre som tar morsmål nr 2 som nivå 3 valgfag. De har jo en super fordel i forhold til de fleste andre. 

Anonymkode: 549b5...dac

Skrevet

Jeg tenker at grunnen til at læreren sa det, er fordi undervisningen vil være på et nybegynnernivå. Dette kan være uendelig kjedelig for noen som allerede kan det. 

Men selvsagt kan hun velge det, hvis det er det hun vil. 

Anonymkode: 9efa4...217

Skrevet

Vi fikk beskjed om ar dersom barnet har hatt Morsmålsundervisning i et språk kan de ikke velge dette som språkfag. Hun vil derimot h rett på fortsatt morsmålsundervisning i språket 

Anonymkode: 27fdc...b7f

Skrevet

Litt på siden, men det er vel en viss forskjell på den fransken de lærer på skolen og den som snakkes i Québec? Eller? Mest ordlyden, selvsagt, men er ikke enkelte ord også forskjellig? 

Anonymkode: dbf22...f19

Skrevet

Kanskje læreren antok at hun har hatt morsmålsundervisning? 

Jenta får nok velge fransk hvis hun vil. 

Anonymkode: 66ff5...dbb

Skrevet

Datteren min har en i klassen som er såpass flytende i spansk (spansk forelder) at han heller ville ha fransk. Dessverre går fordelingen etter loddtrekking så han må ha tre år med et språk han alt kan. Nå vet jeg ikke hvor god han er skriftlig, men likevel kan jeg tenke meg at det er lite motiverende.

Mitt barn ønsket spansk, fikk fransk, som hun ikke er like motivert for å lære. Jeg har hatt begge, og kan forstå det, jeg likte spansk langt bedre enn fransk. Jeg har forståelse for at ikke alle kan få det de ønsker, men likevel tenker jeg at motivasjon er en såpass viktig faktor at de burde strekke seg langt for at de fleste får 1. ønsket.

Om han som fikk spansk kunne byttet med noen som fikk fransk (ikke nødvendigvis mitt barn) ville det vært ett «problem» mindre. I tillegg tilbys engelsk fordypning til de som sliter så mye med norsk/engelsk at et tredje språk blir for mye, men dette avgjøres såpass sent at de frigjorte plassene ikke kan brukes av noen som ønsker å bytte (havner for langt bak de andre).

Anonymkode: 4b080...594

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss! Og hvordan vet du dette? Snakk om å være fordomsfull! 
Det er jo ikke engang læreren som eventuelt skal ha his datter i fransk som har sagt dette 😆

Anonymkode: d4ade...c44

Skrevet

Det er bare to grunner til å si det læreren da, ene grunnen er om hun har hatt fransk som morsmålsundervisning på skolen, da kan hun ikke ha det som fremmedspråk.

Andre grunnen er bare en anbefaling og ikke et forbud, og det er at språkopplæringen på ungdomsskolen er veldig enkel. Særlig i 8.klasse. Har to barn som har vært gjennom det og hele 8.klasse gikk til veldig enkel opplæring som å telle til 10, lære enkle gloser osv. Veldig lite grammatikk. Vil tro dette blir veldig kjedelig for ei som kan en del av språket fra før?

Anonymkode: 726cb...dc4

Skrevet

Litt på siden, men det er vel en viss forskjell på den fransken de lærer på skolen og den som snakkes i Québec? Eller? Mest ordlyden, selvsagt, men er ikke enkelte ord også forskjellig? 

Jeg lærte dengangen jeg hadde fransk på skolen at forskjellen på fransk-fransk og canadisk-fransk blir omtrent som forskjellen på dansk og norsk. De forstår hverandre, men er litt forskjellig likevel.

Skrevet

Jeg tenker at grunnen til at læreren sa det, er fordi undervisningen vil være på et nybegynnernivå. Dette kan være uendelig kjedelig for noen som allerede kan det. 

Men selvsagt kan hun velge det, hvis det er det hun vil. 

Anonymkode: 9efa4...217

Det er nok helst det som er grunnen ja. Det er vanskelig å lære noen som ikke vil. Noen som allerede kan er ikke så veldig motivert til å lære det vedkommende allerede kan.

Anonymkode: bc2c8...f08

Skrevet

De i min klasse som kunne fransk/tysk pga familie, valgte det andre språket. Grunnen er jo at det er på nybegynnernivå, og de ville heller lære flere språk. De kan antagelig ikke tilrettelegge for flere nivåer på ungdomsskolen. 
Da kan man kjede seg gjennom timene og få gode karakterer hvis det er det man vil. 

Anonymkode: fc81b...32e

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva så? Min sønns far er fra Australia, og sønnen vår snakker flytende engelsk med australsk aksent. Null prpblem.

Anonymkode: 2e585...032

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De i min klasse som kunne fransk/tysk pga familie, valgte det andre språket. Grunnen er jo at det er på nybegynnernivå, og de ville heller lære flere språk. De kan antagelig ikke tilrettelegge for flere nivåer på ungdomsskolen. 
Da kan man kjede seg gjennom timene og få gode karakterer hvis det er det man vil. 

Anonymkode: fc81b...32e

De SKAL tilrettelegge for ulike nivåer i ungdomsskolen. Men man kan nok ikke forvente veldig høy kvalitet på den tilrettelagte undervisningen når resten av klassen er nybegynnere. Kanskje hun kan få følge et høyere klassetrinn?

Anonymkode: 2e585...032

Skrevet

Hvis hun kan en god del, kan hun forsere, dvs. hoppe oever første året.

Skrevet

Husk at hvilket språk du velger på ungdomsskolen også har betydning for hvilke språk du kan ha på videregående!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Husk at hvilket språk du velger på ungdomsskolen også har betydning for hvilke språk du kan ha på videregående!

Ikke egentlig.

Du kan enten fortsette med samme språket og bare ha det i to år på vgs, eller du kan starte med et helt nytt språk på vgs og ha det i tre år.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss! Og hvordan vet du dette? Snakk om å være fordomsfull! 
Det er jo ikke engang læreren som eventuelt skal ha his datter i fransk som har sagt dette 😆

Anonymkode: d4ade...c44

Fordomsfull mot hvilken målgruppe? Forstår du hva ordet «fordomsfull» betyr?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...