Gå til innhold

Kontrollerende foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere opplevd at deres foreldre ville ha kontroll over økonomien deres, selv om man er over 18? er 20, siden jeg begynte og jobbe da jeg ble 18 år merket jeg fort at foreldrene mine skulle helst ha kontroll over hva jeg skulle kjøpe og gjøre med pengene mine.. jeg bor i underetasjen (kjelleren) siden det har et lite kjøkken, toalett og soverom Så jeg betaler de i tillegg 8500 i måneden for å bo der nede.

Jeg er mest nede siden jeg bor der, Foreldrene mine spør hvor mye penger jeg har inne på kontoen og spør om og se, Men lar dem ikke siden synes det er utrolig unødvendig At de skal HA kontroll på mine penger.. Som jeg tjener på.  

Og når jeg bestiller noe på nettet og de ser store pakker så begynner de med penge temaet igjen.. uansett om jeg bestiller noe på nettet 3-4 i måneden..

Anonymkode: ad2ab...c25

Skrevet

Flytt. 

Anonymkode: 302cd...e4d

Skrevet

Jepp. Tilogmeed mine tidligere svigerforeldre. De prøver enda. 

Anonymkode: 9d744...465

Skrevet

Hvor i alle dager bor du? 8500 kr til foreldre for å bo på en liten hybel? Flytt! Lær deg også til å gi beskjed om at dette er noe de ikke har noe med!

Anonymkode: 279f0...c8f

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere opplevd at deres foreldre ville ha kontroll over økonomien deres, selv om man er over 18? er 20, siden jeg begynte og jobbe da jeg ble 18 år merket jeg fort at foreldrene mine skulle helst ha kontroll over hva jeg skulle kjøpe og gjøre med pengene mine.. jeg bor i underetasjen (kjelleren) siden det har et lite kjøkken, toalett og soverom Så jeg betaler de i tillegg 8500 i måneden for å bo der nede.

Jeg er mest nede siden jeg bor der, Foreldrene mine spør hvor mye penger jeg har inne på kontoen og spør om og se, Men lar dem ikke siden synes det er utrolig unødvendig At de skal HA kontroll på mine penger.. Som jeg tjener på.  

Og når jeg bestiller noe på nettet og de ser store pakker så begynner de med penge temaet igjen.. uansett om jeg bestiller noe på nettet 3-4 i måneden..

På tide å kutte navlestrengen. Si til de at økonomien din har de ingenting med å gjøre og de må innse at de ikke kan drive å kontrollere et annet voksent menneske. Spiller ingen rolle at de er foreldre. Frem til jeg var 21 år sto mine foreldre som disponent på kontoen min fordi de påsto at det var enklere å overføre penger hvis jeg trengte å låne, men det førte til ulemper for meg etter som den ene forelderen min alltid bare tok penger fra meg og spurte om å låne først etter at pengene allerede var tatt og brukt. Da jeg fjernet de som disponent ble det jo litt spydigheter ut av det også, men det måtte de bare akseptere. 

Man må rett og slett være streng og ta tilbake kontrollen over seg selv. Man er ikke lenger et barn og foreldre har ingen rett til å kontrollere barna sine og ha oversikt over kontoer osv. 
Det de gjør er ikke normalt og 8500 for en liten kjellerhybel? Jeg betaler 9000kr for 4roms leilighet. Skal de ha så mye for at du bor der er det like greit å flytte. Finnes hybelleiligheter og leiligheter med husleie som er mye billige. Foreldrene dine raner jo deg for penger! 

Anonymkode: 3d88f...376

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På tide å kutte navlestrengen. Si til de at økonomien din har de ingenting med å gjøre og de må innse at de ikke kan drive å kontrollere et annet voksent menneske. Spiller ingen rolle at de er foreldre. Frem til jeg var 21 år sto mine foreldre som disponent på kontoen min fordi de påsto at det var enklere å overføre penger hvis jeg trengte å låne, men det førte til ulemper for meg etter som den ene forelderen min alltid bare tok penger fra meg og spurte om å låne først etter at pengene allerede var tatt og brukt. Da jeg fjernet de som disponent ble det jo litt spydigheter ut av det også, men det måtte de bare akseptere. 

Man må rett og slett være streng og ta tilbake kontrollen over seg selv. Man er ikke lenger et barn og foreldre har ingen rett til å kontrollere barna sine og ha oversikt over kontoer osv. 
Det de gjør er ikke normalt og 8500 for en liten kjellerhybel? Jeg betaler 9000kr for 4roms leilighet. Skal de ha så mye for at du bor der er det like greit å flytte. Finnes hybelleiligheter og leiligheter med husleie som er mye billige. Foreldrene dine raner jo deg for penger! 

Anonymkode: 3d88f...376

Hvor bor du? Jeg betaler 10500 for en 60 kvm treroms. 

Anonymkode: 302cd...e4d

Skrevet

Hva som er normal leie kommer an på hvor du bor, men om hybelen din bare har toalett og ikke dusj kan de jo ikke leie ut til noen andre og da synes jeg det er helt vilt å ta 8.500 av deg altså... 

Har selv en sønn på samme alder, og han har flyttet hjemmefra. Han og kjæresten har en leilighet med to små soverom, bad med plass til vaskemaskin og kjøkken og stue i åpen løsning. De betaler 7.500 inkl strøm og nett. 

Jeg har ingen innsyn i hans økonomi og det har jeg ikke hatt på et par år. Har hendt et par ganger at han har spurt om å få ta noen småjobber for meg for han er helt blakk noen dager før lønn, og da har jeg sagt ja. Greit å kunne få litt hjelp i en litt økonomisk trang periode av livet med studier og ekstrajobb. Jeg har også kjøpt litt vaskemidler og sånt til dem noen ganger. Det er bare en gang i livet du blir kjempeglad når mamma kommer med en boks med 100 oppvasktabletter 😉

Men nå skravler jeg meg bort. Jeg synes du skal flytte. Du sparer jo ikke penger på å bo hjemme så da kan du like godt flytte. 

Anonymkode: 792ac...fa7

Skrevet

Å ta 8500,- i månedsleie av sitt eget barn er jo horribelt! Jeg har selv en 20-åring og kunne ikke drømme om å ta så mye i leie. Det er jo av felles interesse å kunne spare seg opp litt penger, slik at man har litt egenkapital når den tid kommer. Jeg har for øvrig hørt om de som tar leie av barna sine for å sette pengene inn på en sparekonto som kommer barnet til gode senere i livet....

De har heller ingenting med hva du bruker pengene på. Om det er fordi du har vært skjødesløs med penger tidligere, eller at de mistenker stort pengeforbruk av andre grunner (rus og lignende ) vet kanskje bare du. Da kan det være i beste mening, selv om de fremdeles ikke har myndighet til å kreve innsyn. Det er mulig det er en god grunn for at de legger seg opp i dette, det er umulig for oss å vite. Men dersom du er en fornuftig ungdom som fikser økonomien din, så skjønner jeg ikke hvorfor. 

Skrevet

Du har skrevet typ tjue innlegg om dette, og ignorerer flatt alle konstruktive råd. 

Anonymkode: b0b53...828

Skrevet
På 19.6.2020 den 22.17, Anonym bruker skrev:

Du har skrevet typ tjue innlegg om dette, og ignorerer flatt alle konstruktive råd. 

Anonymkode: b0b53...828

Hva? Om du ikke har noe med tråden og gjør så la vær og kommentere nuppete komentar

Skrevet

8500,- for å bo i kjelleren? Snakk om grådige foreldre. Flytt, og gi samtidig beskjed om at de ikke har noen ting med din økonomi!

Anonymkode: cc41f...3e1

Skrevet
På 18.6.2020 den 18.35, Anonym bruker skrev:

Flytt. 

Anonymkode: 3e003...192

Skrevet

hvorfor flytter du bare ikke?

Anonymkode: 412e4...91a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...