Gå til innhold

Ødelagt kjøleskap - og selger nekter å gi oss nytt


Anbefalte innlegg

Holder på å klikke. 
 

Det streiket like etter 17. mai. Vi da beskjed med en gang. 3. juni kom en reperatør og «fikset det». Men det kjølte fortsatt ikke. Det ga jeg beskjed om på Mail allerede samme kveld.

I følge de som reparerte har forhandler blitt kreditert, og vi skal få nytt produkt. Men så ser jeg at de har bestilt enda en service, og tydeligvis tenker å forsøke på ny. Men har ikke hørt noe om en reparatør.

Hvis vi nå må vente i flere uker til, med den varmen som er her så blir det krise. Vi har kjøpt et hubelkjøkeskap, men det har jo ikke plass til noe. Vi har ikke fått tilbud om lånekjøleskap fra forhandler

Jeg kommer til å ta kontakt ned noen krav i morgen, og skjer det ikke noe kommer jeg til å kontakte Forbrukerombudet. Dette er en respektert forhandler. Hadde aldri trodd de skulle være så vanskelige

Har noen erfaringer eller tips? 

 

Anonymkode: 345a0...82d

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Holder på å klikke. 
 

Det streiket like etter 17. mai. Vi da beskjed med en gang. 3. juni kom en reperatør og «fikset det». Men det kjølte fortsatt ikke. Det ga jeg beskjed om på Mail allerede samme kveld.

I følge de som reparerte har forhandler blitt kreditert, og vi skal få nytt produkt. Men så ser jeg at de har bestilt enda en service, og tydeligvis tenker å forsøke på ny. Men har ikke hørt noe om en reparatør.

Hvis vi nå må vente i flere uker til, med den varmen som er her så blir det krise. Vi har kjøpt et hubelkjøkeskap, men det har jo ikke plass til noe. Vi har ikke fått tilbud om lånekjøleskap fra forhandler

Jeg kommer til å ta kontakt ned noen krav i morgen, og skjer det ikke noe kommer jeg til å kontakte Forbrukerombudet. Dette er en respektert forhandler. Hadde aldri trodd de skulle være så vanskelige

Har noen erfaringer eller tips? 

 

Anonymkode: 345a0...82d

Jan si at vi har over et år igjen sv garantien. Kjøpte det i fjor sommer

HI

Anonymkode: 345a0...82d

De har i utgangspunktet krav på å forsøke og reparere to ganger før du kan kreve å få ny vare, men de bør jo gjøre det "innen rimelig tid". Jeg hadde krevd et svar på når reparatøren kommer og gitt klar beskjed om at jeg skulle ha nytt kjøleskap hvis det ikke fungerer nå heller. Hvis reparatøren sier det ikke kan repareres, hadde jeg bedt om å få det skriftlig og så vist det frem og forlangt nytt med en gang. 

Anonymkode: c1829...911

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har i utgangspunktet krav på å forsøke og reparere to ganger før du kan kreve å få ny vare, men de bør jo gjøre det "innen rimelig tid". Jeg hadde krevd et svar på når reparatøren kommer og gitt klar beskjed om at jeg skulle ha nytt kjøleskap hvis det ikke fungerer nå heller. Hvis reparatøren sier det ikke kan repareres, hadde jeg bedt om å få det skriftlig og så vist det frem og forlangt nytt med en gang. 

Anonymkode: c1829...911

Ja, det er det jeg tenker også. Dersom det ikke fungerer denne gangen heller så bør vi få et nytt umiddelbart. 
 

Det er jo greit at de vil forsøke en gang nummer to, men det er 12 dager siden vi ga beskjed om at forrige reparasjon ikke fungerte, og vi har ikke fått noen avtale med reparatør enda., syns det er skikkelig dårlig.. 

HI

Anonymkode: 345a0...82d

Ring forbrukerrådet i morgen før du snakker med butikken.

Den butikken virker ikke seriøs. Kjøleskap kan du reklamere på i fem år, ikke bare to, som de oppgir til deg. Ergo følger de ikke kjøpsloven...

Får du ikke låneprodukt så har du rett på å heve kjøpet.

https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/hvitevarer/

Selv om de noen ganger har rett til å forsøke å reparere to ganger, så har du da rett på låneprodukt (som de skal frakte til/fra). Får du ikke det har du altså lov til å heve kjøpet, ref. linken.

Jeg ville troppet opp i butikken med det samme de åpner og bedt om å få snakke med sjefen. Og så ville jeg tatt det der og da, vist til kjøpsloven og Forbrukerrådet, og at hvis du ikke får nytt kjøleskap innen en eller to dager så vil du heve kjøpet der og da. Og aksepterer de ikke det ville jeg bare sagt at enten får du pengene tilbake eller nytt kjøleskap umiddelbart, eller så går du til media. Og si at Forbrukerrådet vil bli varslet om at butikken ikke følger kjøpsloven.

 

 

Anonymkode: 6840b...a09

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det jeg tenker også. Dersom det ikke fungerer denne gangen heller så bør vi få et nytt umiddelbart. 
 

Det er jo greit at de vil forsøke en gang nummer to, men det er 12 dager siden vi ga beskjed om at forrige reparasjon ikke fungerte, og vi har ikke fått noen avtale med reparatør enda., syns det er skikkelig dårlig.. 

HI

Anonymkode: 345a0...82d

Også har vi fått beskjed fra leverandør om at forhandler har fått kreditert produktet og st vi skal få nytt.. men forhandler nekter. Og i mine ører så høres det ut som om st forhandler nå får i pose og sekk ved å insistere på ny reparasjon

HI

Anonymkode: 345a0...82d

Jeg kan nevne - siden det kan være vesentlig info ift. å heve kjøp - at vi kjøpte det som utstillingsmodell med god rabatt.

Men vi kjøpte det under forutsetning av at det var som nytt, og at garantien gjaldt som nytt produkt. Det har vi skriftlig fra forhandler. Og igjen - dette er en anerkjent forhandler som tilsynelatende gar styr på sakene.

Vi betalte i overkant av 10.000, og det koster 18.000. 

Kjøleskapet har da fungert i mindre enn et år, og det får oss jo til å bli litt skeptiske til om dette har vært i bruk. Vi fikk som sagt beskjed om st det var som nytt

 

Anonymkode: 345a0...82d

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan nevne - siden det kan være vesentlig info ift. å heve kjøp - at vi kjøpte det som utstillingsmodell med god rabatt.

Men vi kjøpte det under forutsetning av at det var som nytt, og at garantien gjaldt som nytt produkt. Det har vi skriftlig fra forhandler. Og igjen - dette er en anerkjent forhandler som tilsynelatende gar styr på sakene.

Vi betalte i overkant av 10.000, og det koster 18.000. 

Kjøleskapet har da fungert i mindre enn et år, og det får oss jo til å bli litt skeptiske til om dette har vært i bruk. Vi fikk som sagt beskjed om st det var som nytt

 

Anonymkode: 345a0...82d

Dere skal likevel ha vanlige garantier på produktet.

Vet du når leverandør krediterte butikken for kjøleskapet? Det ville jeg sjekket - om det var da dere klaget første gang? Hvis det var før, da er det jo svindel...

Uansett, ring Forbrukerrådet i morgen tidlig, les kjøpsloven nøye, og så tar du det direkte med butikksjefen. Helst i butikken, for da er de ofte mindre tøffe enn om det er på et kontor hvor ingen kan høre dem...

Anonymkode: 6840b...a09

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere skal likevel ha vanlige garantier på produktet.

Vet du når leverandør krediterte butikken for kjøleskapet? Det ville jeg sjekket - om det var da dere klaget første gang? Hvis det var før, da er det jo svindel...

Uansett, ring Forbrukerrådet i morgen tidlig, les kjøpsloven nøye, og så tar du det direkte med butikksjefen. Helst i butikken, for da er de ofte mindre tøffe enn om det er på et kontor hvor ingen kan høre dem...

Anonymkode: 6840b...a09

Takk for hjelp!

Leverandør krediterte produkt når første reparasjon ikke fungerte. Forhandler har likevel valgt å bestille ny service til oss istedenfor å gi oss et nytt produkt.. 

Jeg håper det vil hjelpe å legge noen lover på bordet i morgen. Jeg skal ringe forbrukerombudet.

Det har kostet oss flere tusen i utgangspunktet. Maten som ble ødelagt, nytt minikjøleskap og ufornuftig handel/matvarer som blir dårligere grunnet dårlig lagtingsplass i det nye kjøleskapet - og flere timer frem og tilbake med reparatør, forhandler, leverandør.,. Det burde ikke være så vanskelig.

HI

Anonymkode: 345a0...82d

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for hjelp!

Leverandør krediterte produkt når første reparasjon ikke fungerte. Forhandler har likevel valgt å bestille ny service til oss istedenfor å gi oss et nytt produkt.. 

Jeg håper det vil hjelpe å legge noen lover på bordet i morgen. Jeg skal ringe forbrukerombudet.

Det har kostet oss flere tusen i utgangspunktet. Maten som ble ødelagt, nytt minikjøleskap og ufornuftig handel/matvarer som blir dårligere grunnet dårlig lagtingsplass i det nye kjøleskapet - og flere timer frem og tilbake med reparatør, forhandler, leverandør.,. Det burde ikke være så vanskelig.

HI

Anonymkode: 345a0...82d

Da hadde jeg tatt opp med butikken at de skal dekke dette, både mat, økte utgifter og kjøp av hybelkjøleskapet - fordi dere i utgangspunktet hadde rett på et lånekjøleskap, men ikke fikk det.

Ville gitt butikken et overslag over dette, og sagt at dere kan være villig til å sette strek over det hvis dere nå får nytt kjøleskap umiddelbart... og kanskje et annet apparat som tilsvarer noe av beløpet som dere har fått i ekstrakostnader.

Anonymkode: 6840b...a09

 

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg tatt opp med butikken at de skal dekke dette, både mat, økte utgifter og kjøp av hybelkjøleskapet - fordi dere i utgangspunktet hadde rett på et lånekjøleskap, men ikke fikk det.

Ville gitt butikken et overslag over dette, og sagt at dere kan være villig til å sette strek over det hvis dere nå får nytt kjøleskap umiddelbart... og kanskje et annet apparat som tilsvarer noe av beløpet som dere har fått i ekstrakostnader.

Anonymkode: 6840b...a09

Dette kan du også få på innboforsikringen. Uten egenandel om begge voksne er organisert. 

Anonymkode: b0f27...9f7

Da snakker du med leverandør. Si at butikken nekter for at de har blitt kreditert. En leverandør vil jo ikke ha dårlig rykte, så de burde legge press på forhandler slik at de rydder opp etter seg. 

Anonymkode: 8dc6a...c7e

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Dette kan du også få på innboforsikringen. Uten egenandel om begge voksne er organisert. 

Anonymkode: b0f27...9f7

Det var egenandel på 3.000 så det var litt i overkant i forhold til innholdet som ble ødelagt

HI

Anonymkode: 345a0...82d

Alt ordnet seg i dag. Forhandler la seg flat og sa at det hadde sviktet i alle ledd. 
 

Jeg sa klart fra hva jeg mente om servicen, men krevde ikke noe ekstra. 
 

Vi får nytt kjøleskap i løpet av neste uke 😊

HI

Anonymkode: 345a0...82d

1 minutt siden, Elina skrev:

Er det ikke 5års garanti på et kjøleskap? Mener å huske at det er kommet nye regler på akkurat dette, to år er jo alt for kort tid og ikke gunstig for miljøet heller. 

https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/hvitevarer/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...