Gå til innhold

Styrtfødsel sist. Hvordan ble dere forberedt på neste fødsel?🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min andre fødsel for fire år siden ente med fødsel på vei til sykehuset. Nå er jeg straks 25 uker på vei og tankene om neste fødsel nærmer seg. Jeg har jordmortime om en uke å ønsker å dele denne bekymringen med henne, frykten en styrtfødsel til. Mannen sin hjerne fungerer ikke i akuttsituasjoner som omhandler blod og helse, så jeg står praktisk talt alene om det blir en ny styrtfødsel (om ikke ambulansen rekker frem). 

Dere som har hatt styrtfødsel , hvordan ble neste fødsel planlagt? Fikk dere undervisning fra jordmor i «hvordan ta i mot en baby på 1,2,3 kurs»?😅😅  . Jeg har kort vei til sykehuset , under 30min. 

Anonymkode: 2c444...d15

Fortsetter under...

Skrevet

slutte å spre beina for alle du møter på byn,så unngår du problemet

Anonymkode: 2bcf2...627

Skrevet

Hei! Min nr 2 kom på 1 t fra jeg kjente antydning til første rie. Gikk fort til sammenhengende rier og jeg klamra meg inn i en taxi alene og slepte meg tåkesynet inn på føden hvor jeg rakk å kle av meg og føde. Neste fødsel 5 år senere ble planlagt ved at jeg kunne ringe legevakten like ved meg eller ambulanse. Vi valgte å dra til svigers, fødte i sommerferien, for der er det 15 min til sykehuset og barnevakt på stedet. Viste seg klokt, hun kom kjapt hun og, jeg dro til sykehuset da riene kom og hun var ute på 30 min.

Lykke til!

Anonymkode: 927ee...bb0

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

slutte å spre beina for alle du møter på byn,så unngår du problemet

Anonymkode: 2bcf2...627

Hatt samme mann i 12år jeg😅😅. Så ikke noe problem. 

hi

Skrevet

Tre styrtfødsler her, og 40 min å kjøre til sykehuset. 
Jeg fikk nummer til fire jordmødre som bor i nærheten, ble instruert til å ringe ambulanse ved første rie, og mannen var med på et par kontroller og fikk enkle instrukser fra jordmor, i tilfelle han måtte ta imot barnet. 
Men heldigvis rakk vi sykehuset og fødte 30 og 20 minutter etter ankomst, de to siste fødslene. 

Anonymkode: 645eb...9fc

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Min nr 2 kom på 1 t fra jeg kjente antydning til første rie. Gikk fort til sammenhengende rier og jeg klamra meg inn i en taxi alene og slepte meg tåkesynet inn på føden hvor jeg rakk å kle av meg og føde. Neste fødsel 5 år senere ble planlagt ved at jeg kunne ringe legevakten like ved meg eller ambulanse. Vi valgte å dra til svigers, fødte i sommerferien, for der er det 15 min til sykehuset og barnevakt på stedet. Viste seg klokt, hun kom kjapt hun og, jeg dro til sykehuset da riene kom og hun var ute på 30 min.

Lykke til!

Anonymkode: 927ee...bb0

Hadde håpet du skulle si at fødselen tok lengre tid ettersom den var hele 5år senere 😅. Hmm vi har heldigvis noen venner (og barnevakter 3min unna). Planen er å rekke frem denne gangen. Jeg hadde faktisk 3T med rier før nr to kom, men de var så svake så jeg mistolket fødselen før pressriene startet. Skjønner at jeg denne gangen må dra inn med en gang😅.

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tre styrtfødsler her, og 40 min å kjøre til sykehuset. 
Jeg fikk nummer til fire jordmødre som bor i nærheten, ble instruert til å ringe ambulanse ved første rie, og mannen var med på et par kontroller og fikk enkle instrukser fra jordmor, i tilfelle han måtte ta imot barnet. 
Men heldigvis rakk vi sykehuset og fødte 30 og 20 minutter etter ankomst, de to siste fødslene. 

Anonymkode: 645eb...9fc

Det var en fin ordning, å ha nr til jordmødre i nærheten. Så fint at han fikk instrukser, det er håpet mitt også. Problemet er at jeg har stått i fire akuttsituasjoner med mannen (en fødsel, to runder med at barnet har satt fast mat i halsen og en stygg sykkelulykke med ett fremmed barn). MAnnen min klarer ikke tenke rasjonelt, det er ingen hjemme😅. Litt blod da skrur hodet hans seg av. Kunne like så godt stått i situasjonen alene. Da det ble styrtfødsel sist var han helt lost, han klarte ikke ta imot instrukser fra jm på tlf engang. Så det kan jo bli spennende😅😅.

hi

Skrevet

Hadde styrtfødsel med nr 2. Hun kom 5 min etter at vi parkerte på sykehuset. 

Nr 3 er født 16 mnd etterpå, og brukte god tid. Da var vi på sykehuset i 5 timer før hun kom. Så det må ikke bli likt.

Anonymkode: 0c0f2...9e4

Skrevet

Hadde lang fødsel med 1 og 2. Styrtfødsel med nr 3. Bodde da 2 min gange fra sykehuset så rakk frem. Da jeg ventet nr 4 bodde vi 45 min unna sykehuset. Den ble planlagt igangsatt da de var redd jeg ikke skulle rekke frem. Har også historie med store barn som sitter fast, samt store blodtap med operasjon og blodoverføring. 

Ble satt i gang på sykehuset 1 uke før termin. Da var jeg såpass moden og hadde 4 cm åpning så da turte de ikke sende meg hjem. Ble sjekket annenhver dag de siste 2 uker før termin. Veldig betryggende. 

Anonymkode: 4862b...c26

Skrevet

Nr 2 kom fort, nr 3 kom på 3t og 45 min 

det er 4 år mellom nr 2 og 3 

Anonymkode: 5520d...7a0

Skrevet

Hadde styrtfødsel med nr 2. Men var ikke noe særlig tema når jeg skulle ha nr 3, Var heller mer sånn at nr 3 er som oftest en luring, så trenger sikkert ikke stresse. Men jeg måtte nå se an når jeg skjønte fødselen var i gang.  

Men forberedte meg selv litt da, både mentalt og generelt(hadde klar en bag med håndklær, kladder, håndsprit, engangshansker, babypledd og babylue, sånn i tilfelle fødsel i egen bil)

Andre fødsel startet rett på med rier med to min mellom, så alt kom som lyn fra klar himmel, Dro hjemmefra en 1/2 time etter at jeg skjønte jeg hadde rier, men det tok seg så fort opp at vi måtte ringe etter ambulanse bare etter noen få minutter. Hadde 20-30 min kjøring til sykehuset. Fødte i ambulansen. 

Med nr 3 gikk vannet først, og vi dro hjemmefra bare minutter etter at vannet var gått. Hadde 30 min å kjøre til sykehuset og begynte så smått å kjenne rier i bilen, men de tok seg ikke opp før vi var framme på sykehuset. Tok to timer fra vi kom til sykehuset til babyen ble født, så hadde sånn sett god tid denne gang.

4,5 år mellom nr 2 og nr 3.

Anonymkode: c0efb...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...