Gå til innhold

Dere med jenter med langt hår.

Anbefalte innlegg

Hvor gamle var de da de klarte å håndtere det selv? Tenker først og fremst på å gre godt gjennom alt og sette det i strikk. Vaske godt er en annen greie. 
Min datter på 11 har en venninne på overnatting. Hun er 10. Og hun klarer ikke å gre sitt eget hår. Hun har aldri gjort det selv og ANER ikke hvordan hun gjør det. Altså starte nederst og gre seg oppover. Min datter har gjort dette i snart to år. Det blir ikke nødvendigvis fint alltid men hun klarer å holde de flokefritt. Skal hun sette det opp pent så ordner selvsagt jeg dette men det daglige stellet fikser hun selv. 

Hva er normalen der ute for dette?

Anonymkode: 6d1d0...ecd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144403742-dere-med-jenter-med-langt-h%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter er 10,5 år nå. Hun har langt og relativt tykt hår. Hun klarer å gre det selv, og har gjort det i et par år, men ikke godt nok. Altså, er det skikkelig flokete i nakken, må jeg hjelpe henne, så jeg eller pappaen børster gjennom det 4-5 dager i uken. Ellers vasker hun det selv, men her også er litt samme prinsipp. Hun klarer det, men ikke 100 % godt nok, så 1-2 ganger i måneden hjelper jeg henne litt sånn at det blir vasket skikkelig inntil hele hodebunnen. Altså hun gjør jo det hun også, men ja, vanskelig å forklare. Ellers lager hun enkel hestehale på seg selv, ikke så fin, men klarer ikke å flette seg selv enda.

Anonymkode: 9b170...78b

Tjukt og langt hår, jenta er 12 nå. Hun har nok klart å gre gjennom det hvis hun vil et par år nå, hvis hun orker og gidder. Hun har kunnet vaske håret selv siden hun var 10, men bruker myyyye tid og varmt vann, så vi hjelper henne ofte litt fortsatt. Hun har ADHD og har ikke verdens beste tålmodighet til å stelle hår, og hun er veldig aktiv og får mye floker. Hun er nok ikke så innmari interessert i hårstell og blir fort irritert hvis det er floker og ber ofte om litt hjelp fortsatt. Lillesøsteren er 6 år og har akkurat likt hår, hun kan både vaske, gre og sette i strikker.

Anonymkode: b3bfb...907

Min jente blir snart 10. Hun vasker håret selv den uken hun er hos pappaen sin, men jeg synes det ikke blir gjort så nøye, da, blir ofte fett fort og flokete. Hun tar nok ikke å masserer sjampoen godt nok inn, tror jeg. Når hun er hos meg, så hjelper jeg henne med håret hver gang hun dusjer. Hun kan sette håret i en hestehale, men ikke noe mer avansert enn det. 

Anonymkode: 26486...ae5

Jeg hadde ei venninne som kom fra en ressurssterk familie, men å skrelle poteter da hun var 12 år, det klarte hun ikke. Men regner med at hun klarer dette i dag. 

Kan ikke jenta di lære henne da? Eller så går det seg nok nok til. 😊

Anonymkode: 6324e...267

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter er 10,5 år nå. Hun har langt og relativt tykt hår. Hun klarer å gre det selv, og har gjort det i et par år, men ikke godt nok. Altså, er det skikkelig flokete i nakken, må jeg hjelpe henne, så jeg eller pappaen børster gjennom det 4-5 dager i uken. Ellers vasker hun det selv, men her også er litt samme prinsipp. Hun klarer det, men ikke 100 % godt nok, så 1-2 ganger i måneden hjelper jeg henne litt sånn at det blir vasket skikkelig inntil hele hodebunnen. Altså hun gjør jo det hun også, men ja, vanskelig å forklare. Ellers lager hun enkel hestehale på seg selv, ikke så fin, men klarer ikke å flette seg selv enda.

Det er nok en og annen tufs i nakken her også som vi hjelper med. Sjampo er jeg fortsatt litt delaktig i. Det har begynt å bli litt fett og puberteten er nok rett rundt hjørnet. Jeg vasker det skikkelig ca en gang i uka så håndterer hun resten selv. 
Jeg er bare så forundret over at hun ikke har blitt vist teknikken. Starte i luggen og dra nedover mens hun oier og stønner. 😊 Gav henne et lynkurs i går da så hun fikk det nesten til selv. Dette er jo basis ferdigheter i personlig hygiene da. Mine unger har fått gre håret fra de er i stand til å holde en børste liksom. Samme med tannpuss, de har fått leke mye ned tannbørste og har alltid sittet på vasken og hermet etter meg når jeg har pusset tenner. Da selvsagt i tillegg til den pussen vi voksne gjør. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok en og annen tufs i nakken her også som vi hjelper med. Sjampo er jeg fortsatt litt delaktig i. Det har begynt å bli litt fett og puberteten er nok rett rundt hjørnet. Jeg vasker det skikkelig ca en gang i uka så håndterer hun resten selv. 
Jeg er bare så forundret over at hun ikke har blitt vist teknikken. Starte i luggen og dra nedover mens hun oier og stønner. 😊 Gav henne et lynkurs i går da så hun fikk det nesten til selv. Dette er jo basis ferdigheter i personlig hygiene da. Mine unger har fått gre håret fra de er i stand til å holde en børste liksom. Samme med tannpuss, de har fått leke mye ned tannbørste og har alltid sittet på vasken og hermet etter meg når jeg har pusset tenner. Da selvsagt i tillegg til den pussen vi voksne gjør. 

Du kan jo rette kritikken direkte til foreldrene.. 

Anonymkode: dede2...ef0

Jeg hadde ei venninne som kom fra en ressurssterk familie, men å skrelle poteter da hun var 12 år, det klarte hun ikke. Men regner med at hun klarer dette i dag. 

Kan ikke jenta di lære henne da? Eller så går det seg nok nok til. 😊

Anonymkode: 6324e...267

Selvsagt ingen krise. Men jeg mener (og noen vil ta dette som voldsom kritikk, det er virkelig ikke ment slik) at personlig hygiene er en viktig ting å lære barna sine. Selvsagt skal man hjelpe og bistå men jeg forventer at en på ti kan gre seg nogenlunde og få håret i strikk. Vaske håret sånn nogenlunde. Rense og skrubbe under skittene negler. Såpe inn egen kropp, under armer, føtter osv.

Jeg har hatt langt hår I 35 år og har ikke visst at en «skal» greie nede først...

Elleveåringen min har hår til rumpa, det er tykt men stritt. Hun klarer egentlig alt selv nå, men liker ikke å gå med fletter så hun har det oftest løst.

Noen ganger må jeg minne henne på å gre håret. Det er under et år siden jeg sluttet å vaske det for henne ca. hver tredje gang. Nå har hun lært seg at sjampoen er for hodebunnen og balsamen for resten av håret.

Anonymkode: c9a78...e95

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt langt hår I 35 år og har ikke visst at en «skal» greie nede først...

Elleveåringen min har hår til rumpa, det er tykt men stritt. Hun klarer egentlig alt selv nå, men liker ikke å gå med fletter så hun har det oftest løst.

Noen ganger må jeg minne henne på å gre håret. Det er under et år siden jeg sluttet å vaske det for henne ca. hver tredje gang. Nå har hun lært seg at sjampoen er for hodebunnen og balsamen for resten av håret.

Anonymkode: c9a78...e95

Man skal ikke men om man ikke tåler lugging så gjør man det. Dette gjelder særskilt barn da.  Det er selvsagt også mer skånsomt for håret å starte nederst. Ryker jo mindre hår på den måten. Selvsagt kan du begynne øverst vi begynner altså nederst. Smak og behag. 

Det er jo ingen spesiell teknikk for å gre håret. Hver og en må finne det som passer deg. Noen liker å starte nederst, andre starter på toppen.

At jenta ikke «kan» handler vel mer om at hun ikke er vant til p gjøre det framfor at in ikke er lært «rett» teknikk. Hadde hun vært vant til p gjøre det hver dag, hadde hun sikkert funnet ut hva som passer for henne. 

Mine har ordnet seg selv mer eller mindre fra de begynte på skolen. Vi har bistått med å sette det opp dersom de har ønsket det. Eldste på 12 ordner alt selv, inkludert fletting og litt fancy frisyrer. Yngste på 11 vil fortsatt ha litt hjelp hvis hun skal sette det opp skikkelig, altså mer en en hestehale. 

Anonymkode: f717f...1ed

Det er jo ingen spesiell teknikk for å gre håret. Hver og en må finne det som passer deg. Noen liker å starte nederst, andre starter på toppen.

At jenta ikke «kan» handler vel mer om at hun ikke er vant til p gjøre det framfor at in ikke er lært «rett» teknikk. Hadde hun vært vant til p gjøre det hver dag, hadde hun sikkert funnet ut hva som passer for henne. 

Mine har ordnet seg selv mer eller mindre fra de begynte på skolen. Vi har bistått med å sette det opp dersom de har ønsket det. Eldste på 12 ordner alt selv, inkludert fletting og litt fancy frisyrer. Yngste på 11 vil fortsatt ha litt hjelp hvis hun skal sette det opp skikkelig, altså mer en en hestehale. 

Jo da, men når håret er svært bustete etter en lang dag med håret løst så er det udiskutabelt lettere å løsne flokene nederst før man starter på toppen. Men nå var det ikke teknikken jeg viste henne som er temaet da, ser flere henger seg opp i det. Det var jo løsningen der og da fordi børsten satt seg fast og hun fikk vondt når hun startet på toppen. 
Spørsmålet var jo når klarte ditt barn å håndtere eget hår såpass at de selv klarte å holde det vedlike. 😊 Selvsagt OK å gre ovenfra om de tåler luggingen, så lenge resultatet er flokefritt hår. 

Notat til meg selv, aldri gå i detalj i spørsmålet. 

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer sikkert for en del, men jeg måtte i hvert fall lære datteren min rett teknikk for hennes hår, som et likt til mitt. Begynner man på toppen der, floker man det faktisk mer til. Her må vi begynne nede og arbeide oss oppover. Det er ikke alle som har hårtyper som tillater at en hvet teknikk fungerer like godt.

Hun har vasket håret selv fra hun var 6-7 år. Jeg veiledet noen ganger, og så fikset hun det selv. Begynte å gre håret selv da hun var ca 3 år, så gikk det bedre og bedre med årene, og da hun begynte på skolen hadde hun grei kontroll selv. Er 12 nå og fikser alt med håret selv. Jeg hjelper henne på julaften og 18.mai, men da driver vi med skikkelig opplegg med ruller Og blomster og det hele.

Anonymkode: 26bf5...d0f

Jeg tror begge har gjort dette selv fra før skolestart. Med en mamma som jobber turnus var det kjedelig å måtte planlegge når de skulle dusje, stå opp tidligere enn de trengte for at mamma skulle gre de osv. Minste hadde en periode når hun var rundt 10år hunhadde konstant bustete hår for hun gadd ikke greie håret flere ganger om dagen eller bruke stikk. En ungen som aldri satt i ro, klattret i trær, hoppa strikk og var igrunn en veldig aktiv unge og aktiv unge med langt og tykt hår er ikke alltid en god kombinasjon. Når jeg trua med å klippe henne kort om hun ikke greide seg flere ganger omdagen eller tok det i strikk satte hun det i en flette hvr dag og problemet løst. 

Anonymkode: 5ddb2...88e

Min datter på seks år har alltid børstet sitt eget hår. Hun er opptatt av at det skal se fint ut, og gjør det helt uten at vi maser. Hun vasker det også selv nå.

Med andre ord: dette er nok ganske individuelt...

Anonymkode: dd897...71d

13 åringen har børstet og vasket håeret selv siden 10.års alderen. Tykt og flokete hår, så hun har foretrukket å gjøre dette selv, da hun er litt hårsår. Eneste hun får hjelp til en og annen gang, er hvis hun vil ha en spesiell flette i håret. 

Anonymkode: 51ffe...d95

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min datter på seks år har alltid børstet sitt eget hår. Hun er opptatt av at det skal se fint ut, og gjør det helt uten at vi maser. Hun vasker det også selv nå.

Med andre ord: dette er nok ganske individuelt...

Hvor langt og tykt hår har hun da? Min hadde ikke hatt sjans som 6-åring i hvert fall. Hun hadde, og har, hår ned til rumpa, skikkelig tykt. Ser for meg at det er lettere om håret er tynnere, glattere og/eller mye kortere?

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har aldri gjort det selv og ANER ikke hvordan hun gjør det. Altså starte nederst og gre seg oppover.

Tull og tøys. Hva slags vaner man legger seg til, er individuelt. 

Jeg er voksen og synes langt hår (på meg selv) er superslitsomt både å vaske, gre og stelle. Og mitt hår er ikke halvparten så langt i forhold til kroppen, som det gjerne er på en 10-11åring.

Er vant med at barn får hjelp til å vaske og gre håret så lenge de er komfortabel med det, og etter det må de nesten gjøre det selv. Om de da vil holde håret langt, ja, da får de lære seg hva det innebærer. 

Om denne jenta er komfortabel med hjelp, da er det heller ikke rart at hun ikke klarer dette selv. Å stelle håret til hverandre er kos, og jeg ser ikke helt vitsen med å lære unger akkurat denne tingen så tidlig. Å vaske kroppen må de kunne tidligere.

Anonymkode: 50a3f...773

De som ikke kan stelle selv, blir klippet. Sånn fungerer det hos oss. Jeg hadde langt hår som barn jeg også, og fra 11-årsalderen flettet vi oss selv og hverandre, jeg og venninnene mine. Jeg lagde pariserflette også, både på meg selv og mine venninner. 

Anonymkode: 4eabd...b27

Det stemmer sikkert for en del, men jeg måtte i hvert fall lære datteren min rett teknikk for hennes hår, som et likt til mitt. Begynner man på toppen der, floker man det faktisk mer til. Her må vi begynne nede og arbeide oss oppover. Det er ikke alle som har hårtyper som tillater at en hvet teknikk fungerer like godt.

Jeg har aldri sagt at enhver teknikk fungerer like godt på alle. 

Hvor langt og tykt hår har hun da? Min hadde ikke hatt sjans som 6-åring i hvert fall. Hun hadde, og har, hår ned til rumpa, skikkelig tykt. Ser for meg at det er lettere om håret er tynnere, glattere og/eller mye kortere?

Det er til nedenfor skuldrene, mao. ikke kjempelangt, og det er middels tykt.
Det blir jo floker, men hun grer dem ut selv. Sikkert verre for småjenter med mye og veldig langt hår...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...