Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #1 Skrevet 10. juni 2020 Skremmende fenomen egentlig. Tidligere har hver generasjon hatt litt økt IQ i forhold til den forrige, men for generasjonene født etter 80-tallet går det motsatt vei. Interessant å høre hva dere tenker årsaken kan være? Anonymkode: 1b0a8...a16
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #2 Skrevet 10. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skremmende fenomen egentlig. Tidligere har hver generasjon hatt litt økt IQ i forhold til den forrige, men for generasjonene født etter 80-tallet går det motsatt vei. Interessant å høre hva dere tenker årsaken kan være? Anonymkode: 1b0a8...a16 ... og det gjelder først og fremst i Norden. Anonymkode: 1b0a8...a16
Rhapsody in blue Skrevet 10. juni 2020 #3 Skrevet 10. juni 2020 Årsaken er simpelthen at generasjonen ikke engang trenger å åpne dører. De går inn på et kjøpesenter hvor dørene åpnes og lukkes automatisk. Dette var en enkel, men sann forklaring. De trenger ikke bruke huet. Det gjelder i alle sammenhenger, inkludert det å ringe på en dør. Foreldre i dag sender melding og legger alt til rette for barna sine, mye verre enn 80 tallet.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #4 Skrevet 10. juni 2020 Var en artikkel i nettavisen for noen uker siden, om at dagens unge generasjon blir betydelig dummere. Eneste leketøyet deres er mobiltelefonen og min søster på 10 er opphengt i likes og følgere. Virker som det er antal følgere på Instagram og den helsikkes tiktok er det som avgjør hvor mye du er verdt å være sammen med. «Hun har over 1 million følgere!!!» jeg kan titte på den profilen og makan til talentløshet. Reklamerer for noe så kjedelig som falskest mulig utseende. Anonymkode: e5e6a...3d3
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #5 Skrevet 10. juni 2020 Tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 9f2f7...eb3
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2020 #6 Skrevet 10. juni 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 9f2f7...eb3 Din mening er av større betydning enn forskningen? Forskningen er entydig. Anonymkode: 1b0a8...a16
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #7 Skrevet 11. juni 2020 Dagens unge er betydelig dummere i dag enn for 25 - 30 år siden. Det er det liten tvil om. De kan jo ikke snakke ordentlig en gang... Anonymkode: c8226...21d
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #8 Skrevet 11. juni 2020 Siden de fødes med lavere IQ er det jo noe foreldrene gjør feil eller blir påvirket av. I USA har de sett samme utviklingen. Jeg tror det har med en rekke faktorer. Kosthold og ernæring tror jeg er en hovedsynder i tillegg til alle stoffer vi utsettes for nå som mennesker før oss ikke ble utsatt for (alt fra sprøytemidler i mat, tilsetningsstoffer, forurensning m.m.), mangel på trening, miljø. Sikkert andre ting også, som fattigdom, levestandard, stress, bivirkning av medikamenter. Og så er det jo også noe med hvordan intelligens testes. Mange av testene ble jo utviklet for flere tiår siden, og da lærte man andre ting enn man gjør i dag på flere felt. Før mobil og internett var i vanlig bruk måtte man være aktiv på en helt annen måte for å huske og lære, samme med det å lære seg skjønnskrift og skrive mye på skolen. Det er vist klare sammenhenger mellom hukommelse av det man lærer og om man skriver det ned selv (med blyant eller penn), at det gir bedre resultater enn om man leser på en pc og skriver på tastatur. I tillegg måtte man ofte være mer selvhjulpen på småting enn hva barn lærer i dag. Anonymkode: 007e1...be8
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #9 Skrevet 11. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Siden de fødes med lavere IQ er det jo noe foreldrene gjør feil eller blir påvirket av. I USA har de sett samme utviklingen. Jeg tror det har med en rekke faktorer. Kosthold og ernæring tror jeg er en hovedsynder i tillegg til alle stoffer vi utsettes for nå som mennesker før oss ikke ble utsatt for (alt fra sprøytemidler i mat, tilsetningsstoffer, forurensning m.m.), mangel på trening, miljø. Sikkert andre ting også, som fattigdom, levestandard, stress, bivirkning av medikamenter. Og så er det jo også noe med hvordan intelligens testes. Mange av testene ble jo utviklet for flere tiår siden, og da lærte man andre ting enn man gjør i dag på flere felt. Før mobil og internett var i vanlig bruk måtte man være aktiv på en helt annen måte for å huske og lære, samme med det å lære seg skjønnskrift og skrive mye på skolen. Det er vist klare sammenhenger mellom hukommelse av det man lærer og om man skriver det ned selv (med blyant eller penn), at det gir bedre resultater enn om man leser på en pc og skriver på tastatur. I tillegg måtte man ofte være mer selvhjulpen på småting enn hva barn lærer i dag. Anonymkode: 007e1...be8 Du aner da vel ikke hvordan de fødes? Man tester ikke IQ på en nyfødt... Anonymkode: 87871...408
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #10 Skrevet 11. juni 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 9f2f7...eb3 Dette er et vitenskapelig bevist fenomen. Derimot er det ikke undersøkt nok til å påpeke en årsak eller si om det i det hele tatt er et problem. Det er også viktig å vite at IQ ikke er det samme som intelligens. Anonymkode: 55f02...56c
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #11 Skrevet 11. juni 2020 Barn i alle generasjoner har flydd i skogen og brukt fritiden på lek. Nå pakker nervøse mødre barna inn i bobleplast og utstyrer dem med en skjerm. Fysisk aktivitet er viktig for utvikling av hjernen. Det å få prøve seg er viktig. Anonymkode: ab5d4...cc1
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #12 Skrevet 11. juni 2020 Selvsagt blir de dummere når de ikke trenger å tenke selv. mamma tenker gjennom alle konsekvenser ved alle risikoer barnet skal ta. De får ikke sove i skogen, ikke gå til butikkene alene før de er 15, ikke reise med buss til trening, ikke sykle langs veien, ikke reise på stranda. Innleggene her kunne er full av hva barn får lov til og ikke. De serveres bankkort, dette fylles på så barnet alltid har penger. De trenger ikke regne ut om de har råd til potetgull og brus eller bare en av dem. Hvis de lurer på noe, så kan de jo bare dra frem telefonen og Google. De trenger ikke huske noe. Alt er lagret på en duppedingser som husker og har kunnskapen de trenger. Men så skaø vi ta med at når det kommer til nettvett, så har de fleste ungdommer i dag mye mer av dette enn de det kryr av i kommentarfeltet til VG. Spesielt mindre intelligente er menn født på 60- og 70-tallet Anonymkode: e287b...368
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #13 Skrevet 11. juni 2020 Det er sikkert noe med maten. Sikkert fordi folk ikke tar så mye tran lenger. Der har vi det! Folk får i seg alt for for lite tran. Derfor. Anonymkode: 727e6...855
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #14 Skrevet 11. juni 2020 Spørs om menneskene holder på å gå tilbake til apestadiet da 😬😅 Anonymkode: e6569...6a3
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #15 Skrevet 11. juni 2020 Jeg tenker det ikke gjør så mye at iq i befolkningen synker med noen poeng. Å ha mye lavere (Og til dels mye høyere) IQ enn gjennomsnittet er en ulempe. Men hvis vi alle er litt dummere så merkes det neppe. IQ testene blir også utdatert. Inntil nylig spurte man barn hva likheten mellom en radio og telefon. Dette spørsmålet er ikke like lett å resonnere seg til med Wi-Fi og internett (bare for å være tydelig, dette er ikke et spørsmål i dagens evnetest) Anonymkode: 224d4...c3e
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #16 Skrevet 11. juni 2020 Ifølge en artikkel jeg leste om dette gjaldt det fra 1975, og de trodde det hadde med en omlegging av skolesystemet å gjøre. IQ-tester måler jo ikke intelligens. Hvis man blir drillet i iq-tester eller skolen spisser seg inn mot den type tankegang vil man jo generelt score høyere. Anonymkode: cf887...36c
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2020 #17 Skrevet 11. juni 2020 Det er jo ikke nødvendigvis en fordel å ha veldig høy iq. Jeg kjenner et par såkalte evnerike barn, og Gud hjelpe meg, de sliter på mange andre plan selv om de visstnok er veldig smarte. Jeg vil jo egentlig anta at hjernen tilpasser seg de nye verktøyene vi har idag. Vil tro at slike tester (kanskje blir det noe annet enn iq- test) vil endres i fremtiden. Andre egenskaper vil være viktigere. Anonymkode: 53917...a6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå