Bondejenta&lillegutt Skrevet 8. juni 2020 #1 Skrevet 8. juni 2020 Noen som har en "oppskrift" på dette? Eg har prøvd meg ett par ganger, men får ikke risen "glatt" hvis du skjønner hva jeg mener, ei heller blir den gylden i fargen.. Fikk dette servert til noe kjøtt for en stund siden, var stekt ris med litt løk og grønnsaker, var så sinnsykt godt, så spurte om framgangsmåte, var bare stekt i olje med løk og grønnsaker med litt salt og pepper i... Men får det ikke til selv 🤯
Superdolly Skrevet 8. juni 2020 #2 Skrevet 8. juni 2020 Kok risen, visp sammen et egg, stek sammen med det du ønsker av kjøtt og grønnsaker. Krydder etter smak.
Bondejenta&lillegutt Skrevet 8. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2020 1 minutt siden, Superdolly skrev: Kok risen, visp sammen et egg, stek sammen med det du ønsker av kjøtt og grønnsaker. Krydder etter smak. Hvilken som helst ris eller ? For når eg har prøvd så blir risen veldig klissete, ikke slik den skal være....
Superdolly Skrevet 8. juni 2020 #4 Skrevet 8. juni 2020 Jeg bruker den risen jeg kjøper i stor pose i dagligvarebutikken her, husker ikke hva den heter. Men når du koker den må du koke den ferdig, sånn at det ikke er en "graut" med masse vann i.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #5 Skrevet 8. juni 2020 Bruker jasminris, men skyller den godt før koking for å unngå at den blir klissete. Anonymkode: fcc4c...fb0
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #7 Skrevet 8. juni 2020 Jeg bruker basmatiris. Legger den i bløt i et par timer, skyller godt og koker den etter oppskrift. Stekt ris blir best når det er resteris, så jeg lager dobbel porsjon og lager stekt ris dagen etter. Anonymkode: db4ad...e35
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #8 Skrevet 8. juni 2020 Jeg bruker basmatiris, den vi ellers bruker så gidder ikke kjøpe noe annet om det egentlig er feil ris. Best resultat er om jeg bruker rester av ris. Aner ikke hvorfor, men da blir den best. Så idag har jeg kokt dobbelposjon ris, for vi skal ha stekt ris imorra. Vi liker best stekt kyllingfilet i små biter, så jeg steker dette, slenger oppi de grønnsakene vi har, lar det steke noen få kin før jeg blander inn risen. Lar det steke mens jeg får blandet alt skikkelig. Bruker normalt 2 egg og ca 1ss soya saus og 1 ss chilisaus sok jeg visper sammen før jeg har det i stekepanna. Rører konstant slik at det ikke blir stekt egg som synes.(ene barnet liker vistnok ikke egg, men elsker stekt ris) Veldig glatt ris blir det ikke, men om jeg hadde stekt det med olje så blir den glattere. Jeg liker ikke å steke med olje, så det er kun smak og behag. Anonymkode: 4c204...a3b
Bondejenta&lillegutt Skrevet 9. juni 2020 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2020 Tusen takk for svar, da blir det og teste resteris 😁😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå