Gå til innhold

Irritabel tarm eller kreft + kraftig reaksjon på tømming

Anbefalte innlegg

Jeg skulle tatt koloskopi i morgen men må ringe dem i morgen tidlig da jeg har hatt en voldsom reaksjon på tømmemiddelet Picoprep. Har kastet opp, kaldsvettet og vridd meg i smerter, rett før jeg ringte 113. Tok første dose kl 20. Uaktuelt å ha andre i morgen tidlig. Regner med jeg må vente lenge til neste ledige time (er jo ikke tømt, selv om jeg fikk noe diaré). Og angsten for kreft stiger. Jeg fikk plutselig veldig treg avføring for 2 mnd siden. Slim, litt blodblandet slim og skum kom ut. Harde kuler eller helt flat avføring. Siste måneden veksler det mellom små kuler og diaré. Kan f eks først komme noen harde kuler og så diaré i samme tømming. Voldsomme romle lyder i magen, , kjennes ut som jeg er fylt med gass. Smertene et verst høyt opp vestre side, typ magesekk . Men også et punkt langt ned venstre litt under navel. Men tidvis problemer med å presse ut luft.  Raper mye, også om natten. Ikke sett noe rent blod, negativ på blod i avføring. Kjennes ut som om jeg må på do hele tiden. Alt dette kom altså brått på, helt over natten. Men det kom samtidig som jeg spiste litt mindre ca en ukes tid pga Corona-krisen og mindre handling. Hadde ikke avføring på flere dager. Og så begynte det. Bang. Nå på tiende uken. Hva tror dere? Smertene nederst i magen har jeg hatt hvertfall siden 2014. 

Anonymkode: c8d7a...d11

Fortsetter under...

Høres ut som at du er forstoppet (forstoppelsesdiare/obstipasjonsdiare) og at du fikk en vasovagal reaksjon ("blodtrykksfall") på tømmingen. Det kan være ganske voldsomme greier. Ikke uvanlig :) Kan være et klyster i tillegg vil gjøre det enklere for deg, slik at det ikke blir så mye press ovenfra. 

https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/nervesystemet/legesvar/vasovagal-reaksjon/69001221/amp

Anonymkode: 78a44...cfd

Forstår at du blir redd, hvis det er en trøst er det svært lite sannsynlig at det er kreft og magen kan reagere helt vilt på så mange ting, alt fra forstoppelsesdiare til endomentriose til cøliaki til ufarlige cyster. Listen er lang over mulige årsaker. Sier som ei over, møt opp på timen. Jeg ble lagt inn da jeg slet med magen, klarte ikke holde på noe, fikk feber og høy CRP. Det kan være en fordel å være innlagt, da tar de mange av prøvene forløpende fremfor å vente på hver enkelt time. Jeg gjennomførte tømmingen på sykehuset med en god dose morfin i kroppen. Du har min største medfølelse, jeg foretrekker en fødsel fremfor det her. God bedring ❤️

Anonymkode: 83213...43a

Herregud. Samme greia med meg. Begynte i oktober i fjor. Treg mage, litt diaré, merkelig fasong på avføring osv. Ikke skum da. Men.... jeg hadde nylig begynt på hormoner pga overgangsalder. Lege og gyn mente det IKKE var bivirkninger av hormoner. Pga mangel på medisin måtte jeg gå over på en mye lavere dose medisin (plaster) og etter to uker har nå magen min nesten normalisert seg. Ikke helt i orden men har nå kommet inn i mitt vanlige avføringsmønster igjen. 

Anonymkode: 1fc8a...038

Annonse

Tror ikke du skal være så bekymret for kreft, sannsynligheten er veldig liten. For regner med at du ikke er over 60 år. 

Jeg er i midten av 40 årene, og har de samme plagene som deg, og mange flere. Har hatt de i flere år, her ble jeg faktisk nektet undersøkelse på sykehuset, de ville bare sette IBS diagnose. Men kreft har jeg ikke. Og her har min mor og bestefar dødd av tarmkreft og.

Anonymkode: de662...dcd

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg møtte opp, forklarte hva som skjedde. De sjekket meg i rompa med finger og mente jeg var helt tømt selv om jeg ikke tok dose to (den var ofte unødvendig om man fastet lenge, som jeg gjorde, og man har fått diaré dagen før). Men, jeg kom ikke lenger enn til første kneik på tarmen, 25 cm eller sånn, før jeg ikke klarte mer. Fikk altså bare sett nederst i tarmen. Så vi er like langt. Jeg skal aldri aldri mer få i meg noe tømmingsmiddel av den sorten. 10-15 prosent opplevde visst så kraftige reaksjoner som meg. Ette det avbrutte forsøket hadde legen tid til å høre på line symptomer. Han mente jeg hadde ibs fordi jeg ikke har avdekt blod i avdøring. Han mente det ikke var nødvendig å sette opp ny time. Jeg hadde ikke sovet et sekund hele natt til undersøkelsen og klarte så vist stå på bena på sykehuset Etter marerittnatten. Hadde ingen ting på å gå på. Hadde jeg vært litt bedre form tror jeg at jeg hadde klart å gjøre det. Men det var visst sjansen min... og angsten min, den er enda verre nå. Synes overhodet ikke dette ligner bare på IBS. Når det kommer så brått på som hos meg etter 40 år med normal avføring. Har ikke hatt en eneste normal bæsj nå på 2,5 mnd. Helt krise. Alt dreier seg om bæsj. Legen foreslo dermed På slutten hypnose (!!!!!!). Dette var forøvrig på et av landets større Sykehus. Er så fortvilet her. Bobler og romler i magen, kvalm og ekkel særlig på natten og straks jeg våkner starter følelsen av å måtte på do. Konstant. Tilbringer timer på do, uten at noe kommer. Så kan det komme en kule eller to, kanskje tre fire ganger om dagen, og så eksploderer ræva. Beklager uttrykket. Og sånn går dagene. Takknemlig for flere svar. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg møtte opp, forklarte hva som skjedde. De sjekket meg i rompa med finger og mente jeg var helt tømt selv om jeg ikke tok dose to (den var ofte unødvendig om man fastet lenge, som jeg gjorde, og man har fått diaré dagen før). Men, jeg kom ikke lenger enn til første kneik på tarmen, 25 cm eller sånn, før jeg ikke klarte mer. Fikk altså bare sett nederst i tarmen. Så vi er like langt. Jeg skal aldri aldri mer få i meg noe tømmingsmiddel av den sorten. 10-15 prosent opplevde visst så kraftige reaksjoner som meg. Ette det avbrutte forsøket hadde legen tid til å høre på line symptomer. Han mente jeg hadde ibs fordi jeg ikke har avdekt blod i avdøring. Han mente det ikke var nødvendig å sette opp ny time. Jeg hadde ikke sovet et sekund hele natt til undersøkelsen og klarte så vist stå på bena på sykehuset Etter marerittnatten. Hadde ingen ting på å gå på. Hadde jeg vært litt bedre form tror jeg at jeg hadde klart å gjøre det. Men det var visst sjansen min... og angsten min, den er enda verre nå. Synes overhodet ikke dette ligner bare på IBS. Når det kommer så brått på som hos meg etter 40 år med normal avføring. Har ikke hatt en eneste normal bæsj nå på 2,5 mnd. Helt krise. Alt dreier seg om bæsj. Legen foreslo dermed På slutten hypnose (!!!!!!). Dette var forøvrig på et av landets større Sykehus. Er så fortvilet her. Bobler og romler i magen, kvalm og ekkel særlig på natten og straks jeg våkner starter følelsen av å måtte på do. Konstant. Tilbringer timer på do, uten at noe kommer. Så kan det komme en kule eller to, kanskje tre fire ganger om dagen, og så eksploderer ræva. Beklager uttrykket. Og sånn går dagene. Takknemlig for flere svar. 

Be om mr. Men da må du også faste og tømme deg. Du må bare gjennom det. Jeg har gjort det flere ganger, og det gjelder å bite tenna sammen og gjennomføre. Du dør ikke av å faste og tømme tarmen (eller sove dårlig.)
Lykke til. 💪

Anonymkode: 4d230...d03

Jeg reagerer også på picoprep. Forrige gang svartnet det for meg på do og jeg hsmg med hodet ned med voldsomme magesmerter og brakk meg i ca en time. Ekstremt vondt. Synes smerten ved koloskopi er helt på linje med fødsel, og jeg skrek rett ut mens de gjennomførte pga smerter. Legen tilbød meg da å gjøre det i narkose, men det innebar jo ny tømming, så jeg holdt ut på tross av vanvittige smerter.

Du må bare gjennom det, eller så må du gå slik med ubehagelige symptomer og være redd. Vet hvordan det er, altså, så skjønner godt at du ikke har lyst. Kanskje spørre legen om noe smertestillende du kan ta under tømmingen?

Anonymkode: 5772a...82a

Men hvis det var på et av landets største sykehus, og legen hørte på deg, så er det jo ganske sannsynlig at en så erfaren lege har rett i at det er IBS? :) Jeg synes det høres ut som min IBS/forstoppelse i ille perioder. 

Anonymkode: 78a44...cfd

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...