Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #1 Skrevet 7. juni 2020 Barn (jenter) i 5.-6. klasse. Anonymkode: baf7a...e3c
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #2 Skrevet 7. juni 2020 Noen av de leser jeg. Har en gutt i 5.klasse og har lest noen av meldingene da det var en periode noen gutter var stygg mot han og sendte stygge meldinger. Men leser ikke meldingene han sender til vennene sine eller kjæresten sin. Anonymkode: b8f9d...186
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #3 Skrevet 7. juni 2020 Selvfølgelig! En hver oppegående foreldre gjør det. Det handler jo om barnets beste. Anonymkode: 9e3aa...d64
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #5 Skrevet 7. juni 2020 Ja, men hun vet selvfølgelig at jeg gjør det, slik at hun kan ha det i bakhodet når hun skriver, og heller ta deling av eventuelle hemmeligheter jeg ikke skal vite om muntlig. Anonymkode: 03ad4...702
beef sister Skrevet 7. juni 2020 #6 Skrevet 7. juni 2020 Selvfølgelig ikke. Barn har da også rett til privatliv.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #7 Skrevet 7. juni 2020 Ikke uten videre. Men har "stikkprøver " med ujemne mellomrom. Da går jeg gjennom loggen og sjekker Snap (som hun lagrer samtaler på) og sjekker enkelte mld. Hun vet jeg kan gjøre dette, men vet ikke når. Går aldri gjennom alle samtaler altså, med mindre jeg har mistanke om noe. Men ser over hvem hun har kontakt med, om det er noen fremmede der f.eks. oppdaget en gutt på Snap jeg ikke viste hvem var f.eks. vi hadde en samtale, og det viste seg at hun egentlig ikke visste hvem det var heller. Var en klassevenninne som hadde han på sin liste, også hadde det bare blitt sånn. Gutten viste seg å være en 23 år gammel gutt på andre siden av landet.. Han ble blokkert rimelig kjapt og andre foreldre og politi varslet! (Jentene er 13) Nå hadde ikke min jente snakket noe særlig med denne gutten, hun hadde bare lagt han til - heldigvis ! Så jeg ser absolutt fordelen med å sjekke telefonen ja! Anonymkode: 97130...e3a
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #8 Skrevet 7. juni 2020 Selvfølgelig ikke, de må ha rett på noe privatliv! Men jeg har som krav at jeg må få følge henne på andre apper for å følge med på hva hun legger ut til «verden». Men meldinger, nei. Anonymkode: 449f0...269
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2020 #9 Skrevet 7. juni 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig ikke, de må ha rett på noe privatliv! Men jeg har som krav at jeg må få følge henne på andre apper for å følge med på hva hun legger ut til «verden». Men meldinger, nei. Anonymkode: 449f0...269 Så naive foreldre som deg skulle ikke hatt lov å ha barn!! Anonymkode: 9e3aa...d64
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #10 Skrevet 8. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så naive foreldre som deg skulle ikke hatt lov å ha barn!! Anonymkode: 9e3aa...d64 Seriøst? Så overgripende foreldre som DEG skulle ikke hatt lov til å ha barn. Det er nedfelt i barnekonvensjonen at barn har rett på privatliv, så om du leser barnets meldinger kun for å ha kontroll så er det faktisk du som er en overgriper mot barnets privatliv. «Dersom foreldrene ikke mistenker at barnet holder på med noe kriminelt, skadelig eller farlig, skal foreldrene ikke lese barnas private meldinger.» https://barneombudet.no/sporsmalsarkiv/leser-meldinger/ Anonymkode: 449f0...269
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #11 Skrevet 8. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig! En hver oppegående foreldre gjør det. Det handler jo om barnets beste. Anonymkode: 9e3aa...d64 Et overgrep mot barnets privatliv tror jeg heller vi sier. Håper barnet melder deg inn. For en forelder og for noen verdier du lærer barnet ditt 🤮 DU burde aldri hatt barn. Tipper du er en av de som kontrollerer mannen også 😂 Anonymkode: 449f0...269
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #12 Skrevet 8. juni 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et overgrep mot barnets privatliv tror jeg heller vi sier. Håper barnet melder deg inn. For en forelder og for noen verdier du lærer barnet ditt 🤮 DU burde aldri hatt barn. Tipper du er en av de som kontrollerer mannen også 😂 Anonymkode: 449f0...269 Og faktisk ikke bare ditt barn, men barna som sender melding også. Tror det er veldig få som tenker på tredjepart i dette. Tolvåringen som betror seg til venninna si om gutten hun liker uten å vite at moren til venninna sitter og snoker på telefonen og leser alt? Skikkelig ugreit, og jeg er veldig glad jeg ikke hadde foreldre som deg da jeg var 12-13. Det er ingen som vil ha venner der foreldrene leser alt, håper barna dine slipper å miste venner om dette kommer fram. Jeg hadde iallfall trukket meg unna mine venner i den alderen om det viste seg at moren deres visste alt jeg trodde jeg skrev i fortrolighet. Anonymkode: 449f0...269
Gjest Skrevet 8. juni 2020 #13 Skrevet 8. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Barn (jenter) i 5.-6. klasse. Anonymkode: baf7a...e3c Nei og atter nei. Det er et overtramp.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #14 Skrevet 8. juni 2020 absolutt ikke! har kun lest meldinger som er vist til meg av barnet selv. Snoking på andres telefon eller datamaskin er brudd på privatlivet uavhengig av alder! Anonymkode: 782e5...377
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #15 Skrevet 8. juni 2020 For noen naive foreldre dere er! Jeg har måtte ta tak i en del meldinger som er blitt sendt av både min datter og venners datter som er langt på kanten! De er barn! Man krenker ikke barnets privat liv! Jeg har vert på utallige møter med politiet osv der de ber oss foreldre ha mer kontroll på hva som skjer på nettbrett og tlf! Dette kalles å vêr foreldre! Å veilede barnet deres i hva som er rett og galt! Har vert borti alt for mange eksempler der foreldre tenker som dere, og ender om med langt verre ting enn hvis de hadde sjekket tlf i ny og ne! Det er dere som er foreldre!! Ta ansvar for ditt barn! Anonymkode: f3c06...ac6
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #16 Skrevet 8. juni 2020 Jeg har gjort det en gang etter at det ble oppdaget at sønnen min ble utsatt for grov mobbing. Jeg tok da screenshot av de verste meldingene for å vise skolen hvor ille det var (de prøvde å feie det under teppet). Ellers viser jeg respekt for barnas privatliv. Min egen far leste dagboken min og private brev, og det sitter fortsatt i meg 30 år senere, og var med på å ødelegge forholdet mellom oss. Barna/ungdommen vet at de skal komme til oss hvis det er noe, og de vet at vi har koden til telefonen og kan sjekke hvis vi synes det er nødvendig. De vet også at terskelen for å sjekke er høy, og at vi aldri ville krenket deres rett til privatliv bare fordi vi var nysgjerrige. Anonymkode: 06a91...d3c
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #17 Skrevet 8. juni 2020 Ja, og jaggu glad jeg gjør det! Jeg sjekket meldinger, facebook, instagram og snap. På den måten fikk jeg avdekket at barnet mitt hadde blitt drapstruet, og som følge av dette begynt å kutte seg. Hadde jeg ikke lest det hadde jeg ikke funnet det ut fordi hun følte en så enorm skam rundt det at hun ikke turte si noe. Anonymkode: 6388f...644
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2020 #18 Skrevet 8. juni 2020 Ikke regelmessig, men av og til fordi hun har vært involvert i litt stygge saker og jeg vil følge med. Hun er klar over det og har godkjent det, men jeg leser ikke meldinger fra besteveninnen og sånt, det er privat, bare ser etter om det er noen fra de jeg vet kan være ufine. Anonymkode: 9b4ab...21b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #19 Skrevet 9. juni 2020 On 6/7/2020 at 11:50 PM, Anonym bruker said: Barn (jenter) i 5.-6. klasse. Anonymkode: baf7a...e3c Nei. det er privat Anonymkode: 1b102...ba8
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #20 Skrevet 9. juni 2020 Ja, av og til. Hun vet om det. Var en periode der det var ei jente som sendte stygge meldinger, min datter slettet meldingen før jeg visste noe, hun ble veldig innesluttet og stille, spurte hva det var osv, sa jo at det var ingenting. Men en dag viste hun meg meldinger som ble sendt. Ikke greie meldinger for å si det sånn, så syns det er greit å følge med til tider. Også for å veilede litt om hva som er greit å skrive og ikke. Er ikke sånn at jeg sitter å nileser meldingene, men tar en rask titt. Mitt barn. Anonymkode: cca11...007
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2020 #21 Skrevet 9. juni 2020 Ja, det gjør jeg. De er ikke store nok til å ta ansvar for alt som kan skje. Og ikke alltid lett å si ifra. Samtidig vil jeg ikke at mine barn skal være de som mobber eller er kjipe mot andre på nett, tlf osv Anonymkode: e8b69...131
ulenissen Skrevet 9. juni 2020 #23 Skrevet 9. juni 2020 På 7.6.2020 den 23.55, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig! En hver oppegående foreldre gjør det. Det handler jo om barnets beste. Anonymkode: 9e3aa...d64 Eeeee... nei! Oppegående foreldre gjør barna i stand til å være selvstendige individ sim tar gode avgjørelser for seg selv. De er åpen og inkluderende og trygge, slik at barna søker hjelp og veiledning av foreldrene den dagen noe er vanskelig, skummelt, dumt eller ekkelt.
ulenissen Skrevet 9. juni 2020 #24 Skrevet 9. juni 2020 På 8.6.2020 den 9.28, Anonym bruker skrev: For noen naive foreldre dere er! Jeg har måtte ta tak i en del meldinger som er blitt sendt av både min datter og venners datter som er langt på kanten! De er barn! Man krenker ikke barnets privat liv! Jeg har vert på utallige møter med politiet osv der de ber oss foreldre ha mer kontroll på hva som skjer på nettbrett og tlf! Dette kalles å vêr foreldre! Å veilede barnet deres i hva som er rett og galt! Har vert borti alt for mange eksempler der foreldre tenker som dere, og ender om med langt verre ting enn hvis de hadde sjekket tlf i ny og ne! Det er dere som er foreldre!! Ta ansvar for ditt barn! Anonymkode: f3c06...ac6 Jeg er ikke naiv. Barna mine har nemelig ikke fått tilgang til diverse medier før de har vært gamle nok. Jeg kan stå i å være den kipe moren som ikke lar 11åringen laste ned snap chat. Samtidig har vi en gid dialog om hvorfor, nettvett, mobbing på sosiale medier og diverse.
ulenissen Skrevet 9. juni 2020 #25 Skrevet 9. juni 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, av og til. Hun vet om det. Var en periode der det var ei jente som sendte stygge meldinger, min datter slettet meldingen før jeg visste noe, hun ble veldig innesluttet og stille, spurte hva det var osv, sa jo at det var ingenting. Men en dag viste hun meg meldinger som ble sendt. Ikke greie meldinger for å si det sånn, så syns det er greit å følge med til tider. Også for å veilede litt om hva som er greit å skrive og ikke. Er ikke sånn at jeg sitter å nileser meldingene, men tar en rask titt. Mitt barn. Anonymkode: cca11...007 Men forskjellen her er at ditt barn stolte så mye på deg at det viste deg meldinger! Og at det godkjenner at du ser. Server stor forskjell på åpen dialog, tillit og trygghet versus å snoke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå