Gå til innhold

Hvordan endret barnet ditt seg med ADHD medisiner?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare positive effekter her. Startet på medisiner da han var 15 år. Ingen bivirkninger bortsett fra akkurat når medisinen går ut. Fikk plutselig med seg ting/detaljer rundt han, mer utholdende ved kjedelig arbeid, motorisk roligere, roligere inni seg, så sammenheng i skolefag og gikk fra under middels til over middels faglig. Bedre søvn og mer sosial.

Skal sies at da vi byttet fra medikinet til concerta (for de har lengre virkning) sov han døgnet rundt, ble innesluttet, mutt, deppa og tverr. Byttet da tilbake igjen.

Medisin er ingen quick fix og utprøving kan ofte være en prøvelse. Ofte kan det ta litt tid å finne riktig medisin og dose.

Anonymkode: a4e23...591

Jeg har ikke barn som har prøvd ut medisiner selv, men jobber med barn i skolen og har vært med på noen utprøvinger. Når medisiner virker og man kommer fram til rett dose og type, er medisiner fantastisk for mange barn. Noe noen av dem selv klarer å sette ord på også, de beskriver gjerne på forskjellig måter at det blir mindre kaos i hodet.

Men veien dit kan være tøff. Det er jo ikke sånn at man bare kan ta en blodprøve og så finne ut akkurat hva som passer for det barnet. På veien dit er det ikke uvanlig med ting som kvalme, mangel på matlyst, vektnedgang, uro, overdreven ro / sløvhet / likegyldighet, sinne - kort sagt forsterking av mange av de utfordringene barnet allerede har. Det er viktig med god støtte av alle voksne som er rundt barnet, både ute og hjemme. 

Ønsker dere masse lykke til!

Anonymkode: ed828...a31

Veien mot å finne riktig medisin kan være lang. Vi har holdt på i to år nå.. Medisinen forbedrer konsentrasjon, gir mindre uro, gjør barnet lettere å snakke med, og hjelper barnet sosialt blant annet. Samtidig har vi opplevd store vansker med søvn, hodepine, vektnedgang, manglende matlyst, barnet blir mer likegyldig/monoton, angst, usikkerhet om seg selv, depresjonslignende tanker, osv. Barnet har testet flere medisiner og doser. Vi har ikke kommet dit at vi har funnet en medisin som virker positivt uten at det medfølger bivirkninger som påvirker barnet negativt. Det kan være vi setter det på pause og prøver igjen hvis barnet ønsker det om noen år. Mitt barn tåler altså selv små doser dårlig mtp bivirkninger. 

For de som finner riktig medisin kan det være omveltende og det kan være riktig å teste medisiner. Samtidig må man være forberedt på at medisin ikke er en løsning eller fungerer for alle. 

Ha god kontakt med BUP på veien, skolen og snakk med barnet selv. Ikke vær redd for å stille spørsmål! 

Anonymkode: cc66a...c83

Bare negativt her. Han opplevde ikke noe mer ro, konsentrasjon osv. Vi så heller ikke noe forskjell hjemme med og uten medisiner. Skolen- som har klokketro og pusha oss veldig mot medisinutprøving så kjeeeempeforskjell. Da var barnet av medisinene i tre uker uten at skolen visste det og de så fortsatt veldig stor forskjell. Testet på bup med medisiner og de så lite forskjell på oppmerksomhet og uro med og uten. Så vi tok han av. Det vi så hjemme var økt engstelighet, dårligere matlyst (han er tynn fra før) og problemer med søvn (noe han ikke hadde fra før), ble liksom aldri trøtt på kveldene. 

Nå kjenner jeg til mange som opplever god effekt så tenker at her må man nesten bare prøve ut. Mulig vi prøver en ny runde når han blir større da det ofte er andre preparater for ungdom (vi prøvde tre ulike i denne runden).

Anonymkode: 0c17f...d28

Annonse

Jeg er ikke barn og fikk diagnosen i voksen alder.

Tok ikke lang tid å finne riktig medisin.

Jeg startet på Ritalin (noe alle gjør). Merket forskjell første dagen, dagen etter var det som om jeg allerede var på tur til å miste effekten. Den økte ikke konsentrasjonen, men beroliget tankekjøret. Uke 2 ble jeg apatisk og flat. Var ikke nedfor, og beholdt hygienen. Men sluttet å trene, ingen matlyst, ingen triste eller glade følelser, ingen bekymringer, ingen behov for å snakke med folk. Satt bare på rommet og så i veggen fordi ingenting var av betydning. Økte dose 3.uken og ble mer normal igjen. Dose økning fortsatte i 2 mnd til jeg var oppi 60. Prøvde både rene doser og fordeling utover dagen. 40 mg og 20 kveld. 20 morgen 20 ettermiddag og 20 kveld. 
Førte logg i tillegg og skrev når jeg tok pillen og hvor stor dose. Hvordan jeg følte meg da og da. Gjengangeren ble etter hvert at jeg hadde 20 minutter med fred etter inntak, deretter lettere irritabel. Redd for å miste freden. Måtte ta siste dose ganske sent på kvelden ellers fikk jeg ikke sove. 

Nå er jeg på en annen medisin, straks gått 1 mnd på det. Denne har holdt seg stabil. Denne er langtidsvirkende så man fyller ikke på. Nå er jeg faktisk interessert i å lære. Blir nesten deppa av å ikke ha noe å gjøre. Jeg er kvinne.

En annen mann jeg kjenner fikk diagnosen som barn. Han er ekstremt hardt rammet. Sliter ut folk rundt seg om han ikke får medisinen. Han har prøvd forskjellige og for han funket Ritalin best.

Anonymkode: a2602...5b8

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare positive effekter her. Startet på medisiner da han var 15 år. Ingen bivirkninger bortsett fra akkurat når medisinen går ut. Fikk plutselig med seg ting/detaljer rundt han, mer utholdende ved kjedelig arbeid, motorisk roligere, roligere inni seg, så sammenheng i skolefag og gikk fra under middels til over middels faglig. Bedre søvn og mer sosial.

Skal sies at da vi byttet fra medikinet til concerta (for de har lengre virkning) sov han døgnet rundt, ble innesluttet, mutt, deppa og tverr. Byttet da tilbake igjen.

Medisin er ingen quick fix og utprøving kan ofte være en prøvelse. Ofte kan det ta litt tid å finne riktig medisin og dose.

Anonymkode: a4e23...591

Hvilken medisin tar han?

Anonymkode: 58480...7e9

Ritalin her. Han fikk ro i kroppen, klarer å følge ned på skolearbeidet, og ikke minst, han klarer å følge med på det sosiale, unngår frustrasjon som igjen gjør at han ikke blir plagsom og irriterende for jevnaldrende. 
Både hans og hele familiens hverdag har blitt så utrolig mye bedre! 

Anonymkode: 8027d...314

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...