Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen vær så snill forklare meg med teskje dette med arv, kjøpe ut søsken osv. 

Nå lever mine foreldre i beste velgående, så er ikke snakk om arv på det viset.

Men de ønsker at jeg og mannen min skal ta over hytta som har vært i familien i over 25år. Mannen min er tømrer og har gjennom de 15 årene vi har vært sammen renovert så og si hele hytten for mamma og pappa, x antall sommere har vært brukt på å renovere, og nå ønsker de at vi ta over den. Men så har jeg en bror, som verken har råd eller interesse for å ta vare på hytta. Den har en verdi på ca 2 millioner, foreldrene mine har gjeld på ca500.000 på hytta

Her er det jeg ikke klarer forstå. Skal jeg bli sittende med over 3,5mill i gjeld mens min bror sitter igjen med 1 mill på konto pga jeg kjøper hytta? Evt jeg 3,25mill og han 750.000kr hvis lånet deres blir delt på to? Er det andre regler som gjelder for salg mens foreldre enda lever?  

Har veldig lyst å ta over hytta, men vil jo ikke bli sittende med flere millioner i gjeld pga det heller. 

Anonymkode: 872ca...6c2

Skrevet

Nei, om foreldrene dine skal gi deg og broren din hytta betaler du han ut med halve verdien.

Om hytta har en verdi på 2 mill låner du 1 mill og betaler ut broren din med det. Nå har denne hytta litt gjeld som må betales ut først, det trekkes fra både din og broren din sin del.

Anonymkode: d8de3...baa

Skrevet

Hvor får du 3,5 mill fra hvis hytta er verdt 2?

Anonymkode: 4218e...771

Skrevet

Om du får hytta fra dine foreldre må du betale din bror 1 millionen. Om dere tar over lånet får du 1.5 av dine foreldre i verd i og må betale din bror 750.000

Anonymkode: 99886...99b

Skrevet

Skal du kjøpe hytta så får jo ikke din bror noe. Men du må betale 2 millioner for hytta. De kan vel ogås velge å selge dere den billigere siden dere har pusset den opp 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor får du 3,5 mill fra hvis hytta er verdt 2?

Anonymkode: 4218e...771

Hvis jeg må kjøpe hytta for 2mill, gi broren min 1 mill og så lånet til foreldrene mine. Er derfor jeg spør her, for jeg klarer forstå veien i det. 

Skrevet

Eller foreldrene dine kan gi deg den som forskudd på arv mens de fortsatt lever.

Anonymkode: 69290...eeb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg må kjøpe hytta for 2mill, gi broren min 1 mill og så lånet til foreldrene mine. Er derfor jeg spør her, for jeg klarer forstå veien i det. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal gi broren din 1 million? Hvorfor skal du betale 2 millioner for hytta + betale lånet?

Anonymkode: da39b...03d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du kjøper hytta for 2 millioner er det jo foreldrene dine du kjøper av og du skal ikke kjøpe ut din bror... Da er det de som tjener 2 mill og du skal ikke kjøpe ut noen.

Om du får hytta av dine foreldre skal du betale ut din bror med halve verdien, så om vi ikke tenker på gjelden skal du da låne 1 mill og gi din bror og den andre millionen får du. Du får altså en hytte med en verdi på 2 mill for 1 mill og din bror får også 1 mill.

Du skal selvfølgelig uansett hvordan dere gjør dette ikke betale mer enn hytta er verdt. 

Skrevet

Sikker på du klarer å ha hytte hvis du ikke forstår dette? Min 10-åring klarer fint dette regnestykket. 

Men du må jo ikke kjøpe ut broren din nå. Du kan få hytten som forskudd på arv. Det må uansett settes en verdi på hytten. Det er naturlig at verdien settes ut fra hyttens verdi om ikke mannen din hadde renovert den.

Anonymkode: 7521a...63a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på du klarer å ha hytte hvis du ikke forstår dette? Min 10-åring klarer fint dette regnestykket. 

Men du må jo ikke kjøpe ut broren din nå. Du kan få hytten som forskudd på arv. Det må uansett settes en verdi på hytten. Det er naturlig at verdien settes ut fra hyttens verdi om ikke mannen din hadde renovert den.

Anonymkode: 7521a...63a

Ja, jeg må da få lov å ikke forstå dette. Betyr ikke at jeg ikke klarer ta vare på en hytte. 

Jeg ble forklart av en venninne at jeg måtte kjøpe hytta, kjøpe ut min bror og samtidig måtte lånet bort. Og da forsto jeg ingenting, så derfor jeg spør her. 

Men bra din 10 åring er smartere enn meg

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, om foreldrene dine skal gi deg og broren din hytta betaler du han ut med halve verdien.

Om hytta har en verdi på 2 mill låner du 1 mill og betaler ut broren din med det. Nå har denne hytta litt gjeld som må betales ut først, det trekkes fra både din og broren din sin del.

Takk for svar, ble litt klokere nå 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg må da få lov å ikke forstå dette. Betyr ikke at jeg ikke klarer ta vare på en hytte. 

Jeg ble forklart av en venninne at jeg måtte kjøpe hytta, kjøpe ut min bror og samtidig måtte lånet bort. Og da forsto jeg ingenting, så derfor jeg spør her. 

Men bra din 10 åring er smartere enn meg

Ville du kjøpt et hus til markedsverdi og betalt ut lånet til forrige huseier i tillegg?

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller foreldrene dine kan gi deg den som forskudd på arv mens de fortsatt lever.

Hvordan fungerer det da? Må søsken kjøpes ut da? Eller må foreldrene mine gi han noe tilsvarende i verdi, så det ikke skal bli urettferdig fordeling. Er helt blåst på dette feltet her dessverre. 

Skrevet

Du virker litt småtreg 🙈 kanskje best å ikke eie en hytte. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville du kjøpt et hus til markedsverdi og betalt ut lånet til forrige huseier i tillegg?

Nei, men akkurat dette med søsken, arv osv gjør at jeg ikke forstår det helt. Jeg tenker nok bare litt vanskelig siden det er med arv osv. Men har fått mer forståelse nå etter hjelp fra noen her. 

Skrevet

Verdien er 2 mill minus 500 i lån. Altså 1.500.000,-

Halvparten er din, den andre halvparten er din brors. 

Anonymkode: ba306...ef0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Verdien er 2 mill minus 500 i lån. Altså 1.500.000,-

Halvparten er din, den andre halvparten er din brors. 

Anonymkode: ba306...ef0

Takk. 

Siden mange her syns jeg er dum, treg osv så kan jeg si at jeg har forstått det. Til de som ikke har vært dømmende, takk for hjelpa. Jeg skjønner regnestykket nå, måtte som sagt ha det inn med teskje. 

Skrevet

Når det kommer til arv så husk at det ofte får frem det beste og verste i folk, Hi.

Dine foreldre er i sin rett å selge hytten til den prisen de vil til deg. Om dere får den "altfor billig" kan nok din bror kreve at det ses på som forskudd på arv, men ikke sikkert han når frem med det.

Om dine foreldre ønsker å selge den noe billigere til deg og mannen, så tror jeg det er mulig uten at det vil gå under forskudd på arv, siden du og din mann har brukt så mye tid på å hjelpe til med å renovere og vedlikeholde hytten over flere år, at dere ev. får et fratrekk i prisen pga. det dere har bidratt med. Men, så må dere og foreldrene dine vurdere om det er verdt det ev. bråket og de sårede følelsene din bror kan skape og sitte igjen med hvis det blir gjort slik. Skjevdelte arveoppgjør (eller det som oppfattes slik) kan splitte familier, så finn ut hvordan dere best kan gjøre dette for at alle skal synes det er en grei løsning.

Gratulerer som snart-hytteeiere ;)

Anonymkode: fad85...f4d

Skrevet

Mine foreldre tok opp med oss tre ungene, om noen ville kjøpe hytta. Vi var interessert, mine to søsken var ikke. Vi ble enige om å betale en pris for hytta, en pris mine søsken også godkjente. De hadde muligens fått noe mer for hytta, om de hadde lagt den ut.  Så prisen var under markedspris, samtidig ønsket foreldrene mine at hytta forble i familien.

Hytta er vår i dag, det var et kjøp og ikke en arv. Mine søsken kan ikke forlange noe av den som arv.

Jeg foreslår at dere gjør noe lignende. Kjøp hytta av dine foreldre. Trekk gjerne fra noe på summen, da din mann har fjor mye arbeid gratis(?) på den. Når dere har kjøpt den, er det ikke arv. Dere skal altså bare betale en sum (2.000.000kr?) til dine foreldre. De må selv betale ned lånet. Din bror skal ikke ha penger for salget, da det er et salg mellom deg og dine foreldre. Dine foreldre kan likevel gi bort penger til din bror, om de vil det.

Anonymkode: 9daf9...3c5

Skrevet

Er hytten verd 2 millioner, kjøper du hytten for 2 millioner. Da må dine foreldre betale ned resten av lånet, altså de 500000, på hytten med litt av pengene de får av deg. Da er dette et rent kjøp og har ikke noe med arv å gjøre.

Anonymkode: c6607...656

Skrevet

Skal dere få hytta, så får dete den og det batales ikke noe annet enn evt lån

Skal dere kjøpe hytta for takst, så betaler dere 2 mill til foreldrene dine.

Skal dere kjøpe hytta for under takst, så betaler dere det avtalte beløpet. 

Din bror skal ikke ha noen av pengene dersom foreldrene dine fortsatt lever.

Hvis overtakelsen skjer etter dine foreldres død, så er mulig gjelden mer nedbetalt enn den er nå, men jeg kan ta utgangspunkt i at den er 500 000. 
Dere arver 50% hver av verdi og gjeld. Det vil si 1 mill minus 250 000- 750 000. Hvis dere da skal kjøpe ut din bror, så skal han ha 750 000. Dere må da (hvis dere må låne alt) ta opp et lån på 1 250 000. 500 000 til lånet og 750 000 til din bror.

Anonymkode: 31497...758

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du virker litt småtreg 🙈 kanskje best å ikke eie en hytte. 

Hysj... 

Anonymkode: fb245...8df

Skrevet

Så lenge foreldrene dine lever og det er snakk om ett kjøp, har ikke dette noe med arv eller gave å gjøre. Venninna di er helt på jordet. 

Foreldrene dine står fritt til å overføre hytta til deg som gave også. Uten at du eller dem må gi noe som helst til dine søsken.

Om de velger å gi deg denne som forskudd på arv blir det noe helt annet. 

Anbefaler deg å google dette. 

Eller fortelle hva dine foreldre har sagt til deg angående dette?? Hva har de tilbudt deg?

Anonymkode: 31e5e...dd1

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fungerer det da? Må søsken kjøpes ut da? Eller må foreldrene mine gi han noe tilsvarende i verdi, så det ikke skal bli urettferdig fordeling. Er helt blåst på dette feltet her dessverre. 

Nei, da trenger de ikke gi han noe til samme verdi. Hvordan han tar det blir en annen sak. Regner med at du hadde blitt rimelig sur om han fikk verdi for to mill. og du ingenting? Eventuelt kan du frasi deg arven når foreldrene dine dør. Om verdien er nogenlunde den samme.

Eller du kan si; den dagen foreldrene våre dør vil jeg gjerne ha hytta, så tar du huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...