Gå til innhold

Kreative måter å få naboen til å rydde i hagen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår ene nabo har masse skrot liggende ved huset. Ødelagt møbel, søppelsekker, en rull med isolasjon etc. Har ligget der over et år. Vi har stuevinduer rett mot dette 🤨

Vår andre nabo hadde prøvd å snakke med skrotnissen og det hadde bare blitt trøbbel. Og ikke opprydning. Jeg orker ikke å havne i konflikt. Naboen er en litt kjip person som lager masse drama i nærmiljøet. 

Har noen noe ideer om hva som kan gjøres med søppelet slik at det blir uutholdelig å ha det liggende? 

Lurte nesten på rekeskall over søpla eller noe.

Ps, min andre nabo hadde meldt til kommunen uten at det har gjort noe forskjell 

Anonymkode: 5a568...5ff

Skrevet

Tilby dere å rydde og kjøre vekk det som er søppel. Ettersom det er dere det plager og ikke naboen er det jo ganske naturlig at dere gjør jobben. 

Legg det frem slik at du forstår dette ikke plager dem og at det er greit, men at du ikke er noe glad i å se på det og at du derfor hadde blitt glad for å få lov til å gjøre noe med det. Vis respekt og værhyggelig, ikke anklagende.

Anonymkode: 915cf...28d

Skrevet
12 minutes ago, Anonym bruker said:

Tilby dere å rydde og kjøre vekk det som er søppel. Ettersom det er dere det plager og ikke naboen er det jo ganske naturlig at dere gjør jobben. 

Legg det frem slik at du forstår dette ikke plager dem og at det er greit, men at du ikke er noe glad i å se på det og at du derfor hadde blitt glad for å få lov til å gjøre noe med det. Vis respekt og værhyggelig, ikke anklagende.

Anonymkode: 915cf...28d

Min andre nabo hadde tilbydd seg å ta med isolasjonen når han skulle kjøre vekk noe søppel, men hadde fått beskjed om at de kunne komme til å få bruk for det. Dette er da en rull isolasjon som ligger uten plast i snø og regn..

Jeg ville ikke blitt overrasket om det er noe hoarder-tendenser hos naboen som roter..

Jeg har dessverre ikke tro på at kommunikasjon hjelper her

Skrevet

Vi har samme problem. Nabo med ekstremt høy hekk mot oss, store trær helt i grensa mot alle naboene. Tar sol for alle. Klippet litt i 2019, det ligger bare på bakken i hagen. Klipper aldri graset el lignende. Ser grusomt ut, men Gud forby om du snakker til de og spør pent om de kan klippe ned buskene. Neeeeei, hold deg til helvette borte fra vår eiendom🙉

Anonymkode: d6576...0fb

Skrevet

Tips til hvordan du kan være kontrollerende med suksess?

:laugh: 

Nei.

Men det finnes behandling mot nevroser. 

Anonymkode: 1f8e9...445

Skrevet

Gå sammen med naboene og rydd vekk dritten en gang naboen er bortreist, eller en mørk natt..Når naboen spør så aner ingen hva som har skjedd. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tips til hvordan du kan være kontrollerende med suksess?

:laugh: 

Nei.

Men det finnes behandling mot nevroser. 

Man trenger virkelig ikke å ha nevroser for å mistrives med å bo nær en søppeldynge altså. 

Vår nabo er ikke så ille, og vi har kun soveromsvindu mot eiendommen hans, men det er jo ikke gøy å se på to bilvrak, juletre fra de siste tre årene, overgrodd hage med brennenesler og tomme kaninbur osv. 

Men man har jo ingenting å slå i bordet med, folk kan ha det som de vil, dessverre. 

Anonymkode: afad9...45c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger virkelig ikke å ha nevroser for å mistrives med å bo nær en søppeldynge altså. 

Vår nabo er ikke så ille, og vi har kun soveromsvindu mot eiendommen hans, men det er jo ikke gøy å se på to bilvrak, juletre fra de siste tre årene, overgrodd hage med brennenesler og tomme kaninbur osv. 

Men man har jo ingenting å slå i bordet med, folk kan ha det som de vil, dessverre. 

Jo, det er noe nevrotisk over ønsket om å kunne gjøre noe man ikke har rett til å gjøre noe med. Det er en grunn for at loven gir naboen rett, og ikke dere, for å si det på den måten. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er noe nevrotisk over ønsket om å kunne gjøre noe man ikke har rett til å gjøre noe med. Det er en grunn for at loven gir naboen rett, og ikke dere, for å si det på den måten. 

Å, det er mye jeg ikke har rett til å gjøre noe med, men som likevel irriterer meg. 

7 åringer på elsparkesykkel, syklister to og tre i bredden på svingete vestlandsveier, folk som klipper heeele plenen med kantklipper, vaksinemotstandere, elever fra livets harde skole +++. 

Hvis du aldri noengang lar deg merke med at folk gjør rare ting som irriterer deg en smule tenker jeg at du bør løfte blikket litt og legge merke til ting som skjer rundt deg. For det er jo ikke bare irriterende ting man oppdager da. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å, det er mye jeg ikke har rett til å gjøre noe med, men som likevel irriterer meg. 

7 åringer på elsparkesykkel, syklister to og tre i bredden på svingete vestlandsveier, folk som klipper heeele plenen med kantklipper, vaksinemotstandere, elever fra livets harde skole +++. 

Hvis du aldri noengang lar deg merke med at folk gjør rare ting som irriterer deg en smule tenker jeg at du bør løfte blikket litt og legge merke til ting som skjer rundt deg. For det er jo ikke bare irriterende ting man oppdager da. 

Feil.

Man kan fint legge merke til de tingene man faktisk kan gjøre noe med, og gjøre noe med disse, men uten å tappes av energi over de tingene man ikke kan gjøre noe med. Det kalles å finne en balanse, verken apati eller nevrose, men midt i mellom. 

Det er ikke uten grunn at Anonyme alkoholikere ber Sinnsro-bønnen, om nettopp å finne denne balansen. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil.

Man kan fint legge merke til de tingene man faktisk kan gjøre noe med, og gjøre noe med disse, men uten å tappes av energi over de tingene man ikke kan gjøre noe med. Det kalles å finne en balanse, verken apati eller nevrose, men midt i mellom. 

Det er ikke uten grunn at Anonyme alkoholikere ber Sinnsro-bønnen, om nettopp å finne denne balansen. 

Men kjære vene, for en kranglefant du var da! Det er ikke det minste nevrotisk å irritere seg over søppel og dritt rett utenfor stuevinduet, det er høyst forståelig. HI, jeg støtter forslaget over her, rydd alt sammen vekk i nattens mulm og mørke en gang naboen er bortreist og lat som ingenting etterpå :)

Anonymkode: d6216...b3d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære vene, for en kranglefant du var da! Det er ikke det minste nevrotisk å irritere seg over søppel og dritt rett utenfor stuevinduet, det er høyst forståelig. HI, jeg støtter forslaget over her, rydd alt sammen vekk i nattens mulm og mørke en gang naboen er bortreist og lat som ingenting etterpå :)

At noe er forståelig betyr ikke at det er sunt.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ulovlig! Hadde noen gjort det på min eiendom hadde jeg ringt politiet tvert. 

Anonymkode: 8d386...399

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ulovlig! Hadde noen gjort det på min eiendom hadde jeg ringt politiet tvert. 

Anonymkode: 8d386...399

Jeg og :) 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å oppfordre til lovbrudd er jo ikke spesielt lurt

Anonymkode: 88d28...42d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å oppfordre til lovbrudd er jo ikke spesielt lurt

Anonymkode: 88d28...42d

Hele tråden går jo ut på det. Hvordan man kan styre noe man ikke har noe med. Det er litt som stalking. Hvordan kan jeg finne ut hvor noen er, når de ikke frivillig vil fortelle meg det? Og så, når folk kommer med råd, så er det per definisjon et lovbrudd. 

Skrevet

Å stjele søppel må være av de aller minst alvorlige lovbruddene jeg kan komme på.

Anonymkode: e61cd...629

Skrevet

Feil.

Tappes ikke av energi over det, altså. Registrerer det, irriterer meg en smule og glemmer det. 

Jeg har nok lettere for å se lyst på livet og legge ting bak meg enn deg da. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tappes ikke av energi over det, altså. Registrerer det, irriterer meg en smule og glemmer det. 

Jeg har nok lettere for å se lyst på livet og legge ting bak meg enn deg da. 

Jaha?

Siden du irriterer deg over ting, og kommer over det, mens jeg ikke en gang irriterer meg, så er du flinkere til å se lyst på ting?

Sneisen logikk ;) 

Skrevet

Jaha?

Siden du irriterer deg over ting, og kommer over det, mens jeg ikke en gang irriterer meg, så er du flinkere til å se lyst på ting?

Sneisen logikk ;) 

Du irriterer deg aldri? Det tror jeg faktisk ikke på. 

Skrevet

Ring kommunen igjen og klage på at dere har sett skade dyr (f.eks rotter) der eller noe sånt? 
Vet ikke om det kan funke da. 

Slike rotete naboer er så grusomt. Kan ødelegge hele idyllen til et nabolag. 
Jeg har dessverre hatt en del slike jeg har vært borti. To ting går igjen. Det første er at de «får bruk for det en gang». Altså søpla. Det kommer aldri til å skje at noe blir gjenbrukt. Det er bare en unnskyldning. 
Det andre er at de rett og slett ikke vet hvordan de skal bli kvitt det, klarer ikke sette i gang med å rydde, osv. De har kanskje ikke tid eller økonomi til det. 
Jeg ville ikke fjernet det mens naboen var borte, men kanskje fortsette å tilby hjelp til å bli kvitt det? 

Anonymkode: 58af2...84b

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du irriterer deg aldri? Det tror jeg faktisk ikke på. 

Helt i orden :laugh: 

Skrevet

Ring kommunen igjen og klage på at dere har sett skade dyr (f.eks rotter) der eller noe sånt? 
Vet ikke om det kan funke da. 

Slike rotete naboer er så grusomt. Kan ødelegge hele idyllen til et nabolag. 
Jeg har dessverre hatt en del slike jeg har vært borti. To ting går igjen. Det første er at de «får bruk for det en gang». Altså søpla. Det kommer aldri til å skje at noe blir gjenbrukt. Det er bare en unnskyldning. 
Det andre er at de rett og slett ikke vet hvordan de skal bli kvitt det, klarer ikke sette i gang med å rydde, osv. De har kanskje ikke tid eller økonomi til det. 
Jeg ville ikke fjernet det mens naboen var borte, men kanskje fortsette å tilby hjelp til å bli kvitt det? 

Anonymkode: 58af2...84b

Det er sløsing med fellesskapets ressurser og et lovbrudd å hevde at man har sett skadedyr når man ikke har det. Ingen grunn for rotter å oppholde seg blant skrot, rotter går etter mat. 

Skrevet

Å stjele søppel må være av de aller minst alvorlige lovbruddene jeg kan komme på.

Anonymkode: e61cd...629

"One mans trash, is another mans treasure". 

Anonymkode: 1a481...c7d

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vår ene nabo har masse skrot liggende ved huset. Ødelagt møbel, søppelsekker, en rull med isolasjon etc. Har ligget der over et år. Vi har stuevinduer rett mot dette 🤨

Vår andre nabo hadde prøvd å snakke med skrotnissen og det hadde bare blitt trøbbel. Og ikke opprydning. Jeg orker ikke å havne i konflikt. Naboen er en litt kjip person som lager masse drama i nærmiljøet. 

Har noen noe ideer om hva som kan gjøres med søppelet slik at det blir uutholdelig å ha det liggende? 

Lurte nesten på rekeskall over søpla eller noe.

Ps, min andre nabo hadde meldt til kommunen uten at det har gjort noe forskjell 

Hi, overse kranglefanten over her.

Det er mulig det naboen gjør er brudd på loven, nabolovens § 2 og mulig også forurensningsloven § 28.

https://www.eiendomsmeglervest.no/blogg/arkiv/2015/mars/naboens-skjemmende-rot

https://www.dagbladet.no/tema/sa-mye-rot-ma-du-tale-av-naboen/62776330

Jeg synes du og andre naboen skal klage sammen til kommunen, gjøre det skriftlig siden det ikke hjalp at naboen din snakket med den som samler søppel, og så be om at denne blir bedt om å rydde opp.

Anonymkode: 3489f...046

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...