Gå til innhold

Jeg har 5 stk gulvfliser 60×60 cm.

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

En side er da ikke 5 meter hvis hver av de 5 flisene er 0,6 meter ...

Anonymkode: 6b52a...6ce

Hvis du ser posten min rett under skriver jeg at det er en skrivefeil, det skal stå 3m. Svaret mitt er rett. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nydelig! Hvis ikke dette er kødd, er det bare flaks at du kom fram til rett svar 😂

Anonymkode: f9924...14f

Er ikke nødvendigvis flaks, det er bare en annen måte å tenke på. Hun visualiserer annerledes enn mange andre. Det er kanskje mer tungvindt, men det er helt riktig. Mange veier til Rom, noe de har mye fokus på i skolen nå. Det er veldig bra, med tanke på at akkurat matte er et fag mange misliker.

Anonymkode: 6dcb4...319

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke nødvendigvis flaks, det er bare en annen måte å tenke på. Hun visualiserer annerledes enn mange andre. Det er kanskje mer tungvindt, men det er helt riktig. Mange veier til Rom, noe de har mye fokus på i skolen nå. Det er veldig bra, med tanke på at akkurat matte er et fag mange misliker.

Hun tenker riktig, men utregningen er likevel feil, for 1,2m×1,2m er ikke 1,2kvm. Vil tro hun hadde fått halvveis rett hvis det hadde vært en matteprøve🙂  og det er veldig mye bedre enn helt feil!

Anonymkode: ed420...efb

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok flaks jo. Hadde flisene vært 1*1 m så ville i følge hennes resonnement, ved å legge fire fliser sammen sammen som et kvadrat på 2*2 gi henne 2m2 pluss siste flisen da ender på 3m2. 

Anonymkode: 88652...294

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nydelig! Hvis ikke dette er kødd, er det bare flaks at du kom fram til rett svar 😂

Hva skulle være galt med å regne det ut på den måten?

Anonymkode: d352d...a39

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva skulle være galt med å regne det ut på den måten?

Prøv samme regnestykket med 1m*1m fliser. 

Fire fliser lagt i kvadrat gir 2m*2m som etter resonnementet skal gi 2m2 pluss den siste flisen på 1 skulle da gi 3m2...

5 fliser på 1m*1m gir ikke 3m2 de gir 1m2 * 5 stk = 5m2

Skrevet

Legger du dem etter hverandre får du en rekke som er 5*0,6 m = 3 m høy og 0,6 m bred.
3 m * 0,6 m = 1,8 m2, altså du har 1,8 kvm (kvadratmeter) med fliser

Anonymkode: f4ef0...024

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøv samme regnestykket med 1m*1m fliser. 

Fire fliser lagt i kvadrat gir 2m*2m som etter resonnementet skal gi 2m2 pluss den siste flisen på 1 skulle da gi 3m2...

5 fliser på 1m*1m gir ikke 3m2 de gir 1m2 * 5 stk = 5m2

Eklager. Jeg så ikke på utregningen. Visualiseringen hennes er helt fin, men utregningen er helt gal. Det har du rett i.

Skrevet (endret)
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har dyskalkuli, men denne klarte jeg. Mulig jeg regner litt annerledes. Jeg regnet at man legger 4 fliser til et kvadrat på 1,2*1,2 m- 1,2 kvm pluss flisen på 0,6*0,6m - 0,6 kvm- tilsammen 1,8 kvm. Jeg bare gjettet, men kan se ut til at det ikke var helt på jordet i alle fall. 

Anonymkode: 4d841...e20

ja, 1 x 1 er lik 1, men
0,6 x 0,6 er ikke 0,6! Og 1,2 x 1,2 er ikke 1,2!! Bruk kalkulatoren. 
Du mener vel ikke at 100x100  =100? 😣

HI: Areal av en firkant er lengde av side x lengde av side: 0,6m x 0,6m x 5 =1,8 m2

Blir litt oppgitt. 

Endret av Moosh
Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg så ikke på utregningen. Visualiseringen hennes er helt fin, men utregningen er helt gal. Det har du rett i.

Utregningen hennes er spinnvill...og likevel kommer hun frem til et svar som er helt korrekt.

Det er det som er det festlige her :) 

Anonymkode: a2f7f...aa7

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er flaks. Med de fleste andre tall blir svaret faktisk feil.  Sett at hun har 5 fliser på 40 cm i stedet. Setter hun sammen 4 fliser, blir det med hennes resonnement 0,8mx0,8m = 0,8 kvm + 0,4mx0,4m = 0,4 kvm -> 0,8 + 0,4 = 1,2 kvm 

Men om man regner ut:

0,8mx0,8m=0,64kvm + 0,4mx0,4m=0,16kvm

0,64+0,16=0,8 kvm

Hvis hun da visualiserer slik du sier, vil hun bomme når hun er på butikken for å kjøpe rett mengde fliser til gulvet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...