Gå til innhold

Prøvde linser og ble sprengrød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett år siden jeg har brukt linser nå. Jeg spurte optikeren om det var farlig å ta i bruk noen som gikk ut for et år siden. Hadde kjøpt dem hos han. Han sa det ikke var farlig, men at de kunne dele seg. De delte seg ikke. Dette er mnd linser. Gikk bra første dagen, men etter jeg hadde sovet med dem var jeg spreng rød i øynene. Vet ikke om dette da er fordi de er gamle eller fordi jeg rett og slett ikke tåler linser lenger? 

Jeg gikk over tiden med dem før, men dette begynner å nærme seg 10 år siden. Brukt briller i 4 år nå, vekslet mellom å bruke linser. 

Linser er bare mer behagelig når jeg skal gjøre kroppsøving eller gå i solen. Har ikke solbriller med styrke 😕 

Er generelt tørrere på øynene når jeg våkner. Sover jeg med linser sliter jeg med å få øynene opp når jeg våkner 😛 mens uten linser får jeg dem jo opp, bare ikke like glatt som det var før. Bruker ikke øyedråper da jeg innbiller meg at du skjemmer bort øynene dine og at de ikke vil produsere tårer naturlig da. Men har brukt det litt også.... 

skal til øyelegen og høre i dag hva jeg bør gjøre... 

Anonymkode: edc52...797

Fortsetter under...

Skrevet

Du burde ikke bruke linser om natta. Kjøp dagslinser og bruk dem kun om dagen.

Jeg tror mange får tørrere øyne med alderen. Jeg tåler linser dårligere nå. Men det fungerer å bare bruke dem på jobb, eller mens jeg trener etc

Anonymkode: 6d50f...7f5

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du burde ikke bruke linser om natta. Kjøp dagslinser og bruk dem kun om dagen.

Jeg tror mange får tørrere øyne med alderen. Jeg tåler linser dårligere nå. Men det fungerer å bare bruke dem på jobb, eller mens jeg trener etc

Månedslinser kan også brukes om dagen? Mener de er billigere enn dags

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Månedslinser kan også brukes om dagen? Mener de er billigere enn dags

Joda, men da må du vel rense og oppbevare dem riktig? Med rensevæske vet jeg ikke om det blir billigere 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men da må du vel rense og oppbevare dem riktig? Med rensevæske vet jeg ikke om det blir billigere 

Dagslinser er vel engangs? Hvorfor kalle det dagslinser om de ikke kan brukes månedsvis ? 
Månedslinser kan vel brukes som dagslinser og... 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ett år siden jeg har brukt linser nå. Jeg spurte optikeren om det var farlig å ta i bruk noen som gikk ut for et år siden. Hadde kjøpt dem hos han. Han sa det ikke var farlig, men at de kunne dele seg. De delte seg ikke. Dette er mnd linser. Gikk bra første dagen, men etter jeg hadde sovet med dem var jeg spreng rød i øynene. Vet ikke om dette da er fordi de er gamle eller fordi jeg rett og slett ikke tåler linser lenger? 

Jeg gikk over tiden med dem før, men dette begynner å nærme seg 10 år siden. Brukt briller i 4 år nå, vekslet mellom å bruke linser. 

Linser er bare mer behagelig når jeg skal gjøre kroppsøving eller gå i solen. Har ikke solbriller med styrke 😕 

Er generelt tørrere på øynene når jeg våkner. Sover jeg med linser sliter jeg med å få øynene opp når jeg våkner 😛 mens uten linser får jeg dem jo opp, bare ikke like glatt som det var før. Bruker ikke øyedråper da jeg innbiller meg at du skjemmer bort øynene dine og at de ikke vil produsere tårer naturlig da. Men har brukt det litt også.... 

skal til øyelegen og høre i dag hva jeg bør gjøre... 

Skjemme bort øynene med øyedråper? Du skjemmer jo bort øynene dine allerede med å bruke briller og linser, de burde jo se godt nok uten! Er du ikke helt med?

Anonymkode: 05723...893

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Billigere enn å ødelegge øynene...

HI, det er idioti å sove med linser. Selv om produsenten påstår at det går an, så er det ikke bra for øynene. Det hindrer oksygen- og væsketilførselen. Ta linsene på om morgenen, legg dem i rensevæske om kvelden. Det er SÅ lett.

Anonymkode: 6fe13...a2b

Skrevet

Dagslinser - linser du kun bruker en dag, så kaster du de.

Månedslinser - linser du kun bruker om dagen, men kan beholde i en måned.

Døgnlinser - linser du kan ha på hele døgnet, også natten. Varer som regel også en måned.

Høres ut som du bruker linsene dine feil. 

Anonymkode: 0593c...e76

Skrevet

Med mindre det er døgnlinser du har skal du jo ikke sove med dem. Vanlige månedslinser skal tas av hver kveld renses og legges i saltvann. 

Skrevet
3 minutter siden, Blondzilla skrev:

Med mindre det er døgnlinser du har skal du jo ikke sove med dem. Vanlige månedslinser skal tas av hver kveld renses og legges i saltvann. 

Jeg la dem tilbake i den tingen jeg åpnet dem i. Tømte ikke ut vesken. Jeg har bare en veske som er utgått på dato og, nedi en sånn flaske. Linsehus har jeg. Kan jeg bare legge dem med den veska i linsehuset? Eller er den farlig siden den gikk ut i fjor også? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg la dem tilbake i den tingen jeg åpnet dem i. Tømte ikke ut vesken. Jeg har bare en veske som er utgått på dato og, nedi en sånn flaske. Linsehus har jeg. Kan jeg bare legge dem med den veska i linsehuset? Eller er den farlig siden den gikk ut i fjor også? 

«Farlig»? Hva tror du kan skje...? Væsken er bakteriedrepende. Den er ikke mat som kan forråtnelse. Grunnen til at det står en dato på, er at produsenten kun kan garantere deg full effekt av produktet fram til den dagen. Men kjemikaliene blir ikke plutselig «farlige». 

Skrevet

*forråtne.

Skrevet

Du har to øyne. De er ikke lette å erstatte, og de er veldig nyttige i hverdagen. Derfor passer du godt på dem, du bruker riktige linser og riktig stell. Og du kjøper riktige produkter. 

Annonse

Skrevet
1 time siden, amandine skrev:

Du har to øyne. De er ikke lette å erstatte, og de er veldig nyttige i hverdagen. Derfor passer du godt på dem, du bruker riktige linser og riktig stell. Og du kjøper riktige produkter. 

Dette!

Husk at væsken som er i emballasjen til linsene skal tømmes ut i vasken, emballasjen kastes med en gang du har tatt ut linsene. Er det døgnet-rundt-linser kan du sove med dem, men ikke over anbefalt tid (to uker, 30 dager etc) Månedslinser skal legges i en ren beholder med NY væske når du legger deg, husk å skift væske for hvert bruk, skal ikke brukes over natten. Dagslinser skal ikke brukes mer enn en dag. 

For all del, ikke kast linsene i toalettet! 

Det er ikke vanskeligere enn dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...