Gå til innhold

Dere som bruker Ventoline

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mye å bruke Ventoline (blå inhalator) hver dag ? Bruker den ca 2-4 pust daglig for astma

De i apoteket har begynt å kommentere at jeg henter resept ofte, så lurer på om fastlegen vet hva han holder på med.

Anonymkode: 28abd...90a

Skrevet

Du kan få overdose ja. 
Hvis du må ha så mye så tenker jeg du trenger en annen type medisin. 
På meg virker ikke ventoline. Jeg har veldig god effekt av alvesco. 
Hva er symptomene dine? Jeg har kronisk betente luftveier med tungpust og hyppige forkjølelser. Ingen piping og anfall. 

Anonymkode: c5723...9b6

Skrevet

Hva slags medikamenter bruker du for astmaen din? Kun Ventoline? Isåfall burde legen gi deg langtidsvirkende som feks Symbicort, Pulmicort, Alvesco, Singulair etc

Skrevet

Kan man det ? Legen har ikke nevnt et ord om det 😱

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det mye å bruke Ventoline (blå inhalator) hver dag ? Bruker den ca 2-4 pust daglig for astma

De i apoteket har begynt å kommentere at jeg henter resept ofte, så lurer på om fastlegen vet hva han holder på med.

Nei, er ikke nødvendigvis mye. Kommer an på hva som forårsaker astmaen. Er det anstrengelsesastma, er jo ventoline (korttidsåpnere) mest brukt. Utløses det ved sporadisk allergi, så kan også ventoline være det rette å bruke, i tillegg til behandling for allergi. 
Er det astma som gjør at du er tett jevnt over hele tiden, bør du jo settes på forebyggende medisin som inneholder kortison (demper inflamasjon og slimdannelse) I kombinasjon med langtidsåpner (Serevent F.eks.), slik at behovet for kortidsåpner minsker. Hvis du kun bruker ventoline, bør du uansett snakke med legen om det er rette behandlingen for din type astma. 

Anonymkode: 40d93...e9e

Skrevet

Har flutide diskus også, skal ta den 1x om morran. Men husker den nesten aldri 🙈

Skrevet

Jeg har Ventoline, men bruker den ikke så ofte. Har en annen astmamrdisin som jeg bruker daglig. Men på min Ventoline så står det at jeg kan ta opptil 6 doser i døgnet

Anonymkode: 5107c...54d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har flutide diskus også, skal ta den 1x om morran. Men husker den nesten aldri 🙈

Hva gjør at du husker Ventoline da?

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er temmelig sikker på at hadde du brukt Flutiden som foreskrevet, kunne du trappet ned på mengden Ventoline.

Endret av HvittHus
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er forebyggende medisin som du MÅ ta hver dag. Da kan du nok kutte ventolin. 

Anonymkode: 653a4...4b1

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan man det ? Legen har ikke nevnt et ord om det 😱

Sykehuset sa at jeg burde bruke symbicort istedenfor ventoline og flutide. Føles mye bedre. Slet veldig med pusten. Havnet på legevakta ofte. 0 ganger etter symbicort. Bare si til legen at du vil bytte. 

Anonymkode: 231c3...c3e

Skrevet

Du må først og fremst  bruke den forebyggende medisinen. Ventolin skal du bruke ved behov - når du blir tett. Flutide skal forebygge at du blir tett

Anonymkode: c3529...8ee

Skrevet

Nå har jeg astmabarn jeg da, eller startet med det. Og så har jeg en liten Ventoline-diskus selv, men jeg sliter kun ved infeksjon virker det til. Samme som mitt minste barn. Mitt mellomste barn har mer natthoste og tung generelt på vinterhalvåret. 

Vi fikk beskjed om å bruke Flutide fast på begge barna og ventoline ved behov. Vi ble også fortalt av både lege og apoteket at det kan være lurt å puffe en ventoline og vente 5 minutter så det åpner seg, så det puffet med Flutide. Dette i de periodene barna var spesielt tette. Vi har også fått beskjed om å puffe en gang før vi går ut i rå, kald luft. Han minste sliter da og hoster mye. Men de har fått Flutide begge to fast fordi de er jevnt over plaget. Og jeg merker veldig forskjell på med og uten. Ventolinen er bare ved akutte behov. Ikke noe feil at du puffer 2-4 om dagen, men det kan være et tegn på at det kan være lurt å huske den forebyggende på morningen😊

Skrevet

Hvis du bruker ventoline 2-4 ganger om dagen så bør du få en annen forebyggende medisin. Jeg har over tid måtte bruke ventoline 1-2 ganger daglig og da ble legen  min bekymret og henviste meg til lungelege. Har fått ny medisin som jeg skal ta i kolbe(det røret, husker ikke navnet) da får jeg mer medisin ned i lungene. Ventoline skal normalt ikke brukes daglig så lenge du ikke har alvorlig astma. Ta en tur til legen, hvis legen ikke har peiling så ber du om å bli henvist til lungelege

Anonymkode: 9ed8d...74e

Skrevet

Er du sikker på at du faktisk får i deg medisinen.?

det blir anbefalt å bruke kolbe/AeroChamber. Selv om du er voksen . 

Anonymkode: 0ec1d...540

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sett på daglig alarm og gjør det til en vane. Du bruker tydeligvis medisinene dine feil, det er bra apoteket stiller spørsmål, og det er ikke legen sin feil at et voksent menneske ikke klarer å ta medisiner riktig.

Anonymkode: 83d38...ffd

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sett på daglig alarm og gjør det til en vane. Du bruker tydeligvis medisinene dine feil, det er bra apoteket stiller spørsmål, og det er ikke legen sin feil at et voksent menneske ikke klarer å ta medisiner riktig.

Anonymkode: 83d38...ffd

Anbefaler deg å bruke kolbe, prøv det

Skrevet
5 minutter siden, Anonne skrev:

Anbefaler deg å bruke kolbe, prøv det

Må man ha resept på kolbe, eller kan man få kjøpt uten resept?

Skrevet
23 hours ago, Anonym bruker said:

ja det kan bli for mye

her har jeg fått beskjed og bruke det kun hvis behovet er der

Anonymkode: 2c0c8...42c

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må man ha resept på kolbe, eller kan man få kjøpt uten resept?

Du får kjøpt uten resept

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...