Gå til innhold

13-åringer ta toget til Oslo for å «henge», shoppe en hel dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar du den tonen? Hva ønsker du å oppnå? Hvis du er ute etter å slå ned på andre for å hevde deg selv, så kjør for all del på, jeg tåler det fint. 

Anonymkode: 67938...209

Var vel en viss sannhet i det anonym skrev😬

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har bodd i Oslo, jeg jobber i Oslo, jeg er mye i Oslo, jeg kjenner byen, i bor ca 20 km utenfor Oslo.

Min 13-åring kjenner ikke byen og har ikke være der mye, selv om jeg føler meg trygg i Oslo er det ikke snakk om har han hadde fått lov til å dra inn til Oslo uten voksen sammen med et par jevnaldrende venner.

Greit, det bor 13-åringer i Oslo som har det helt fint, er trygge og har det bra, men de kjenner byen, vet hvordan de skal oppføre seg, hva de skal og ikke skal gjøre og så videre. 13-åringer som ikke er vandt med storbyen trenger å være sammen med en voksen

Anonymkode: f7f51...964

Helt enig, det er akkurat dette som er poenget. Ville ha sagt det samme om andre byer, bare så det er sagt. Det handler både om kjennskap til byene og om at verden endrer seg drastisk fra tiår til tiår. Da jeg var ung reiste jeg alene rundt i Europa. Nå, i voksen alder, ville jeg ikke turd å reise alene. 

Anonymkode: f076b...e72

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med den aggressive tonen mange har her inne? Hva ønsker dere å oppnå? Det er i alle fall ikke en fruktbar og gjensidig diskusjon man søker når man svarer slik.

Vet du hva? Denne hissige tonen som har oppstått her, kan du ta det hele og fulle ansvar for selv. Du kverulerer jo bare, og av hvilken grunn?

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ranene har så vidt jeg vet ikke foregått på Karl Johan på høylys dag, og heller ikke vært rettet mot gutter som går flere sammen.

Jeg opplevde at det skjedde et ran rett før jeg kom på t-banen. Og jo, det skjedde på høylys dag. 

Skrevet

Nei tenker jeg.... Jeg fikk lov til å dra alene til Oslo for å sove hos ei venninne fra jeg var 14. Men tenker nei på å henge rundt i Oslo sentrum uten mål og mening...

Anonymkode: 76546...6d9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva? Denne hissige tonen som har oppstått her, kan du ta det hele og fulle ansvar for selv. Du kverulerer jo bare, og av hvilken grunn?

Kverulerer? Jeg er jo enig. Jeg ville heller ikke sendt disse guttene dit slik saken er. Mener du jeg kverulerer fordi jeg svarer på direkte spørsmål, må du gjerne mene det. 

Skrevet

Dessuten, hva er vitsen med å si at du som voksen ikke har sett dette med egne øyne?

Det er jo litt av vitsen med å rane barn og unge, at man gjør det når man er ute av synsfeltet til de voksne.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kverulerer? Jeg er jo enig. Jeg ville heller ikke sendt disse guttene dit slik saken er. Mener du jeg kverulerer fordi jeg svarer på direkte spørsmål, må du gjerne mene det. 

Å komme trekkende med Trondheim 1980 for å snakke om Oslo 2020, å snakke om sin egen barndom og sine egne foreldre, å så tvil om at noe ikke har skjedd fordi du selv ikke har sett dette, å henge seg opp i om noe skjer eller om noe blir sett av deg, å kalle folk aggressive bare fordi de advarer folk om å sende ungene alene til Oslo... Slike ting, det er å kverulere. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å komme trekkende med Trondheim 1980 for å snakke om Oslo 2020, å snakke om sin egen barndom og sine egne foreldre, å så tvil om at noe ikke har skjedd fordi du selv ikke har sett dette, å henge seg opp i om noe skjer eller om noe blir sett av deg, å kalle folk aggressive bare fordi de advarer folk om å sende ungene alene til Oslo... Slike ting, det er å kverulere. 

Ok. Beklager at jeg skrev om mine opplevelser. Gjorde det for å illustrere at situasjoner og tider endrer seg, og at ulike barn/ungdom trenger ulike grenser. Det var på ingen måte meningen å støte noen. Ha en strålende dag😊☀️

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Beklager at jeg skrev om mine opplevelser. Gjorde det for å illustrere at situasjoner og tider endrer seg, og at ulike barn/ungdom trenger ulike grenser. Det var på ingen måte meningen å støte noen. Ha en strålende dag😊☀️

Helt i orden - og det samme til deg! 

Skrevet

Jeg jobber på selveste Oslo s til alle døgnets tider. Jeg har aldri følt meg utrygg. Ha det er mye narkomaner osv. Men hva vil de av 13 år gamle gutter? De plager da ingen. Min datter var på cafe med jente gjengen og Aker brygge når hun var 13 flere ganger. Var aldri noe problem. Hva skulle liksom skjedd? Hva er du redd for? Hvor mange 13 åringer blir drept eller banket opp på høylyst dag midt i Oslo? Når hører man om dette? Aldri! Det at gjenger går mot gjenger osv. Ja det skjer men det er jo ikke snakk om vilkårlige ungdom. Dette er «kjente» ungdom både for politiet og bv vakta. Er jo ikke sånn at du blir hard core kriminell av å gå i Oslo. 

Anonymkode: b095b...5e0

Skrevet

Da JEG var 13 var dette OK. 1988. 
Nå, med det tøffe ungdomsmiljøet i Oslo. HELL NO!!!!!

Galskap. 

Anonymkode: 53e13...12e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber på selveste Oslo s til alle døgnets tider. Jeg har aldri følt meg utrygg. Ha det er mye narkomaner osv. Men hva vil de av 13 år gamle gutter? De plager da ingen. Min datter var på cafe med jente gjengen og Aker brygge når hun var 13 flere ganger. Var aldri noe problem. Hva skulle liksom skjedd? Hva er du redd for? Hvor mange 13 åringer blir drept eller banket opp på høylyst dag midt i Oslo? Når hører man om dette? Aldri! Det at gjenger går mot gjenger osv. Ja det skjer men det er jo ikke snakk om vilkårlige ungdom. Dette er «kjente» ungdom både for politiet og bv vakta. Er jo ikke sånn at du blir hard core kriminell av å gå i Oslo. 

Da er vi vel enige om at vi er uenige?

Anonymkode: 29130...4de

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Min bror jobber i forebyggende enhet i SELVESTE Oslo. Miljøet er beinhardt. Nei, 13 år gamle gutter utenbys fra gjør ingen skade og klarer fint å navigere seg trygt rundt. Men råker de ut for disse gjengene min bror jobber med kan de miste både telefon og de kule skoa. Skjer selvsagt ikke hele tiden men det skjer for ofte. Disse gjengene er eksperter i å plukke ut ofrene. Følger etter de og slår til hardt og brutalt i en bakgate, på do på MC Donalds osv. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Min bror jobber i forebyggende enhet i SELVESTE Oslo. Miljøet er beinhardt. Nei, 13 år gamle gutter utenbys fra gjør ingen skade og klarer fint å navigere seg trygt rundt. Men råker de ut for disse gjengene min bror jobber med kan de miste både telefon og de kule skoa. Skjer selvsagt ikke hele tiden men det skjer for ofte. Disse gjengene er eksperter i å plukke ut ofrene. Følger etter de og slår til hardt og brutalt i en bakgate, på do på MC Donalds osv. 

Jo da men akkurat de samme gjengene finnes i Drammen blant annet skal de ikke få lov til å være der heller da for ting kan skje?

Skrevet

Vi bor i Drammen, så masing om å reise til Oslo alene med venner, kom her og ved 13 års alder. Datteren min fikk ikke lov til det da, men jeg ble ofte med de, og da gikk jeg ikke sammen med de, men var hele tiden i nærheten. De ville jo og vært år få med seg VG topplista, da og har jeg blitt med. Husker ikke om hun var 15 år første gang hun fikk gå alene. Nå har vi familie i Oslo, så vi er der veldig ofte. Så hun er relativt godt kjent der. Nå er sønnen min 13 år, og han får ikke dra alene heller.

Anonymkode: 263f2...16f

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor i Tønsberg, en drøy times togtur fra Oslo. Sønnen min som fyller 13 år i oktober forteller at to av vennene hans har fått lov til å ta en tur til Oslo en hel dag for å nettopp «henge», shoppe mm. 
Dette er gutter som allerede tester grenser og er rimelig «tøffe i trynet».

Vi har selvsagt sagt nei, 13 åringer har ikke noe i Oslo sentrum å gjøre en hel dag alene og hvertfall inne når det er 10 mil hjemmefra. Fullstendig uaktuell og ja, spesielt med disse to gutta som oppfører seg som de er 17, ikke 13.

Nå er jo selvfølgelig vår sønn sint, lei seg, frustrert over de sære foreldrene han har.

Faren til han ene er i Oslo, men i Nydalen på jobb hele dagen. Ergo skal guttene farte i Oslo sentrum i 7-8 timer alene.

De 3 gutta skulle tatt toget inn kl 9-10 og sitte på med denne faren hjem kl 18-19 tiden...

Er vi fullstendig gått ut på dato her eller hva hadde dere tillatt?

Ikke noe problem, hvis de hadde vært ansvarlige gutter.

Anonymkode: 4acdf...715

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Vi bor i Tønsberg, en drøy times togtur fra Oslo. Sønnen min som fyller 13 år i oktober forteller at to av vennene hans har fått lov til å ta en tur til Oslo en hel dag for å nettopp «henge», shoppe mm. 
Dette er gutter som allerede tester grenser og er rimelig «tøffe i trynet».

Vi har selvsagt sagt nei, 13 åringer har ikke noe i Oslo sentrum å gjøre en hel dag alene og hvertfall inne når det er 10 mil hjemmefra. Fullstendig uaktuell og ja, spesielt med disse to gutta som oppfører seg som de er 17, ikke 13.

Nå er jo selvfølgelig vår sønn sint, lei seg, frustrert over de sære foreldrene han har.

Faren til han ene er i Oslo, men i Nydalen på jobb hele dagen. Ergo skal guttene farte i Oslo sentrum i 7-8 timer alene.

De 3 gutta skulle tatt toget inn kl 9-10 og sitte på med denne faren hjem kl 18-19 tiden...

Er vi fullstendig gått ut på dato her eller hva hadde dere tillatt?

synes du virker som en sikkelig hønemor.

her gjør tvillingene det stadig vekk, de blir 13 i november, og vi bor ca 1 og halv time unna

Anonymkode: e3de3...ad0

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

synes du virker som en sikkelig hønemor.

her gjør tvillingene det stadig vekk, de blir 13 i november, og vi bor ca 1 og halv time unna

Anonymkode: e3de3...ad0

Synes ikke hun er hønemor, men fornuftig. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen grunn til hysteri. Det bor rundt 70 000 tenåringer i Oslo, og 99,9% beveger seg trygt rundt omkring fra en kant av byen til en annen, og til sentrum, med kollektivtrafikk. Oslo er ikke farlig.

De aller fleste 12-13 åringene her får lov til å dra fra egen bydel og ned til sentrum for å handle klær sammen på dagtid.

Anonymkode: 4acdf...715

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt nei nå med korona, men ellers ville jeg sett an barna. Hvis de er ute av styring (slik du beskriver) er det nei uansett, og også for så mange timer når formålet er å «henge». Jeg var syv år da jeg sammen med en venninne kjørte en time med buss til nærmeste by (Trondheim). Vi hadde verken foreldre i byen eller mobiltelefon (var på 80-tallet), men vi hadde klare planer for hva vi skulle gjøre og hvilken buss vi skulle ta hjem, og ikke minst var vi veldig pålitelige og rolige. Som 13-åring ble min kusine og jeg utstyrt med reisekort i London, og fikk frihet til å klare oss selv. Igjen med klare avtaler og «gode manerer». Barn vokser på tillit og ansvar, men i situasjonen du beskriver ville jeg også sagt nei. 

Jeg var småbarnsmor på 80 tallet og kjenner meg ikke på noen måte igjen i det du sier her. Ingen jeg kjente lot 7 åringer ta bussen til byen og skulle de gjort det var det nok med tydelig avtale om at familien venter på bussplassen. Mulig du klarte deg fint, men for mange 7 åringer ville dette vært temmelig overveldende og kanskje skremmende. Barn kan nok vokse på tillit og ansvar, men like ofte kan ansvaret de blir pålagt for tidlig gi uro og angst.

Skrevet
7 minutter siden, prekæs skrev:

Jeg var småbarnsmor på 80 tallet og kjenner meg ikke på noen måte igjen i det du sier her. Ingen jeg kjente lot 7 åringer ta bussen til byen og skulle de gjort det var det nok med tydelig avtale om at familien venter på bussplassen. Mulig du klarte deg fint, men for mange 7 åringer ville dette vært temmelig overveldende og kanskje skremmende. Barn kan nok vokse på tillit og ansvar, men like ofte kan ansvaret de blir pålagt for tidlig gi uro og angst.

Selvfølgelig, og det er derfor jeg skriver at man må se an barna og omstendighetene. Mine og min venninnes foreldre kjente sine egne barn best, som også andre foreldre gjør. Vi har alltid vært veldig skikkelige, trygge og pålitelige. Ett vimsete eller utrygt barn, eller et som testet grenser, ville de garantert ikke vist denne tilliten. For oss var det supert. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Miljøet BLANT ET SVÆRT LITE MINDRETALL er hardt. Vi som har hatt opptil flere tenåringsbarn i Oslo går ikke rundt og er urolige støtt altså. Og trettenåringen får selvsagt være i byen alene.

Men forskjellen er at mine KAN byen og har en halvtime hjem - jeg ville heller ikke sluppet hi sin sønn inn i byen alene på det opplegget der.

Skrevet

Jeg jobber med mange av de samme ungdommene som denne broren som jobber i forebyggende enhet i selveste Oslo, og det er et mindretall av dem som angriper vilkårlige ungdommer altså. Har vært noen episoder, men de fleste er ungdommer som først og fremst skader seg selv. Det er et mindretall av dem også. 

Fikk selvfølgelig være i byen som trettenåring. Noe annet hadde vært galskap og sørget for at jeg aldri kunne være med på noe som helst med vennene mine. Vi som har vokst opp i Oslo benytter oss naturligvis av hele byen. Forskjellen er jo at vi kjenner byen, som Sug Lut skriver. En trettenåring som ikke kjenner byen og som skal oppsøke den med to kjepphøye fjortenåring er hadde heller ikke jeg sluppet løs. 

Anonymkode: 970f2...0bf

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med mange av de samme ungdommene som denne broren som jobber i forebyggende enhet i selveste Oslo, og det er et mindretall av dem som angriper vilkårlige ungdommer altså. Har vært noen episoder, men de fleste er ungdommer som først og fremst skader seg selv. Det er et mindretall av dem også. 

Fikk selvfølgelig være i byen som trettenåring. Noe annet hadde vært galskap og sørget for at jeg aldri kunne være med på noe som helst med vennene mine. Vi som har vokst opp i Oslo benytter oss naturligvis av hele byen. Forskjellen er jo at vi kjenner byen, som Sug Lut skriver. En trettenåring som ikke kjenner byen og som skal oppsøke den med to kjepphøye fjortenåring er hadde heller ikke jeg sluppet løs. 

Anonymkode: 970f2...0bf

Hva kan en trettenåring som ikke kjenner Oslo bli utsatt for da?

Anonymkode: 6b9c7...11e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...