Gå til innhold

Reise kollektivt i Oslo nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart på en time på Rikshospitalet, må reise med fly og offentlig transport i Oslo. Hvordan er dette nå mtp. smitte?

Er det fullt, holder folk avstand?

Anonymkode: fc868...29f

Skrevet

Jeg har tatt litt t-bane denne uken, og det har vært veldig lite folk. 

Skrevet

Mye mer folk enn for 2mnd siden, men mindre enn for 3 mnd siden. Unngå rushtiden og sats på å ikke møte noen av dem som ikke tar hensyn, så er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 41b70...56b

Skrevet

Kommer an på når på dagen du skal reise. Det er relativt mange som reiser med trikk mellom Rikshospitalet og Oslo S om morgenen og ved vaktskifte mellom 15.00 og 16.00. Men om du drar utenom rushtida er det helt uproblematisk. 

Anonymkode: 94bcb...836

Skrevet

Takk for svar, damer. Tror det går greit til, men er nok ferdig der akkurat når rushen begynner, og det stresser meg litt mtp. immunforsvar.

Er jeg i form og været er ok vurderer jeg å gå til sentrum for å unngå rushen, og så heller reise senere til flyplassen.

Skrevet

Du kan evt gå ned til Forskningsparken og ta tbanelinjen Ringen (4 eller 5) videre mot Majorstuen og Jernbanetorget. Ringen er ofte litt mindre tett enn andre linjer, i hvert fall ser det alltid sånn ut når den passerer Majorstuen.

Anonymkode: cd7ec...8ed

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan evt gå ned til Forskningsparken og ta tbanelinjen Ringen (4 eller 5) videre mot Majorstuen og Jernbanetorget. Ringen er ofte litt mindre tett enn andre linjer, i hvert fall ser det alltid sånn ut når den passerer Majorstuen.

Ja, det er gjerne et alternativ også, spesielt om det er dårligere vær.

Er litt dilemma, for det er flere timer fra jeg er ferdig til flyet går, så må liksom oppholde meg et eller annet sted, og hverken sykehuset, offentlig transport eller flyplassen er ønskeplasser å oppholde seg på i øyeblikket ;)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det er gjerne et alternativ også, spesielt om det er dårligere vær.

Er litt dilemma, for det er flere timer fra jeg er ferdig til flyet går, så må liksom oppholde meg et eller annet sted, og hverken sykehuset, offentlig transport eller flyplassen er ønskeplasser å oppholde seg på i øyeblikket ;)

Skjønner. Hvis det er fint vær, kan du gå tur rundt i byen eller i området rundt Riksen. Hvis du går i rolige boligbygater på dagtid, bør det gå greit å unngå folk.

Ellers er det vel ganske tomt på flyplassen for tiden? Eller har det tatt seg opp?

Skrevet

Skjønner. Hvis det er fint vær, kan du gå tur rundt i byen eller i området rundt Riksen. Hvis du går i rolige boligbygater på dagtid, bør det gå greit å unngå folk.

Ellers er det vel ganske tomt på flyplassen for tiden? Eller har det tatt seg opp?

Jeg vet ikke hvordan det er på flyplassen. Vil tro det vil være mindre på Gardermoen pga. lite utenlandsreiser og turister, men vet ikke. Har sjekket dagen jeg skal dra, da er det flere fly herfra enn det er nå, så virker som om det er i ferd med å ta seg opp. Jeg skal dra om et par uker.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er på flyplassen. Vil tro det vil være mindre på Gardermoen pga. lite utenlandsreiser og turister, men vet ikke. Har sjekket dagen jeg skal dra, da er det flere fly herfra enn det er nå, så virker som om det er i ferd med å ta seg opp. Jeg skal dra om et par uker.

Skjønner. Håper du finner en god løsning.

Ikke at det er så interessant å sitte på sykehuset, men det finnes vel knapt mer kontrollerte og rene steder akkurat nå. Jeg har vært til behandling to ganger på sykehus de siste to månedene, og det er strengt, rolig og rent der. Myyye håndvask og antibac og rengjøringspersonale. 😊 Var ikke Riksen, da, men sykehus i Oslo.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner. Håper du finner en god løsning.

Ikke at det er så interessant å sitte på sykehuset, men det finnes vel knapt mer kontrollerte og rene steder akkurat nå. Jeg har vært til behandling to ganger på sykehus de siste to månedene, og det er strengt, rolig og rent der. Myyye håndvask og antibac og rengjøringspersonale. 😊 Var ikke Riksen, da, men sykehus i Oslo.

Takk :)

Ha-ha... kanskje det tryggeste er å bare bli der til jeg må dra til flyplassen ;)

Alt var så mye enklere før denne koronaen...

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, damer. Tror det går greit til, men er nok ferdig der akkurat når rushen begynner, og det stresser meg litt mtp. immunforsvar.

Er jeg i form og været er ok vurderer jeg å gå til sentrum for å unngå rushen, og så heller reise senere til flyplassen.

Skal du ta flybussen?

Den passerer vel Gaustad og dermed kan du ta den direkte (hvis jeg ikke husker feil).

Anonymkode: 1012d...05b

Skrevet

Skal du ta flybussen?

Den passerer vel Gaustad og dermed kan du ta den direkte (hvis jeg ikke husker feil).

Det stemmer. Skulke akkurat til å skrive at man også kan ta flybussen Tii/fra Gaustad. 😊👍

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal du ta flybussen?

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer. Skulke akkurat til å skrive at man også kan ta flybussen Tii/fra Gaustad. 😊👍

Jeg bruker egentlig å ta toget og t-bane eller trikk, for det blir nesten halve prisen (har veldig dårlig råd). Men mulig jeg bør vurdere flybussen likevel.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk!

Jeg ville definitivt valgt dette, fremfor å dra til sentrum. Det er veldig fint i området rundt Riksen. Man kan også tusle ned på området Forskningsparken, Vindern og Blindern, hvis man har tid til overs.

Nede i sentrum er det ofte veldig fullt overalt, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i at det er få mennesker som reiser med kollektivtransport. 

Jeg bruker egentlig å ta toget og t-bane eller trikk, for det blir nesten halve prisen (har veldig dårlig råd). Men mulig jeg bør vurdere flybussen likevel.

Skjønner, du tar det vanlige toget og ikke flytoget?

Vet ikke riktig hva prisforskjellen her er.

Men finnes det ikke noen dekning av reiseutgifter til/fra sykehus?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ta kontakt med fastlege/sykehuset, og forhør deg om de kan spesifisere at du behøver mest mulig direkte reise på grunn av covid?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk!

Jeg ville definitivt valgt dette, fremfor å dra til sentrum. Det er veldig fint i området rundt Riksen. Man kan også tusle ned på området Forskningsparken, Vindern og Blindern, hvis man har tid til overs.

Nede i sentrum er det ofte veldig fullt overalt, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i at det er få mennesker som reiser med kollektivtransport. 

Skjønner, du tar det vanlige toget og ikke flytoget?

Vet ikke riktig hva prisforskjellen her er.

Ja, har tatt det vanlige toget, for det er omtrent halve prisen + at man da kan reise opp til Riksen på samme billett med t-bane/trikk, så det blir egentlig mindre enn halve prisen. Flytoget og flybussen blir langt dyrer, nesten dobbel pris.

Før fikk man dekket de reelle kostnadene med reise til/fra sykehus. Nå bestiller de riktignok fly, så den slipper man selv. Men de har innført en kilometertakst man får dekket, og det er selvfølgelig en god del mindre enn det det faktisk koster. Den blå regjeringen kaller det fremgang, har jeg forstått. Og nå skal de jo endre egenandelskostnadene også, ergo tapes mye der også.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta kontakt med fastlege/sykehuset, og forhør deg om de kan spesifisere at du behøver mest mulig direkte reise på grunn av covid?

Ja, kanskje jeg skulle gjort det. Hvis det er mye folk i det kollektive nå så blir det sikkert ikke bedre om et par uker. Takk for tips. Har litt dårlig erfaring med dem, så gruer meg til å ev. be om drosje.

Skrevet

Ja, kanskje jeg skulle gjort det. Hvis det er mye folk i det kollektive nå så blir det sikkert ikke bedre om et par uker. Takk for tips. Har litt dårlig erfaring med dem, så gruer meg til å ev. be om drosje.

Kjenner dårlig til hvordan dette fungerer, dessverre, men tenker at dersom legen mener du bør reise mest mulig direkte (enten flybuss eller drosje) så burde jo legen kunne spesifisere dette, og det bli tatt hensyn til. Forhør deg i det minste om dette. 

Et annet alternativ hadde kanskje vært å reise med tog til Lysaker stasjon og derfra tatt buss som går langs ring 3. Her er jeg også usikker på om det vil bli dyrere for deg, hvis Lysaker betyr en ekstra sone med toget, men jeg tenkte da unngår du mest mulig av mylderet. 

Om noen kjenner til hvordan det er på 23-bussen om dagen, så rop ut!

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner dårlig til hvordan dette fungerer, dessverre, men tenker at dersom legen mener du bør reise mest mulig direkte (enten flybuss eller drosje) så burde jo legen kunne spesifisere dette, og det bli tatt hensyn til. Forhør deg i det minste om dette. 

Et annet alternativ hadde kanskje vært å reise med tog til Lysaker stasjon og derfra tatt buss som går langs ring 3. Her er jeg også usikker på om det vil bli dyrere for deg, hvis Lysaker betyr en ekstra sone med toget, men jeg tenkte da unngår du mest mulig av mylderet. 

Om noen kjenner til hvordan det er på 23-bussen om dagen, så rop ut!

Takk igjen :) Jeg skal sjekke ut, både det ene og det andre.

Er det 23-bussen som går fra Lysaker?

Skrevet

Hvis du lander på flybussen, så sjekk om den går😊 Flere ruter er innstilt nå. 

Anonymkode: b9dc8...0c4

Skrevet

Hvis du lander på flybussen, så sjekk om den går😊 Flere ruter er innstilt nå. 

Anonymkode: b9dc8...0c4

Ah, godt tips også :) Tror jeg må detaljsjekke, for alt kan jo ta lengre tid enn normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...