Gå til innhold

Hva blir rett her? Må jeg skatte av utleiedelen om jeg kjøper en hel tomannsbolig?🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på visning i helgen på en hel tomannsbolig. I den ene delen skal vi evt bo, i den andre skal leietaker evt bo. Må jeg skatte av dette da? Mitt bruksareal er større enn utleiedelen, men blir den andre halvparten av boligen skattepliktig? Blir det en sekundærbolig slik at jeg må skatte er det 25% av utleiedelen? Jeg vet at om jeg eier en enebolig med utleie i kjelleren er dette skattefritt. Men vet kjøp av en hel tomannsbolig er reglene annerledes tro?🤔 eier jeg to boliger?

Anonymkode: 30bb2...7fe

Fortsetter under...

Skrevet

Er den seksjonert som to boliger?

Anonymkode: 7aa4f...011

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er den seksjonert som to boliger?

Jeg antar det ettersom det står « hel tomannsbolig selges» i annonsen..

hi

Skrevet

Ser ut som det vil være skattefritt:

Eier du en flermannsbolig og leier ut deler av denne, er det alltid skatteplikt på leieinntektene – selv om du bor i boligen selv. En flermannsbolig inneholder tre eller flere familieleiligheter (leiligheter hvor det minst er plass til to voksne og ett barn) eller to familieleiligheter med en eller flere selvstendige hybler.

Bruker du imidlertid en eller flere av familieboligene selv, regnes disse som én boenhet. Bruker for eksempel utleier to familieleiligheter og leier ut den tredje, skal boligen anses som en tomannsbolig og da kan leieinntektene være skattefrie hvis utleier selv bruker minst 50 % av boligen regnet etter utleieverdien.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser ut som det vil være skattefritt:

Eier du en flermannsbolig og leier ut deler av denne, er det alltid skatteplikt på leieinntektene – selv om du bor i boligen selv. En flermannsbolig inneholder tre eller flere familieleiligheter (leiligheter hvor det minst er plass til to voksne og ett barn) eller to familieleiligheter med en eller flere selvstendige hybler.

Bruker du imidlertid en eller flere av familieboligene selv, regnes disse som én boenhet. Bruker for eksempel utleier to familieleiligheter og leier ut den tredje, skal boligen anses som en tomannsbolig og da kan leieinntektene være skattefrie hvis utleier selv bruker minst 50 % av boligen regnet etter utleieverdien.

Takk så mye for svar 😊. Da håper jeg det er skattefritt. Jeg skal også ringe rådgiver i banken å forhøre meg for sikkerhetsskyld. 

hi

Skrevet

Det er skattefritt, så lenge likningsverdien er høyere i den delen du bor i selv. 

Anonymkode: 5739c...ea7

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...