Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #1 Skrevet 27. mai 2020 Noen som kjenner igjen dette? Hun går i 8 klasse og er hjemme fra skolen igjen. Gråter når jeg prøver å få henne til å gå. Virker ikke som hun plages med noe ellers. Jeg påstår det er pga lite søvn og for mye telefonbruk. Har vært hos legen uten å finne noe😊 Anonymkode: 5561b...3e6
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #2 Skrevet 27. mai 2020 Noe som plager henne? Altså ikke fysisk... Anonymkode: 26767...6f3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 Hodepine og kvalme kan også være migrene. Den er litt annerledes hos barn. Men det kan også være at hun sier det og at det er noe annet som plager henne, men det er det vel du som kan se best. Er det reelt, så før en hodepine kalender, skjema kan fås hos lege og mulig apotek. Så kan du kanskje finne en trigger, enten det er søvn, mat, aktivitet eller annet. Anonymkode: 176a5...c48
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 Før hodepinekalender (dato, tid/varighet, symptomer (hø.sidig hodepine, kvalme, brekninger, lyd-eller lyssky m.m). I tillegg kontakter du lege. Hodepine hos barn skal man også ta alvorlig og det bør utredes. Noter også om det er sammenheng mellom menstrasjon og evt hodepine, dette tilfelle det er hormonelt utløst hodepine. Anonymkode: 311c8...f99
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #5 Skrevet 27. mai 2020 Vi hadde noen år med dette fra rundt 10-11 års alderen, varte max en dag hver gang. Det var ikke så ofte at jeg vurderte lege, men fikk sjekket synet (viste seg at hun har en svakhet i muskelen som hjelper øyet å skifte fokus). Nå hun 14 og det er det kjempelenge siden sist, og hun er normalt aldri syk utenom disse dagene. Om synet hadde noen sammenheng vet jeg ikke, men hun er dårlig på å bruke brillene sine (kan ikke korrigeres med linser, bør bruke briller på skolen). Jeg har inntrykk av at det ikke er uvanlig med kvalme/hodepine rundt starten av puberteten, har en eldre stedatter dom hadde noe av det samme. Anonymkode: c97fa...e4d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #6 Skrevet 27. mai 2020 Høres ut som migrene, kanskje forårsaket av hormoner og pubertet? Jeg har ei som sliter med det samme, hun er utredet hos lege og det er tatt mr uten funn, så da er konklusjonen migrene. Hos henne hjelper migrenemedisiner, hun har både nesespray og tabletter. Nesesprayen er fin om de er kvalme, men den er ekkel bak i nesa/svelget sier hun så hun må ha en sterk tyggis for å døyve det. Her var det veldig ofte første året, opptil 2-3 ganger i uka, men så har det blitt sjeldnere etterhvert. Det er ganske vanlig at pubertet utløser migrene, og det kan være ganske hyppig og ille første tiden. Anonymkode: 5ba6d...14d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 Mobbing? Min 10 åring har hatt vondt i magen i lengre tid, vi har vært hos lege men han fant ikke noe. Hun har noen mat intolleranser for noen matvarer men ellers ingen ting. Når skolen stengte så ble det plutselig mye bedre, hun hadde ikke vondt i magen hver eneste dag. Etterhvert som dagene og ukene gikk så åpnet hun seg plutselig opp om hva som skjedde på skolen. Mobbing og vold fra spesielt to gutter i klassen, han ene gutten begynte i klassen akkurat når problemene begynte. Vi fikk sjokk men jobber nå med saken. Hadde jo i lengre tid følt at noe var galt men hun fortalte oss aldri hva det var, læreren hadde også prøvd å få ting ut av henne men til ingen nytte. Nå er det endelig kommer fram i lyset, så da kan vi ta noen ordentlige grep. Sier ikke det er spesifikt mobbing, men kan være annen form for misstrivsel. Enig med de over her som mener hun bør sjekke synet, for det kan ha mye å si spesielt i kombinasjon med den skjermbruken som vi har i dag. Anonymkode: 68094...cd5
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #8 Skrevet 27. mai 2020 Sjekk for migrene. Det gir hodepine og kvalme. Da skal hun ha ro Anonymkode: e68c7...401
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #9 Skrevet 27. mai 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mobbing? Min 10 åring har hatt vondt i magen i lengre tid, vi har vært hos lege men han fant ikke noe. Hun har noen mat intolleranser for noen matvarer men ellers ingen ting. Når skolen stengte så ble det plutselig mye bedre, hun hadde ikke vondt i magen hver eneste dag. Etterhvert som dagene og ukene gikk så åpnet hun seg plutselig opp om hva som skjedde på skolen. Mobbing og vold fra spesielt to gutter i klassen, han ene gutten begynte i klassen akkurat når problemene begynte. Vi fikk sjokk men jobber nå med saken. Hadde jo i lengre tid følt at noe var galt men hun fortalte oss aldri hva det var, læreren hadde også prøvd å få ting ut av henne men til ingen nytte. Nå er det endelig kommer fram i lyset, så da kan vi ta noen ordentlige grep. Sier ikke det er spesifikt mobbing, men kan være annen form for misstrivsel. Enig med de over her som mener hun bør sjekke synet, for det kan ha mye å si spesielt i kombinasjon med den skjermbruken som vi har i dag. Anonymkode: 68094...cd5 Jeg tenkte det samme. Har opplevd noe lignende med yngre gutt og vondt i magen. Selv om man er eldre enn 5 eller 10, kan mobbing og mistrivsel være en plausibel forklaring på vondter. Ville derfor ha forsikret meg først og fremst om at hun har det bra psykisk. Deretter eventuelt sjekket syn og testet ut migrenemedisin etc. Migrene kan utløses av psykiske ting, så sjekk det psykiske først og fremst. Anonymkode: aa15c...161
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #10 Skrevet 27. mai 2020 Siden hun gråter og ikke vil på skolen, tenker jeg at det kan være psykisk. Her så startet sønnen min å kaste opp hver morgen, gjerne mer enn en gang og, så det ble jo full utredning av fysisk sykdom, men fant ikke noe, så kom sommerferien, og han kastet ikke opp en eneste gang, og var i fin form. Så viste det seg at det var flere ting, som gjorde at han ikke trivdes på skolen. Etter mye tid, og møter med skolen, så har det blitt mye bedre. Anonymkode: cd05e...c31
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #11 Skrevet 27. mai 2020 Har du sjekket synet? Anonymkode: 21ccd...853
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2020 #12 Skrevet 27. mai 2020 Puberteten kan trigge migrene, og det høres ut som det. Men som du er inne på, det kan også ha sammenheng med mye mobilbruk, lyse fra skjermen kan også gjøre at migrene trigges. Det første jeg ville ha gjort var å slå på "blåttlys filter" på mobilen. Dersom det er mobilbruken som det skyldes vil det ofte gjøre ting mye bedre. Men når det er sagt, uansett om det hjelper eller ikke, kontakt fastlegen hennes Anonymkode: 587dd...6d1
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2020 #13 Skrevet 28. mai 2020 Virker hun reelt, fysisk syk, da? Fortsatt når hun vet hun får bli hjemme? Spiser selv om hun sa hun var kvalm? Normalt aktiv eller åpenbart slapp? Blek? Anonymkode: 504d9...051
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2020 #14 Skrevet 28. mai 2020 Som sagt, vi har vært hos lege. Men takker for alle svar, heller nok mot pubertetshodepine. Hun har det bra med venner og er glad og fornøyd ellers:) Anonymkode: 5561b...3e6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2020 #15 Skrevet 28. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Som sagt, vi har vært hos lege. Men takker for alle svar, heller nok mot pubertetshodepine. Hun har det bra med venner og er glad og fornøyd ellers:) Anonymkode: 5561b...3e6 Veldig bra at dere har sjekket hos lege. Du sier hun har det bra med venner og er fornøyd ellers. Jeg kommenterer her fordi jeg har et barn selv med lignende symptom,legen mener det er barnemigrene. Men jeg mistenker at noe skjer på skolen, selv om barnet har mange venner og sier selv at det har det fint på skolen. Det virker som det er noe der,siden helgene stort sett alltid er fine. Ville bare si det så du er obs. Mye skjermbruk trigger migrene her foressten Anonymkode: 015ea...bc6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2020 #16 Skrevet 28. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Som sagt, vi har vært hos lege. Men takker for alle svar, heller nok mot pubertetshodepine. Hun har det bra med venner og er glad og fornøyd ellers:) Anonymkode: 5561b...3e6 Men har du sjekket synet hos optiker? Selv små endringer i synet kan gi hodepine og kvalme. Anonymkode: 21ccd...853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå