Gå til innhold

Bekkenløsning og kun betonggulv på jobb, erfaring?😕


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 20. Jeg har også i dette svangerskapet fått gleden av å ha bekkenløsning. Jeg har kjøpt meg noen gode joggesko, noe av det beste man kan finne. På jobb har vi kun harde betonggulv. Vi veksler mellom å gå mye, eller å sitte på kontorstoler. Disse kontorstolene som før var gode er nå vonde. Jeg får vondt i rumpa, ryggen og bekkenet, det verker helt til jeg legger meg. Det blir ikke bedre av å reise seg opp å gå på de harde gulvene for å bytte på stillingen. Hva nå? Noen med erfaring? Jeg jobber kun 50% nå.

Anonymkode: d6856...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ett godt bekkenbelte og behandling hos fysioterapaut. Samt hjemmetrening av bekkenmuskulaturen og varme bad. Det fungerer greit nok for meg i de første to trimesterene. 

Anonymkode: d36aa...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke press det. Hilsen bekkenløs og redusert livskvalitet i årevis etter fødsel, for jeg trodde jeg kunne jobbe gjennom smerten.

Anonymkode: 5f80d...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble løsningen å sykle. Første svangerskap tok jeg ikke hensyn før jeg ble satt helt ut sv spill. Sjefen min prøvde å få meg til å lytte etter kroppen, men jeg var ikke flink. Ble helt sykemeldt halveis i svangerskapet. Heldigvis ville ikke sjefen ha meg tilbake på jobb før jeg hadde født, om hun ikke hadde sagt det så rett ut hadde jeg nok prøvd meg igjen når jeg klarte å komme meg ut av sofaen. Fant da ut at å sykle hjalp noe. Bra blei jeg ikke, men klarte å gå til postkassa uten at det var ett heldagsprosjekt og litt mindre vondt. 
 

Så i andre svangerskap syklet jeg hver dag, vintertid var det i sirkel rundt i gata. Ikke noen lnge turer eller for trimmens del, men tydligvis en bevegelse som gjorde bra. For om jeg ikke sykla en dag, så tok det veldig lang tid før jeg klarte å få kroppen i gang og smertene var merkant værre. Bekkenløsning hadde jeg, men jeg klarte jobben som mamma og jeg var ikke borte endag fra jobb. Hvorfor det hjalp og sykle aner jeg ikke, men for meg er jeg ganske sikker på at det ble redningen siden jeg kjente det så godt dagen etter om jeg hadde glemt det endag. Når jeg hadde veldig vondt endag, lindret det å ligge i badekaret med veldig varmt vann. Fylte på varm vann hele tiden slik at det ble varmere og varmere, gå ned i glohettt vann klarte jeg ikke. Det lindret der og da, så hadde jeg vondt på kvelden tok jeg ett bad før leggetid for da sovnet jeg lettere. Ikke lett å sovne med kjempe smerter. 
 

På jobb endte jeg med å sitte feil vei på kontorstolen. Da sprika jeg litt med beina og kunne lene meg på rygglene. Siden jeg går mye på hardt gulv på jobb ble dette måten jeg fikk slappet av når jeg hadde mulighet til å sitte litt. Sitte rett opp med ryggen eller litt bakover var ikke godt med bekkenløsning og en diger mage. Jeg kjenner det innimellom i bekkenet enda, nå 17år etter. Noen bevegelser gjør at det smeller i bekkenet og jeg blir satt ut av spill, jeg har blitt flinkt å ikke gjøre ting jeg ikke bør gjøre, men vips så skal jeg bare... Da er denne stillingen på stolen gull verdt igjen. Jada, det ser sikkert teit ut når jeg sitter slik i kassa på jobb, men dette hjelper og smertene forsvinner gradvis. Hva og hvorfor aner jeg ikke. Muligens at det blir noe tøying av bekkenet eller noe slikt.

 

Anonymkode: 3c23d...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at sykle hjalp deg over her. For meg er sykling fremdeles ikke mulig, femten år etter. Men jeg kunnene jogge og gå på ski igjen etter fem år...

 

Anonymkode: 5f80d...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko beregnet for å jogge/løpe på asfalt ble min redning. Det også varmepute når jeg kom hjem. 

Anonymkode: ffe96...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk meg Ecco sandaler. Fantastiske!

Var hos fysio, men de behandler ikke bekkenløsning lengre. Fikk opplæring i ulike knipeøvelser jeg brukte. En ting jeg alltid gjorde, var å gjøre knipeøvelser hver gang jeg gikk opp en trapp. Helt utrolig hvor mye det hjalp. Etter noen dager med kniping opp trappa, var smertene så og si borte. Kjente det etter lange arbeidsdager, men i det daglige var de i bakgrunnen uten å plage. Jeg var på randen til full sykemelding, men jobben 70% helt til 3 uker før termin. 

Anonymkode: a82da...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltakene som beskrevet over, fysio, trening, sko osv. 

I tillegg er det mulig å høre med arbeidsmiljø avd hos dere, hvis dere har det, ang stolen, gulvmatte etc. Det går inn under tilrettelegging på arb plass så arbeidstaker kan stå lengre i arbeid. 

Noen ganger skal små ting til som feks sitteputer i tempur, og støtdempende gulvmatte. Andre ganger bytte av stol. Noen liker best å sitte på yogaball. Har dere ikke arveidsmiljøavdelingen så kan nav behandler hjelpe deg i dialogmøte. 

Anonymkode: 8c314...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kroniske bekkensmerter etter bekkenløsning i svangerskap. Svært gode løpesko beregnet på asfalt er helt essensielt. Har også nytte av øvelser for bekken. Jeg får vondt sv å sitte, særlig på kontorstoler. Jeg kan ikke stå stille og må bevege meg formå ikke utløse smerter. Jeg legger meg noen ganger på møtebordet mitt på kontoret formå strekke ut og for å avlaste bekken. I hht arbeidsmiljøloven anbefales det at alle arbeidsplasser har en sofa tilgjengelig for sine ansatte. Jeg anbefaler deg å se etter en slik mulighet. 

Anonymkode: e6109...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilrettelegging som god kontorstol tilpasset ditt behov, sittepute i stolen (den jeg hadde var helt fantastisk), og avlastningsmatte på gulvet. Dersom dere har bht kan du be om hjelp til Tilretteleggingen fra de. Ellers kan nav bestille arbeidsplassvurdering. 

Anonymkode: 74df7...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...