Gå til innhold

Har din 10 åring tiktok?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Hun hadde det en periode, men plutselig kom det opp en video på første siden av en som tok selvmord. Da først forstod jeg hvilke type ting som kunne komme mens hun tittet på hva jeg trodde var uskyldig. Vennene hennes måtte også slette etter dette. 

Anonymkode: 64e88...9ae

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det? 

Anonymkode: 7288f...cd0

En app, opprinnelig var det vel en app hvor folk danset og sang med på div sanger, men den har blitt stor og nå legges allverdens videoer, utfordringer osv ut der.

Anonymkode: faad8...b74

Nei og han har ikke spurt etter det heller. Det er populært blant jentene i klassen og at flere av dem har det. Vet en mor har løst det ved at hun har tiktok på som telefon med bruker hun har kontroll på, så ser de på det sammen der og datteren bruke appen og mor har kontroll. 

Anonymkode: 19b77...2ff

Annonse

Min 12 åring har ikke tik tok. Han maste og maste, så jeg lastet ned appen for å se hva det var. Han får ikke tik tok på sin egen tlf for å si det sånn. Vi ser på det sammen innimellom og har lagt ut 2 videoer som er helt anonyme. Jeg har forklart hvorfor han ikke får det, og han har slått seg til ro med det enn så lenge.

Anonymkode: 40c6f...8d5

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Han har spurt, men aksepterer aldersgrensen. Jeg har inntrykk av at de fleste i klassen har det (4. trinn).

Anonymkode: 1f03a...5e7

sånn er det ikke her! Sønnen min går i 3.klasse å mange har TikTok,halvparten av jentene har snapchat,mange av guttene spiller Fortnite,å to i klassen spiller GTA som er 18 års aldersgrense. Dette har foreldrene selv bekreftet på foreldremøte når vi diskuterte hva barna får se/laste ned med tanke på aldersgrenser.

Anonymkode: af137...68b

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

sånn er det ikke her! Sønnen min går i 3.klasse å mange har TikTok,halvparten av jentene har snapchat,mange av guttene spiller Fortnite,å to i klassen spiller GTA som er 18 års aldersgrense. Dette har foreldrene selv bekreftet på foreldremøte når vi diskuterte hva barna får se/laste ned med tanke på aldersgrenser.

Sånn vil det alltid være. Man kan ikke bestemme hva andre skal gi og tillate for sine barn, du kan bare bestemme hva du skal gi og tillate for ditt barn.

Jeg er en av de strenge foreldrene, men barna mine forstår hvorfor. Det er viktig å prate med barna, ha gode argumenter for hvorfor du setter de reglene du gjør.

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn vil det alltid være. Man kan ikke bestemme hva andre skal gi og tillate for sine barn, du kan bare bestemme hva du skal gi og tillate for ditt barn.

Jeg er en av de strenge foreldrene, men barna mine forstår hvorfor. Det er viktig å prate med barna, ha gode argumenter for hvorfor du setter de reglene du gjør.

Men her har vi heldigvis kommet med en fellesregel om at når barnet har besøk fra noen i klassen så skal aldersgrensene følges. Så vi foreldre kan være trygge på at når barnet vårt er på besøk hos noen i klassen så følger vi aldersgrenser. Så får heller barna som får lov å spille spill med høyere aldersgrense gjør det når de ikke har besøk.Synes det er en grei regel.

Annonse

Vettu hva, min 8-9 åring hadde Tik Tok. Jeg Satt meg ikke inn i hva det var. Fler i klassen har det så jeg sa ingen ting på det. Jeg tror faktisk det har kommet en film som har gjort at hu sletta appen selv. Hu digga tik tok, men hu ville plutselig ikke ha det mer. Så nei min ti åring har ikke det. 

Anonymkode: f6571...fb9

Ja. Vi ser over daglig, hun er opptatt av dansevideoer og sier fra om hun stusser på noe. Har privat bruker og forholder seg til at vi skal godkjenne alle hun legger til (som i praksis betyr at vi må vite hvem de er irl). 

Anonymkode: a638f...4ea

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det? 

Anonymkode: 7288f...cd0

En helvetes app. Instagram lignende, men er film med musikk. Musikk på repeat og brukes mest av yngre. De står der og leker kule... 

Søsteren min på 10 har. Står foran den der hele tiden, flink til å danse er hun ikke i det hele tatt. Blir kjempe sint om hun ikke har fått likes. 

Anonymkode: c9704...bd3

Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i hva det innebærer, men det er 12 års aldersgrense så da får ikke min 8 åring ha det. Men det er mange av hans venner som har både det, Fortnite og andre 12 års spill/apper. Jeg blir ærlig talt litt sjokkert, spesielt siden jeg anser de fleste foreldrene som svært oppegående.

Han får laste ned noen spill med 9 års grense, men det er så langt jeg tenker å strekke meg for nå.

Anonymkode: 0ba58...301

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg noe særlig inn i hva det innebærer, men det er 12 års aldersgrense så da får ikke min 8 åring ha det. Men det er mange av hans venner som har både det, Fortnite og andre 12 års spill/apper. Jeg blir ærlig talt litt sjokkert, spesielt siden jeg anser de fleste foreldrene som svært oppegående.

Han får laste ned noen spill med 9 års grense, men det er så langt jeg tenker å strekke meg for nå.

Anbefaler å lese hva "barnevakten" sier om tingene, og gjerne se noen opptak fra Youtube, så vet du hva han spør om og kan gjøre deg opp en formening selv.

Mine gutter har satt stor pris på at jeg har gjort den lille innsatsen og satt med bittelitt inn i hva de driver med, selv om jeg ikke spiller selv. Noen spill, som et star wars spill med 16 års grense, fikk de tidligere fordi det er såpass animert og fiksjon at det ikke er noen fare, mens andre spill, som GTA har de ikke fått overhodet.

https://www.barnevakten.no/app/tik-tok-including-musical-ly/

https://www.barnevakten.no/tik-tok-foreldre-innstillinger/

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men her har vi heldigvis kommet med en fellesregel om at når barnet har besøk fra noen i klassen så skal aldersgrensene følges. Så vi foreldre kan være trygge på at når barnet vårt er på besøk hos noen i klassen så følger vi aldersgrenser. Så får heller barna som får lov å spille spill med høyere aldersgrense gjør det når de ikke har besøk.Synes det er en grei regel.

Vi har ikke snakket om dette, men jeg synes det er en selvfølge at man ikke lar andres barn gjøre ting med høyere aldersgrense uten å avklare det med foreldrene. Mitt barn får spille noen spill med høyere aldersgrense, men ikke når han har besøk, med mindre jeg har snakket med foreldrene og fått bekreftet at det er greit. (Vet f.eks. at alle guttene i klassen spiller fortnite, så det får de spille når de er sammen også.)

Anonymkode: 7761a...45d

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anbefaler å lese hva "barnevakten" sier om tingene, og gjerne se noen opptak fra Youtube, så vet du hva han spør om og kan gjøre deg opp en formening selv.

Mine gutter har satt stor pris på at jeg har gjort den lille innsatsen og satt med bittelitt inn i hva de driver med, selv om jeg ikke spiller selv. Noen spill, som et star wars spill med 16 års grense, fikk de tidligere fordi det er såpass animert og fiksjon at det ikke er noen fare, mens andre spill, som GTA har de ikke fått overhodet.

https://www.barnevakten.no/app/tik-tok-including-musical-ly/

https://www.barnevakten.no/tik-tok-foreldre-innstillinger/

Ja, jeg må gjøre det. Det var et spill jeg sa nei til, av gammel vane så og si, og det viste seg at aldersgrensen var satt pga vanskelighetsgrad og ikke pga vold osv. Han har heldigvis en storebror som er helt oppdatert på dette med spill, og han gir beskjed når mor blir for streng ;) 

Men utgangspunktet er at aldersgrenser skal holdes, så får heller unntakene komme etter hvert. Jeg er bare så forundret over at dette faktisk ikke praktiseres i så mange hjem. Er det fordi de ikke gidder å ta kampen, eller tenker de at det er greit å gi signaler om at regler følger vi bare når vi gidder? (retoriske spørsmål, ikke spesielt stilt til deg :) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...