Gå til innhold

Dyrlegen drepte katten min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten skulle opereres, og dyrlegen feilberegnet dose, og med det døde katten på operasjonsbordet. Det er jo egentlig sånt som kan skje, men aller helst skal det ikke skje. Jeg kan tilgi at katten døde, men han stod jaggu og forlangte at jeg skulle betale for operasjonen av katten etter den var død av noe som var 100% hans feil! Krevde meg for 2900kr. Jeg nektet å betale, og han nekter å levere katten før betalingen er utført og sier jeg må betale et daglig beløp for hver dag den er der i 2 uker, og har jeg ikke betalt og hentet katten til da, så kremeres den på min regning. 
Hvordan skal jeg ta tak i dette? Jeg har sendt en mail nå om at alle krav vedr katten er omtvistet og at han dermed ikke kan sende dette andre steder enn forliksrådet, men jeg får jo ikke katten, og om jeg ikke betaler innen 2 uker, så blir den kremert!

Anonymkode: 63b1c...4a5

Fortsetter under...

Skrevet

Min veterinær krever at man skriver under på papirer i forkant av operasjon. Der står det om risiko og fare for død. Hvis dette skjer, må man fremdeles betale. Du får eventuelt ta kontakt med Forbrukerrådet, slik at de kan si noe om dine rettigheter. I verste fall kan du ende opp med en større regning om du ikke betaler. 
Veterinæren burde kanskje latt deg slippe, men er usikker på om du faktisk kan kreve det.  

Anonymkode: 7065a...852

Skrevet

Prøv å få det skriftlig at han feilmedisinerte iallfall. Om det er hans ansvar burde han dekket alle kostnader. Send klage her: https://www.rettsradet.no

Anonymkode: f790e...280

Skrevet

Så trist! Veldig beklagelig at sånn skjer og skjønner godt at det virker feil å betale når dyrlegen beviselig har gjort en feil som førte til at katten døde. 

Men kan han ikke kremere katten, egentlig? Tenker du å begrave den hjemme?

Anonymkode: 5ec4d...456

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Prøv å få det skriftlig at han feilmedisinerte iallfall. Om det er hans ansvar burde han dekket alle kostnader. Send klage her: https://www.rettsradet.no

Anonymkode: f790e...280

Det står at det var hans feil i dødsattesten. Jeg klarte å få fatt i den før krangelen startet.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min veterinær krever at man skriver under på papirer i forkant av operasjon. Der står det om risiko og fare for død. Hvis dette skjer, må man fremdeles betale. Du får eventuelt ta kontakt med Forbrukerrådet, slik at de kan si noe om dine rettigheter. I verste fall kan du ende opp med en større regning om du ikke betaler. 
Veterinæren burde kanskje latt deg slippe, men er usikker på om du faktisk kan kreve det.  

Anonymkode: 7065a...852

Jeg har ikke signert på noe som helst. Jeg betaler jo ikke for en katt som han drepte fordi han så på feil papirer før han satte dosen. Han burde ha forstått at min lille katt ikke veide 17 kg (den veier 2,5 kg), og dermed har han vært uoppmerksom ved setting av dosen.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så trist! Veldig beklagelig at sånn skjer og skjønner godt at det virker feil å betale når dyrlegen beviselig har gjort en feil som førte til at katten døde. 

Men kan han ikke kremere katten, egentlig? Tenker du å begrave den hjemme?

Tenker å begrave den hjemme sammen med moren sin ja. Moren døde da hun fikk ungene, og denne da hun skulle steriliseres.  Dette var den eneste av ungene som vi klarte å få til å overleve.

Annonse

Skrevet (endret)

Du har jo fremdeles fått operasjonen, det er en selvfølge at du betaler. Det er alltid en risiko med operasjon, enten det er mennesker eller dyr, det blir ikke plutselig gratis av den grunn.

Endret av sug lut
Skrevet

Her hadde vi avtale om at vi ikke skulle betale noe hvis operasjonen ikke gikk bra. Snakk om hund og operasjon til over 10 000. Tydeligvis forskjell på servicen hos dyrlegenei

Anonymkode: c2d04...4a3

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står at det var hans feil i dødsattesten. Jeg klarte å få fatt i den før krangelen startet.

Jeg har ikke signert på noe som helst. Jeg betaler jo ikke for en katt som han drepte fordi han så på feil papirer før han satte dosen. Han burde ha forstått at min lille katt ikke veide 17 kg (den veier 2,5 kg), og dermed har han vært uoppmerksom ved setting av dosen.

Oi, det er jo en veldig grov feil, det hadde jeg ikke gitt meg på. Men jeg vet desverre ikke hvor jeg skulle søkt hjelp ang saken

Anonymkode: 91c1f...710

Skrevet
14 minutter siden, sug lut skrev:

Du har jo fremdeles fått operasjonen, det er en selvfølge at du betaler. Det er alltid en risiko med operasjon, enten det er mennesker eller dyr, det blir ikke plutselig gratis av den grunn.

Ved grove feil som begås under operasjon av mennesker, søker man pasientskadeerstatning.

Skrevet
21 minutter siden, sug lut skrev:

Nja. Hvis han medisinerte en katt på 2,5 kilo som om den veide 17 kilo, blir det vel som at tannlegen krever betaling for å ha trukket feil tann fordi hen ikke sjekket journal før trekking. At operasjon innebærer risiko, er greit. Rent slurv som påfører tap betaler man ikke for. Men jeg må si at HIs historie høres litt for vill ut til å være sann. En veterinær vet at en katt ikke veier 17 kilo. 

Anonymkode: 7d772...e1e

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Alle operasjoner medfører risiko og man skal selvsagt betale uansett utfall til vanlig. Men nå dyret dør pga en beviselig feil fra dyrlegen så bør man selvsagt ikke måtte betale. 

Hun fikk jo ikke den tjenesten hun betalte for pga slurv, menneskelig feil aldri så mye. 

Skrevet

Hi, kontakt Forbrukerrådet og hør hva de sier.

Jeg kan ikke veterinærmedisin, men vil anta at det er vesentlig forskjell på dose narkose til en katt på 2,5 kilo og et dyr som er nesten syv ganger så tungt. Hvis det er det, så vil jeg anta at veterinæren kan sies å ha handlet uaktsomt. Det mener jeg er et viktig punkt siden uforutsette ting kan skje, det er alltid en risiko osv., men direkte uforsvarlighet er noe helt annet, også når det kommer til skyld.

Du kan også sjekke ut Rettsrådet.no, hvor du kan klage inn veterinæren og få saken behandlet der.

Jeg ville ringt en veterinær et helt annet sted i landet og hørt hva som er vanlig praksis der i slike situasjoner, ev. også ringe Veterinærhøgskolen og høre om de kan si noe om dosering av narkosemiddel til dyr på 2,5  kg og 17 kg.

Hvis det er slik at doseringsfeilen er tydelig, og du har det skriftlig i tillegg, da hadde jeg heller ikke betalt for operasjonen, men hadde krevd å få katten utlevert for å begrave den selv, om det er det du ønsker.

Eneste trøsten her er vel at pus selv trolig ikke merket noe, bare sovnet inn.

Klem

Anonymkode: 89af3...451

Annonse

Skrevet

https://www.rettsradet.no
Se på denne, hi. Så trist at du mistet katten din. Varme klemmer til deg. Jeg synes det virker opplagt at veterinæren har gjort en grov feil her. Uhell og uforutsette hendelser skjer dessverre under kirurgi, men dette var grov feilbehandling. Lykke til. 

Anonymkode: f585d...190

Skrevet

Har du forsikring på katten, kan det være de dekker dette. 

Ville betalt og så hørt hva rettighetene er. Vil jo stå i papirene hva som skjedde

Anonymkode: 0185d...7c8

Skrevet

Jeg ville krevd en ny katt av dyrlegen. Erstatning for tapt katt er det minste man kan forlange. 

Anonymkode: 80026...a06

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

De aller fleste mennesker får erstatning ved legetabber. Mennesker og dyr er selvsagt ikke det samme, men å slippe å betale for en feil dyrlegen er helt klar på at er hans, bør være det minste han kan gjøre

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du forsikring på katten, kan det være de dekker dette. 

Ville betalt og så hørt hva rettighetene er. Vil jo stå i papirene hva som skjedde

Anonymkode: 0185d...7c8

Hvis jeg betaler, så «sier jeg meg enig» i kravet. Derfor betalte jeg ikke. Dyrlegen får ta dette til forliksrådet om han ønsker det. Det er bare det at jeg ønsker å få katten. Kan man be om bistand til «utlevering»

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Virkelig? Dyrlegen har gitt en dose til en katt på 2,5 kg som var beregnet til en katt på 17 kg, og du mener at HI skal betale kr 2900,- for å få med seg katten hjem i en pose? I alle dager. Det er jo helt vilt. Er enig med deg i mye sug lut, men her er du på bærtur!

Hadde IKKE gitt meg på dette HI. Dette får han ta med forsikringsselskapet sitt, så lenge du ikke har undertegnet papirer som gir deg det økonomiske ansvaret uansett utfall.

Anonymkode: ced2b...2f3

Skrevet

At det er en risiko ved operasjon, katt eller menneske, tror jeg vi alle er inneforstått med. Hadde katten reagert på narkosen og dødd som følge av komplikasjoner ville jeg nok bitt i det sure eplet og betalt. Her er det snakk om en grov feil av dyrlegen, så tror nok du gjør lurt i å stå på ditt. Synes det er uetisk av dyrlegen rett og slett.

Anonymkode: e213b...4d1

Skrevet

Gå til lokalavisen !

Anonymkode: 88ce4...fc0

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gå til lokalavisen !

Signerer denne. Avisa kommer til å ta imot deg med åpne armer!

Anonymkode: e213b...4d1

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gå til lokalavisen !

Joda. Men jeg får ikke katten tilbake uansett. 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Men jeg får ikke katten tilbake uansett. 

Kanskje du gjør det. Om lokalavisen skriver at dyrlegen holder igjen dyret og du gjerne vil ha det for å begrave det i hagen kan det godt hende han gir etter. 

Ingen dyrleger ønsker slik negativ omtale i avisen....

Anonymkode: 3c3a7...bb6

Skrevet

Han har frekkheitas nådegåve den dyrlegen der! Dersom det stemmer at det er ein grov feilrekning av legemiddel hadde eg sldri betalt! 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ved grove feil som begås under operasjon av mennesker, søker man pasientskadeerstatning.

Det er vel bittelitt forskjell mellom menneske og dyr.

Anonymkode: ed197...362

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...