Urwa Skrevet 24. mai 2020 #1 Skrevet 24. mai 2020 Ønsker alle som har Eid en god feiring🤩 Det skal blir godt å kunne spise på dagtid igjen😅
sug lut Skrevet 24. mai 2020 #4 Skrevet 24. mai 2020 4 timer siden, Urwa skrev: Ønsker alle som har Eid en god feiring🤩 Det skal blir godt å kunne spise på dagtid igjen😅 Ja, hvordan har det gått å holde hverdagen i gang uten dag-mat, synes du?
Urwa Skrevet 24. mai 2020 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2020 1 time siden, sug lut skrev: Ja, hvordan har det gÃ¥tt Ã¥ holde hverdagen i gang uten dag-mat, synes du? Det er litt tungt de 2 første dagene men sÃ¥ vender utrolig nok kroppen til seg de faste tidene. Og etterhver blir det en vanesak.Â
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #6 Skrevet 24. mai 2020 Kan jeg bare spørre om hvordan man uttaler det? Sies det eid eller id? Anonymkode: a7a99...182
frk Nilsen Skrevet 24. mai 2020 #7 Skrevet 24. mai 2020 (endret) Eid Mubarak til alle som feirer! Endret 24. mai 2020 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #8 Skrevet 24. mai 2020 Fryktelig uting med den fastingen deres. Er drit lei kirurger som besvimer eller nesten besvimer inne på operasjonsstua så vi må holde pasientene i narkose lenger enn nødvendig. Burde vært forbudt! Anonymkode: 02af0...70b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #9 Skrevet 24. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fryktelig uting med den fastingen deres. Er drit lei kirurger som besvimer eller nesten besvimer inne på operasjonsstua så vi må holde pasientene i narkose lenger enn nødvendig. Burde vært forbudt! Anonymkode: 02af0...70b Støtter denne! Men her er det ikke fornuften som rår, men kun gammel overtro. Anonymkode: a3156...3e4
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #10 Skrevet 24. mai 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fryktelig uting med den fastingen deres. Er drit lei kirurger som besvimer eller nesten besvimer inne på operasjonsstua så vi må holde pasientene i narkose lenger enn nødvendig. Burde vært forbudt! Anonymkode: 02af0...70b De i slike kritiske yrker, kirurger, t-baneførere, sjåfører, barn, syke ammende og gravide trenger ikke fasteplikt i islam? For de i kritiske yrker er det lav terskel for å avbryte faste og senere ta den igjen etc. Eller tar jeg helt feil nå?  Anonymkode: f2e39...bbf
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #11 Skrevet 24. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De i slike kritiske yrker, kirurger, t-baneførere, sjåfører, barn, syke ammende og gravide trenger ikke fasteplikt i islam? For de i kritiske yrker er det lav terskel for å avbryte faste og senere ta den igjen etc. Eller tar jeg helt feil nå?  Anonymkode: f2e39...bbf Vet det. Men de gjør det nå allikevel. Skjer hver fasteperiode. Anonymkode: 02af0...70b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #12 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De i slike kritiske yrker, kirurger, t-baneførere, sjåfører, barn, syke ammende og gravide trenger ikke fasteplikt i islam? For de i kritiske yrker er det lav terskel for å avbryte faste og senere ta den igjen etc. Eller tar jeg helt feil nå?  Anonymkode: f2e39...bbf Neida, det er riktig. Men veldig mange faster likevel, det er så nedfelt i dem at de skal det at det er ikke bare bare å si at jeg faster ikke fordi jeg er kirurg. Datteren min på 11 år fortalte at flere av jentene i klassen hennes fastet, for når de har fått mensen er de voksne og skal faste... En 11-åring er ikke voksen i mine øyne, og skal slippe å faste. Har en venninne som er muslim og hennes barn har ikke fastet før de har gått på vgs, og da har de valgt selv. Hun jobber i barnehage og faster ikke, for hun mener mat og drikke må til for at hun skal kunne være hundre prosent tilstede som det kreves. Hun bare holder seg unna sukker og unødvendig mat, spiser tre måltider med næringsrik mat og drikker bare vann, så hun forsaker noe, men ikke alt. Anonymkode: dbf55...840
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #13 Skrevet 24. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: De i slike kritiske yrker, kirurger, t-baneførere, sjåfører, barn, syke ammende og gravide trenger ikke fasteplikt i islam? For de i kritiske yrker er det lav terskel for å avbryte faste og senere ta den igjen etc. Eller tar jeg helt feil nå?  Anonymkode: f2e39...bbf  10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Neida, det er riktig. Men veldig mange faster likevel, det er så nedfelt i dem at de skal det at det er ikke bare bare å si at jeg faster ikke fordi jeg er kirurg. Datteren min på 11 år fortalte at flere av jentene i klassen hennes fastet, for når de har fått mensen er de voksne og skal faste... En 11-åring er ikke voksen i mine øyne, og skal slippe å faste. Har en venninne som er muslim og hennes barn har ikke fastet før de har gått på vgs, og da har de valgt selv. Hun jobber i barnehage og faster ikke, for hun mener mat og drikke må til for at hun skal kunne være hundre prosent tilstede som det kreves. Hun bare holder seg unna sukker og unødvendig mat, spiser tre måltider med næringsrik mat og drikker bare vann, så hun forsaker noe, men ikke alt. Anonymkode: dbf55...840 Spurte en kollega som er ("moderne") muslim om dette. Og han sier så at barn opp til pubertet skal slippe. Han har selv to døtre, og de skal ikke faste før de er voksne eller bruke sjal med mindre de sterkt ønsker det selv. Når det kommer til yrker så er det ingen fast regel, men man må spørre imamen og da får man tillatelse til det. Leder måtte ta det opp en gang, med en lærling som ikke holdt ut. Da skjedde nettopp det at han gikk til imamen og fikk fritak på sine vakter. De aller fleste gjør det sånn, spesielt i overnevnte yrker. Anonymkode: 6a372...86f
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #14 Skrevet 24. mai 2020 Har vi plutselig begynt å gjøre dette til noe folkelig nå?? Anonymkode: ea8c5...473
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #15 Skrevet 24. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har vi plutselig begynt å gjøre dette til noe folkelig nå?? Anonymkode: ea8c5...473 Noe folkelig? Muslimene har en høytidsdag og er folk, så det er vel folkelig? Anonymkode: dbf55...840
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #16 Skrevet 24. mai 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noe folkelig? Muslimene har en høytidsdag og er folk, så det er vel folkelig? Anonymkode: dbf55...840 Nei ikke i Norge. Anonymkode: ea8c5...473
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #17 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei ikke i Norge. Anonymkode: ea8c5...473 De er ikke folk om de bor i Norge? Rar oppfatning av en religion synes jeg, de som tror er bare folk om de bor i landet de har sin opprinnelse? Så nordmenn som har flyttet til muslimske land er ikke folk lenger de heller da? Anonymkode: dbf55...840
Urwa Skrevet 24. mai 2020 Forfatter #18 Skrevet 24. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg bare spørre om hvordan man uttaler det? Sies det eid eller id? Anonymkode: a7a99...182 Uttales Id🙂
sug lut Skrevet 24. mai 2020 #19 Skrevet 24. mai 2020 2 timer siden, Urwa skrev: Det er litt tungt de 2 første dagene men så vender utrolig nok kroppen til seg de faste tidene. Og etterhver blir det en vanesak. Men bare to dager, altså? Hm. Ser for meg at jeg hadde vært ilter og folkevond hver dag hele dagen...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #20 Skrevet 24. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Noe folkelig? Muslimene har en høytidsdag og er folk, så det er vel folkelig? Anonymkode: dbf55...840 Jeg synes det er hyggelig å ønske muslimer alt godt og lykke til. Men når det er sagt, din mor Nille er en sten, kjøper jeg ikke. Det er ikke folkelig å spise smalahove, for eksempel, selv om det er folk som gjør det. Anonymkode: 77afd...097
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #21 Skrevet 24. mai 2020 35 minutter siden, sug lut skrev: Men bare to dager, altså? Hm. Ser for meg at jeg hadde vært ilter og folkevond hver dag hele dagen... Da hadde du ikke fastet i muslimsk forstand! Å faste er ikke bare å avstå fra mat og drikke. «Hvem som helst» kan faste sånn sett. Det er vel så viktig å være et godt medmenneske, tenke mer over dine handlinger, hvordan du er med andre rundt deg som familie og venner. Du skal heller ikke banne f.eks. Da kan du like godt spise. Jeg kan garantere deg at du tenker på et helt annet vis når du faster på grunn av religion, du er så mye mer takknemlig for at du faktisk har mat å spise hver dag, at du er frisk som kan spise, tenker mer på din neste som kanskje ikke har mat.  Anonymkode: 85e0e...948
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #22 Skrevet 24. mai 2020 Meeen er det virkelig noe stor bragd å la vær å spise når solen er oppe? De spiser jo om kvelden.   Anonymkode: 657f4...d99
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #23 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Meeen er det virkelig noe stor bragd å la vær å spise når solen er oppe? De spiser jo om kvelden. Anonymkode: 657f4...d99 Det avhenger jo av hva en bruker som målestokk. Den gamle kristne tradisjonen, for eksempel, var jo å faste i 40 dager, fra og med askeonsdag til og med påskeaften. Med faste i kristen tradisjon menes å avstå fra all mat og drikke utenom vann. De som ikke har noen tradisjon med å faste ser nok på det å ikke spise mens solen er oppe som en enorm utfordring. Selv om en spiser om kvelden. Jeg har hørt folk si, "jeg holder på å sulte ihjel, jeg har ikke fått i meg noe siden frokost". Anonymkode: 77afd...097
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #24 Skrevet 24. mai 2020 Eid mubarak 🌸  Tenk om man kunne hatt en hyggelig tråd om muslimenes høytid uten å måtte dra inn kritikk og skepsis.. kan ikke huske at juletråder blir sett ned på. Bare nevner det   Anonymkode: e3c5a...62a
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #25 Skrevet 24. mai 2020 Kan jeg spørre om noe? Hvordan fungerer dette før muslimer som bosetter seg f.eks. nord i Nord-Norge? Da tenker jeg på Ramadan når der går mot sommer og det nesten er midnattssol. Hvis det ikke er solnedgang og soloppgang, hva gjør en da? Anonymkode: 0322a...c2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå