Gå til innhold

Skjema om foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne har sendt skjema om foreldreansvar til far til barnet hennes. 
Barnet bor fulltid hos moren, men besøker far innimellom. Han betaler fullt bidrag og hun har dobbel barnetrygd. Han måtte signere på at mor har full foreldrerett
Hva er egentlig meningen med det skjemaet?

Mister far foreldreretten?

Får mor mer fradrag på skatten? 

Jeg skjønte ikke helt poenget med det, kan noen forklare meg? 

Takk

Anonymkode: 8e63c...276

Fortsetter under...

Skrevet

Det stod at mor har fullt foreldreansvar (ikke foreldrerett) 

Skrevet

Det heter foreldreansvar. Foreldrerett er et feil begrep, som egentlig ikke er noe man bruker. 

Hvis foreldrene har felles foreldreansvar, må begge være enige i viktige beslutninger om barnet. Foreldre med foreldreansvar bestemmer navn til barnet, om barnet skal meldes inn i et trossamfunn, spørsmål om helsehjelp osv. Hvis foreldrene har felles foreldreansvar, må begge samtykke til søknad om pass til barnet. Og motsatt, om en har dette alene, gjør man disse tingene uten den andres samtykke.

Skrevet
1 minutt siden, Durni skrev:

Det heter foreldreansvar. Foreldrerett er et feil begrep, som egentlig ikke er noe man bruker. 

Hvis foreldrene har felles foreldreansvar, må begge være enige i viktige beslutninger om barnet. Foreldre med foreldreansvar bestemmer navn til barnet, om barnet skal meldes inn i et trossamfunn, spørsmål om helsehjelp osv. Hvis foreldrene har felles foreldreansvar, må begge samtykke til søknad om pass til barnet. Og motsatt, om en har dette alene, gjør man disse tingene uten den andres samtykke.

Jeg korrigerte det jo....

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg korrigerte det jo....

Ja ok, men da ser du i hvertfall forskjellen på å ha foreldreansvar alene, i forhold til sammen da.

Skrevet
27 minutter siden, Durni skrev:

Ja ok, men da ser du i hvertfall forskjellen på å ha foreldreansvar alene, i forhold til sammen da.

Ja, jeg lurte bare på hvorfor dette blir gjort når foreldrene bare er skilt, ikke uvenner og barnet har kontakt med sin far. 
Får mor mer fordeler enn det som står beskrevet? 

Annonse

Skrevet

Han må jo ikke signere. Det velger han selv. 

Anonymkode: 3c806...c2f

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han må jo ikke signere. Det velger han selv. 

Han signerte, lurer derfor på hva han nå egentlig mister og hvilke fordeler mor får? 
(Utenom bestemme navn, skole, trossamfunn, pass, flytte utenlands). 

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han signerte, lurer derfor på hva han nå egentlig mister og hvilke fordeler mor får? 
(Utenom bestemme navn, skole, trossamfunn, pass, flytte utenlands). 

Får de fordelene du sier. Slipper å kontakte far for dette. Ikke nødvendigvis noen økonomiske fordeler. Mine barn har fast bosted hos meg. Vi har felles foreldreansvar   De har samvær med far ca 50%. Jeg får da skattefradrag og én ekstra barnetrygd, så dette har ikke noe med foreldreansvar å gjøre, men med bosted. De har altså ikke delt bosted selv om de bor ca 50/50. 

Anonymkode: 05d20...e43

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg lurte bare på hvorfor dette blir gjort når foreldrene bare er skilt, ikke uvenner og barnet har kontakt med sin far. 
Får mor mer fordeler enn det som står beskrevet? 

Nei, men mor slipper å gå en klønete omvei dersom hun trenger at ting skjer fort. Hun slipper at han f eks trenerer hvis hun skal skaffe barnet pass til utenlandsreiser, eller hvis barnet skal bytte skole.

Anonymkode: ab787...2c8

Skrevet

Ok, takk for svar. 
Lurte bare på hvorfor dette var så viktig for henne iom at de har kommunikasjon. 

Skrevet

Kanskje hun har tenkt å flytte eller bytte navn på barnet. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok, takk for svar. 
Lurte bare på hvorfor dette var så viktig for henne iom at de har kommunikasjon. 

Regner med at hun ikke vil han skal stå som foresatt på skolen, at hun vil kunne skaffe pass og opprette bankkonto uten å ha han med på laget, eller kanskje flytte....

Skjønner ikke hvorfor han skrev under på dette, men det kan han gjøre om når som helst altså. Ingen kan nekte han å få det tilbake.

Anonymkode: d1a4e...027

Annonse

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at hun ikke vil han skal stå som foresatt på skolen, at hun vil kunne skaffe pass og opprette bankkonto uten å ha han med på laget, eller kanskje flytte....

Skjønner ikke hvorfor han skrev under på dette, men det kan han gjøre om når som helst altså. Ingen kan nekte han å få det tilbake.

Blir han fjernet som foresatt på skolen? 
Tror ikke han har skjønt helt hva han har signert på. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir han fjernet som foresatt på skolen? 
Tror ikke han har skjønt helt hva han har signert på. 

Han blir kanskje ikke fjernet, men han har ikke krav på info, innkalling til foredresamtaler og slike ting lenger.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han blir kanskje ikke fjernet, men han har ikke krav på info, innkalling til foredresamtaler og slike ting lenger.

Ok, takk for info. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...