Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Vet at plukksalat og urter kan høstes/brukes av mange ganger i sesongen. Er det andre ting som vokser påsamme måte og kan brukes av underveis? Har en pallekarm som jeg ikke har noe i enda og vil gjerne plante noe jeg kan bruke av flere ganger. Synes det er så dumt med gulrøtter ol som tar opp plass hele sommeren og vi bare får brukt av det en gang når vi har såpass liten plass. Tips? Anonymkode: 2cc51...e18
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Tomater og agurker. Krydderurter. Spinat. Redikker kan du så mange ganger. Anonymkode: e7fa6...0b5
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 Rabarbra kan komme flere ganger, men det tar vel mye plass i en pallekarm syns jeg. Selleristang kan du forsyne deg av lenge. Jeg hadde de i en stor krukke og tok de største stilkene hver gang jeg skulle ha noe. Hadde den hele sommeren selv om vi brukte av den mange ganger i uka. Klippet av bladene på toppen når jeg skulle bruke de også. Kjøpte små planter i ett lokalt gsrtneri. Urter kommer igjen og igjen, år etter år. Jeg har mye månejordbær, små hvite jordbær og noen markjordbær, de høster jeg ofte 2-3 ganger hver sesong. Klipper av mye blader slik at det bare er nye blader og stilkene det kommer bær på. Virker som dette har noe for seg, for jeg har klart å få vanlige jordbær to ganger også. Mamma fikk litt sjokk da hun fant røde jordbær på høsten på hytta, det hadde aldri skjedd før. Hva og hvorfor aner jeg ikke, men fungerer bra på de små jordbærene jeg har så tenket det var lurt på de vanlige også. De bør nok stå i sterk sol, jeg har på hver side av huset og det er de som står i sol hele dagen som får flest omganger med bær. hvitløk kan du ha. Du kan bruket gresset i matlagning. Blir som litt kraftig gressløk med en tuch av hvitløk i smaken. Ungene mine syns det smaker bedre enn gressløk eller purre i maten. Det kan også klippes opp og fryses. Det gror også ut , slik at du har det lenge. Jeg brukes kinesisk hvitløk siden vi liker det best. Får da masse gress og litt hvitløk sent på høsten. Har erfart at de bør nesten glemmes, jo senere jeg høster jo bedre. Legger bare hvitløk jeg kjøper i butikken ute i skyggen en ukes tid slik at det kommer litt gress, så plantes de i jord. Anonymkode: 7b75f...a0c
bønni Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 Grønnkål eller svartkål - den kan du høste av til den snør ned. Cherrytomater kan du høste av over en lang periode hvis de kan vokse varmt og godt. Sikkert andre tomater og, det har jeg ikke gjort. Poteter - du kan dyrke noen middag er i bøtte, monner ikke mye, men moro å ha ved siden av pallekarm. Squash gir ganske mye avling - man trenger jo ikke så allverdens mye av det heller, så kan komme langt med en plante. Den breier seg jo litt i en pallekarm, men kanskje den kan få krype utover plenen rundt når den gror til? Stangselleri var en god ide, det har jeg ikke dyrket, er det enkelt å få til? Er det vanlig å finne småplanter av det til salgs?
prekæs Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 Sukkerert gir mye over lang tid hvis du hele tiden plukker belger. Samme med brekkbønner. En agurkplante kan holde til en familie er du heldig. Reddik blir ferdig på noen uker og kan såes hele sommeren. Bær kan plukkes over noen uker. Urter kan gi annerledes smak til salaten og brukes som krydder gjennom hele sommeren.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #6 Skrevet 22. mai 2020 Takk for mange svar! 🙂 Agurk og tomat, kan de dyrkes rett i pallekarmen uten noe over eller krever de drivhus over? Har allerede to pallekarmer med jordbær og er bed med sukkererter, så det er jeg i gang med. Reddikfrø kjøpte jeg faktisk i fjor, men så var det så godt med salat at det fikk hele plassen. Hvor mye plass trenger en stangselleriplante og hvor mange stilker kan høstes hvor ofte? Hvor kjøpte du planten? Hvordan bruker dere grønnkål og svartkål? Vokser de på samme måte som plukksalat slik at man høster blader? Tar gjerne imot flere tips!😊 hi Anonymkode: 2cc51...e18
Himmel og hav Skrevet 22. mai 2020 #7 Skrevet 22. mai 2020 Ruccola og chili. Chilien krever varme og kanskje litt drivhus på starten og slutten ( jeg har et sammenleggbart i plast).
prekæs Skrevet 22. mai 2020 #8 Skrevet 22. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for mange svar! 🙂 Agurk og tomat, kan de dyrkes rett i pallekarmen uten noe over eller krever de drivhus over? Har allerede to pallekarmer med jordbær og er bed med sukkererter, så det er jeg i gang med. Reddikfrø kjøpte jeg faktisk i fjor, men så var det så godt med salat at det fikk hele plassen. Hvor mye plass trenger en stangselleriplante og hvor mange stilker kan høstes hvor ofte? Hvor kjøpte du planten? Hvordan bruker dere grønnkål og svartkål? Vokser de på samme måte som plukksalat slik at man høster blader? Tar gjerne imot flere tips!😊 hi Anonymkode: 2cc51...e18 Rett i pallekarmer i mest mulig sol gjelder for tomat og agurk. Du må vende de til direkte sol noen dager, så ikke plantene svir seg. Her oppdaget jeg antydning til for mye sol og dekket litt med en tynn gardin noen dager, for ikke å gi full soldose med en gang.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #9 Skrevet 22. mai 2020 Tomat og agurk avhenger av klima og art. Som hovedregel trenger de begge over 8 grader på natta, og de tåler ikke frost. De krever også ganske mye varme og lys for å bli modne. Tomat har jeg knapt fått til, men miniagurk har gått bra i drivhus. Du rekker antageligvis ikke å drive plantene fram fra frø, kanskje agurken? Men du kan kjøpe ferdige planter. Anonymkode: 05b8f...117
Syngensang Skrevet 22. mai 2020 #10 Skrevet 22. mai 2020 3 timer siden, bønni skrev: Grønnkål eller svartkål - den kan du høste av til den snør ned. Cherrytomater kan du høste av over en lang periode hvis de kan vokse varmt og godt. Sikkert andre tomater og, det har jeg ikke gjort. Poteter - du kan dyrke noen middag er i bøtte, monner ikke mye, men moro å ha ved siden av pallekarm. Squash gir ganske mye avling - man trenger jo ikke så allverdens mye av det heller, så kan komme langt med en plante. Den breier seg jo litt i en pallekarm, men kanskje den kan få krype utover plenen rundt når den gror til? Stangselleri var en god ide, det har jeg ikke dyrket, er det enkelt å få til? Er det vanlig å finne småplanter av det til salgs? Grønkål kan du ete på våren og, den blir berre betre av å fryse.
sug lut Skrevet 22. mai 2020 #11 Skrevet 22. mai 2020 Jordskokk er max uttelling på lite innsats, synes jeg - de blomstrer vakkert, gir god avling (omtrent en middag pr skokk jeg satte, fant jeg vel ut), og kan overvintre i jorda, dvs du trenger bare ta opp akkurat det du skal spise av gangen, i motsetning til poteter, fx, som må ut av jorda og oppbevares.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå