Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #26 Skrevet 19. mai 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som alltid slår meg i slike diskusjoner er at de som er mest i mot, syns det er mest etisk betenkelig osv. er gjerne de som har minst problemer med å få barn på den tradisjonelle måten. Anonymkode: 70a42...a95 Det er ingen menneskerett å få barn. Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å synes det er helt greit å dra til en «bank» for å få barn. Anonymkode: f66ff...869
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #27 Skrevet 19. mai 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som alltid slår meg i slike diskusjoner er at de som er mest i mot, syns det er mest etisk betenkelig osv. er gjerne de som har minst problemer med å få barn på den tradisjonelle måten. Anonymkode: 70a42...a95 nei vet du hva! Det er ikke slik at man ikke kan ha et prinsipielt etisk standpunkt fordi man har fått barn. Dette er en verdidebatt som går på hvordan man ser på mennesker, livet og rettigheter. Det blir litt om å si at man ikke kan mene noe om man har/ikke har et religiøs overbevisning o.l. Jeg har barn, men om jeg ikke kunne fått, ville jeg ALDRI tydd til surrogati, ivr eller egg/sæddonor. Livet byr på en rekke begrensninger, for noen betyr det at yrkesdrømmen knuses, for andre betyr det at de ikke kan få barn. Slik er det med oss mennesker og vi kan ikke teknologiskere oss ut av alle problemer og utfordringer livet byr på. Det er ikke en menneskerett å få barn og får man det ikke til - så synd for deg. Det er livets harde fakta. Det utelukker faktisk ikke å ha familie, selv om man ikke klarer å bli gravid. Det er rett og slett uetisk mener jeg å "bestille unger" på den måten. Anonymkode: d17c1...524
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #28 Skrevet 19. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: nei vet du hva! Det er ikke slik at man ikke kan ha et prinsipielt etisk standpunkt fordi man har fått barn. Dette er en verdidebatt som går på hvordan man ser på mennesker, livet og rettigheter. Det blir litt om å si at man ikke kan mene noe om man har/ikke har et religiøs overbevisning o.l. Jeg har barn, men om jeg ikke kunne fått, ville jeg ALDRI tydd til surrogati, ivr eller egg/sæddonor. Livet byr på en rekke begrensninger, for noen betyr det at yrkesdrømmen knuses, for andre betyr det at de ikke kan få barn. Slik er det med oss mennesker og vi kan ikke teknologiskere oss ut av alle problemer og utfordringer livet byr på. Det er ikke en menneskerett å få barn og får man det ikke til - så synd for deg. Det er livets harde fakta. Det utelukker faktisk ikke å ha familie, selv om man ikke klarer å bli gravid. Det er rett og slett uetisk mener jeg å "bestille unger" på den måten. Anonymkode: d17c1...524 Det er utrolig lett å påstå når man har egne barn Anonymkode: 3ef57...b89
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #29 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: nei vet du hva! Det er ikke slik at man ikke kan ha et prinsipielt etisk standpunkt fordi man har fått barn. Dette er en verdidebatt som går på hvordan man ser på mennesker, livet og rettigheter. Det blir litt om å si at man ikke kan mene noe om man har/ikke har et religiøs overbevisning o.l. Jeg har barn, men om jeg ikke kunne fått, ville jeg ALDRI tydd til surrogati, ivr eller egg/sæddonor. Livet byr på en rekke begrensninger, for noen betyr det at yrkesdrømmen knuses, for andre betyr det at de ikke kan få barn. Slik er det med oss mennesker og vi kan ikke teknologiskere oss ut av alle problemer og utfordringer livet byr på. Det er ikke en menneskerett å få barn og får man det ikke til - så synd for deg. Det er livets harde fakta. Det utelukker faktisk ikke å ha familie, selv om man ikke klarer å bli gravid. Det er rett og slett uetisk mener jeg å "bestille unger" på den måten. Anonymkode: d17c1...524 Å, kom deg ned fra din høye hest da. Alle har rett til sin mening, men hvorfor preges denne debatten av de AKK, så innmari etisk korrekte som nesten besvimer av sin egen moralske korrekthet? Jeg må le litt. Det er jo tross alt lett å tåle kriser og livsutfordringer som ikke rammer en selv. Anonymkode: 6be3f...27d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #30 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Å, kom deg ned fra din høye hest da. Alle har rett til sin mening, men hvorfor preges denne debatten av de AKK, så innmari etisk korrekte som nesten besvimer av sin egen moralske korrekthet? Jeg må le litt. Det er jo tross alt lett å tåle kriser og livsutfordringer som ikke rammer en selv. Anonymkode: 6be3f...27d hva i alle dager vet du om både min etisk korrekthet? Selv om jeg er imot dette kan jeg jo saktens være helt kokkiliko på andre områder? Og...hva i alle dager vet du om hvilke utfordringer jeg har i livet. Om jeg fortalte deg at jeg var blind...eller satt i rullestol..ville det vært annerledes da? Eller at jeg vokste opp i fosterhjem? Er det slik at man ikke kan ha et verdistandpunkt fordi man har fått barn? Anonymkode: d17c1...524
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #31 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: hva i alle dager vet du om både min etisk korrekthet? Selv om jeg er imot dette kan jeg jo saktens være helt kokkiliko på andre områder? Og...hva i alle dager vet du om hvilke utfordringer jeg har i livet. Om jeg fortalte deg at jeg var blind...eller satt i rullestol..ville det vært annerledes da? Eller at jeg vokste opp i fosterhjem? Er det slik at man ikke kan ha et verdistandpunkt fordi man har fått barn? Anonymkode: d17c1...524 Du er blind og sitter i rullestol? Ikke det, nei. Jeg tror faktisk at sjansen hadde vært større for at ditt syn på verden var mindre svart-hvitt og mer preget av refleksjoner og ikke minst omsorg for andre før prinsipprytteri. Men hva vet jeg, ikke alle mennesker med livserfaring blir klokere av det, noen preller det jo bare av. Anonymkode: 6be3f...27d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #32 Skrevet 19. mai 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som alltid slår meg i slike diskusjoner er at de som er mest i mot, syns det er mest etisk betenkelig osv. er gjerne de som har minst problemer med å få barn på den tradisjonelle måten. Anonymkode: 70a42...a95 Ja, de som må ty til donor må jo overbevise seg selv om at det ikke finnes etisk betenkelig, at donorbarn er sååå ønsket og klarer seg såå bra. Man blir blind for det etiske fordi man har et så stort ønske om barn at det overskygger alt. Anonymkode: f4b44...e29
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #33 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, de som må ty til donor må jo overbevise seg selv om at det ikke finnes etisk betenkelig, at donorbarn er sååå ønsket og klarer seg såå bra. Man blir blind for det etiske fordi man har et så stort ønske om barn at det overskygger alt. Anonymkode: f4b44...e29 Jeg ville heller si at det er du som er den blinde her, hvis vi skal kaste beskyldninger mot hverandre. Det du tror er uomtvistelige etiske standpunkt er jo ikke noe annet enn dine egne subjektive meninger og følelser. Dine følelser støttes jo ikke opp av forskning. DET er fakta! Så ikke få donorbarn, da! Problem løst! Men kom ikke her og fortell meg om hvor etisk og fantastisk du er fordi du har landet på en konklusjon som er mer høyverdig. Det er jo det du gjør. Anonymkode: 6be3f...27d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #34 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du er blind og sitter i rullestol? Ikke det, nei. Jeg tror faktisk at sjansen hadde vært større for at ditt syn på verden var mindre svart-hvitt og mer preget av refleksjoner og ikke minst omsorg for andre før prinsipprytteri. Men hva vet jeg, ikke alle mennesker med livserfaring blir klokere av det, noen preller det jo bare av. Anonymkode: 6be3f...27d Du vet like lite om mitt liv som jeg vet om ditt. Jeg svarer i tråden fordi jeg ikke bare mener det er egoistisk å få barn på den måten, det er rett ut uetisk. At jeg har barn gjør ikke at jeg fratas det å ha en mening og kunne argumentere om hvorfor. Det er heller ikke slik at min mening skal "vektes ned" fordi jeg har barn. Hvilket samfunn er det du ønsker deg egentlig, med den type retorikk du legger opp til med å undergrave folk på den måten? Jeg kunne like godt si at de som ikke kan få barn blir "blind for de etiske problemstillingene fordi man har et så stort ønske om barn at det overskygger alt" som anonym over skrev. Det blir på samme type argumentasjon - og det har jeg - i motsetning til deg - holdt meg for god til Anonymkode: d17c1...524
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #35 Skrevet 19. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet like lite om mitt liv som jeg vet om ditt. Jeg svarer i tråden fordi jeg ikke bare mener det er egoistisk å få barn på den måten, det er rett ut uetisk. At jeg har barn gjør ikke at jeg fratas det å ha en mening og kunne argumentere om hvorfor. Det er heller ikke slik at min mening skal "vektes ned" fordi jeg har barn. Hvilket samfunn er det du ønsker deg egentlig, med den type retorikk du legger opp til med å undergrave folk på den måten? Jeg kunne like godt si at de som ikke kan få barn blir "blind for de etiske problemstillingene fordi man har et så stort ønske om barn at det overskygger alt" som anonym over skrev. Det blir på samme type argumentasjon - og det har jeg - i motsetning til deg - holdt meg for god til Anonymkode: d17c1...524 Hvis du trenger at jeg gjør det enda klarere: dine følelser (fordommer?) bestemmer dine oppfatninger om «uetisk» - det er ikke objektivt basert og har ingen forankring i kunnskap og forskning. Jeg utfordrer dine påstander om at dette universelt uetisk, og ber deg om å argumentere med fakta og begrunnelser, heller enn å skyve «uetisk» foran deg som om det var en sannhet. Anonymkode: 6be3f...27d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #36 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis du trenger at jeg gjør det enda klarere: dine følelser (fordommer?) bestemmer dine oppfatninger om «uetisk» - det er ikke objektivt basert og har ingen forankring i kunnskap og forskning. Jeg utfordrer dine påstander om at dette universelt uetisk, og ber deg om å argumentere med fakta og begrunnelser, heller enn å skyve «uetisk» foran deg som om det var en sannhet. Anonymkode: 6be3f...27d OK du trenger åpenbart ei lekse. DETTE ER EN VERDIDEBATT - det er klart det ikke er "forskningsbasert" - det er ingen verdidebatter! det hart jeg heller aldri hevdet! Jeg mener det er uetisk, jeg mener det er en måte å redusere verdien av liv på, jeg mener dette ikke bør være lov. Du står selvsagt fritt til å mene noe annet og jeg tolererer og respekterer at du gjør det, men er UENIG med deg! Jeg har vært åpen på at jeg har barn. Du har tillagt meg min mening fordi det er "så lett for meg siden jeg har det å være mot" dette er jeg sterkt uenig i. Jeg har ikke snudd dette til "du må jo mene at hele babyindustrien er AOK fordi du sikkert ikke kan få barn eller har barn og at du derfor har en indre sorg som drivkraft for din mening". Jeg synes sånn som du argumenterer billig og lite reflektert måte å debattere på! At du tillegger meg en rekke egenskaper (at jeg har fordommer at jeg er en prinsipprytter, at jeg har hatt et enkelt beskyttet liv), i kraft av å ha en meningsutveksling med meg, skriftlig på et forum, sier mer om deg enn meg. Jeg har hatt såpass respekt for deg at jeg hittil ikke har gjort det, men det forekommer meg at du er rimelig "kort" Anonymkode: d17c1...524
Gjest Skrevet 19. mai 2020 #37 Skrevet 19. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det som alltid slår meg i slike diskusjoner er at de som er mest i mot, syns det er mest etisk betenkelig osv. er gjerne de som har minst problemer med å få barn på den tradisjonelle måten. Anonymkode: 70a42...a95 Jeg blir gravid bare jeg setter meg på en herresykkel, men syns likevel ikke det er etisk betenkelig at andre benytter seg av donasjon. Så der bommet du.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #38 Skrevet 19. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det som alltid slår meg i slike diskusjoner er at de som er mest i mot, syns det er mest etisk betenkelig osv. er gjerne de som har minst problemer med å få barn på den tradisjonelle måten. Anonymkode: 70a42...a95 Det var jammen rart du tenkte det! For jeg tenkte nettopp at det er rart hvordan menneskers moral går i oppløsning, med en eneste gang de får veldig lyst på noe! De aller fleste frie, tenkende individer, kan lett se problemene som følger med donasjon. Men med en gang man blir babysyk nok, så er det som om disse betenkelighetene er en sags blott. Og det gjelder ikke bare moral, det gjelder også hvilken mann man tar til takke med og diverse andre ting. Anonymkode: 87ed8...48c
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #39 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det var jammen rart du tenkte det! For jeg tenkte nettopp at det er rart hvordan menneskers moral går i oppløsning, med en eneste gang de får veldig lyst på noe! De aller fleste frie, tenkende individer, kan lett se problemene som følger med donasjon. Men med en gang man blir babysyk nok, så er det som om disse betenkelighetene er en sags blott. Og det gjelder ikke bare moral, det gjelder også hvilken mann man tar til takke med og diverse andre ting. Anonymkode: 87ed8...48c Så veldig bedrevitende du skal være bare fordi du har en annen mening enn meg. Jeg har skrevet denne ene kommentaren i tråden- og ja, som Pashla over her poengterte så nyanserte jeg ikke godt nok. Beklager det 🙂 Uansett, du vet ingenting om meg ut fra denne kommentaren. Og du kan ikke trekke slutningen om at jeg ikke er et fritt og tenkende individ, jeg vil faktisk hevde at det er akkurat det jeg er siden jeg ikke nødvendigvis er enig med deg i denne saken. Jeg har heller ikke sagt at det er problemfritt. Det jeg derimot har problemer med er individer som utroper seg til moralens høye vokter, når de ikke kjenner til de personlige rammene og konsekvensene til de menneskene de stanger mot i en diskusjon. Anonymkode: 70a42...a95
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #40 Skrevet 19. mai 2020 21 hours ago, Anonym bruker said: Er egentlig litt (GANSKE) lei av at folk mener donorbarn er egoistisk. Kan noen av dere som mener det i alle fall BEGRUNNE hvorfor dette er egoistisk?? Hvorfor er dette mer egoistisk enn å få barn på vanlig vis? Anonymkode: 3eedc...4fe fordi de stort sett ikke får vite hvem faren er, og det er super egoistisk overfor et barn Anonymkode: 7f0e2...b87
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #41 Skrevet 19. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så veldig bedrevitende du skal være bare fordi du har en annen mening enn meg. Jeg har skrevet denne ene kommentaren i tråden- og ja, som Pashla over her poengterte så nyanserte jeg ikke godt nok. Beklager det 🙂 Uansett, du vet ingenting om meg ut fra denne kommentaren. Og du kan ikke trekke slutningen om at jeg ikke er et fritt og tenkende individ, jeg vil faktisk hevde at det er akkurat det jeg er siden jeg ikke nødvendigvis er enig med deg i denne saken. Jeg har heller ikke sagt at det er problemfritt. Det jeg derimot har problemer med er individer som utroper seg til moralens høye vokter, når de ikke kjenner til de personlige rammene og konsekvensene til de menneskene de stanger mot i en diskusjon. Anonymkode: 70a42...a95 En annen mening enn deg? Det vet du da ikke om jeg har, jeg har verken diskutert stort i tråden eller fulgt med på hva du måtte mene. Det eneste jeg vet er at dette med å endre mening når man ønsker seg noe er en trend. Jeg har tilmed opplevd at folk forventet at min moral skulle bære preg av min livsstil, da i betydningen av at jeg var kjæreste med en annen kvinne. At da skulle jeg plutselig ha holdninger til homofilt ekteskap, sæddonasjon osv, som var blitt til på grunn av hvem jeg forelsket meg i, og ikke på grunn av et fast og grunnleggende syn på noe som helst, og som resten av min moral springer ut fra. Så ikke bare bytter folk verdier som det passer de selv. De forventer også at andre skal gjøre det. Anonymkode: 87ed8...48c
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #42 Skrevet 20. mai 2020 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan da virkelig ikke sammenligne tyskerbarna med donorbarn. De ble jo mobbet. Anonymkode: b3325...0d5 Vel, jeg kjenner to godt. De har begge syntes at det har vært vanskelig å ikke kjenne sin biologiske far(menn begge). Det har fulgt de hele livet og vært det største traume i livet. Jeg sier ikke at det er likt for alle. Anonymkode: 282e7...9dd
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #43 Skrevet 20. mai 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Og jeg kjenner adoptivbarn som ikke har behov for å finne biologisk opphav. Husk at Tore på sporet ikke er representativt for alle adoptivbarn. Jeg mener at eggdonasjon må sidestilles med sæddonasjon. Og jeg mener det er best med åpen donor som vi har her i Norge. Jeg er forøvrig svært takknemlig for ivf. Uten det hadde jeg vært en nevø og en niese fattigere. Og hvorfor noen mener denne helsehjelpen ikke bør tilbys skjønner jeg ikke (det er ikke baby på bestilling mer enn på gamlemåten). Anonymkode: 90508...c6e Jeg sier heller ikke at det er representativt for alle. Men jeg har opplevd dette i nær familie, besteforeldre. Det plaget dem til den dagen de døde. Var det siste de snakket om på dødsleie. Når de døde søkte barna videre og fant til slutt ut hvem biologisk familie var. Jeg har jobber endel i eldreomsorgen og det er et sårt tema for mange. Men det gjelder ikke alle. Anonymkode: 282e7...9dd
Gjest Skrevet 20. mai 2020 #44 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg sier heller ikke at det er representativt for alle. Men jeg har opplevd dette i nær familie, besteforeldre. Det plaget dem til den dagen de døde. Var det siste de snakket om på dødsleie. Når de døde søkte barna videre og fant til slutt ut hvem biologisk familie var. Jeg har jobber endel i eldreomsorgen og det er et sårt tema for mange. Men det gjelder ikke alle. Anonymkode: 282e7...9dd Men da er det jo hemmeligholdelsen som er feilen. Ikke selve donasjonen. Du må skille snørr og barter.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #45 Skrevet 20. mai 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har norsk mamma og far fra ett middelhavsland . Ble til på en fuktig interrail og mamma har ikke heeeelt oversikt kan man si😂. Jeg har aldri hatt behov for svar på hvem han er. Jeg har hatt en fantastisk barndom med min familie her i Norge og det har holdt i massevis. Anonymkode: b7f95...ba6 Herlig, frigjørende holdning❤️☺️ Anonymkode: 85da2...271
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #46 Skrevet 20. mai 2020 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle valg om å få barn er egoistisk Anonymkode: f4aef...e61 Jeg fikk stadig høre jeg var egoistisk fordi jeg IKKE hadde noe ønske om barn..jeg. Anonymkode: 85da2...271
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #47 Skrevet 20. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk stadig høre jeg var egoistisk fordi jeg IKKE hadde noe ønske om barn..jeg. Anonymkode: 85da2...271 Og det er sant at det er egoistisk. Det burde stått «alle valg om å få barn eller ikke, er egoistisk». Selv om det nok ikke er det de har lent disse som har sagt at du er egoistisk som ikke går barn. Anonymkode: 21cc4...3d4
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #48 Skrevet 20. mai 2020 Jeg synes det er mange etiske problemstillinger med dette ja. Men egoistisk er jeg ikke enig i. Å kjenne sitt opphav er en menneskerett, samtidig tror jeg ikke nødvendigvis det er noe som er ødeleggende for et menneske. Men, mennesker er forskjellig, det vil jo være de som synes det er fortvilende å ikke vite, mens andre ikke bryr seg. Derfor mener jeg at åpen donasjon burde være eneste mulighet. I tillegg tenker jeg at de som benytter seg av donasjon MÅ VÆRE ÅPNE om dette med barna, de har rett på å vite. At man har problemer med å få barn synes jeg ikke automatisk gir grunn til å si, da kan ikke du få barn da. Og å dømme slik du gjør hi gjør at jeg tenker at sneversynte mennesker som deg ikke burde få oppdra barn og videreføre trangsynthet til vår nye generasjon. Fordømmelse er noe av det skumleste karaktertrekk hos mennesker synes jeg. Anonymkode: db1ca...7ad
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #49 Skrevet 20. mai 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ingen menneskerett å få barn. Jeg må innrømme at jeg ikke klarer å synes det er helt greit å dra til en «bank» for å få barn. Anonymkode: f66ff...869 Det er ingen menneskerett å få barn nei. Man burde være skikket til å være forelder. Mange svar i denne tråden viser at det er noen som er uegnet her inne. Dumskap kan gå i arv. 😊 Anonymkode: db1ca...7ad
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #50 Skrevet 20. mai 2020 har popcorn hvis noen vil ha.. 🍿 Anonymkode: d2922...953
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå